Examining Leibniz's scale of omenology and Mulla Sadra's Basit al-Haqiqah
Subject Areas : Intellectual explorationsBahman Dinarvand 1 , farajollah barati 2
1 - PhD student of Islamic Philosophy and Theology, Islamic Azad University, Ahvaz branch
2 - Assistant Professor of Islamic Philosophy, Ahvaz Branch Islamic Azad University
Keywords: Mulla sadra, Basit al-Haqiqah, Manad, monotheism, Leibniz, Johar Basit,
Abstract :
Among the important and basic issues of philosophy that have been discussed during recent centuries, the rule of "Basit al-Haqiqah" or simple and uncompounded truth has been among the sages and philosophers of the East and West of the world.This rule has a special place to solve other philosophical problems and especially to prove monotheism.Mulla Sadra (Sadr al-Din Shirazi) believes in the principle of "Basît al-Haqiqa of all things and licks of something minus" means that all things are truly simple, while none of the things are; That is, it has the perfections and existential aspects and the goodness of everything, and is devoid of their defects, limits, and determinations. It is not easyOn the other hand, Leibniz, one of the great philosophers of the West, has tried to investigate, analyze and prove it with the expression "individual essence" or "manad". Leibniz believed that "herald" is a single, indivisible, elemental substance with many properties, but because it is simple, it has no components.According to what is stated in this article, simple existence, absolute existence, and infinite existence have the same meaning, and this is a common topic between Mulla Sadra and Leibniz.
-ابراهیمی، دینانی، غالمحسین، )2363ش( ، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسالم ، تهران ،پژوهشگاه
علوم انسانی.
-ارسطو)2361 ش(. ما بعد الطبیعه، رساله دلتا، مترجم: محمد حسن لطفی ، تهران، انتشارات طرح
نو.
-اسپینوزا، باروخ. )2361 ش(، اخالق، ترجمه محسن جهانگیری – تهران –مرکز نشر دانشگاهی
-اسپینوزا، باروخ. )2346(.اخالق، ترجمه محسن جهانگیری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-افتخاری سعادی، عبدالحسن، )2331( ، بازخوانی قاعده بسیط الحقیقه در اندیشه مالصدرا ،
برهان و عرفان، شماره هشتم ، ص 26 الی 13 (.
-بریان مگی )2336ش(، فالسفه بزرگ، ترجمه عزت اله فوالدوند ، تهران ، انتشارات خوارزمیایجی، عنصرالدین ، )2621(، شرح المواقف، قم، انتشارات شریف رضی- بی تا .
-تفتازانی، مسعود بن عبداهلل )2371ش(، شرح المقاصد ، به کوشش عبدالرحمن عمیره ، قم –
انتشارات شریف رضی.
-سبزواری، مالهادی )2341ش(، التعلیقات علی الشواهد الربوبیه ، تصحیح و تعلیق سید جاللراسل، برتراند. )2336(.شرح انتقادی فلسفه الیب نیتس، ترجمه ایرج قانونی، تهران:نشر نی
الدین آشتیانی، مشهد، المرکز الجامعی للنشر.
-سبزواری، حاج مالهادی )2333ش( اسرار الحکم، ترجمه کریم فیضی، قم، انتشارات مطبوعات
دینی.
فصلنامة علمی کاوشهای عقلی، مقاله پژوهشی، سال دوم، شمارة اول، فصل بهار ، 0402ص204-290 / 290
-صدرالمتالهین شیرازی، )2331 ش( ، الشواهد الربوبیه، تصحیح سید جالل الدین آشتیانی، تهران،
نشر دانشگاهی .
-صدرالمتالهین شیرازی )2666م(، االسفار االربعه، بیروت، انتشارات داراحیاء التراث العربی.
-صدرالمتالهین شیرازی )2337ش(، مجموعه رسائل فلسفی، قم، دفتر تبلیغات اسالمی.
-فارابی، محمد بن محمد )2337 ش( ، رسائل فلسفی، ج 2 ، مترجم: سعید رحیمیان ، تهران،
انتشارات علمی و فرهنگی.
-کانت، ایمانوئل )2347ش( به بیداری از خواب و گماتیسم، ترجمه میرعبدالحسین نقیب زاده،
تهران، انتشارات آگاه.
-الیب نیتس، گوتفرید و یلهلم فون )2371ش( ، مونادولوژی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران
انتشارات آموزش انقالب اسالمی.
-الیب نیتس، گوتفرید ویلهلم. )2371 (.منادولوژی، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
-میر داماد ، محمد باقر )2312ش(، التقدیسات، منتخباتی از آثار فالسفه اسالمی، به کوشش سیدمالصدرا )2341(، اسراالیات، انتشارات انجمن اسالمی حکمت و فلسفه ایران، تهران.
جالل الدین آشتیانی، انستیتو ایران و فرانسه، تهران.
-نوری، مال علی )2371ش(، التعلیقات علی مفاتیح الغیب، مؤسسه تحقیقات فرهنگی.