Subject Areas :
مهدی شمالی احمدآبادی 1 , عاطفه برخورداری احمدآبادی 2
1 -
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور، میبد، یزد، ایران.
Keywords: خودکارآمدی, کمالگرایی, خودباوری, تئوری انتخاب, دختران بازمانده از ازدواج,
Abstract :
انصاری، مینا؛ صداقتی فرد، مجتبی. (1397). مقایسه هوش هیجانی و احساس مثبت به همسر در افراد متأهل با ازدواج زودهنگام و دیرهنگام. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 9(34): 83-94.
اورکی، محمد؛ بیتانه، مژگان. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر خودشفقتی بر کمالگرایی و سبکهای دلبستگی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی افراد استثنایی، 10(37): 39-58.
پهلوان، کیوان؛ کاکاوند، علیرضا؛ کیامنش، علیرضا. (1391). اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر کمال گرایی ناسازگارانه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 45(12): 53-74.
جمشیدی، بهنام؛ حسین چاری، مسعود؛ حقیقت، شهربانو؛ رزمی، محمدرضا. (1388). اعتباریابی مقیاس جدید کمالگرایی. علوم رفتاری، 4(9): 34-41.
جورابچی، سیده معصومه؛ دوکانهای فرد، فریده. (1395). اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی بر کمالگرایی و اعتماد به نفس دختران متقاضی جراحی زیبایی شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(27): 46-56.
چین آوه، محبوبه؛ فریدونی، صمد؛ برهانی، فاطمه سادات. (1399). اثربخشی ترکیب مشاوره گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش با واقعیت درمانی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی در زنان نابارور. پژوهش پرستاری، ۱۵(۶): 23-31.
حسینی، حاتم؛ گراوند، مریم. (1395). تبیین شکاف در رفتار و نگرش زنان نسبت به الگوی همسرگزینی در شهر کوهدشت. جامعه شناسی کاربردی، 27(1): 113-128.
رضاخانی، سیمین دخت؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ جان بخش، مژگان. (1389). رابطه کمال گرایی با باورها و انگیزه های ازدواج در دانشجویان دانشگاه تهران. زن و مطالعات خانواده، 10(3): 61-73.
زارعان، منصوره. (1397). بررسی اکتشافی دلایل تأخیر در سن ازدواج از دیدگاه دختران دانشجوی شهر تهران. مطالعات زن و خانواده، 6(2): 110-86.
سلطانلو، فریبا. (1398). اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر باورهای خودکارآمدی، شادکامی و کاهش تعارض های زناشویی در زنان متاهل. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، ۳ (۷): ۱-۲۱.
شمالی احمدآبادی، مهدی؛ محمدی احمدآبادی، ناصر؛ برخورداری احمدآبادی، عاطفه. (1399). اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران دیابت نوع دو. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 9(35): 189-202.
صمدیان، مهناز؛ لیوارجانی، شعله؛ پناهعلی، امیر. (1398). اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر خودکارآمدی، جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 14(60): 79-100.
کیامرثی، آذر؛ نریمانی، محمد؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ میکائیلی، نیلوفر. (1397). اثربخشی درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کمال گرا. مطالعات روانشناختی، 14(2): 143-160.
محمدپور، علی؛ قوی، نعمتالله. (1392). عوامل اجتماعی بالا رفتن سن ازدواج جوانان. مطالعات جامعه شناسی، 6(20): 39-53.
مرادیزاده، سیروس؛ ویسکرمی، حسنعلی؛ میردریکوند، فضل الله؛ قدمپور، عزت اله؛ غضنفری، فیروزه. (1398). بررسی و مقایسه اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر و واقعیتدرمانی بر کاهش کمالگرایی و استرستحصیلی دانشآموزان دختر تیزهوش. روانشناسی افراد استثنایی، 9(34): 79-110.
معتمدی، م. (1397). اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر اضطراب، پرخاشگری، کمالگرایی و نارسایی هیجانی دانشآموزان دارای اختلال خواندن دوره دبستان (12-8 سال). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، (خوراسگان).
منوچهری، اعظم؛ بهروزی، ناصر؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ مکتبی، غلامحسین. (1398). آزمون مدل رابطه کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبکهای مقابله و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای سرمایه روانشناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 15(60): 419-434.
میرشکاری، زینب؛ سعادتمند، زهره. (1394). بررسی رابطه بین کمال گرایی با خودکارآمدی و عزت نفس دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرآباده طشک نیریز. اولین کنفرانس علمی پژوهشی راهکارهای توسعه وترویج آموزش علوم در ایران.
ناطقپور، الناز، صلیبی، ژاسنت. (1395). بررسی رابطه کمال گرایی و خودکارآمدی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در میان دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر پایه دهم شهر تهران. ماهنامه پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 1(3): 21-39.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986(23-28).
Blanco, Q. A., Carlota, M. L., Nasibog, A. J., Rodriguez, B., Saldaña, X. V., Vasquez, E. C., & Gagani, F. (2020). Probing on the Relationship between Students' Self-Confidence and Self-Efficacy while engaging in Online Learning amidst COVID-19. Journal La Edusci, 1(4), 16-25.
Bosscher, R. J., & Smit, J. H. (1998). Confirmatory factor analysis of the general self-efficacy scale. Behaviour research and therapy, 36(3), 339-343.
Fu, D., Hase, A., Goolamallee, M., Godwin, G., & Freeman, P. (2020). The effects of support (in) adequacy on self-confidence and performance: Two experimental studies. Sport, Exercise, and Performance Psychology.
González Hernández, J., Muñoz-Villena, A. J., & Gómez-López, M. (2018). Stress regulation, physical activity, and perseverance in Spanish teenagers with perfectionist trends. Sustainability, 10(5), 1489.
Hewitt, P. L. (2020). Perfecting, belonging, and repairing: A dynamic-relational approach to perfectionism. Canadian Psychology/psychologie canadienne, 61(2), 101-110.
Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of personality assessment, 82(1), 80-91.
Jaaffar, A. H., Ibrahim, H. I., Rajadurai, J., & Sohail, M. S. (2019). Psychological impact of work-integrated learning programmes in malaysia: the moderating role of self-esteem on relation between self-efficacy and self-confidence. International Journal of Educational Psychology, 8(2), 188-213.
Koivula, N., Hassmén, P., & Fallby, J. (2002). Self-esteem and perfectionism in elite athletes: Effects on competitive anxiety and self-confidence. Personality and individual differences, 32(5), 865-875.
Kudang, R. E., bin Mustaffa, M. S., Sabil, S., Khan, A., & Yahya, F. (2019). Coping Styles in Group Reality Therapy among Cardiac Women Patients with Depression. Indian Journal of Public Health Research & Development, 10(4), 1378-1381
Law, F. M., & Guo, G. J. (2015). The impact of reality therapy on self-efficacy for substance-involved female offenders in Taiwan. International journal of offender therapy and comparative criminology, 59(6), 631-653.
Limburg, K., Watson, H. J., Hagger, M. S., & Egan, S. J. (2017). The relationship between perfectionism and psychopathology: A meta analysis. Journal of clinical psychology, 73(10), 1301-1326.
Maclellan, E. (2014). How might teachers enable learner self-confidence? A review study. Educational Review, 66(1), 59-74.
Marks, R., & Allegrante, J. P. (2005). A review and synthesis of research evidence for self-efficacy-enhancing interventions for reducing chronic disability: implications for health education practice (part II). Health promotion practice, 6(2), 148-156.
Noble, C. L., Ashby, J. S., & Gnilka, P. B. (2014). Multidimensional perfectionism, coping, and depression: Differential prediction of depression symptoms by perfectionism type. Journal of College Counseling, 17(1), 80-94.
Stoeber, Joachim, Yang, Hongfei. (2010). Perfectionism and emotional reactions to perfect and flawed achievements: Satisfaction and pride only when perfect, Personality and individual differences 49(3), 246-251
Stutey, D. M., & Wubbolding, R. E. (2018). Reality play therapy: A case example. International Journal of Play Therapy, 27(1), 117-131.
Wolak, J. (2020). Self-Confidence and gender gaps in political interest, attention, and efficacy. The Journal of Politics, 82(4), 1490-1501.
Woodruff, S. L., & Cashman, J. F. (1993). Task, domain, and general efficacy: A reexamination of the self-efficacy scale. Psychological reports, 72(2), 423-432.