• Home
  • mohammad reza zahedy

    List of Articles mohammad reza zahedy


  • Article

    1 - کنکاشی بر عملکرد سرمایه فکری از منظر فرآیندهای مدیریت دانش در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران
    Journal of healthcare management , Issue 49 , Year , Autumn 2024
    مقدمه: مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان کمک می‌کند اطلاعات مهم و مفید را یافته، گزینش، سازماندهی و منتشر کند مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیرات مدیریت دانش در سازمان و شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایه فکری در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش: More
    مقدمه: مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان کمک می‌کند اطلاعات مهم و مفید را یافته، گزینش، سازماندهی و منتشر کند مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیرات مدیریت دانش در سازمان و شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایه فکری در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و همبستگی می‌باشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد مدیریت دانش و سرمایه فکری و شکل گیری چارچوب نظری، متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و فرضیات تحقیق مشخص گردید. جامعه آماری پژوهش، شامل محققین و کارکنان یکی از بیمارستان‌های شهر تهران می‌باشد. با استفاده از جدول کرجس و مورگان و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده (80=n) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه مدیریت دانش پروست و همکاران (2000) و سرمایه فکری بوتیس (1998) می‌باشد. یافته‌ها: روایی پرسشنامه‌ها توسط 10 نفر از افراد خبره مورد تایید قرار گرفت و از طریق آزمون آلفای کرونباخ پایایی هر دو پرسشنامه به ترتیب 0/78 و 0/80 به دست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که هر یک از ابعاد (ارزیابی ، هدف، شناسایی، کسب، توسعه، تسهیم، نگهداری و استفاده) مدیریت دانش بطور مستقیم با عملکرد سرمایه فکری تاثیر مثبت داشته است. نتیجه گیری: از یافته‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از سازمان‌ها به منظور بهبود عملکرد فکری در سازمان خود باید در جهت ارتقای هر یک از ابعاد مدیریت دانش برنامه ریزی‌های لازم را بعمل آورند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تاثیر رضایت شغلی، انگیزه کارکنان و فرهنگ سازمانی بر بهبود عملکرد کارکنان بیمارستان ها در منطقه یک تهران در دوران کرونا با تاکید نقش فناوری اطلاعات
    Journal of healthcare management , Issue 51 , Year , Spring 2024
    مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ از حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمان‌ها و دولت‌ها را ناگزیر به تدوین و پیاده سازی راههایی نموده تا بتوانند به اهداف نهایی سازمان دست یابند. در این میان نقش فناوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. با فناوری، همه فعالیت ها می توانند ادامه پیدا More
    مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ از حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمان‌ها و دولت‌ها را ناگزیر به تدوین و پیاده سازی راههایی نموده تا بتوانند به اهداف نهایی سازمان دست یابند. در این میان نقش فناوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. با فناوری، همه فعالیت ها می توانند ادامه پیدا کنند. این مطالعه توضیح می‌دهد که فناوری، فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان ها‌های ملی منطقه ی یک تهران انگیزه‌ای برای بهبود عملکرد، به‌ویژه در زمان همه‌گیری می باشد. روش پژوهش: تعداد 181 پرسشنامه بین کارمندان توزیع شد. پاسخ دهندگان باید معیارهای زیر را داشته باشند: حداقل دوره کاری یک ساله و حداقل تحصیلات دیپلم. متغیر وابسته عملکرد کارکنان است. متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، انگیزه و رضایت شغلی هستند. متغیر مداخله گر فناوری اطلاعات است. به دلیل وجود متغیر مداخله گر فرضیات پژوهش از روش تحلیل عاملی PLS و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بررسی شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و انگیزه تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد کارکنان دارند و همینطور انگیزه و فرهنگ سازمانی از طریق فناوری اطلاعات تاثیر معناداری بر عملکرد کارکنان می گذارد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه می تواند به عنوان مبنایی برای طراحی استراتژی های تجاری برای بهبود عملکرد کارکنان در یک محیط رقابتی برای ارتقای اعتبار یک بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد. Manuscript profile