Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2021
هدف پژوهش، تعیین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم با بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ دوم More
هدف پژوهش، تعیین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم با بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ دوم شهر کرج در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 21125 نفر بود که از این تعداد 380 نفر نمونۀ آماری به شیوۀ نمونهگیری تصادفی- خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامۀ خودکار آمدی تحصیلی جینکس (1999)، ادراک از محیط یادگیری سوئینی (1994) و درگیری تحصیلی ریو (2011) بود و برای عملکرد تحصیلی از نمرۀ معدل استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با کمک بستۀ آماری برای علوم اجتماعی و نرمافزار تحلیل ساختارهای گشتاوری استفاده شد. یافتهها نشان داد ادراک از محیط یادگیری، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است (001/0P<). خودکارآمدی تحصیلی میانجیگری معنادار بین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود (05/0P<).مطابق نتایج پژوهش، شناسایی متغیرهای همبسته با عملکرد تحصیلی میتواند به مشارکت دانشآموزان در فرایند تدریس و افزایش اطمینان دانشآموزان برای رسیدن به اهداف تحصیلی منجر گردد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Winter
2016
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان؛ با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه بود. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی و با آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خوی تشکیل میدادند که More
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان؛ با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه بود. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی و با آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خوی تشکیل میدادند که از بین آنها 306 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرسختی شغلی مورنوجیمز، رودریگز مونوز، هرناندز، بلانکو (2014)، پرسشنامه رفتارهای کاری نوآورانه کراس(2004) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون(1990) بود. دادههای حاصل با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای Spss ویرایش 16 و AMOS ویرایش 22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیرهای رفتارهای کاری نوآوری و سرسختی شغلی اثر مستقیم معنادار و متغیر سرسختی شغلی اثر غیر مستقیم معنادار بر روی عملکرد شغلی دارند. همچنین اثر مستقیم سرسختی شغلی بر روی رفتارهای کاری نوآورانه از لحاظ آماری معنادار بود. به علاوه رفتارهای کاری نوآورانه شغلی توانست به عنوان نقش میانجی در رابطه بین سرسختی شغلی و عملکرد شغلی معلمان وارد مدل شود. در نهایت نیز مدل ساختاری پژوهش بعد از اصلاح، برازش مطلوب را با دادههای تجربی پژوهش داشت.
Manuscript profile
پژوهشهای صورت گرفته در ارتباط با کیفیت زندگی و پایداری شهری بهخوبی نشان میدهد که رابطهی تنگاتنگی میان ناپایداری شهری و کیفیت زندگی در شهرها وجود دارد. به همین دلیل است که امروزه پرداختن به این موضوع در فرآیند برنامهریزی شهری More
پژوهشهای صورت گرفته در ارتباط با کیفیت زندگی و پایداری شهری بهخوبی نشان میدهد که رابطهی تنگاتنگی میان ناپایداری شهری و کیفیت زندگی در شهرها وجود دارد. به همین دلیل است که امروزه پرداختن به این موضوع در فرآیند برنامهریزی شهری از کلیدیترین ابعاد این حوزه به شمار میرود. معیارهایی همچون میزان توسعهیافتگی شهری و نحوهی توزیع فضایی آن، سطح برخورداری یا نابرابری در بهرهمندی از خدمات و کارکردهای مختلف در مقیاس محلات و نواحی شهری، از عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی شهری به شمار میرود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و سطحبندی برابری و یا نابرابری کیفیت زندگیِ شهری در سطح محلات و نواحی چهارگانه شهر فارسان است. روش تحقیق؛ توصیفی تحلیلی و جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و با حجم نمونه 320 نفر از شهروندان در چهار ناحیه شهر فارسان انجامگرفته است. جهت تحلیل اطلاعات از مدل تصمیمگیری تاپسیس استفاده شده است. یافتههای پژوهش گویای آن است که محلات ناحیه دو شهر فارسان در شاخصهای اقتصادی، با امتیاز841/0، اجتماعی با امتیاز 981/0 و کالبدی با امتیاز 930/0 در رتبه اول و محلات ناحیه یک این شهر رتبه آخر را به خود اختصاص دادهاند. همچنین از منظر شاخص زیستمحیطی، محلات ناحیه چهار با امتیاز 986/0 در رتبه نخست و ناحیه سه با امتیاز266/0 در رتبه آخر قرار گرفتهاند.
Manuscript profile
اهمیت صنعت گردشگری که اقتصاددانان آن را سومین صنعت بزرگ دنیا میدانند، به اندازهای است که هر کشوری علی رغم میزان سطح توسعهای که دارد، خواهان اثرات مثبت آن اعم از توسعه اقتصادی، ارتقا ارتباطات و صلح بین المللی، بهبود است More
اهمیت صنعت گردشگری که اقتصاددانان آن را سومین صنعت بزرگ دنیا میدانند، به اندازهای است که هر کشوری علی رغم میزان سطح توسعهای که دارد، خواهان اثرات مثبت آن اعم از توسعه اقتصادی، ارتقا ارتباطات و صلح بین المللی، بهبود استاندارد زندگی، حفاظت از میراث فرهنگی و ... است. گردشگری بیش از 7/8 درصد از استخدام جهانی و یک شغل به ازای هر 5/11 شغل موجود در جهان را به خود اختصاص داده است. با این وجود، یکی از انتقادات وارد آمده بر اشتغالزایی گردشگری، فصلی بودن آن است. این پدیده که میتوان گفت گریبانگیر هر مقصد گردشگری است؛ بر امنیت شغلی فعالین حوزه گردشگری تأثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر که از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است؛ بررسی تأثیر فصلی بودن، بر دو بعد مهم امنیت شغلی یعنی درآمد و ثبات شغلی است. در این پژوهش، میانگین درآمد و تعداد کارکنان قراردادی در فصول مختلف سال و همچنین دیدگاه 105 شاغل گردشگری در مورد تأثیر فصلی بودن بر درآمد و ثبات شغلی آنها (با استفاده از آزمون T) در 3 حوزه فعالیتی گردشگری یعنی هتل، رستوران و فروشگاههای عرضه سوغات در شهر سرعین، در قالب پرسشنامه مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میانگین درآمد و توزیع کارکنان قراردادی در سرعین، در فصول مختلف، متفاوت است؛ به این ترتیب که این دو شاخص در فصل تابستان به بیشترین مقدار خود و به ترتیب در فصول بهار، پاییز و زمستان کاهش مییابند. هم چنین فعالین این حوزه اثر فصلی بودن گردشگری (که بر تعداد گردشگران هر فصل) را بر میزان درآمد و احساس ثبات شغلی خود را تأیید میکنند. راهکارهایی از جمله متنوع سازی بازار هدف گردشگری، برگزاری جشنواره و رویدادها و ایجاد مشوقهایی مانند قیمتگذاری متفاوت در فصول کم رونق میتواند موجب تعدیل اثرات نامطلوب فصلی بودن شود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications