بررسی رابطه رسانههای دیداری و سبک زندگی ( مورد مطالعه: جوانان شهراهواز)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمحمود یعقوبی دوست 1 , بهروز شاهون وند 2 , غلامرضا جولا 3 , عزیزعلی مرادی 4
1 - payam noor iran
2 - shostar branch
3 - uni
4 - uni
Keywords: رسانه های دیداری, فعالیت های فراغتی, رفتار انحرافی, خرید لوازم و سبک تزیین منزل, انتخاب پوشش و آرایش, تغییر معیار ازدواج,
Abstract :
سبکهای زندگی نقش مهمّی در خلق هویّت فردی و جمعی دارد و قادرند الگوهای رفتاری افراد در دنیای جدید را شکل دهند. در این میان رسانه های جمعی سهم عمده ای بر سبک های زندگی و الگوهای زندگی روزانه جامعه داشته و به شدّت تأثیرگذاربوده و افراد تحت تأثیر رسانه ها به سلایق و ارزش های خود شکل می-دهند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه میزان استفاده از رسانه های دیداری و سبک زندگی جوانان شهر اهواز میباشد. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه جوانان شهر اهواز بوده که براساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 384 نفر انتخاب شدهاند. برای سنجش از پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از شاخصهای آماری درصد، میانگین، انحراف استاندارد، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها بیانگرآن است که بین رسانه های دیداری و ابعاد سبک زندگی(فعالیتهای فراغتی، رفتار انحرافی و انتخاب پوشش و آرایش جوانان) رابطه معنادار وجود دارد، اما بین رسانه های دیداری و بعد خرید لوازم و سبک تزیین منزل و تغییر معیار ازدواج جوانان رابطه معنادار مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی چند متغیره گام به گام نشان می دهد که متغیر شبکه های ماهوارهای، بیشترین تأثیر را درتبیین سبک زندگی جوانان شهر اهواز داشته است. در مجموع متغیرهای مستقل توانستهاند، 25/38 درصد تغییرات متغیرسبک زندگی را تبیین نمایند.