The Identifying and ranking the explanatory dimensions of the impact of research-based teaching management on metacognitive management and organizational climate in the second year secondary schools of Mazandaran province
Subject Areas :Mahdiyeh Rezazadeh 1 , Babak Hosseinzadeh 2 , Seyedeh Zahra Hosseini Dronkolaei 3
1 - PhD student in Educational Sciences, Trend in Educational Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Babol Branch, Islamic Azad University,
Babol, Iran.
Keywords: Metacognition Management, organizational climate, Research-Based Teaching Management,
Abstract :
Purpose: The present study was conducted with the aim of identifying and ranking the explanatory dimensions of the impact of research-based teaching management on metacognitive management and organizational atmosphere in the second year secondary schools of Mazandaran province. Method: The research method was exploratory mixed model. The statistical community in the qualitative section, a group of academic experts and organizational experts, in the quantitative section, the teachers of girls' and boys' secondary schools of Mazandaran province, in 400 schools, numbering 6420 people, and in the prioritization section, high education managers and management faculty members Education in Mazandaran province. In the qualitative part of the targeted non-random sampling method, 20 people, in the quantitative part with the multi-stage relative cluster sampling method, 364 people and in the priority setting part, 35 people were selected with the purposeful sampling method. became Findings: Qualitative findings showed that "research-oriented teaching management" has nine dimensions, "organizational atmosphere" has seven dimensions and "transcognitive management" has eight dimensions. The results of the quantitative part showed that research-oriented teaching management had a significant effect on metacognitive management and organizational climate and organizational climate had a significant effect on metacognitive management, and organizational climate played a mediating role in the effect of research-oriented teaching management on metacognitive management. Conclusion: The results indicate that the variable "metacognitive management" and "problem solving strategies in teaching-learning" have more importance.
امینی، محمد. رحیمی، حمید. صمدیان، زهره. غلامی علومی، صدیقه. (1393). ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان در دروس معارف اسلامی، بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزش عالی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 21(2):120-103.
ایجادی، زهرا. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1397). طراحی برنامه درسی پژوهش محور در علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 15(3): 60-49.
ایرجی راد، ارسلان. (1398). اعتباریابی پرسشنامه آگاهی فراشناختی از دیدگاه مدرسان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 10(3): 96-85.
جاویدی زهره. (1393). بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش و تاثیر آن بر ارتقای مهارت پژوهشی و روحیه پژوهشگری و گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان ششم ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
جعفری، پریوش. مکتبی، سیدحبیب. (1387). ارائه مدل مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر فراشناخت برای مدیران مدارس ابتدایی، رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4): 52-35.
حاجی زاده، محمد. جعفری رستمی، سیده محبوبه. (1398). تأثیر شیوه تدریس پژوهش محور بر تفکر نقادانه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد واحد ساری، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 16(4): 172-159.
حاجیزاده، سجاد. (1390). رابطه بین جوسازمانی مدرسه و دلبستگی شغلی معلمان تربیت بدنی مدارس شهر رشت، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان.
حسین پور طولازدهی، شهره. زین آبادی، حسن رضا. (1398). مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی، خانواده و پژوهش، 16(1): 47-27.
حسینپور طولازدهی، شهره. زین آبادی، حسنرضا. عبدالهی، بیژن. عباسیان، حسین. (1396). آموزش و یادگیری پژوهش-محور در محیط ساختن گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه، تعلیم و تربیت، 33(4):30-9.
حلاجی، محسن. (1397)، رابطه جو سازمانی مدرسه با اثربخشی دبیران تربیت بدنی شهرستان رشت، توسعه حرفه ای معلم، 3(1): 36-19.
خوش گفتارمقدم، علی اکبر. خرازی، سیدکمال. (1395). مدلی برای آموزش مهارتهای فراشناختی در تربیتمعلم آینده، سیاستهای راهبردی و کلان، 4(3): 26-1.
قاضی اردکانی، راحله. ملکی، حسن. صادقی، علیرضا. درتاج، فریبرز. (1396). طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3): 106-63.
عادلیپور، زکیه. مهرام، بهروز. کارشکی، حسین. (1395). جایگاه پژوهش محوری در فرایند تدریس معلمان ابتدایی، اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
عزتپناه مرضیه. (1397)، مقایسه تاثیر سبک های مدیریت کلاس بر روی رشد فراشناخت دانش آموزان دختر شهراهواز، سیزدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر.
کرمی، ابوالفضل. (1384)، تدوین ابزار سنجش راهبرهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطۀ آن با پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی، 9(4): 412-399.
کلاهدوزی، احمد. کوثری، مریم. (1390). مبانی و الگوی آموزشهای پژوهش محوردر دانشگاه جامع امام حسین (ع)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19(3): 168-139.
کوچی، علی. (1394). تاثیر تعارض در محیط کار بر فرسودگی شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی.
Al-Kurdi O F, El-Haddadeh R, Eldabi T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education, International Journal of Information Management, 50 : 217–222.
Amabile T M. (1997). Motivating creativity in organizations: on doing what you love and loving what you do, California. Management Review, 40(1): 39- 58.
Amabile T M, Conti R, Coon H, Lazenby J, Herron M. (1996). Assessing the work environment for creativity, Academy of Management Journal, 39(5): 1154-1184.
Cross D R, Paris S G. (1988). Developmental and instructional analysis of children’s metacognition and reading comprehension, Journal of Educational
Psychology, 80:131-142.
Dawn T L. (2015). Effects of using inquiry-based learning on science achievement for fifth-grade students, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 16(1):1-2.
Gul H. (2008). Organizational climate and Academic staffs perception on climate factors, Humanity & Social Sci J, 3(1): 37-48.
Halpin A W, Croft D B. (1963). The Organizational Climate of Schools, Chicago:U. of Chicago.
Kuo Y, Tuan H, Chin C. (2020). The Influence of Inquiry-Based Teaching on Male and Female Students’ Motivation and Engagement, Res Sci Education, 50: 549–572.
Li M, Yuan R. (2022). Enhancing students’ metacognitive development in higher education: A classroom-based inquiry, International Journal of Educational Research, 112: 101-147.
Litwin G H, Stringer R A. (1968). Motivation and organizational climate. Boston: Harvard Business School, Division of Research.
Meijer J, Elshout-Mohr M, Van Daalen-Kapteijs M, Meeus,W. (2003). Measuring metacognitive knowledge, skills and attitude by selfreport, Paper presented at the EARLI Conference at the University of Padova, Abstracts p. 273.
O’Neil H F, Abedi J. (1996). Reliability and validity of a state metacognitive inventory: Potential for alternative assessment, The Journal of Educational Re-search, 89 (4): 234-245.
Sussmaan L, Deep S. (1989). The communicaton experience in human relatons, 2nd ed. Cincinnati Ohio: South – Western Publishing Co
Urban K, Pesout O, Kombrza J, Urban M. (2021). Metacognitively aware university students exhibit higher creativity and motivation to learn, Thinking Skills and Creativity, 42: 125-141.
Wells A, Cartwright-Hatton s. (2004). A short form of the meta-cognitions questionnaire: properties of the mcq-30, Behavior Therapy, 42: 385-396.
_||_