Pattern of the urban creative tourism and present a proposal pattern for Iran(AHP)
Subject Areas : Creativity and innovation from managerial, organizational, industrial, creativity and innovationMohammad Rahimi 1 , Fatemeh Pazand 2
1 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران
2 - کارشناس ارشد شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
Keywords: Iran, AHP, Tourism, Creative cities, creative tourism,
Abstract :
Purpose: The main objective of this study was to offer prioritize pattern in the way for creative tourism in Iran. Methods: The present study is a practical purpose in terms of nature and type is a descriptive study. In order to collect data a documentary method was used. For thorough and comprehensive analysis, the country's potential, especially cities, has tourism potential, and it has been evaluated using criteria creative tourism, and has been provided maps and proposed solutions for the introduction of these cities. In this direction to determine the importance of each criterion and determine the priority cities, Analytical Hierarchy Process AHP was used. Also, in order to analyze the data, Arc GIS software was used. Findings: The findings show the importance of the creative tourism substrates, so the relative weight of local culture and traditions is (0.215), folk art (0.159), ancient architecture and urbanism (0.143), historical elements (0.122), crafts (0.100), natural elements (0.071), food industry (0.054), literature (0.041), the local dialect (0.032), folk music (0.025), religion (0.021) and Geo tourism (0.071). Results: Based on the relative weights, each of substrates creative tourism cities Kerman, Arak, Qazvin and Ardebil are in the first priority and cities Chabahar, Yazd, Kashan, Qeshm, Tabriz, Hamadan, Kermanshah, Isfahan, Yasouj, Ahvaz, Ilam, Bushehr are the second priority for the development of tourism infrastructure.
ابراهیمی، مهران(1387): «نشست شهر خلاق: مفاهیم، سیاستها، مطالعه موردی از شهرهای موفق و ناموفق»، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، تیرماه، فرهنگسرای نیاوران، تهران.
اعظمی، موسی، جلیلیان، سارا و هاشمی امین، ناهید(1394). تحلیل آثار اجتماعی، اقتصادی و محیطی گردشگری پایدار(مطالعه موردی: روستای نوره). مجلهی برنامهریزیوتوسعهگردشگری، شماره14، 154-174.
برقی، حمید، کاظمی، زینب و فرشاد سوری (1391). "ارزیابی و رتبهبندی مولفههای موثر در بازاریابی توریسم روستایی با آمیحته بازاریابی (7P) (نمونه موردی: شهرستان آمل، بابل، بابلسر و ساری)"، فصلنامه برنامهریزی منطقهای، سال دوم، شماره 6، مرودشت، صص 31-41.
تاجزاده، ابوالفضل و خزاییپول، مرتضی (1394). تاثیر مشتری گرایی و کارآفرینیگرایی بر نوآوری و عملکرد کسب و کار در گردشگری (مورد مطالعه : دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان مازندران)، مجلهبرنامهریزیوتوسعهگردشگری. سال 4، شماره 13، 187-213.
ربانی خوراسگانی، علی، ربانی، رسول، ادیبی سده، مهدی و موذنی احمد (1390)،" بررسی نقش تنوع اجتماعی در ایجاد شهرهای خلاق و نوآور (مطالعه موردی: شهر اصفهان)"، جغرافیا و توسعه، شماره 21، سال نهم.
رحیمی، محمد، مردعلی، محسن، داها، الهام و فلاحزاده، عبدالرسول (1392). "شهر خلاق (مبانی نظری و شاخصها)" ، دانش شهر، شماره 196.
رحیمی، محمد (1392) " شهر خلاق مبانی نظری و شاخص ها با تاکید بر تهران"، اولین همایش ملی شهر خلاق، ایده ها و چالش ها در ایران. قشم.
دهشیری، محمدرضا (1394). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگری مذهبی در ایران، مجلهبرنامهریزیوتوسعهگردشگری، سال4، شماره 12، 72-92.
صداقتی، عاطفه و فغفوریان، مهسا (1390)، " برنامهریزی راهبردی توسعه صنعت گردشگری راهی برای توسعه اقتصادی شهرها نمونه موردی شهر نیشابور"، کنفرانس اقتصاد شهری ایران، مشهد، آذر1390.
ضرغام بروجنی، حمیدرضا و شالبافیان، علیاصغر(1392). سیاستهایگردشگریکشورها(مطالعهتطبیقی)، تهران: انتشارات مهکامه.
ضیایی، محمود و پونه ترابیان(1389)، " سنجش سطح قابل قبول اثرات منفی اجتماعی گردشگران بر جوامع محلی در ایران: مورد مطالعه سکونت گاههای روستایی حوزه تالاب پریشان"، فصلنامه جغرافیا (فصلنامه انجمن جغرافیای ایران)، دوره جدید، سال هشتم، شماره 27، تهران، صص 205-225.
میرزایی موسوی، سید رسول (1390)، " نقش صنعت گردشگری در توسعه اشتغال" ، پایگاه اینترنتی خبرگزاری بازار کار.
سند چشم انداز توسعه گردشگری مصوب هیأت وزیران، تاریخ 14/10/1383.
Bowen, D. (2002). Research through participant observation in tourism: A creativesolution to the measurement of consumer satisfaction /dissatisfaction (CS/D) amongtourists, Journal of Travel Research, 41(1): 4-14.
Dan Eugen Ratiu (2013). ” Creative Cities and/or sustainable cities: Discourses and practices”. City, Culture and Society. P: 125-135, Elsevier.
Florida, Richard (2002): The Rise of the Creative Class. And how it’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York. N.Y.: Basic Books.
Florida, Richard (2005): “Cities and creative class”. Routladge. UAS.
Higgins-Desbiolles, F. (2008). More than an industry: The forgotten power of tourism as a social force, School of Management, University of South Australian, 27:1192-1208.
Horng, J.S., Tsai, C.Y., Yang, T.C., Liu, C.H.C. and Hu, D.C. (2016a). Exploring the relationship between proactive personality, work environment and employee creativity among tourism and hospitality employees, International Journal of Hospitality Management, No. 54: 25-
Horng, J.S., Tsai, C.Y. and Chung, Y.C. (2016b). Measuring practitioners’creativity in the Taiwanese tourism and hospitality industry, Thinking Skills and Creativity, No. 19: 269-278.
Ram, Y., Bjork, P., Widenfield, A.(2016) Authenticity and place attachment of major visitor attractions, Tourism Management. Volume 52, February 2016, Pages 110–122
Romen, Arie and Jacob trip (2004): Key Elements of creative city development: An assessment of local policies in Amsterdam and Rotterdam, Delft university of.
Rosentraub M.S. and Joo, M. (2009). Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions, Tourism Management, 30(2): 759–770.
Sawyer, R. Keith (2006): Explaining Creativity. The Science of Human Innovation. Oxford: Oxford University Press.
Scott, A. J. (2006). Creative Cities: conceptual issues and policy problems. Journal of Urban Affairs. 28(1), 1-17.
Scott, A. J. (2007). Capitalism and urbanization in a new key? The cognitive-cultural dimension. Social Forces, 85(4), 1465-1482.
Sleuwaegen, L. and Boiardi, P. (2014). Creativity and regional innovation: Evidence from EU regions, Research Policy, 43(9): 1508-1522.
Stevenson, D. and Matthews, A. (Eds.). (2013). Culture and the city: Creativity, tourism, leisure, Oxon: Routledge.
Tay. J. (2005). Creative cities. In J. Hartley (Ed.), Creative industries (pp. 220-232). Malden, MA: Blackwell pub.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2006): Towards Sustainable Strategies for Creative Tourism, Discussion Report of the Planning Meeting for 2008 International Conference on Creative Tourism Santa Fe, New Mexico, U.S.A. October 25-27, 2006.
_||_