The study relationship between Transformational Leadership and organizational indifference with the role of creativity in employees (Case Study: Employees of Lorestan University)
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicaleraj nikpay 1 , Maryam Zandkarimi 2
1 - asistant educational saince lorestanuniversity
2 - M.S
Keywords: Transformational Leadership, Creativity, Organizational Indifference,
Abstract :
Perpose: This study aimed to investigate impact Transformational Leadership and organizational indifference with the role of creativity in employees. Method: This research is of descriptive correlational study. Research community is included all employees of lorestan university in the year of 1396 in khorramabad city whom were 575 people. The statistical sample was 234 people. Finding: For data collection questionnaires, Transformational Leadership Bass and Avolio (2000) with alpha (0.92), organizational indifference danaeefard, hasanzadeh & salariye(1389) with alpha (0.95) and creativity Torrance (1974)with alpha (0.97) was used. For data analysis of structural equation modeling using pls was used. The results show that Transformational Leadership directly (β= -0.446) is effective on organizational indifference . Transformational Leadership directly (β= 0.426) is effective on creativity. creativity directly (β= -0.456) is effective on organizational indifference. also the impact of Transformational Leadership on organizational indifference indirectly(β= -0.446) and indirectly(β= -0.194) by mediator variable creativity (β= -0.64). Conclusion: In this regard, when the employees' creativity as a mediating variable in the equation is treated with more power. In other words it can be said that Transformational with role mediator creativity by decrease organizational indifference between employee.
افشاری؛ علی و ارشدی؛ نسرین.(1393). بررسی رابطۀ بین سبک رهبری تحولی، ساختار سازمانی و جو سازمانی با خلاقیت. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(3)، 77-94.
تابلی؛ حمید، تیرگر؛ هدایتاله، مظفری؛ لیلا، مرتضوی؛ لیلا و محرابیفر؛ فاطمه. (1391). بررسی رابطۀ یبن سبک رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان نیریز. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 2-24.
پیران؛ محمد، شوقی؛ بهزاد، آقاجانی؛ طهمورث، رضازاده؛ آرش و دهقان نجمآبادی؛ عامر.(1391). بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان در صنایع ریختهگری. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(1)، 163-182.
پورانجنار؛گلبهار، جودزاده؛ مهتا و پورانجنار؛ عافیه. (1395). بررسی رابطۀ رهبری تحولآفرین با خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی سازمانی. بررسیهای بازرگانی، 77، 79-93.
حصاری؛ محمدرضا.(1392). نقش مدیران در اصلاح رفتار کارکنان بیتفاوت سازمان با استفاده از رهیافت تئوری بازی ها. مجلۀ تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، 10(2)، 51-59.
داناییفرد؛ حسن، حسنزاده؛ علیرضا، و سالاریه؛ نورا. (1389). طراحی سنجۀ اندازهگیری بیتفاوتی سازمانی، پژوهش ترکیبی. اندیشۀ مدیریت راهبردی، 4(2)، 79-99.
داناییفرد؛ حسن، و اسلامی؛ آذر(1390). کاربرد استراتژی پژوهشی نظریهی داده بنیاد در عمل، ساخت نظریۀ بیتفاوتی سازمانی. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول.
داورپناه؛ سدهدایتالله، و هویدا؛ رضا(1396). بررسی رابطۀ بین قابلیت یادگیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی. فصلنامۀ نوآوریهای مدیریت آموزشی، 1(49)، 21-38.
سیف؛ علی اکبر .(1385) روانشناسیپرورشیروانشناسییادگیریوآموزشی. تهران: نشر آگاه.
زبردست؛ محمدعلی، نادریان جهرمی؛ مسعود، و حاجیزاده؛ سجاد (1396). نقش شخصیت در سکوت کارکنان و ایجاد بی تفاوتی سازمانی. مجلۀ مدیریت ورزشی، 9(2)، 287-299.
شائمیبرزکی؛ علی، ابزری؛ مهدی و مؤیدی؛ زهرا (1395). بررسی تأثیر ویژگیهای شغلی بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان، مجلۀ مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(3)، 693-719.
شکرکن؛ حسین، شمسی؛ مرجان، و منتخبیگانه؛ محمد. (1394). اثر رهبری تحولی بر خلاقیت سازمانی با میانجیگری اعتماد سازمانی و تعدیلگری عزتنفس سازمانمحور. مجلۀ مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، 2(1)، 37-56.
صالحاردستانی؛ عباس و سیدنقوی؛ میرعلی (1395). تیببن رابطۀ فلاتزدگی شغلی با بیتفاوتی سازمانی و تمایل خروج از خدمت کارکنان. مجلۀ پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(31)، 145-160.
فلاححسینآبادی؛ فریبا، فلاححسینآبادی؛ رقیه و علویپور رفسنجانی؛ آزیتا(1396). رابطه بین رهبری تحولآفرین مدیران و خلاقیت معلمان مدارس کار و دانش شهر قم. سومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزۀ علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران ، 1-9.
کریمی؛ ناهید، مهرافزون؛ داریوش، و جعفری، علیرضا(1396). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصهگویی بر مؤلفههای خلاقیت دانشآموزان ابتدایی. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علومانسانی، 7( 2) 149 – 166.
عاشوری؛ هانیه (1392). تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر بیتفاوتی سازمانی، برسی اثربخشی پیرو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
عباسی؛ همایون، عیدی؛ حسین و رضایی؛ گلناز (1394). رابطۀ بین عدالت سازمانی و با بیتفاوتی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2 (6)، 57-64.
عبدوی؛ فاطمه، و پاشایی؛ سجاد(1397). تجزیه و تحلیل نقش واسطهای بازخورد کار از سرپرست در تأثیر عوامل محیطی، فردی و سازمانی بر ارتقای خلاقیت کارکنان. فصلنامۀ علمی پژوهشی خلاقیت و ابتکار در علوم انسانی، 8(1)، 57-82.
موسویزاهد؛ منصوره سادات، و شاهطالبی حسین آبادی؛ بدری(1396). رابطۀ بین سبک رهبری تحولآفرین با بی تفاوتی سازمانی و طفره روی اجتماعی. دومین کنفرانس سالانۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، 1-16.
موسویمشهدی؛ فاطمهالسادات (1393). بررسی رابطۀ بین سبک رهبری و بیتفاوتی سازمانی در مدارس آموزش و پرورش شهرستان مشهد. پایاننامه.
میرکمالی؛ سیدمحمد، شاطری؛ کریم، و یوزباشی؛ علیرضا (1392). تبیین نقش رهبری تحولآفرین در گرایش به خلاقیت سازمانی. دو فصلنامۀ نوآوری و ارزشآفرینی، 1(3)، 22-31.
میرحسینیزواره؛ سیدمهدی (1374). بیتفاوتی سازمانی. فصلنامۀ تعاون، 53، 68-71.
نیکنام صفری کوچی؛ صادق ، محمدی؛ حسن علی(1396). رابطه بین سبک رهبری تحولآفرین و خلاقیت با توجه به نقش میانجی تسهیم دانش. فصلنامۀ پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 18، 67- 88.
Abolfazli, A., Yousefi Saidabadi, R., & Fallah, V. (2016). An analytical study on indifference management in educational system of iran: reflection on expert’s opinions. Faculty of Business Economics and Entrepreneurship. International Review, 1(2), 22-37.
Ahmadi, S. A. A., & Rafiee, A. (2015). A Study on Emotional Intelligence Strategies to Reduce Organizational Indifference. International Journal of Management Research and Business Strategy, 4(3), 168-178.
Aga. D. A., Noorderhaven. N & Vallejo. B (2016). Transformational leadership and project success: The mediating role of team-building. International Journal of Project Management, 34, 806–818.
Bass, B. M. (1985). Leadership and Performance beyond Expectations. New York: Free Press.256.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (2000). MLQ — Multifactor Leadership Questionnaire (2nd ed.). Redwood City, CA: Mind Garden Inc.
Burns, J. M. (2012). Leadership (unabridged. p. 538). New York: Open Road Media.
Byrd, D. (2008).The Tripping Point in Leadership: Overcoming Organizational Apathy.Texas, slight Edge Publishing.
Cooper, C., Scandura, T. A., & Schriesheim, C. A. (2005). Looking forward but learning from our past: Potential challenges to developing authentic leadership theory and authentic leaders. The Leadership Quarterly, 16, 475–493.
Danaeefard, H., & Eslami, A. (2010). Discovering Theory of Organizational Indifference: A Grounded Theory Strategy. European Journal of Scientific Research, 40(3), 450-460.
Dipietro, W.R. (2012). Favorable and Unfavorable Conditions for Innovation: Some Cross Country Evidence, Asian Economic and Financial Review, 2(1), 14-19.
Franken, R.E. (2007). Human motivation, USA, Thomson Wadsworth.
Fornell, c., & Larcker, D.F.(1981). Evaluating Structural equation models with unobservable variables and measurement error.Journal of marketing research, 39-50.
Geijsel, f., sleegers, p., Leithwood, k., & Jantzi, D. (2003). Transformational leadership effect on teacher's Commitment and effort toward school reform, Journal of Educational Administration, 41(3), 228 – 256.
Humphreys, J. H. (2005). Contextual implications for transformational and servant leadership; Management Decision; 43 (10), 1410-1431.
Id. (2006), Overcome organizational Indifference: Nonprofit world, 24, 14.
Judeh, M. (2010). Transformational leadership: A study of gender differences in private universities, Proceedings of Annual London Business Research Conference, 12-14.
Keefe¸ L. (2006). Overcome organizational Indifference¸ Nonprofit World¸ 24(2), 14-15.
Kramer, R. (2006), Overcome organizational Indifference: Nonprofit world, 24, 14.
Laub, J. (2014), Difining Servant Leadership: A Recommended Typology for Servant Leadership Studies. Servant Leadership Roundtable, 1-12.
Leander, P, N. (2009). Losing the will: Automatic Reactions to the Indifference Perceived in Others. Unpublished master.s thesis, Duke University.
Millissa, F.Y., Cheung, Chi., & Sum, Wong. (2011). "Transformational leadership, leader support, and Leadership & Organization Development employee creativity" Journal, 32(7), 656 – 672.
Motalebi Nejad, M., & Aligholi, M. (2015). Relationship between Transformational Leadership and Organizational Forgetting and its Impact on Competitiveness of Organizations. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 5(6), 252-257.
Murphy, MG., & Davey, KM. (2007). Ambiguity, ambivalence and indifference in organizational values. Human Resource Management Journal, 12 (1), 17-30.
Mittal, S., & Dhar, R.L. (2015), Transformational leadership and employee creativity: Mediating role of creative self-efficacy and moderating role of knowledge sharing. Management Decision, 53(5), 894-910.
Nasre Esfahani, A., Ghorbani, O., Amiri, Z & Farokhi, M. (2013). Identifying and Ranking the Effective Factors on the Organizational Indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) (Damavand Municipality as a Case Study), International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(6), 64-77.
Olcum Cetin, M., & Fayda Kinik, S. (2015). An analysis of academic leadership behavior from the perspective of transformational leadership. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207, 519-527.
Pillai, R., Schriesheim, C. A., & Williams, E. S. (1999). Fairness perceptions and trust as mediators for transformational and transactional leadership: A two-sample study.Journal of Management, 25 (6), 897-933.
Rosintan, S M., Ramlee, A. R., & AriffMd., Ab. M. (2012). Relationship between Transformational Leadership and Employees Job Satisfaction among the Academic Staff. Social and Behavioral Sciences, 65, 885 – 890.
Randy-Cofie, A. (2018). Relationships between Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behavior in Ghanaian Organizations. Walden Dissertations and Doctoral Studies, College of Management and Technology.
Suifan1, S., & Al-Janini. (2017). The Relationship between Transformational Leadership and Employees’ Creativity in the Jordanian Banking Sector. International Review of Management and Marketing, 7(2), 284-292.
Shahinpoor, N., & Matt, B. (2007). "The power of one: Dissent and organizational life". Journal Business Ethics, 1, p.37 – 48.
Torrance.E.P. (1974).Norms–technical manual Torrance test of creative thinking .minisota un press.
Teristoun, M., Amato, S., & Esposito, Vinzi, V. (2015), Transformational Leadership, Learning, and Employability: Effects on Performance among Faculty Members. Contributed, 739-742.
Teymournejad, K., & Elghaei, R. (2017). Effect of Transformational Leadership on the Creativity of Employees: An Empirical Investigation. Engineering, Technology & Applied Science Research, 7(1), 11413-1419.
TiHsu, ya. (2016). The Relationships among Transformational Leadership, Employees Learning Abilities, Creativity, and Job Performance. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 12(1).
Wang, P., & Rode, J.C. (2010). Transformational leadership and follower creativity: The moderating effects of identification with leader and organizational climate. Human Relations, 63, 1105-1128.
Willemsen, MC., & Keren, G.( 2009). The meaning of indifference in choice behavior: asymmetries in adjustments embodied in matching, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 10(4), 42-59.
Weib, E.E., & Sub, S. (2016), The relationship between transformational leadership and effort-reward imbalance. Leadership and Organization Development Journal, 37(4), 1-23.
Yew, O.F. (2015). The Relationship between Transformational Leadership and Followers’ Work Characteristics and Task Performance. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(6), 366-377.
_||_