نقش نیازهای جوانان در نوع مصرف موسیقیایی به عنوان مقوله ادبی و هنری ( مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمحمدحسن مقدس جعفری 1 , محسن قلاوند 2
1 - shostar branch
2 - shoshtar branch
Keywords: جوانان, نیازها, مصرف موسیقیایی, شهرستان اندیمشک, دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی,
Abstract :
در این مقاله کوشش شده تا نقش نیازهای جوانان در نوع مصرف موسیقیایی مشخص شود. بر این اساس مشخص ساختن نقش نیازهای جامعه جوان در نوع موسیقی مورد مصرف آنان از اهداف اصلی این پژوهش میباشد. از آنجا که موسیقی در سالهای اخیر به عنوان یکی از مصنوعات فرهنگی که تقریباً تمامی عرصههای زندگی خصوصی و عمومی افراد را در برگرفته تلقی میشود، لذا پرداختن به آن در چهارچوب جامعهشناختی اجتنابناپذیر است. از اینرو در اینجا این سؤال شکل گرفت که احتمالاً تغییراتی در سطح جامعه و به خصوص در سطح نیازها در جامعه رخ دادهاست که چنین موسیقیهایی (موسیقیهای وابسته به فرهنگ بیگانه) در شکل ظاهری فرهنگ نمود پیدا کردند. در این راستا تلاش شده تا با رویکرد تغییرات فرهنگی و نظریه استفاده و خشنودی به موسیقی نگریسته و بر این مبنا بتوان دلایلی را استنتاج نمود. روش تحقیق در این پژوهش براساس روش پیمایشی در بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان اندیمشک که با استفاده از نمونهگیری کوکران، انتخاب گردید و بر این اساس300 نفر از دانشجویان پسر و دختر در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی با شیوه نمونهگیری طبقهبندی شده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه اطلاعات این پژوهش گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بین دانشجویان دانشگاهآزاد اسلامی شهرستان اندیمشک به ترتیب نیازهای گریز از تنش، نیاز عاطفی، نیاز شناختی، نیاز انسجام بخش شخصی و نیاز انسجام بخش اجتماعی بیشترین تأثیر را بر روی نوع مصرف موسیقیایی دارند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت: در نوع مصرف موسیقی این نیازها تأثیرگذارند.