Identification of factors affecting quality improvement of multi-grade classes in Elementary Schools
Subject Areas :esmat badakhshan targhi 1 , mahbobeh solimanpour omran 2 , rokhsareh fazli 3
1 - PhD student in Educational Management, Educational Sciences Department, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
2 - Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Bojnord Branch, Bojnord, Iran
3 - PhD in educational psychology, deputy of the child education organization of the Ministry of Education
Keywords: multi-grade classes, quality improvement, Elementary schools,
Abstract :
Multi-grade classes are one of the important strategies of the Ministry of Education in order to provide access to quality education for students in less developed and remote areas with less population. The aim of the present study was to identify the factors affecting the quality of multi-grade classes. This research was conducted using qualitative approach and thematic analysis method in 1400. The statistical population includes educational leaders, professors of North Khorasan, Razavi and South Khorasan provinces who have teaching experience in multi-level classes or about multi-level classes. The statistical sample of this research is 12 university professors and educational leaders who were selected using the purposeful sampling method. The data was collected using a semi-structured interview based on the principle of saturation. After analyzing the data using review validation by the interviewees, peer review, and note taking, 198 primary codes were obtained, which were grouped into 35 general categories. The model obtained from this research showed that in the quality of multi-grade classes, 5 main themes include professional competence and characteristics related to the teacher, family, physical condition of the class and schools, macro-educational policies and themes related to learners.
الهی زاده، مریم. والافرد، سیده زهرا و ضیافتی نژاد، صولت.(1400).کلاس های چندپایه راهکارهای کیفیت بخش آموزشی، هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ایران، تهران.
بدخشان، عصمت و سلیمان پور، محبوبه.(1400). شناسایی عوامل کیفیت بخشی آموزش در کلاسهای چند پایه دوره ابتدایی جهت ارائه الگوی مطلوب، رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد.
بازرگان هرندی، عباس. حجازی، محمد و اسماعیلی، فاخته. (1398). راهنمای گامبهگام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بهارلو، فیروزه و بهروز، فاطمه. (1398). راهکارهای عملی مدیریت کلاس درس در مدارس ابتدایی، پژوهشنامه اورمزد، (47): 27-54.
تربتی نژاد، حسین و حاتمی، زهره. (1400). شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در کلاس های چند پایه (مطالعه موردی مدارس چندپایه آق قلا)، سومین همایش ملی آموزش کلاس های چندپایه، گرگان.
دهبارزیان، ناهید. (1399). بهبود تدریس در کلاسهای چندپایه، دومین کنفرانس ملی یافتههای نوین یاددهی-یادگیری در دوره ابتدایی، بندرعباس.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390). وزارت آموزش و پرورش ایران، تهران.
شمسی، عرفان و افتخاری، حجت. (1399). کلاس های چندپایه؛ چالش ها، کاستی ها، راهکارها، اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب.
عباسی، علی. (1400). عوامل مؤثر بر کیفیتبخشی آموزش در کلاسهای چندپایه، سومین همایش ملی آموزش کلاسهای چندپایه، گرگان.
عسکری، مهدی. الهی منش، محمدحسن و پریزاد، رضا. (1398). مقایسه سیاستگذاری آموزشی ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی، مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانیشدن)، 9 (3): 113-132.
مرادی، امیر و کردلو، محسن. (1400). پدیدارشناسی تجارب معلمان از آسیبهای آموزش در کلاسهای چند پایه روستایی کرمانشاه و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش در آنها، نشریه پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه، 1 (1): 39-29.
نیازی قرائی نصرآبادی، معصومه.(1401).شناسایی عوامل موثر بر کیفیت عملکرد تدریس معلمان در کلاس های چندپایه، هشتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
وکیل زاده، پریسا.(1401) . بررسی نقش مدیریت در فرایند یاد دهی- یادگیری دانش آموزان کلاس های چند پایه، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
Checchi, Daniele & De Paola, Maria.(2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non- cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy, Economics of Education Review, 67: 235-253.
Hall, T. Connolly, C., Ó Grádaigh, S., Burden, K., Kearney, M., Schuck, S., Bottema, J., Cazemier, G., Hustinx, W., Evens, M., Koenraad, T., Makridou, E. and Kosmas, P. (2020). Education in precarious times: a comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning in a pandemic, Information and Learning Sciences, 121: 433-442.
Little, A.W. (ed.) .(2006). Education for All and Multigrade Teaching:Challenges and Opportunities, Dordrecht: Springer.
Naparan, G.Alinsug, V.(2021). Classroom strategies of multigrade teachers, Social Sciences & Humanities Open, 3: 1-23.
Ndawa, E. (2022). Experiences of learners with disabilities in multi-grade classes: a case of selected special schools in Lusaka, The University of Zambia.
Olmos-Gómez, M. D. C. Luque Suárez, M. Ferrara, C. & Olmedo-Moreno, E. M. (2020). Quality of Higher Education through the Pursuit of Satisfaction with a Focus on Sustainability, Sustainability, 12(6):2366.
Okamoto.Y.(2020).Opportunitiesand Challenges in Multigrade Teaching Using Direct and Indirect Teaching Methods with Zurashi and Watari Approaches in the Philippines: Kagay-Anon Ria Schools Experiences (SSRN)School.
Ridge, N. & Kippels, S. (2019). UNESCO, Education, and the Private Sector A Relationship on Whose Terms? In Researching the Global Education Industry, Palgrave Macmillan.
Sali, M & Arriola, B. H. (2019). Preparations and practices of Multi-grade teachers In ISABELA City Schools Division, International Journal of Novel Research in Education and Learning, 6 (3): 18-25.
Sung,Y.T. Chang, K. E&Liu, T.C. (2016). The effects of integrating mobile devices with teaching and learning on students' learning performance: A meta-analysis and research synthesis, Computers & Education, 94: 252-275.
_||_