سنجش روحیه کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن در بین جوانان مهارتآموخته دوره کارآفرینی در مقایسه با کارآموزان آموزشندیده اداره کل آموزش فنی و حرفهای زنجان
Subject Areas : Sociological Studies of Youthزهرا میرمحمدرضایی 1 , ماجده قلی پور 2
1 - Tehran
2 - babol branch
Keywords: جوانان, روحیه کارآفرینی, توسعه نگرشها, آموزشهای فنی و حرفه ای,
Abstract :
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آموزشهای کار آفرینی در افزایش روحیه کارآفرینی آموزشدیدگان دوره کارآفرینی میباشد. روش تحقیق حاضر مطالعه علی – مقایسهای و بصورت طرح همبستگی مقطعی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل جوانان مهارت آموخته (18 تا 30 سال) دوره کارآفرینی به تعداد 219 نفر(به روش همه پرسی) و کار آموزانی که در دورههای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفهای مهارت میآموزند ولی هنوز دوره کارآفرینی را سپری ننمودهاند که جمعیت آماری 4332 را تشکیل میدهند به طریق نمونهگیری احتمالی و نوع تصادفی سیستماتیک آن با نمونهگیری به روش کوکران حجم نمونه 203 نفر بدست آمد که به دلیل افزایش روایی و اعتبار پژوهش حاضر حجم نمونه از 203 نفر به 219 نفر افزایش یافت تا هر دو گروه مورد مقایسه دارای حجم یکسانی گردند. در نهایت از 438 نفر از کارآموزان دو گروه مصاحبه کتبی به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss فرضیات مورد آزمون قرار گرفت و نتایج بدستآمده بیانگر این موضوع است که روحیه کارآفرینی کارآموزانی که دوره کار آفرینی را سپری کردهاند در مقایسه با کارآموزانی که آموزش کارآفرینی را سپری ننمودهاند در ابعاد (توفیق طلبی، نیاز به استقلال، خلاقیت، تحمل ابهام، مرکز کنترل، تمایل به مخاطره) بالاتر بوده به گونه ای که میتوان از کارکرد مثبت آموزشهای کارآفرینی در جهت افزایش روحیه کارآفرینی و به تبع آن اشتغالزایی جوانان و کاهش بیکاری یاد کرد. از سویی با توجه به یافتهها کار آموزانی که دوره کارآفرینی را آموزش دیدهاند نگرشهای خود را در جهت پذیرش تغییر توسعه دادهاند و احتمال اینکه با یک سری نگرشهای خاص به سمت کارآفرینی متمایل شوند، زیاد می باشد. بنا بر این به منظور افزایش نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی پیشنهاد میگردد مراکز آموزش فنی و حرفهای، دانشگاه ها و مدارس در ارائه آموزشها و مشاورههای کارآفرینی، فعال سازی دفاتر مشاوره کارآفرینی، شناسایی و معرفی کار آفرینان موفق به جوانان اهتمام ورزند.