Self-actualization and Job satisfaction
Subject Areas : sociologyHussein Mirzaei 1 , Sabah Mohammadi 2
1 - دانشگاه فردوسی مشهد، استادیار گروه علوم اجتماعی؛ مشهد- ایران (نویسنده مسئول).
2 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه تبریز.
Keywords: Job satisfaction, teacher, self-actualization, work place,
Abstract :
Schools have a major role in education system, training and also, having an educated generation. Of course, teachers' job satisfaction has an undeniable impact on their educational and training responsibilities. Job satisfaction is also, influenced by many factors. The statistical population of this study is all the teachers of district five (of education office of Tabriz, 1390) and the sample size is 183. The research method is survey and a questionnaire was used to gather the necessary data. This research aimed to answer two questions. First, howmuch is the job satisfaction level of teachers? Second, what are the important variables that influence the level of job satisfaction of teachers? The results show that, on average, the teachers' job satisfaction level is72.6 and there is a significant relationship between job satisfaction and self- actualization (0/69), work place (0/33), relation with colleagues (0/22), nature of job (0/21) and salary- benefits (0/17).
ایسپا واحد مرکز. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن. منتشر نشده.
بختیاری نصرآبادی، ح. (1388). بررسی رابطهی بین ماهیت شغل و رضایت شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. پژوهش نامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی33)، صص 76-57.
ساعتچی، م. (1387). بررسی رابطهی میان انگیزهی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی (دبیران) مقطع متوسطهی شهرستان مرودشت. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزش. سال اول، شماره دوم، صص 168-147.
سرندی، پ؛ و دیگری. (1385). بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت شغلی و سلامت جسمانی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی. منتشر نشده.
شفیعآبادی، ع. (1369).راهنمائی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخابات شغل. تهران: انتشارات رشد.
گریفین، م. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: س، م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید.
میرسپاسی، ن. (1379). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
رابینز، ا، پ. (1377).رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها، کاربردها. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
هومن، ج. (1371).پایههای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات فرهنگ.
Cain, J. M. & Schulkin, J. (Eds). (2001). Effects of perceptions and mentorship on pursuing a career in academic medicine in obstetrics and gynecology. Journal of Academic Medicine. 76 (6): 628-34.
Cam, O. (2001). The burnout in nursing academician in Turkey. International Journal of nursing studies. Vol: 38, 201- 207.
Carayon, P. & Honokker, P. (2003). Job characteristic and quality of working life in the IT workforce: The role of gender. ACM SIGMIS CPR Conference. Edited by E. Trauth, April 10-12, 2003, Philadelphia, Pennsylvania, pp: 58-63.
Desantis, V. & Durst, S. (1996). Comparing job satisfaction among public and private sector Employees. American Review of public Administration. Vol: 26, (3): 327.
Easom, A, K. (2000). Nephrology APNs: who are we and what do we do? Survey results October 1999 Nephrol Nurs J. 2000 Apr; 27(2):187-91.
Flanagan NA, Fianagan TJ. An analysis of the relationship between job satistfaction and job strees in correction nurses. Research in Nursing & Health.Vol: 25 (4):282–294.
Palepu, A. & Friedman, R, H. (Eds).(1998). junior faculty members’ mentoring relationships and their professional development in U.S Medical schools. Journal of Academic Medicine; 73(3): 318-23.
Siegel, P. A, Post, C. Brockner, J. Fishman, A. Y. Garden, C. (2005). The moderating influence of procedural fairness on the relationship between work-life conflict and organizational commitment. Journal of Applied Psychology. 90 (1): 13-24.
Smith,T. J, Girtman J, Riggins J. (2001). Why academic divisions of hematology/oncology are in trouble and some suggestions for resolution. Journal of Clinical Oncolology. 19 (1): 260-4.
Wild, P. Parsons, V& Dietz, E. (2006). Nurse practitioner’s characteristics and job satisfaction. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 18 (11): 544-9.