Creative education model for elementary school students (With emphasis on the sixth grade)
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalFariba Fakhari Mobarake 1 , Alaedine Etemad Ahari 2 , Afsane Saber Gorgani 3
1 - Department of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences, Azad University, Roodehen Branch
2 - Department of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences, Azad University, Roodehen Branch
3 - Department of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences, Azad University, Roodehen Branch
Keywords: Creativity, Elementary education, Creative education, Creative educational approaches,
Abstract :
The purpose of this study is to design a creative education model for elementary school students with emphasis on the sixth grade of elementary school, so that its general and partial components are known and can be used in the structure of the educational system. The method of this research is applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of data collection method and mixed-exploratory in terms of operation. In this regard, in the first stage, the components of creative education were identified in the existing documented texts. According to the Grid table, the opinions of experts and thinkers were received. Findings showed that the main components of leadership and educational management, strengthening the education infrastructure, teaching methods and approaches to learning and teaching, teaching environment, book content and evaluation method are the basis of the creative education model in the sixth grade of elementary school. Educational management had high influence and little influence over other components and there were no variables in this autonomous model. In other words, if there is a determination to implement a creative education program with the aim of fostering creativity in elementary school, the necessary infrastructure and grounds can be provided for teachers to be the main educational leaders with the help of school principals and families of creative and capable generation students. Facing the complex world ahead, train.
احدی، مریم؛ رضایی، نورمحمد ؛ دلاور، علی و پادروند، نادر.(1392). آموزش خلاقیت به دانشآموزان و تأثیر آن برسطح مؤلفههای سیالی، ابتکار، انعطاف و بسط. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3 (1)، 1-18.
احمدینیک، حمید. (1396). ساختار سازمانی، کنفرانس بین المللی مدیریت، کسب و کار و حسابداری.
اعظمی، محمود؛ جعفری، علیرضا و کریمی، ناهید. (1391). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی در افزایش خلاقیت کودکان دبستان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،2 (3)، 27-44.
اکبری مبارکه، بتول؛ اباذری، زهرا؛ رحمتی، نرگس و میرحسینی، زهره. (1395). اثربخشی آموزشی تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مرلفههای آن در دانشآموزان، مطالعه موردی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 130، 59 -79.
ایمانی، محمدنقی؛ شریفی، علی اصغر ؛ منصوری لطفعلی، عقیل. (1398). طراحی مدلی جهت توسعه معنویت در سازمان آموزشی، رهبری و مدیریت آموزشی، 13(1) 247-260.
باقری، نیلوفر و ربیعی، زهره. (1400). اثربخشی مداخله بسته مغز برتر بر تمرکز، حافظه و خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان شهر اصفهان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 10(4)، 63-86.
باقریفر، علی؛ ابراهیمی شاهرودی، زهرا؛ سرابندی، مریم ؛ برهانزهی، زهرا. (1394). مقایسه رهبری و مدیریت در سازمانها، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
بختیاری، ابوالفضل و زهرا عالمین(1392). فرهنگ خلاقیت، شیوههای پررورش خلاقیت دانشآموزان، تهران: انتشارات آوای نور.
پیرخالقی، علیرضا. (1383). نگاهی به سنجش خلاقیت دانشآموزان از منظر تحولی و گونهای، مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی.
جهانی، جعفر؛ دارابی عمارتی، عابدین؛ مرزوقی، رحمتاله؛ شفیعی سروستانی، مریم (1397). توسعه الگوی آموزشی ریزوماتیسم و تأثیرآن در پرورش خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی، فصلنامه ابتکارو خلاقیت در علوم انسانی. 9(3)، 147-188.
چراغچشم، عباس. (1386). بررسی تأثیر شیوههای تدریس مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیری دانشآموزان، دوفصلنامه تربیت اسلامی. 3(5)،7-36.
حسینی، افضل السادات. (1382). بررسی تأثیر برنامه آموزشی خلاقیت بر دانش، نگرش و مهارت معلمانف نوآوریهای آموزشی. 2(5)، 53-64.
حسینی، افضلالسادات (1394). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن، چاپ هفتم. مشهد: شرکت بهنشر.
حقی،پیمان. (1399). اثربخشی آموزش با روش قصه گویی بر هوش کلامی، گنجینه لغات و خلاقیت کودکان پسر مقطع ابتدایی، سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
خانینژاد، فریبا. (1393). تأثیرارزیابی توصیفی بر خلاقیت دانشآموزان، پژوهشهای برنامهریزی آموزشی و درسی، 4(2)، 17-26.
دراپو،پتی. (1396). برانگیختن خلاقیت دانشآموزان، روشهای عملی برای ارتقای تفکر خلاق و حل مسئله، مترجمان علی سعیدی و ابوالقاسم بهجت، مشهد: نشر بهنشر.
رابنسون،کن و آرونیکا، لو. (1399). مدارس خلاق، ترجمه ابوالفضل بختیاری و صحافی، مفاخری و مرعشی. تهران: انتشارات تیک و آوای نور.
ربیعی فرادنبه، نیلوفر، مقتدایی، لیلا، جمشیدیان، عبدالرسول. (1400). بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در بین معلمان مدارس ابتدایی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 11(3)، 139-166.
رجبی باغدار، احمد؛ کرمی، مرتضی؛ کارشکی، حسین و مهرام، بهروز. (1395). طراحی الگو برای برنامه درسی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی اموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد.
رنجبر، مریم. (1399). تأثیر هنر در آموزش و یادگیری و بروز خلاقیت در دانشآموزان، سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
روشن، عبدالمجید. (1395). تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی با تأکید بر خلاقیت کودکان، سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت اقتصاد و علوم انسانی.
زینآبادی، حسنرضا .(1389). الگوی تأثیر سبک رهبری تحولی بر اعتماد پیروان به مدیران: آزمون اثرات مستقیم و سبک غیرمستقیم. مشاوره شغلی و سازمانی،2(5).
سوداگر، اسما. (1399). بررسی تأثیرگذاری سواد اطلاعاتی معلمان بر رشد خلاقیت دانشآموزان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان هامون، پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
صفایی، نصرت؛ زارعی، اقبال و سماوی، عبدالوهاب. (1400). طراحی و الگوبخشی برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای تفکر خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی، فناوریهای آموزش. 15 (3)،579-590.
طاهونهئی،زهره و عبدالهی، داود. (1399). پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با تأکید بر نقش خلاقیت در سیستم آموزش، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و علوم انسانی.
عابدینی بلترک، میمنت؛ منصوری، میمنت و یونسی، سمیه. (1393). تبیین جایگاه خلاقیت در کتابهای درسی دروه ابتدایی، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
عصاره، علیرضا؛ احمدی، غلامعلی و شهمیر، سامیه .(1392). تحلیل محتوای کتابهای علوم دوره راهنمایی با توجه به مراحل و اصول آموزشی خلاقیت پلسک، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3(1)، 127-154.
قائدامینی، سمیه؛ قائدامینی، سمیرا؛ انصاری، علی. (1394). آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی،اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی
قبادی، لیلا؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل و مصر آبادی، جواد. (1400)، تأثیرآموزشی مؤلفههای هوش موفق بر خلاقیت و عمکارد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی، ابتکار وخلاقیت در علوم انسانی.11(1)، 45-64.
گشتاسبی، رضا؛ اوجی نژاد، احمدرضا و قلتاش، عباس. (1392). تأثیر روش تدریس حل مسئله بر تفکر خلاق دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر رامجرد، همایش ملی تغییر برنامه درسی دورههای تحصیلی آموزش و پرورش.
محمدی، لیلا. (1397).نقش روشهای تدریس در پرورش خلاقیت دانشآموزان ابتدایی، اولین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
محمدی، ندا؛ عصاره، علیرضا؛ امام جمعه، محمدرضا و رضایی، عیسی. (1392). تحلیل محتوای کتابهای آموزش هنر دروه راهنمای از دیدگاه الگوی خلاقیت گیلفورد، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 3(1)، 92-112.
منطقی، مرتضی(1391). بررسی تأثیر خلاقیت بر دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی، پژوهشهای برنامه درسی. 2(91)، 1-28.
مهرجو، غلامحسین(1389). بررسی مقایسهای تأثیر ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی کمی بر میزان خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم شرق گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آراد تنکابن.
مهری، داریوش؛ ابوالقاسمی، محمود؛ محجوب، عشرتآبادی، حسن و مهدوی نیک، مرتضی. (1392). بررسی رابطه سبکهای مدیریت رهبری مدیران با خلاقیت در معلمان مدارس پسرانه ابتدایی شهر پلدختر، فضلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3(2)، 187-209.
مومنیان، لیلا؛ رحیمیان، حمید؛ عباسپور، عباس؛ فرخی، نورعلی و سهرابی اسمرود، فرامرز. (1398). تبیین عوامل شکلدهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی.12(4)، 107-123.
همتی، نسرین و عبدالهی، داود. (1399). بررسی رابطه آموزش مجازی با تسهیم یادگیری و خلاقیت در دانشآموزان اول ابتدایی، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و علوم انسانی.
Amabile, T. M. (1998). How to kill creativity. Harvard Business Review on breakthrough thinking, 1-29.
Amabile, T. M., & Gryskiewicz, N. D. (1989). The creative environment scales: Work environment inventory. Creativity research journal, 2(4), 231-253.
Amabile, T. M., Collins, M. A., Conti, R., Phillips, E., Picariello, M., Ruscio, J., & Whitney, D. (2018). Creativity in context: Update to the social psychology of creativity. Routledge.
Clipa, O. & Juravle, V. (2017). Early Childhood Education Project, Research & Development in Science of Education, The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, EpSBS. Edu World 2016, 7th International Conference.
Cremin, T., Glauert, E., Craft, A., Compton, A. and Styliandou, F. (2015). Creative little scientists: exploring pedagogical synergies between inquiry-based and creative approaches in Early Years science. Education 3-13, 43(4) pp. 404–419.
Drapeau, P. (2014). Sparking student creativity: Practical ways to promote innovative thinking and problem solving. ASCD.
Falconer, E. G., Cropley, D. H., and Dollard, M. F. (2018). An Exploration of Creativity in Primary School Children, International Journal of Creativity and Problem Solving, 28:2, pp. 7-25.
Gilford, J. (1959). The model of the intellect was propagated by J Gilford. Creativity Criteria for: Gilford, Wollach, Mednik, Sternberg. The American Psychologist, 14(8).
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
Hattie, J. (2012). Know they impact. Educational leadership. 70(1).18-23.
Litwin, G. H., & Stringer, R. A. (1968). Motivation and organizational climate.
Kyritsi, K. (2021). Creativity in primary schools: An analysis of a teacher’s attempt to foster childhood within the context of the Scottish Curriculum for Excellence. Improving Schools, 24(1), 47-61. https:// doi.org/10.1177/1365480220968332.
Oldham, G. R., & Cummings, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of management journal, 39(3), 607-634.
Samiee, A., Shahtalebi, B., & Abedi, A. (2020). A Comparative Study of Creativity Education Programs for Japanese, Korean and Singapore Primary School Students: Lessons for Iran. Iranian Journal of Comparative Education. 2(4), 425-451.
Samiee, A., Shahtalebi, B., & Abedi, A. (2022). A Comparative Study of Creativity Education in Primary Schools of England &Finland: Lessons for Iran. Iranian Journal of Comparative Education, 5(2), 1813-1830 http://journal.cesir.ir/.
Shkabarina, M. A., Verbytska, K., Vitiuk, V., Shemchuk, V., & Saleychuk, E. (2020). Development of Pedagogical Creativity of Future Teachers of Primary School by Means of Innovative Education Technologies. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 137-155.
Sternberg, R. J. (Ed.). (1999). Handbook of creativity. Cambridge University Press.
Torrance, E. P. (1993). Understanding creativity: where to start? Psychological inquiry, 4(3), 232-234.
Zhang, Q., Siribanpitak, P., Charoenkul, N. (2018). Creative leadership strategies for primary school principals to promote teachers’ creativity in Guangxi, China. Kasetsart Journal of Social Sciences. 1-7.https://doi.org/10.1016/j.kjss.2018.08.007. http://www.elsevier.com/locate/kjss.
_||_