بررسی عددی تاثیر طوقه و صفحات مستغرق همسطح با بستر جریان بر کاهش
Subject Areas : Marine structuresجمال عامری 1 , ابراهیم نوحانی 2
1 -
2 -
Keywords:
Abstract :
پلها یکی از مهمترین سازههای رودخانهای هستند. مهمترین عامل تخریب پلها، آبشستگی اطراف پایههای پل میباشد. همه ساله پلهای زیادی در سراسر جهان بدلیل در نظرنگرفتن نقش عوامل هیدرولیکی تخریب میشوند. در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر توام طوق و صفحات مستغرق بر کاهش عمق آبشستگی پایههای پل پرداخته میشود. بدین منظور 18 آزمایش با دبیهای متفاوت و طول صفحات مستغرق مختلف و محل قرارگیری صفحات مماس با بستر با استفاده از نرم افزار FLOW3D مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج شبیهسازی با نرم افزار Flow3D نشان میدهد که با افزایش فرود جریان ا آبشستگی فزایش خواهد یافت. به طور کلی با قرار دادن همزمان طوق و صفحات مستغرق عمق آبشستگی کاهش پیدا میکند.
شجاعی، پ.، فرشادی زاده، د. و حسین زاده دلیر، ع. (1390). تاقیر توام صفحات مستغرق و طوق در کاهش عمق آبشستگی پایههای استوانهای شکل پلها. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 57، ص 33-23
طاهری، قمشی.م. (۱۳۹۸). بررسی اثر موقعیت قرارگیری طوقههای مشبک به عمق آبشستگی پایه پل دوکی شکل، نشریه مهندسی عمران امیرکبیر، دوره ۵۱، شماره ۲، ص ۲۶۵- ۲۵۷.
کشاورزی، ع.، حمیدی فر، ح. و خواجه نوری، ل. (۱۳۹۸). ساختار جریان و ابشستگی موضعی در اطراف پایه های پل تکی و دوتایی. مجله علوم و مهندسی ابیاری، جلد ۴۲، شماره ۴، ص ۹۰- ۷۵.
نوحانی، ا.، خواجه موگهی، م. و فرزاد، رضا. (1399). بررسی آزمایشگاهی تاثیر توام صفحات مستغرق و سنگچین بر میزان کاهش آبشستگی گروه پایههای پل استوانهای، فصلنامه علمی تخصصی مهندسی آب، دوره 8، شماره 2، ص 64- 50.
همتی، م.، قلیزاده، ن. و دولتخواه، س. (1394). بررسی آزمایشگاهی تاثیر قطر و رقوم کارگذاری طوقه مشبک برکاهش آبشستگی پایه پل. مجله علمی- پژوهشی علوم مهندسی و آبیاری، جلد 39، شماره 4، ص 122-112.
Melville, B.W. and Sutherland, A.J. (1988). Design Method for Local Scour at Bridge Piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 114 (10), PP: 1210-1226.