Investigating Philosophical Existential Views (Existentialism) in Sohrab Sepehri's 'Green Volume' Poetry Office and Akhavan Sales's 'Winter' Office
Subject Areas : شعرzahra Mirzaei 1 , Fatemeh Ghafuri 2 , poran yoesfipoor 3
1 - department faculity Anar Azad univercity
2 - Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Islamic Azad University, Pomegranate Branch, Anar, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature. Pomegranate unit. Islamic Azad university. Pomegranate . Iran.
Keywords: Akhavan Sales, Existentialism, philosophical schools, Sohrab Sepehri,
Abstract :
Existentialist is one of the philosophical schools and means the originality of existence or the primacy of existence over nature, which left a great impact on literary currents. The main foundations of this philosophy are the primacy of the nature, individuality, freedom, endurance, excellence of the world, frustration, despair, vanity, sadness, loneliness and depression.. Considering the socio-political situation in Iran in Shahrivar 1320 and the relatively open space for challenging these ideas and the prevalence of translated works from this period, many contemporary poets and writers of literature, were influenced by this idea.That Sohrab Sepehri and Akhavan Sales were of those who were influenced by this idea during a part of these literary creation. Therefore, this study intends to study and analyze philosophical ideas in the poetry of Hajm Sabz System and in Zamestan System. In this research, based on library studies and philosophical analytical method, the author has tried to collect materials and prove his theories, and by examining the poems of Hajme Sabz and Zamestan , has come to the conclusion that they have seen the themes of existentialist philosophy with intensity and weakness in these poems of these poets. Key words: Philosophical Schools , Existentialism, Sohrab Sepehri,Akhavan Sales.
تاورنیه، ژان باتیست. 1336، سفرنامه تاورنیه، ترجمه ابوتراب نوری، به کوشش حمید شیرازی، تهران: کتابخانه سنایی.
جملی کارری، ج. 1383، سفرنامه کارری، ترجمه عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ، تهران: علمی و فرهنگی.
دریاگشت، رسول. 1354، صائب و سبک هندی، تهران: دانشگاه تهران.
_||_تاورنیه، ژان باتیست. 1336، سفرنامه تاورنیه، ترجمه ابوتراب نوری، به کوشش حمید شیرازی، تهران: کتابخانه سنایی.
جملی کارری، ج. 1383، سفرنامه کارری، ترجمه عباس نخجوانی و عبدالعلی کارنگ، تهران: علمی و فرهنگی.
دریاگشت، رسول. 1354، صائب و سبک هندی، تهران: دانشگاه تهران.
دلاوله، پیترو. 1348، سفرنامه، ترجمه و شرح حواشی شجاعالدین شفا، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ریاحی، محمدامین. 1371، صائب تبریزی شاعر زمانه خویش، تهران: قطره.
زرینکوب، عبدالحسین. 1383، از گذشته ادبی ایران، چاپ دوم، تهران: سخن.
ستوده، هدایتالله. 1378، جامعهشناسی در ادبیات فارسی، تهران: آوای نور.
صائب، محمدعلی. بیتا، دیوان، با مقدمه امیری فیروزکوهی، تهران: خیام.
صفا، ذبیحاله. 1369، تاریخ ادبیات ایران (از آغاز سده دهم تا میانه سده دوازدهم هجری)، ج پنجم، تهران: فردوس.
طغیانی، اسحاق. 1385، تفکّر شیعه در شعر دوره صفویه، اصفهان: دانشگاه اصفهان و فرهنگستان هنر.
فضولی، محمدبنسلیمان. بیتا، دیوان، با تصحیح حبیب مازیاوغلی، تهران: دوستان.
فلسفی، نصراله. 1353، زندگانی شاه عباس اوّل، تهران: دانشگاه تهران.
معدنکن، معصومه. 1375، نگاهی به دنیای خاقانی، چاپ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
نصرآبادی، محمّدطاهر. 1378، تذکرة نصرآبادی، تصحیح محسن ناجی نصرآبادی، تهران: اساطیر.
همایی، جلالالدین. 1375، تاریخ اصفهان، تهران: پژهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مقالات و پایاننامهها
چمن، منیژه. 1395، «بررسی انتقاد اجتماعی در اشعار صائب تبریزی»، دانشکده الزهرا
حسنی کندسر، احمد.1390، «اجتماعیات در ادب فارسی با نگاهی به سیر اندیشه و اندیشه و اعتقادات و اخلاقیات در ادب فارسی قرن ششم»، زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 224.
مختاری، کاظمپور، مسروره، مهسا. 1398، اجتماعیات در ترجمة داستان«سرگذشت ژیل بلاس»، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال 13، ش51، صص231-259
هاشمیان، لیلا و رشیدی، فریبا. 1389، «صائب و انتقادهای اجتماعی او»، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد سنندج، سال دوم، شماره 5