Investigating the function of hidden curriculum in students disciplinary behavior from view point of administrators and teachers of khalkhals secondaryschools for females year 88-89
Subject Areas : Educational PsychologyHosseinali Taghipoor 1 , Hajar Ghaffari 2
1 - استادیار و عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
Keywords: discipline, hidden curriculum, school's organizational structure, social atmosphere, social relationships, school's physical structure, information and communication technologies,
Abstract :
The present research, studies the role of hidden curriculum in disciplinary behavior of students from the viewpoint of girls guidance school principals and teachers of Khalkhal city during the academic year (1388-1389). The aim of the present research is publicity of detecting factors that are transmitted to students through the program for hidden curriculum to the students. Search method, regarding the object is applied and regarding its type it is descriptive-correlation. In case of validity of questionnaires expert opinions were used and the questionnaire's reliability resulted from Chronbakh α is %91 Statistical universe consists of 140 people and in research process 120 reliable questionnaires were studied as statistical samples using enumeration. Researcher- made questionnaire was completed by answerers to study the effects of hidden curriculum components, which contains school's physical structure, school's social atmosphere, existing organizational structure and relations in the school, encouragements and punishments, and information and communication technology. Results from the research showed that: 1- There is significant relationship between physical structure of school and disciplinary behavior of students. 2- There is significant relationship between social atmosphere and disciplinary behavior of students in school. 3- There is significant relationship between the relationships in school and disciplinary behavior of students. 4- There is significant relationship between organizational structure and disciplinary behavior of students. 5- There is significant relationship between encouragement and punishment mechanisms and disciplinary behavior of students in schools. 6- There is significant relationship between the rate of using information and communication technology in schools and learning due to hidden curriculum.
اسکندری، حسین. (1387). برنامه درسی پنهان. تهران: انتشارات نشر نسیما.
بیجندی، محمد صادق. (1386). مقایسه تأثیر برنامه درسی پنهان برآموخته های
دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با
دانشجویان دانشگاه علم وفرهنگ به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی. پایان نامه
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
جباری، سیروس. (1379). علل و نوع بی انضباطی در بین نوجوانان پسر در سنین
تقویمی 13تا 20 سال. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
حداد علوی، رودابه؛ عبداللهی، احمد؛ احمدی، امید علی. (1386) برنامه درسی پنهان: پژوهشی در
یادگیرهای ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی. فصلنامه تعلیم وتربیت. سال بیست و
سوم، شماره 2، تابستان 1386 شماره مسلسل 90.
عیدی رضوانی،محمود (1380). تبیین برنامه درسی پنهان در درس بینش اسلامی دوره
متوسطه و ارایه راهبردهایی برای استفاده از این برنامه در آموزش اثر
بخش دینی. پایان نامه دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشگاه تربیت معلم.
علیخانی، حسین. (1382). بررسی پیامدهای فصد نشده (برنامه درسی پنهان) محیط
اجتماعی مدارس دوره متوسط شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای
کاهش پیامد های منفی آن. تهران: پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس: دانشگاه
علوم انسانی.
علیخانی، حسین. (1383). بررسی پیامدهای فصد نشده (برنامه درسی پنهان) محیط اجتماعی
مدارس دوره متوسط شهر اصفهان. مجله علوم تربیتی و روان شناسی. دوره سوم،
سال یازدهم.شماره3و4
فتحی واجارگاه، کورش و واحده چوکده، سکینه (1385). شناسایی آسیب های تربیت شهروندی
در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و
ارائه راهکارهای برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه علمی و پژوهشی نوآوری های
آموزشی: ویژه نامه ی نو آوری در تربیت شهروندی، شماره 17، سال پنجم.
قورچیان، نادر قلی. ( 1378). تحلیلی از برنامه درسی مستتر، بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام
آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، شماره 1 صص68-48
قورچیان، نادرقلی و تن ساز،فروغ. (1374). سیمای روند تحولات برنامه درسی: به عنوان
یک رشته تخصصی از جهان باستان تا جهان امروز. تهران: موسسه پژوهش و
برنامه ریزی آموزش عالی.
کدیور، پروین. (1375). بررسی رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان و رابطه آن با جو سازمانی
مدرسه و نحوه تعامل معلم و دانش آموزان. فصلنامه تعلیم وتربیت. سال داوزدهم.
شماره 4.
گای آر، لفراتکویس . (1375). روان شناسی برای آموزش. ترجمه منیجه شهی ییلاق. تهران:
انتشارات رشد.
نوروزی، بهزاد. (1388). بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان در رفتار انضباطی
دانش آموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدای ناحیه 3 شهر
شیراز. پایان نامه کارشناس ارشد،تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
Ahola,Sakari(2000) - Hidden Curriculum In Higher Education:
Something to fear for or comply to?- Research Unit for the
sociology for education – University of Turku.
Ausbrooks,Ruby(2000) – What is School,s hidden curriculum
teaching your child? – www.Parentingteens.com
/curriculum.shtm1.
Dekle,Dawn(2000) .the curriculum, the neta curriculum: Guarding
the Golden Apples of university cultur.pHIKAPPA PHI form
Hubert, Jaque line(2000). The Role of the Hidden curriculum
Reseach 2. csci. educ. Ubc. Ca/socloo/concept map/ terms/
hidden -curriculum, php-15k
Margolis, Eric[Editor](2002) – The Hidden Curriculum in Higher
Education Routledge New York and London. In http:// policy.
Work.edu/ ritter/edf 5353- apple-htm
Marlow Stacey, Minehira Norman (2008) .principals as curriculum
leaders: New perspectives for the 21 st century. From
http://www. Pre .org. 2008/1/03.
Noltemeyer, Amity L.; Mcloughlin, Caven S.Changes in Exclusionary
Discipline Rates and Disciplinary Disproportionality over
Time(EJ890566) , International Journal of Special Education,
v25 n1 p59-70 2010