The allegory of the five pillars of Islam from the point of view of the Ayn-Al- Qodhat Hamedani
Subject Areas : Research Allegory in Persian Language and LiteratureZahra Fathi 1 , Ghadamali Sarami 2 , Mohammad Gholamrezayee 3 , Heydar Hasanlu 4
1 - PhD Student, Department of Language and Literature, Islamic Azad University of Zanjan, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University of Zanjan, Iran. (Responsible author): Ghadamali
3 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University of Zanjan, Iran.
4 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران
Keywords:
Abstract :
No words or speech have the inclusion and tolerance to accept the deep and emotional experiences of mystics from the higher world, hence, they use symbolic and allegorical language to fulfill their purpose. Ayn al-Qodhat Hamedani, as one of the pioneers in the field of mystical symbolism in explaining the deep mystical principles and concepts, has a major role in the interpretation of theoretical mysticism and practical wisdom, and his works show many aspects of his allegorical perspective, according to necessity and importance of analyze aspects of his cryptic and allegorical language and to recognize his position in the field of allegory, and allegorical explanation of one of his cryptographic networks, the five pillars of Islam, and with the aim of obtaining the components of his allegorical language and justifying and interpreting the allegories hidden in the form of those pillars, this research was conducted by descriptive-analytical method in the framework of analytical, semantic and allegorical theories, and by illuminating these pillars and showing their appearance and interior, other codes related to this network such as "La ilaha illa Allah", "intention", "ablution", Kaaba, and "Qibla" were identified, which in a coherent allegorical relationship, It led to the next understanding of the dimensions of the system of thought of the Ayn al-Qodhat.
قرآن کریم
بقلی شیرازی، روزبهان، (1374)، شرح شطیات، شامل گفتارهای شور انگیز و رمزی، بی جا، بی نا.
10.عین القضات همدانی، ابوالمعالی عبدالله بن محمد، (بی تا)، تمهیدات. با مقدمه و تصحیح و تحشیه و تعلیق عفیف عسیران، تهران: صوری، چ دوم.
11._______________، (1377)، نامههای عینالقضات مقدمه و تصحیح و تعلیق علینقی منزوی، تهران: انتشارات اساطیر.
12.غزالی طوسی، ابو حامد امام محمد، (1364)، مشکاة الانوار، ترجمه صادق آیینه وند، تهران: مؤسسه امیر کبیر.
13.غزالی، احمد، (1356)، مکاتبات خواجه احمد غزالی با عین القضات همدانی، تصحیح نصرالله پور جوادی، تهران: خانقاه نعمتاللهی.
14._______________، (1386)، التجرید فی کلمة التوحید، مصر، مصطفی البابی، الطبعة الثانیة.
15.فولادی، علیرضا، (1389)، زبان عرفان. تهران: سخن، فرا گفت.
16.کاشانی، عزالدین محمود بن علی، (1367)، مصباحالهدایة و مفتاحالکفایة، به تصحیح جلالالدین همایی، تهران: مؤسسه نشر هما، چ سوم.
17.کلابادی، ابوبکر، (1371)، متن و ترجمهی کتاب تعرف، به کوشش محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
18.لویزن، لئونادر، (1389)، فراسوی ایمان و کفر شیخ محمود شبستری، ترجمه مجدالدین کیوانی، تهران: نشر مرکز، چ چهارم.
19.لینگر، مارتین، (1360)، عارفی از الجزایر، ترجمه نصرا…پور جوادی، تهران: مرکز ایرانی مطالعهی فرهنگها.
20.ماسینیون، لویی، (1366)، عرفان حلاج، مترجم ضیاءالدین دهشیری، تهران: بنیاد علوم انسانی.
21.مایل هروی، نجیب، (1372)، اندر غزل خویش نهان خواهم گشتن، سماعنامههای فارسی، تهران: نشر نی.
22.مولوی، جلال الدین محمد، (1369)، کتاب فیه ما فیه، با تصحیحات و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر. چ ششم.
23._______________، (1383)، مثنوی معنوی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: ثالث چ چهارم.
24._______________، (بی تا)، مثنوی معنوی. به همت رینولد نیکلسون، تهران: مولی.
25.میبدی، ابوالفضل رشیدالدین، (1361)، کشفالاسرار و عده الابرار، معروف به تفسیر خواجه عبدا… انصاری، به سعی و اهتمام علی اصغر حکمت، تهران: امیرکبیر، چ چهارم.
26.نسفی، عزیزالدین، (1377)، کتاب الانسان الکامل با تصحیح و مقدمهی ماژیران موله ، تهران: طوری. چ چهارم.
27.نوربخش، جواد، (1371)، فرهنگ نوربخش (اصطلاحات صوفیه)، تهران: انتشارات خانقاه، نعمتاللهی.
_||_