Ranking of environmental variables and social responsibility on the market value of companies based on FAHP Technique
Subject Areas :
HSE Management
Hadi Ashraf Talesh
1
,
Gholam Reza Farsad Amanollahi
2
,
Amir Reza Keyghobadi
3
1 - Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received: 2020-09-28
Accepted : 2020-11-16
Published : 2021-08-23
Keywords:
Environmental Variable ",
" Social Responsibility ",
"Corporate Market Value ",
"Fuzzy Hierarchical Analysis (FAHP),
Abstract :
AbstractThis study follows to explain a model for ranking companies in terms of environmental reporting and social responsibility on the market value of companies by fuzzy hierarchical analysis in Iran. In this regard, after receiving the opinions of experts, a conceptual model of research was developed. two criteria and each with 5 sub-criteria with 3 options were developed. The results show that the criteria of commitment to employees and commitment to social programs of the social responsibility variable are ranked 1 and 3, and this indicates that stakeholders in their analysis pay special attention to these two criteria and The issue of human resources and their promotion programs plays a prominent role in the results of the article.The criterion of environmental rules and regulations is ranked 2nd among environmental variables and the rest of the environmental criteria are ranked at low levels. The results of the study indicate that if the government is required to implement strict laws and regulations, companies are obliged to fulfill their environmental obligations and will take steps to produce environmentally friendly products and sustainable development. The placement of equipment pollution in the 5th rank also explains the calibration and improvement of machinery and equipment in the direction of minimum pollution. The low rankings of environmental variables indicate the high gap between the expectations of society and the current situation,
References:
امیدوار ، علیرضا، (1387) ، کارگاه آموزشی ترویجی ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکت ها پیش نیاز اجرای سیاست های کلی اصل 44 ، مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، CSRIRAN.COM
امیرحسینی ، زهرا ؛ قبادی ، معصومه ، (1395) ، گزارشگری مسئولیت اجتماعی ، عملکرد مالی و مالکیت نهادی ، حسابداری مدیریت ، سال نهم ، شماره 28 ، ص 55-66 .
بنی مهد ، بهمن ؛ طالب نیا ، قدرت اله ؛ گرکز ، منصور ؛ خوزین ، علی ، (1397) ، بررسی اثر ساختار مالکیت بر توسعه سطح گزارشگری پایداری . فصلنامه حسابداری مدیریت ، دوره 11 ، شماره 36 .
برندک ، سجاد ؛ منصوری حبیب آبادی ، فاطمه ، (1398) ، کارایی هیئت مدیره و عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت : نقش تعدیلی پیشینه دانش مالی مدیرعامل ، چشم انداز حسابداری و مدیریت ، دوره 2 ، شماره 19 ، ص 108-127 .
حجازی ، رضوان ؛ حیاتی ، نهاله ؛ حسینی ، سیدعلی ؛ باستانی ، سوسن ، (1397) ، استخراج مؤلفه های زیست محیطی از گزارشات فعالیت های هیئت مدیره شرکت ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی . پژوهش های تجربی حسابداری ، سال 1397 ، شماره 28 ، صفحه 70-43 .
حجامی ، محدثه ، (1392) ، تاثیر عملکرد زیست محیطی بر عملکرد مالی شرکت ها : تبیین نقش متغیر مداخله گر افشای مسئولیت اجتماعی ، دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت ، حسابداری و مهندسی صنایع سازمان ها .
حساس یگانه ، یحیی ، (1395) ، تأثیر ساختار راهبری شرکتی بر عملکرد مالی و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، تحقیقات حسابداری و حسابرسی ، سال چهارم ، شماره 15 ، ص 88-101.
دستگیر ، محسن ؛ گروسی ، حبیب الله ؛ ایزدنیا ، ناصر ، (1397) ، تاثیر رتبه مسئولیت پذیری اجتماعی بر برآورد سرمایه گذاران از ارزش بنیادی شرکت . فصلنامه مدیریت توسعه و تحول ، سال 1397 ، شماره 33.
شیپوریان ، سعید و رنجبر ثمرخزان ، علیرضا (1392) ، مفاهیم حسابداری اجتماعی ، مجله کار و جامعه ، شماره 166 .
طالب نیا ، قدرت اله و علی خانی ، راضیه و مران جوری ، مهدی (1391) ، ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات حسابداری زیست محیطی و اجتماعی در ایران ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، دوره 19 ، شماره 3 .
عباسی، ابراهیم و محمدی ، فرهاد (1391) ، بررسی گزارشگری مالی عملکرد زیست محیطی شرکت های آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . فصلنامه حسابداری سلامت ، دوره اول ، شماره اول ، تابستان 1391 ، صفحه 33-46 .
قرین ، ستار (1395) ، تعیین محرک های اثرگذار در پیاده سازی مسئولیت اجتماعی شرکت ها با استفاده از تکنیک دیمتل ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده مدیریت و اقتصاد .
سپاسی ، سحر و کاظم پور ، مرتضی (1396) ، مسئولیت پذیری و گزارشگری اجتماعی شرکت ها ، انتشارات ترمه .
مران جوری ، مهدی ؛ مهدوی ، غلامحسین ؛ دریایی ، عباسعلی ؛ علی خانی ، راضیه ، (1394) ، بررسی رابطه بین اندازه شرکت ، نوع صنعت و سودآوری با افشای اطلاعات حسابداری زیست محیطی و اجتماعی. فصلنامه پژوهش های تجربی حسابداری ، دانشگاه الزهراء ، دوره 4 (3) ، صفحه 103-87 .
Arshad, S., Razak, A. (2018), The Strategic use of Decentralized Institutions: Exploring Certification with the ISO14001 Management Standard. Academy of Management Journal, 48, 1091-1106.
Becchatti, L., Solferino, N., Tessitore, M, E. (2016). Corporate Social Responsibility and Profit Volatility: Theory and Empirical Evidence, ssrn.com.
Benlemlih, M., Potin, I.G. (2018). Corporate Social Responsibility and Firm Financial Risk Reduction : On the Moderating Role of the Legal Environment , ssrn.com
Berk, J.B. (2018). Does Size Readly Matter, Financial Analysts, September/October, p 12-17.
Godfrey, P.C., Hatch, N.W. (2007). Researching Corporate Social Responsibility: An Agenda for the 21st Century , Journal of Business Ethics, 70, 87-98.
The International Organization for Standardization, ISO26000-Social Responsibility, http://WWW.ISO.ORG/ISO/Home/Standads/Iso26000.htm
Turker, D. (2009). Measuring Corporate Social Responsibility: A Scale Development Study, Journal of Business Ethics, 85(4) , 411-427.
Matsumura, E., Prakash, R., Vera-Munoz, S., (2014). Firm- Value Effects of Carbon Emissions and Carbon Disclosure. Accounting Review 89 (2), 695-724.
Mckinley, A. (2008). The Divers and Performavce of Corporate Environmental and Social Responsibility in the Canadian Mining Industry, master thesis Geography Department and Center for Environment University of Tornto.
Molina, M. (2010). The Corporate Role in a Changing Society: A Model of Sensmaking and of Firm Characterization, Phd thesis, Business School, Universitat Ramon Liull .
Mohammadi, Changiz, (2011), Investigating Corporate Social Responsibility Practices in Iranian Organizations: An ISO26000 Perspective, Business Strategy Series, Vol 12 Iss: 5, pp: 257-263.
NASR, H. (2010) .Corporate Social Responsibility Disclosure: an Examination of Framework of Determinants and Consequences.Doctoral thesis, Durham University. Available at Durham E-Theses, Online:http://etheses.dur.ac.uk/480/
Rahul, L. (2018). Is Red or Blue Companies More Likely to Go Green? Politics and Corporate Social Responsibility. Journal of Financial Economics 111,158-180.
Saaty, T.L., (1980). The Analytic Hierarchy Process. newyork: MC Graw-Hill .
Sen, S., Bhattacharya, C.B., Korschun, D., (2006). The Role of Corporate Social Responsibility in Strengthening Multiple Stakeholder Relationships: A Field Experiment, journal of the Academy of Marketing Science 34(2), 158-166.
Yaftian, A. (2011) . An Analysis of CSR Contents in Annual Reports of Listed Companies in Iran, Phd thesis , Deakin University, Melborne, Australia.
Sanchez-Infante. H., Pabloa, J., Yanez-Araqe, B., Moreno-Garcia, J. (2020). Moderating Effect of Firm Size on the Influence of Corporate Social Responsibility in the Economic Performance of Micro-Small and Medimsized Enterprises. Technological Forcasting & Social change. http://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119774.
_||_