Explaining the Role of the Visual Arts Community in Shaping Contemporary Residential Architecture in the (1) Region; Tehran City (From 2008 to 2018)
Subject Areas : Wisdom and architectureMahdieh Shahparvari 1 , Behrouz Mansouri 2 , Iraj Etesam 3
1 - Ph.D. Candidate, Department of Architecture, UAE Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates.
2 - Assistant Professor, Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Professor at Architecture Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Contemporary Iranian Architecture, Display-Oriented Society, Residential Buildings, Tehran City.,
Abstract :
Excessive consumerism leads to the manifestation of architectural works that can be confusing, often diverting attention from the importance of structures and the context of realizing a work or the vitality of a cultural and artistic movement in society. Therefore, the main aim of the present research is to elucidate the role of the display-oriented society in shaping the architecture of residential buildings in Region 1 of Tehran (from 2008 to 2018). The research methodology is qualitative-quantitative, and the research strategy is descriptive-analytical. Data collection is conducted through library and field studies. The display of architecture manifested through elements, design types, building facades, decorations, and overall structures, is apparent in the residential buildings of Region 1 in Tehran. This is evident through decorative additions on facades, large and unidirectional windows, lighting types, and color combinations, accompanied by curved forms, and most importantly, high-rise constructions. These factors, together, have transformed the residential buildings in Region 1 of Tehran into one of the most affluent areas, significantly elevating property values in this area. The results of the research indicate that contemporary residential buildings in Region 1 of Tehran, particularly during the years from 2011 to the present, have adopted a prominent ornamental aspect. Without alignment with Iranian identity and culture, these buildings have transformed these areas, heavily relying on elements such as decorations and modern forms. They are highly consumer-oriented, aligning mainly with the tastes of the client and the architect. Therefore, residential buildings in this area are intensely consumer-oriented and have, to some extent, taken shape solely due to consumerism.
احمدی، بابک. (1388). حقیقت و زیبایی: درسهای فلسفۀ هنر. چاپهفدهم. تهران: مرکز.
باکاک، رابرت. (1381). مصرف، ترجمۀ: خسرو صبری. چاپاول، تهران: شیرازه.
بودریار، ژان. (1389). جامعۀ مصرفی: اسطورهها وساختارها. ترجمۀ پرویز ایزدی، چاپدوم. تهران: ثالث.
بوردیو. پیتر. (1395). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمۀ چاوشیان، چاپچهارم. تهران: ثالث.
تغابنی، علیرضا. فرآورده، فربد. (1393). ساختمان فارسی. دوماهنامۀ معمار، شمارۀ پیاپی 84، 52.
تیموتی، دالنجی. (1388). جامعهشناسی مصرف (گردشگری و خرید)، ترجمۀ: علیاصغر سعیدي، مهدی حسینآبادي، تهران: جامعه شناسان.
دبدبه، محمد. (1399)الف. وجودیتفضا، اولین کنفرانس ملی عمران، معماری و فناوریاطلاعات در زندگی شهری، مشهد-ایران، 10-1.
دبدبه، محمد. (1399)ب. وجودیتمکان، اولین کنفرانس ملی عمران، معماری و فناوریاطلاعات در زندگی شهری، مشهد-ایران، 14-1.
دبدبه، محمد. (1400). طراحی براساس ادراک و رفتارانسانی، چاپاول، تهران: انتشارات طحانگستر.
دبدبه، محمد. رضوانپناه، مجید. (1400). «فلسفه و معماری»، کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افقهای هنراسلامی در بیانیۀ گام دوم انقلاب، تبریز-ایران، 10-1.
دبدبه، محمد. صدیق، مرتضی. رضوانپناه، مجید. (1401). نقد و بررسی کتاب «طراحی براساس ادراک و رفتارانسانی»؛ از مجموعه آثار معمار دبدبه، فصلنامۀ علمیپژوهشی-معماری و شهرسازی؛ معمار شهر، دورۀ 1، شمارۀ 4، 117-98.
دوبور، گی. (1392). جامعۀ نمایشی، تفسیرهایی درباب جامعۀ نمایشی. ترجمۀ بهروز صفدری، چاپدوم. تهران: آگه.
سیدینیا، سیداکبر. (1388). مصرف و مصرفگرایی ازمنظر اسلام و جامعۀ شناسی اقتصادی. فصلنامۀ اقتصاد اسلامی، سالنهم، شمارۀ 34، 171-182.
شاهپروری، مهدیه، منصوری، بهروز، اعتصام، ایرج. (1400). رویکردی تحلیلی به کیفیت معماری مسکن منطقۀ 1تا3 شهر تهران طی سالهای (1357-1397). فصلنامۀ جغرافیا و برنامهریزی منطقهای. سال 11، شمارۀ 3، 209-218.
عسگري، علی. نصيرسلامي، سیدمحمدرضا. سلطانزاده. حسین، هاشمنژاد شيرازي، هاشم. (1396). معماری مصرفی، تحلیلی معناشناختی بر پدیدۀ مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری، باغنظر، شمارۀ 59، دورۀ 15، 80-97.
کلارک، دیویدا. (1396). جامعۀ مصرفی و شهر پسامدرن، ترجمۀ: حمید پورنگ، چاپدوم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کوریگان. پیتر. (1397). درآمدیبر جامعۀ شناسی مصرف، ترجمۀ: شایسته مدنی لواسانی، چاپاول. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ادبیات.
Boschetti, A. (2016), “Bourdieu’s work on literature: contexts, stakes and perspectives”, Theory, Culture & Society.
Katz-Gerro, Tally and Sullivan, Oriel (2020). ‘Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status’, Time and Society, Vol. 19, No. 2.56-71.
Ollion, E. (2012), Pierre Bourdieu, Oxford University Press, Last Reviewes: 18 July 2014, Last Modified: 21 November 2012.
Ozbilgin, M., Tatli, A., & Nord, W. R. (2015), “Book review essay: Understanding Bourdieu's contribution to organization and management studies”, Academy of Management Review.
Quaye, J. (2014), “Exploring academic achievement in mathematics and attitudes towards mathematics: The role of Bourdieu’s elusive habitus”, Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics.
Ritzer, Georg (2000), Sociological Theory , McGraw hill , fifth edition.