The educational toys effect on learning rate of premathematical number concepts in preschool children of Tabriz in 85-86
Subject Areas : Educational PsychologyFarkhondeh Mofidi 1 , Zeynab Teymoori 2
1 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
Keywords: educational toys, pre-mathematic number concepts (more – less – wide –narrow – long – short – far– close),
Abstract :
The purpose of this research is investigating educational toys effect in pre – mathematical number concepts such as : more – less ,wide – narrow , short – long , near – far , fat – lean , tall – little , light –heavy and small – big in preschool children of Tabriz in 85-86. The sample size, using the cluster random sampling was 30 preschool students. The method of collecting data was a researcher made questionnaire. The validity of questions was affimed by supervisor and advisory professors and seven preschool educators and specialist managers. The reliability coefficient was O.q2.A pre – test and a post – test was conducted. The instruction was implemented through instruments manufactured by experiential entertainment company for learning pre – mathematical concepts which included: measurement cylinders, ring pyramid, set of classified features, stacked dice, scale and lego. The major question of the study was that whether educational toys have effect on learning of pre – mathematical concepts. To pre – test and post – test indicated that there is meaningful difference between learning of these concepts in pre – test and post – test. The situation of students that learned with toys , has become better. Key words : instructional learning toys – premathematical number concepts (i.e more – less, wide – narrow, short – long, far – near, fat- lean, small – big, light – heavy).
- آیتی، محسن.(1375). اثر نوارهای ویدئویی آموزش درس ریاضی ( کتاب فیلم ) در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان کرمان دانشگاه لامه طباطبایی، به راهنمایی داریوش نوروزی.
- خلیلی مهدیرجی، مریم. (1384). بررسی مفاهیم ریاضی در دوره پیش از دبستان و تعیین شیوه ارائه مناسب آن از دیدگاه مربّیان مراکز پیش دبستانی مناطق 11 ، 7 ، 6 ، 5 شهر تهران. پایان نامه. دانشگاه علامه طباطبائی به راهنمائی فرخنده مفیدی.
- رحمنی، زهرا. (1378). بررسی کاربرد هنر در سرگرمی های خلاقه کودکان در دوره ی پیش از دبستان. پایان نامه. دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی احد یاری راد.
- سلمان، زهرا. (1372). بررسی اثر فعالیت های بدنی و بازی در تحوّل ذهنی کودکان پیش دبستانی. پایان نامه دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی پریرخ دادستان
- عباسی، عبدالله، (1375). آموزش و پرورش پیش از دبستان، مشهد، انتشارت: دنیای پژوهش.
- فامیلی، محمّد(1369) نقد و بررسی کتب ریاضی دورة ابتدایی با نحوة ارایه مطلب و سهیم ساختن دانش آموزان در فعالیت های یادگیری. پایان نامه، دانشگاه علامه طباطبایی.
- کول، وینیتا. ( 1385). برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان. مترجم: فرخنده مفیدی. تهران. انتشارات سمت.
- متقیان مقدم،کمال.(1385).بررسی روشهای آموزش مفاهیم در ارتباط با فعالیتها و اهداف هلال احمراز دیدگاه مربیان پیش از دبستان مناطق11و7و6 شهر تهران.پایان نامه.دانشگاه علامه طباطبایی به راهنمایی فرخندهمفیدی.
- مجیب، فرشته. ( 1379). روانشنا سی بازی. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
- مفیدی، فرخنده. ( 1384). برنامه آموزش و پرورش پیش از دبستان. انتشارات سمت. - مقدّم. مصطفی( 1382). کودک و ریاضیات. چاپ اوّل. تهران : خدمات آموزش کودکان.
- میر صادقی، زهرا. ( 1382). تأثیر فعالیت های هنری در پرورش خلاقیت کودکان آمادگی منطقه 10 شهرتهران. پایان نامه.دانشگاه علامه طباطبائی به راهنمایی داریوش نوروزی.
–Ambda, p: sharma, m. (2000). Dyscalculia
Http: //www. Dyscalculia . org / Resuorce . htm 1 – 7 k
– Buccini , p ; long , T ; weide , B ; Holling sworth , J . (1998 ) . Providing intellectual
focus to cs1 /sc2 proceedings of the 29, SIGCSE technical symposium on computer
science education, Atlanta Georgia.
– Carpenter and tmoser (1982). Adition and subtractions Acoqnitive perception . Int .
carpenter, j, Moser, Andt and Rom bery ( eds ), the development of addition and
subtraction problem – solving skills .
_ Johns, T . ( 2005 ). Investing in preschool . Evidence continiue to indicate the
powerfull effects of high quality preschool programs on children later academic
success . Journal of leadership .
_ Kirova, A; Bhargava, A. (2002). learning to Guide preschool children mathematical
understanding A teachers professionally growth .
_The evalvtion of educational toys effect on learning rate of premathematical number conceptions in preschool children of Tabriz in 85-86.