بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانههای نوین(ماهواره)
Subject Areas : Sociological Studies of Youth
حجت اله
طالبی
1
(Qoochan)
مسعود
ایمانیان
2
(Qoochan)
نعمت اله
روشنی
3
(Qoochan)
Keywords: نگرش, ماهواره, انتظار فایده, انتظارات دیگران, تجربه قبلی,
Abstract :
هدف تحقیق حاضر سنجش «نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانه‏های نوین (ماهواره) و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن» می‏باشد. روش این پژوهش پیمایش بوده و جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی انجامگرفته است. نمونه موردمطالعه این تحقیق شامل380 نفر از افراد بالای 18 سال شهر فاروج که به ماهواره دسترسی دارند، می‏باشد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ازآنجاکه ضریب آلفای متغیرهای تحقیق 96/0 شد، بیانگر پایایی لازم ابزار تحقیق می‏باشد. با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان می‏دهد که بر اساس آزمون رگرسیون چندمتغیره، متغیرهای پیشبین همچون بعد انتظار فایده نقش مهمی در پیش‏بینی نگرش مردم نسبت به رسانه‏های نوین (ماهواره) داشته و طبق نتایج بهدستآمده از ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و کراسکال والیس، بین بعد انتظار فایده، انتظارات دیگران، تجربه قبلی، جنسیت، تاهل، تحصیلات و شغل بانگرش به رسانههای نوین (ماهواره) همبستگی معناداری وجود دارد(05/0 p<) و با بررسی رابطه سن با نگرش نشان داد که هیچگونه همبستگی معناداری بین آنها وجود ندارد (05/0 p>).