Social factors related to improving the social status of high school teachers in Meshkinshahr from teachers’ own points of view
Subject Areas : sociologyAzizeh Jahangiri 1 , Mahmood Elmi 2
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.
2 - استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: salaries and benefits, independent trade organizations, social trust and social status,
Abstract :
The present study was conducted in order to investigate the social factors related to improving the social status of high school teachers in Meshkinshahr from teachers’ own points of view. This is an applied research which in terms of time is cross-sectional and in terms of controlling the research conditions is a survey and descriptive- correlation. The statistical population of this study was all high school teachers in Meshkinshahr in 93-94 educational years (670), and using the stratified random sampling 245 teachers was selected as the sample size through Cochran formula. In order to collect data a questionnaire was used. The results of Pearson Correlation Test show that, there is a meaningful relationship between improving the social status of teachers and the following variables: salaries and benefits of teachers, teachers’ access to facilities, teachers’ membership in independent trade organizations, the citizens’ trust to teachers, the attention of Media to teachers and increasing the teachers’ skills. Also, the results of multi-variate regression show that, 79% of the improvement of teachers’ social status is due to relationship between a linear combination of independent variables and the remaining 21% which is called coefficient of no determination is due to other factors that were not included in this study.
پرتیچارد، آ. (2009). جایگاه معلمین در آلمان و ایرلند. پایاننامه دکتری جامعهشناسی توسعه. دانشگاه دوبلین.
جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد، (1391). بررسی تفصیلی منزلت اجتماعی مشاغل در مشهد، طرح پژوهشی.
حسنپور، م. (1390). بررسی عوامل موثر بر ارتقای پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه معلمان شهر بومهن. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی دانشگاه رودهن.
رازقی، ن. (1390). سنجش منزلت اجتماعی معلمان میرجاوه از شهرهای استان سیستان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی دانشگاه شیراز.
زنگنه، ن. (1392). بررسی منزلت اجتماعی معلمان منطقه بزینهرود از توابع استان زنجان از دیدگاه دانشآموزان پسر و دختر دبیرستان در سال تحصیلی 1392-1391. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور واحد قزوین.
علاقهبند، ع. (1388). جامعه شناسی آموزش وپرورش. تهران: نشر روان.
علیزاده، ا. (1388). بررسی منزلت اجتماعی حرفه معلمی (دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان) و تغییرات آن در طول سه دهه گذشته، نوآوریهای آموزشی. بهار 1388، شماره 29، صص 26-7.
عیوضی، ع. (1391). تبیین رابطه بین وضعیت اقتصادی معلمان دوره متوسطه نیشابور و منزلت اجتماعی آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
طیبینیا، م. (1393). بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن، نشریه پیام. مقاله 6، دوره 2، شماره 4، بهار و تابستان 1393، صفحه 168-141.
کوئن، ب. (1392). درآمدی برجامعهشناسی. ترجمه: غ، ع، توسلی؛ و دیگری. تهران: انتشارات سیمیا.
گلشن فومنی، م، ر. (1387). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: نشر شیفته.
گورویچ، ژ. (1352). مطالعه درباره طبقات اجتماعی، فکر طبقه اجتماعی از مارکس تا امروز. ترجمه: ب، پرهام. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گیدنز، آ. (1376). جامعهشناسی پیش درآمدی انتقادی. ا، ط، فنایی. شیراز: نشر دانشگاه شیراز.
لی، ج. (2012). پایگاه اجتماعی معلمان در تایوان. بانکوک، ژورنال جامعهشناسی. سال بیست و هفتم، شماره 437، صص 9-5.
محمدنیا، ا، ح. (1389). عوامل اجتماعی موثر بر پایگاه اجتماعی دبیران دوره راهنمایی شهرضا. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان.
محمدی، ف؛ و دیگری. (1382). بررسی شان و موقعیت اجتماعی معلمان از دیدگاه دانشآموزان مدارس راهنمائی و متوسطه استان اصفهان. اصفهان: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، طرح پژوهشی.
معبودی، ذ. (1393). بررسی عوامل موثر بر منزلت اجتماعی حرفه معلمی از دیدگاه معلمان متوسطه استان مازندران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران شمال.
مقدس، ش. (1384). سنجش منزلت مشاغل شهری در ایران (مورد مطالعه: شهر شیراز). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ورنون، م. (2011). بررسی پایگاه حرفهای و احساس اجتماعی معلمان در آموزش و پرورش ابتدایی و راهنمایی استرالیا. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم انسانی کانبرا.
هیرشان، آ. (2012). مقایسه تطبیقی منزلت اجتماعی معلمان هند و پاکستان.پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشگاه دهلی هند.