The Journal of Productivity Management
,
Issue30,Year,
Autumn
2014
بهبود بهره وری به عنوان یکی از کارآمدترین روش های افزایش نرخ رشد اقتصادی مورد توجه بیشتر برنامه ریزان و سیاست گذاران در کشورهای مختلف بوده است و در این خصوص سرمایه گذاری زیادی کرده اند. در مقاله حاضر، اثر سرمایه انسانی، درجه باز بودن تجاری و تورم روی بهره وری کل عوامل ت More
بهبود بهره وری به عنوان یکی از کارآمدترین روش های افزایش نرخ رشد اقتصادی مورد توجه بیشتر برنامه ریزان و سیاست گذاران در کشورهای مختلف بوده است و در این خصوص سرمایه گذاری زیادی کرده اند. در مقاله حاضر، اثر سرمایه انسانی، درجه باز بودن تجاری و تورم روی بهره وری کل عوامل تولید در ایران طی سال های 1355-1391 بررسی شده است. ابتدا بهره وری کل عوامل تولید با استفاده از شاخص مالم کوئیست محاسبه شده، سپس اثر عوامل مؤثر بر بهره وری کل عوامل تولید با استفاده از روش هم انباشتگی جوهانسون-جوسیلیوس مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که سرمایه انسانی اثر مثبتی روی بهره وری دارد. همچنین نتایج حاکی است که درجه باز بودن تجاری اثر مثبت و تورم اثر منفی بر بهره وری دارد.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue24,Year,
Spring
2012
جهانی سازی و رقابت در بازارهای بین المللی، شرکتها را با چالشی جدید رو به رو کرده است، به طوری که سازمانها برای موفقیت در بازارهای بین المللی نیاز به درک ویژگیهای بازارهای جهانی و مشتریان و همچنین سازگاری برندهای خود با فرهنگهای مختلف، برای دستیابی به مزیت رقابتی پای More
جهانی سازی و رقابت در بازارهای بین المللی، شرکتها را با چالشی جدید رو به رو کرده است، به طوری که سازمانها برای موفقیت در بازارهای بین المللی نیاز به درک ویژگیهای بازارهای جهانی و مشتریان و همچنین سازگاری برندهای خود با فرهنگهای مختلف، برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار دارند. بر این اساس درک رابطه میان بازار محوری و عملکرد برند میتواند سازمانها را در رسیدن به مزیت رقابتی و دستیابی به موفقیتهای بیشتر یاری رساند. به همین منظور، در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مستقیم بازار محوری بر عملکرد بین المللی برند و همچنین تاثیر غیرمستقیم آن از طریق برند سازی بین المللی متشکل از دو عنصر جهت گیری برند و جایگاه یابی مجدد پرداخته میشود. این پژوهش در میان صد برند برتر ایران انجام گرفته و دادهها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردیده است. در این تحقیق از روش تحلیل آماری، برآورد ضرایب همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده می شود. نتایج به دست، بیانگر رابطه معنیدار و تاثیر مستقیم و همچنین غیرمستقیم بازار محوری بر عملکرد برند است. تاثیر معنی دار متغیر تعدیل کننده برند سازی نیز به اثبات رسیده است.
Manuscript profile
چکیده
مقالهی حاضر رابطه بین نابرابری درآمدی و اقتصاد سایه را در ایران طی دوره 1389- 1350 مورد مطالعه قرار میدهد. پس از بررسی شکست ساختاری در دادهها با استفاده از آزمون شکست ساختاری درونزای بای- پرون و انجام آزمون ریشه واحد لی- استرازیکیچ مطالعه با روش حداقل مربعات More
چکیده
مقالهی حاضر رابطه بین نابرابری درآمدی و اقتصاد سایه را در ایران طی دوره 1389- 1350 مورد مطالعه قرار میدهد. پس از بررسی شکست ساختاری در دادهها با استفاده از آزمون شکست ساختاری درونزای بای- پرون و انجام آزمون ریشه واحد لی- استرازیکیچ مطالعه با روش حداقل مربعات معمولی انجام گرفت. براساس نتایج به دست آمده اثر اقتصاد سایه بر نابرابری درآمدی مثبت بوده و با افزایش آن، نابرابری درآمدی افزایش مییابد. همچنین نتایج نشان دادند افزایش اندازه دولت، منجر به افزایش نابرابریهای درآمدی شده است. به علاوه اثر اقتصاد سایه در همزمانی با رشد اقتصادی و اندازه دولت حاکی از آن است که در حالت افزایش اقتصاد سایه، نابرابریهای درآمدی افزایش مییابد.
Manuscript profile
روابط اقتصادی و تجاری بین مناطق و کشورها در رشد اقتصادی و سطح رفاه آنها بسیار مؤثر است. در صورت شکلگیری روابط تجاری، امکان به کارگیری بهینه عوامل تولید و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف اقتصاد یک کشور فراهم میشود و More
روابط اقتصادی و تجاری بین مناطق و کشورها در رشد اقتصادی و سطح رفاه آنها بسیار مؤثر است. در صورت شکلگیری روابط تجاری، امکان به کارگیری بهینه عوامل تولید و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف اقتصاد یک کشور فراهم میشود و در اثر آن با ارتقاء بهرهوری کل عوامل تولید، سطح تولید ناخالص داخلی افزایش مییابد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد صادرات کالاهای صنعتی و رشد اقتصادی در استانهای کشور است. در واقع پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا بین متغیرهای رشد صادرات کالاهای صنعتی و رشد اقتصادی رابطهای وجود دارد در صورت وجود رابطه، آیا رشد صادرات کالاهای صنعتی باعث رشد اقتصادی است یا رشد اقتصادی منجر به رشد صادرات کالاهای صنعتی میشود. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش اقتصاد سنجی پانل دیتای پویا و از مدل گشتاورهای تعمیم یافته دو مرحلهای (GMM2) استفاده شده است. همچنین با بهرهگیری از روش اسنادی و کتابخانهای، دادههای مورد نیاز از گزارشهای سرشماری سالانه کارگاههای صنعتی بالای ده نفر کارکن و بیشتر در 28 استان کشور طی دوره 1390-1379 جمعآوری شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل، حاکی از وجود علیت دو طرفه بین متغیرها است. بر اساس نتایج به دست آمده، رشد صادرات کالاهای صنعتی تأثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت دارد به طوریکه یک درصد افزایش در صادرات کالاهای صنعتی منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش صنعت به میزان 035/0 و 095/0 درصد میشود. همچنین یافتهها نشان داد که یک درصد افزایش در رشد اقتصادی و ارزش افزوده به ترتیب به میزان 3/0 و 39/0درصد باعث رشد صادرات صنعتی شده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications