A Study of Jurisprudential Viewpoints about the Religious Preference of Prohibiting a Wife from Leaving Home by Her Husband
Subject Areas : فقه و مبانی حقوقRazieh Yaghoobi Golverdi 1 , Alireza Asgari 2 , Farajollāh Hedayatnia 3
1 - PhD student, Department of Jurisprudence and Law, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Legal Jurisprudence, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
3 - Assistant Professor, Research Institute of Islamic Culture and Thought, Tehran, Iran
Keywords: Stay-at-Home, Social Participation, Prohibition of departure, Women, husband,
Abstract :
One of the famous jurisprudential views on women's departure from home is the religious preferance of prohibiting a wife from leaving home by her husband. With the purpose of delving deep into the above theory, the present research deals with the reasons by which some well-known jurists demand the preference of ordering women to stay at home and the favorability of putting them in detention. The research method is descriptive-analytic and the results showed that drawing inferences about the obligation of staying at home from the cited verses and Rawāyāt is difficult and that the acceptance of this view, especially in the current era, would lead to cases of corruption such as Osr and Haraj (hardship) for women, allocation of majority, and contradiction with the Qur'anic command of "consorting with them in an honorable manner". Due to rational corruption and contradiction with the Qur'anic commands, some traditions which obligate putting women in detention by their husbands should be interpreted by some other aspects rather than obligation. Therefore, the command of putting women in detention at home and prohibiting them from leaving is a guiding issue and rational advice with respect to social conditions in society.
قرآن کریم.
ازهری،محمد. (1421ق). تهذیب اللغه. بیروت: دارلاحیا التراث العربی، ج14.
تبریزی، جواد. (1427ق). صراط النجاه. قم: دار الصدیقه الشهیدک داراحیاء التراثه، ج8.
جصاص، ابوبکر. (1405ق). احکام القرآن. محقق محمدصادق قمحاوی. بیروت- لبنان: دار احیاء التراث العربی، ج5.
جوهرى، اسماعیل (1410ق). الصحاح. بیروت: دارالعلم للملایین، ج1.
حلّى، حسن (1414ق). تذکرة الفقهاء. قم: مؤسسه آل البیت (ع)، ج14.
راغب اصفهانی، حسین. (1412ق). مفردات الفاظ القرآن. مصحح صفوان عدنان داودی. لبنان- سوریه: دارالعلم- الدار الشامیه.
رشید رضا، محمد (بیتا). تفسیر المنار. بیروت: دارالفکر.
زبیدی واسطی، محمد (1411ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت- لبنان: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع، ج16.
زنجانی، سید موسی (1419ق). کتاب نکاح. قم: موسسه رأیپرداز، ج1.
زهیلی، وهبه (1418ق). تفسیر منیر. بیروت: دارالفکر، ج10.
سبحانی، جعفر (8/2/1398). درس خارج فقه. قابل دسترس در: https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/feqh/97/980208
شبزندهدار، محمدمهدی (17/9/1397). درس خارج فقه. قابل دسترس در: http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shabzendehdar/feqh/97/970917
شبزندهدار، محمدمهدی (18/9/ 1397). درس خارج فقه. قابل دسترس در: https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shabzendehdar/feqh/97/970918
طباطبایی، سید محمدحسین (1397). المیزان فی تفسیر القرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ج4.
طبرسی، فضل (1374). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو، چاپ سوم، ج8.
قرشی، سید علیاکبر (1412ق). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامی، چاپ ششم، ج2.
قرطبی، محمد (1405ق). تفسیر القرطبی. بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج14.
کاسانی، علاءالدین (1406ق). بدائع الصنائع فی ترتیب الشرایع. قم: دارالکتب العلمیه، چاپ دوم، ج2.
کاشانی، فتحالله (بیتا). منهج الصادقین. تهران: کتابفروشی اسلامی، ج7.
مجلسی محمدباقر (1404ق). مرآه العقول. تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، ج20.
مدنی، علی (1426ق). کتاب الطراز. قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج3.
مطهری، مرتضی (1379). مسأله حجاب. تهران: انتشارات صدرا، چاپ پنجاه و دوم.
مطهری،مرتضی (بیتا). مجموعه آثار. تهران: انتشارات صدرا.
مغنیه، محمدجواد (1425ق). تفسیر مبین. قم: دارالکتب الاسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر (1373). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ دهم، ج17.
میبدی، احمد (1371). کشف الاسرار. تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ پنجم، ج8.
هدایتنیا، فرج الله (1396). الگوی سوم. تهران: لشگر فرشتگان، چاپ دوم.
یزدی، سید محمدکاظم (1419ق). العروه الوثقی فیما تعم به البلوی. قم: دفتر انتشارات اسلامی، ج5.
_||_