Analyzing proverbs of Lori Boyerahmadi based on the level of attention to the components of life-skills
Subject Areas :
...
Somayeh Rezaee
1
,
Sakine Heidari
2
1 - Assistant Professor of Teaching Persian Language and Literature Department, Farhangian,University,Tehran, Iran.
2 - The instructor of Psychology Department, Farhangian University, Tehran, Iran.
Received: 2023-04-23
Accepted : 2023-06-06
Published : 2023-10-23
Keywords:
life-skills,
psychological analysis,
Lory Boyerahmadi's proverbs,
Abstract :
Proverbs represent the beliefs, attitudes, culture, traditions, knowledge and attention of a nation to various issues, quoted in the form of popular cliché and metaphorical statements. On the one hand, such aphoristic sentences depict the nation’s beliefs, on the other hand, they potentially have a remarkable educational role. Proverbs cross people’s mind and are uttered in different situations. In fact, proverbs are mostly used to taunt people and to inform them, or to emphasize something. Since there is a great relationship between the level of attention paid to life-skills in a nation and their culture, it is possible to find out how much that nation considers life-skills by studying common proverbs there. The present study dealt with 400 common Lori’s proverbs of Kohkilouye and Boyerahmadi based on the level and manner of paying attention to the components of life-skills using a descriptive and analytical method. The results indicated that the constituents of communication-skills, critical-thinking and problem-solving had the highest frequency, and the components of creative-thinking and decision-making had the lowest one. Communication-skills were mostly informative, the components of other skills such as critical-thinking, problem-solving, and empathy were used more to taunt people. The constituents of the skill of managing negative emotions were used both for teaching and informing, and for taunting people.
References:
امیریان، فریدون (1391). گلچینی از ضربالمثلهای بویراحمدی. تهران: زیتون سبز.
امیریان، فریدون (1392). گوشههایی از فرهنگ مردم بویراحمد. سیسخت: فرهنگ مانا.
امیریان، فریدون(1393). گلچینی از ضربالمثلهای کهکیلویه و بویراحمد. سیسخت: فرهنگ مانا.
بهمنیار، احمد(1381 ). داستان نامۀ بهمنیاری. به کوشش فریدون بهمنیار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
چراغی، مونا، و ابراهیمی، مریم (1397). تحلیل روانشناختی رابطه والدفرزندی در ضربالمثلهای ایرانی. خانوادهپژوهی، 14 (3)، 383-410.
حریرچی، فیروز (1368). امثال و حکم عربی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حیدری، آرمان، ابتکاری، محمدحسین، و محققی، عبدالمجید(1396). واکاوی مفهوم زن درضربالمثلهایلری با تأکید بر بعد نابرابری جنسیتی. فرهنگ و ادبیات عامه، 5 (17)، 221-195. dor: 1001.1.23454466.1396.5.17.3.9
خالصی، عباس، و عالیخانی، سیامک (1382). مدرسۀ مروج سلامت ویژۀ دبیران. تهران: دفتر پیشگیری معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش.
ذوالفقاری، حسن(1388). فرهنگ بزرگ ضربالمثلهای فارسی. جلد اول. تهران: انتشارات معین
رزاقی، پرویز، زارعیان، حسن، امینیان، فاطمه، و فرهادی ثابت، عباسی(1390). مهارت ارتباط مؤثر. تهران: پیوند انجمن اولیا و مربیان.
ژانکالوه، لویی (1379). درآمدی بر زبانشناسی اجتماعی. ترجمۀ محمدجعفر پوینده. تهران: نقش جهان.
سبزعلی سنجانی، بتول(1384). آشنایی با برنامۀ آموزش مهارتهای زندگی. مجلۀ رشد، (9)1، 29-21.
شعبانی، بهرام (1399). بررسی تحلیلی آموزههای تعلیمی در ضربالمثلهای لهجۀ جهرمی. ادبیات و زبانهای محلّی ایرانزمین، 6 (4)، 67-91. doi: 30495/IRLL.2021.679657
عسکری خانقاه، اصغر، و پورتقی، رؤیا (1395). مطالعۀ فرهنگ لالایی، شعر وضربالمثلدر گویش قوم لر با تأکید بر نشانههای تفکیک جنسیت (مورد مطالعه: دو محله شهرستان بروجرد از استان لرستان). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 5 (2)، 344-319. doi:10.22059/JISR.2016.59245
قلوبی، حسن، امینیان، فاطمه، رزاقی، پرویز، زارعیان، حسن، و فرهادی ثابت، عباس(1390). مهارت زندگی همدلی. تهران: پیوند انجمن اولیا و مربیان.
کلینکه، کریس. ال (1381). مهارتهای زندگی. ترجمۀ شهرام محمدخانی. تهران: اسپند هنر.
گلشنی، فاطمه(1394). مبنای روانشناسی ضربالمثلهای فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد.
محمدخانی، شهرام (1383). مهارتهای حلمسئله و تصمیمگیری مؤثر ویژه والدین. تهران: طلوع دانش.
موتابی، فرشته، و محمدخانی، شهرام (1383). راهنمای آموزش مهارتهای زندگی و روشهای آموزش آن. تهران: دفتر برنامهریزی امور فرهنگی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش.
موحد، مجید، عسکری چاوردی، محمدجواد، و یادعلی، زهرا (1391). تحلیل جامعهشناختی از ضربالمثلهای زنانه در شهرستان لامرد در استان فارس. زن در فرهنگ و هنر، 4 (2). 101-120. doi: org/10.22059/jwica.2012.24755
نوری قاسمآبادی، ربابه(1383). مهارتهای تفکر نقّادانه و تفکر خلاق. تهران: دفتر برنامهریزی امور فرهنگی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش.
همایی، جلالالدین(1374). معانی و بیان. به کوشش ماهدخت بانو همایی. تهران: نشر هما.
Moreno, A. I. (2005), “an analysis of the cognitive dimension of proverbs in English and Spanish: the conceptual power of language reflecting popular believes”. SCASE Journal of Theoretical Linguistics. 2 (1): 42-54. Also available at: http://www.pulib.sk/skase/ Volumes/JTL02/04.pdf
(2003). Which Skills are Life Skills? Available at: WWW. Life Skills- Based Education.
_||_