Investigating the effectiveness of the observation of Islamic council in the improvement of performance of Bo nab Municipal
Subject Areas : sociologyBabak Rahimian 1 , Bahram Sarmast 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی.
2 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بناب – ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: effectiveness, pre-Controlling, post-controlling, Islamic Councils, Municipality, Recovering function,
Abstract :
Islamic councils have been created to attract people contribution in different activities of Islamic republic regime. But because of certain circumstances, the Islamic council has not had any activity since 20 years. After appealing a political dialogue program in 7th presidential election and following the promise in opening Islamic councils, this institution has begun its activities.According to middle approach presented in this research, the councils are civil institutions with special functions in which the controlling function is the most important. The main role of this function is the control of performance of municipalities. Therefore, the aim of this study is to investigate the effectiveness of observation of Islamic council in the improvement of performance of Bo nab municipality. For this reason, some proposals have been made based on staff personnel and senior organizational managers and members of Bo nab fourth Islamic council. In order to reach the purpose and evaluate the amount of controlling according to administrative law, two methods were used as pre and pro controlling. The main gathering information tool is questionnaire and the questions are made by Likert scale. After confirming the validity of questionnaire, it was distributed among the samples of 75 people that are analyzed to get stability by Pearson and linear regression. The results indicate that, average of two kinds of controlling are more than medium, and the dimensions of pre-controlling such as budget, bargain, loan and corporate constitutions or affiliate organizations are effective in the improvement of performance of municipal.
حاجیکریمی، ع؛ و دیگری. (1391). بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی. سال چهارم، شماره 8، صص 92-7.
خاکی، غ، ر. (1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی. تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت. چاپ اول.
خیراندیش، م؛ و دیگران. (1391). نقش سرمایههای فکری در عملکرد سازمانی؛ مطالعه موردی در شرکت پخش پگاه، نشریه مطالعات کمی در مدیریت. دوره 3، شماره 3، صص 114-97.
رشیدی، ا. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت استقرار شهرداری الکترونیکی در شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت شهری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
سعیدنیا، ا. (1379). کتاب سبز شهرداری (مدیریت شهرداری). (جلد یازدهم)، تهران: انتشارات سازمان شهرداریها. چاپ اول، صص 24-22.
قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375. روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، سال پنجاه و دوم، شماره 14957، (21 تیر ماه 1375).
مستأجران، م؛ و دیگری. (1388). ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان شهرداری در راستای ایجاد شهرداری الکترونیکی؛ مطالعه موردی شهرداری اصفهان. دومین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیک، تهران، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران.
والمحمدی، چ؛ دیگران. (1392). ارزیابی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. سال هشتم، شماره 24، صص 24-1
یاوری، و؛ و دیگری. (1392). طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی، اندیشه مدیریت راهبردی. سال هفتم، شماره اول، شماره پیاپی13، صص 122-79.