A look at the allegory in the poetry of Nima, Akhavan and Sohrab
Subject Areas :
Research Allegory in Persian Language and Literature
Nazanin maturi
1
,
masoud pakdel
2
1 - PHD student of Persian langoug & litreature Ramhormoz branch Islamic azad university ramhorz Iran
2 - The Assistant Professor Persian Language and Literature department ramhormoz branch, Islamic Azad University,Ramhormoz, Iran
Received: 2019-11-03
Accepted : 2019-11-03
Published : 2019-08-23
Keywords:
Abstract :
Allegory is one of the common terminology in the literature of Iran and the world, which despite its high frequency and rich background, due to some similarities with other literary bases such as symbolic, cipher, indignant, and even analogy and metaphor, about the precise introduction of it among scholars and writers There are disagreements. Therefore, it should be acknowledged that in different periods and based on the existing schools of thought and poetry, the work and definition of the allegory undergoes transformations and, consequently, the creation of various works. In this research, an analytical-descriptive method has been used to study the functions of allegory in Sohrab, Nima and Akhavan poetry. The results show that the symbolism and utilization of analogy and metaphor, which are subsamples of allegory, are more prominent in Sohrab and Akhavan's works compared to Nima's works because these two poets often use allegory to express The pain of community and society's disadvantages.
References:
الف- کتاب:
اخوان ثالث، مهدی، (1378)، آخر شاهنامه. ج 14. تهران: مروارید.
------------، (1386)، زمستان. تهران: زمستان.
------------، (1370)، از این اوستا. تهران: مروارید.
بهبهانی، سیمین، (1377)، مجموعهاشعار. تهران: نیلوفر.
پورنامداریان، تقی، (1375)، رمزوداستانهایرمزی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چ چهارم.
سپهری، سهراب، (1376)، هشت کتاب. تهران: طهوری.
حمیدیان، سعید، (1381)، داستان دگردیسی (روند دگرگونیهای شعر نیما یوشیج). تهران: نیلوفر.
سید حسینی، رضا، (1379)، فرهنگ آثار، معرفی آثار مکتوب ملل جهان از آغاز تا امروز. ج 2. تهران: سروش.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1366)، صور خیال در شعر پارسی. تهران: آگاه.
-----------------، (1376)، هزاره دوم آهوی کوهی. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس، (1378)، بیان و معانی. تهران: فردوس.
راستگو، محمد، (1382)، هنر سخن آرایی (فن بدیع). تهران: انتشارات سمت.
رادفر، ابوالقاسم، (1368)، فرهنگ بلاغی – ادبی. تهران: انتشارات اطلاعات.
وحیدیان کامیار، تقی، (1379)، بدیع از دیدگاه زیباشناسی. تهران: دوستان.
یوشیج، نیما، (1339)، افسانه و رباعیات. تهران: کیهان.
--------، (1356)، ماخ اولاً. تهران: دنیا. چ 4.
--------، (1364)، مجموعه آثار نیما. به کوشش سیروس طاهباز. تهران: نشر ناشر.
---------، (1362)، شعر من. تهران: امیر کبیر. چ 5.
---------، (1353)، حکایات و خانواده سرباز. تهران: امیرکبیر.
ب- مقالهها:
فتوحی، محمود. (1384). «تمثیل»، مجلة دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلم، شماره 47-49.
شامیان، اکبر (پاییز و زمستان 1384) تمثیل رؤیا در شعر معاصرایران، فصلنامه پژوهشهای ادبی شماره 9 و 10 ص 111 تا 126
بهبهانی، مرضیه (1387)، «تمثیل، آینه اجتماع؛ (سیری در تمثیلهای ادبیات عرفانی در اثار عطار و مولانا)». نشریه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. دوره 4، شماره 13.
رضایی، احترام (1397). «معرفی انواع تمثیل فشرده و جستجوی ردپای آن در شعر نخستین شعرای زبان فارسی». نشریه شعرپژوهی بوستان ادب». دوره 2، شماره 7.
ملایی، غلامحسین (1383). «تمثیل در ادبیات ایران و جهان». مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 70.
_||_