The effect of moral intelligence components based on Islamic education approach with mediated by social capital on students' self-awareness
Subject Areas : social psychologySayyed Hadi Delbari 1 , Vahid Fallah 2 , Saeed Saffarian Hamedani 3
1 - PhD Student of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3 - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: moral intelligence# Islamic education approach# social capital# self, awareness,
Abstract :
The aim of this research was determine the effect of moral intelligence components based on Islamic education approach with mediated by social capital on students' self-awareness. This study was all high school students of Tehran city in 2019-20 academic years with number of 3512 people. The sample size according to Krejcie and Morgan table was estimated 346 people who were selected by multistep cluster sampling method. Data were collected with using the researcher-made questionnaires of moral intelligence and self-awareness based on Islamic education approach and the standard questionnaire of social capital (Pajak, 2006) and analyzed by structural equation modeling in SPSS and LISREL software. The findings showed that all moral intelligence components including honesty, responsibility, forgiveness, compassion, moral values and communication skills had a direct and significant effect on social capital and self-awareness and social capital had a direct and significant effect on self-awareness. Also, all moral intelligence components with mediated by social capital had an indirect and significant effect on students' self-awareness (p < /p>
امینی، محمد و رحیمی، حمید. (1394). بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17(66)، 16-1.
بنیسی، پریناز. (1397). پیشبینی مدیریت دانش بر اساس خلاقیت و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران). مجله روانشناسی اجتماعی، 13(48)، 65-57.
رحیمی، حمید؛ مدنی، سیداحمد و محمدیان، آسیه. (1394). بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5(1)، 125-101.
عطااللهی، طاهره؛ ربیعی، علی و امینی، محمدتقی. (1394). رابطه هوش اخلاقی با سرمایه اجتماعی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(3)، 40-29.
عقیقی، علیرضا. (1398). تبیین نقش هوش اخلاقی بر مولفههای رهبری فروتنانه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 14(4)، 38-31.
غریبی، حسن و قلیزاده، زلیخا. (1390). نقش مولفههای هوش هیجانی در پیشبینی سرمایه اجتماعی. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 7(1)، 53-29.
فیروزی، محمدرضا و کرمی، میثم. (1395). بررسی نقش واسطهای سرمایه اجتماعی در رابطه هوش هیجانی با خلاقیت. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(4)، 78-53.
نعمتی، لیلا و نویدی، پرویز. (1395). تاثیر هوش سازمانی و هوش اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. مجله مدیریت فرهنگی، 10(31)، 55-43.
نوحی بزنجانی، کاوه؛ منظری توکلی، حمدالله؛ سلاجقه، سحر و شیخی، ایوب. (1398). رابطه رهبری اصیل و هوش اخلاقی پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله پیاورد سلامت، 13(1)، 23-13.
یحییزاده جلودار، سلیمان؛ حیدری، شعبان و موسوی تروجنی، سیده رقیه. (1397). اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویتپذیری دانشآموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(4)، 62-52.
Arai, S., & Takeno, J. (2018). Discussion on explicit consciousness, sub-consciousness, and self-awareness in a conscious system. Procedia Computer Science, 123, 35-40.
Aranega, A. Y., Nunez, M. T. D., & Sanchez, R .C. (2020). Mindfulness as an intrapreneurship tool for improving the working environment and self-awareness. Journal of Business Research, 115, 186-193.
Caldwell, C., & Hayes, L. A. (2016). Self-efficacy and self-awareness: Moral insights to increased leader effectiveness. Journal of Management Development, 35(9), 1163-1173.
Hwang, K., & Lee, B. (2019). Pride, mindfulness, public self-awareness, affective satisfaction, and customer citizenship behaviour among green restaurant customers. International Journal of Hospitality Management, 83, 169-179.
Kang, M. J., & Glassman, M. (2010). Moral action as social capital, moral thought as cultural capital. Journal of Moral Education, 39(1), 21-36.
Lee, S. (2018). Social capital and health at the country level. The Social Science Journal, 55(1), 37-51.
Mihandoost, Z. (2018). Association among self-awareness, feelings and reading skills in elementary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 652-655.
Oluwaseyi, S. D., & Fotso, A. S. (2020). The effect of family and neighbourhood social capital on youth mental health in South Africa. Journal of Adolescence, 83, 22-26.
Ozturk, H., Sayhgil, O., & Yildiz, Z. (2019). New concept in clinical care: Proposal of a moral intelligence scale. Acta Bioethica, 25(2), 265-281.
Pagliacci, F., Zavalloni, M., Raggi, M., & Viaggi, D. (2020). Coordination in the agri-food sector: The role of social capital and remoteness in the emergence of Italian network contracts. Journal of Rural Studies, 77, 93-104.
Pajak, K. (2006). A tool for measuring bridging social capital. proceedings of the research network for the sociology of culture conference. Ghent Belgium Het, 1, 15-17.
Putnam, R. D. (2000) Bowling alone: The collapse and revival of American Community. New York: Simon and Schuster.
Saleh, K. (2018). Moral intelligence and its role in formulating children characters. Multi-Knowledge Electronic Comprehensive Journal For Education And Science Publications, 7, 301-313.
Toprak, M., & Karakus, M. (2018). Teachers’ moral intelligence: A scale adaptation into Turkish and preliminary evidence. European Journal of Educational Research. 7(4), 901-911.
_||_