Analysis of the allegories of "water" and "deer" In the novels "Be my deer father" and "Palms and people"
Subject Areas :
Research Allegory in Persian Language and Literature
hamidreza akbari
1
,
ahmadreza keikhay farzane
2
,
mostafa salari
3
1 - PhD Student in Persian Language and Literature, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.
Received: 2021-06-03
Accepted : 2021-06-03
Published : 2021-06-22
Keywords:
Abstract :
This research seeks to introduce a semantic model of two narratives beyond the analysis of characters, time and place, plot and knot and categories such as role and function, goals and various aspects of it. The main question of the research is how to study the allegorical and semantic aspects of a narrative. In response, it can be said that this article tries to introduce the structural aspects of the narrative to the audience by introducing and introducing the structural aspects of it with semantic themes and lexical allegories. Therefore, the purpose of this article is to analyze the structure of the novels "Be my deer father" by Hassan Bani Ameri and "Palms and People" by Nematullah Soleimani by modeling the potential ability and actual action of language (superstructure and deep construction) from the perspective of allegorical use (water and deer). ) Is based on Garmas' activist theory. The results of this research which has been done by library study method (descriptive-analytical); It indicates that it is possible to achieve an in-depth structure through the superstructure of a story that follows the events of its structure, which is the same allegorical and wonderful principles in the semantic structure of the narrative. With this attitude, water is an allegory of purity of heart and narrates the honesty of the protagonists, and deer is an allegory of beauty and belonging to the material world.
References:
قرآن کریم
آذر پناه، آرش (1397). داستانهای پشت پرده: تمثیل در داستان کوتاه معاصر ایران. تهران: نیماژ.
آورند، سمیه، حسینی کازرونی، سید احمد (1397). بررسی مؤلفههای تمثیلی رمان عاشقانههای یونس در شکم ماهی از جمشید خانیان. تحقیقات تمثیلی در ادب فارسی، دوره 10، شماره 37، صص 111-127.
احمدی، بابک (1380). ساختار وتاویل متن، تهران: نشر مرکز. چ دوم
افراسیاب پور، علیاکبر (1391). تمثیل حیوانات در هفتاورنگ. عرفانیات در ادب فارسی ادب و عرفان (ادبستان)، دوره 4، شماره 13; صص 103 - 118.
انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم (1397). تمثیل و مثل. تهران: امیرکبیر.
انوری، حسن، (1382). فرهنگ فشردۀ سخن. تهران: سخن.
اسپرهم، داوود (1397). تمثیل، خیال و تأویل. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
اسکولز، رابرت، (1379)، درآمدی بر ساختارگرایی ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: آگه.
اشمیتس، توماس (1379). درآمدی بر نظریۀ ادبی جدید و ادبیات کلاسیک، ترجمه حسین صبوری، صمد علیون، تبریز: دانشگاه تبریز.
ایگلتون، تری (1369). پیش درآمدی بر نظریههای ادبی. ترجمه عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
بنی عامری، حسن (1380). بابای آهوی من باش. تهران: انتشارات پالیزان.
بینیاز، فتحالله (1387). درآمدی بر داستاننویسی و روایت شناسی. تهران: افروز.
پاکدل، مسعود؛ توکلی، فرشته (1395) نماد و تمثیلهای آب در مخزنالاسرار. تحقیقات تعلیمی و غنائی زبان و ادب فارسی، دوره 8، شماره 27 - شماره پیاپی، صص 13-24
------------؛ میراب، معصومه (1394) جنبههای تمثیل نمادین در مرزباننامه.تحقیقات تعلیمی و غنائی زبان و ادب فارسی، پیاپی 25، صص 140-127.
پور نامداریان، تقی (1367). رمز و داستانهای رمز پردازی در ادب فارسی. تهران: علمی فرهنگی.
جامی، نورالدین عبدالرحمن (1385) مثنوی هفتاورنگ. تصحیح مرتضی مدرس گیلانی. تهران: اهورا.
خادمی کولایی، مهدی، (1391)، فرهنگ داستان نویسان دفاع مقدس (1359-1358). تهران: انتشارات شاهد.
دانشنامه ایران (1384). مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
دستغیب، سید عبدالعلی (1385) هنر تمثیل در آثار ادبی. کیهان فرهنگی. شمارههای 234 و 235. صص 71-65.
رحیمی، سیما (1399). معنای تمثیلی در مثنوی مولوی: معناشناسی شناختی تمثیلهای مثنوی بر اساس نظریه ذهن، تهران، بید.
زرینکوب، عبدالحسین (1393). بحر در کوزه. تهران: علمی.
سلیمانی، نعمتالله (1380). نخلها و آدمها. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک جنگ.
شمیسا، سیروس (1380). نقد ادبی. تهران: انتشارات میترا.
کاشفی سبزواری، میرزا حسن (1369). بدایع الافکار فی صنائع الاشعار. تصحیح میر جلالالدین کزازی. تهران: مرکز.
کشانی، لیلا، (1396). دو [یا چند] لایگی در رمانهای تمثیلی فارسی، نقد ادبی، سال دهم، شماره 39، صص: ۱۵۱-۱۷۸
کیخای فرزانه، حوریه و دیگران، (1398) واکاوی تمثیل رؤیا در رمانهای «عطر گل یاس» حسنپور منصوری و «مادر» محمود گلاب درهای با تکیهبر نظریه کنشگرای گرماس. مجله تحقیقات تمثیلی در ادب فارسی؛ دوره 11، شماره 41، صص 21-45.
فتوحی رود معجنی، محمود (1385) بلاغت تصویر. تهران: سخن.
معاشری، محبوبه؛ کریمی، طاهره (1394). تحلیل شناختی تصویر آهو در دیوان شمس. پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا) سال نهم، شماره 2، صص 49-25.
مک کوئین، جان (1398). تمثیل: از مجموعهی مکتبها، سبکها و اصطلاحهای ادبی و هنری. ترجمه حسن افشار. تهران: نشر مرکز.
مولوی، جلالالدین محمد (1363) کلیات شمس. تصحیح بدیعالزمان فروزان فر. تهران: دانشگاه تهران.
میرصادقی، جمال (1377). عناصر داستان، تهران: سخن. چ سوم.
والاس، مارتین، (1382). نظریههای روایت. ترجمه محمد شهبا. تهران: هرمس.
_||_