بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانههای نوین(ماهواره)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthحجت اله طالبی 1 , مسعود ایمانیان 2 , نعمت اله روشنی 3
1 - Qoochan
2 - Qoochan
3 - Qoochan
Keywords: نگرش, ماهواره, انتظار فایده, انتظارات دیگران, تجربه قبلی,
Abstract :
هدف تحقیق حاضر سنجش «نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانههای نوین (ماهواره) و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن» میباشد. روش این پژوهش پیمایش بوده و جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی انجامگرفته است. نمونه موردمطالعه این تحقیق شامل380 نفر از افراد بالای 18 سال شهر فاروج که به ماهواره دسترسی دارند، میباشد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ازآنجاکه ضریب آلفای متغیرهای تحقیق 96/0 شد، بیانگر پایایی لازم ابزار تحقیق میباشد. با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان میدهد که بر اساس آزمون رگرسیون چندمتغیره، متغیرهای پیشبین همچون بعد انتظار فایده نقش مهمی در پیشبینی نگرش مردم نسبت به رسانههای نوین (ماهواره) داشته و طبق نتایج بهدستآمده از ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و کراسکال والیس، بین بعد انتظار فایده، انتظارات دیگران، تجربه قبلی، جنسیت، تاهل، تحصیلات و شغل بانگرش به رسانههای نوین (ماهواره) همبستگی معناداری وجود دارد(05/0 p<) و با بررسی رابطه سن با نگرش نشان داد که هیچگونه همبستگی معناداری بین آنها وجود ندارد (05/0 p>).