Comparison of emotional rhetorical element in the poetry of Rahi Moairi and Diwan Abdul Wahab Al Bayati According to Ullman's theory
Subject Areas : شعرFatemeh Aazam alsadat Modirzade Tehrani 1 , Shahin ojaq Alizad 2 , Fatemeh Emami 3
1 - PhD student of Persian language and literature, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Roudehen branch, Islamic Azad University، Roudehen، Iran. (Author
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.
Keywords: Poems by Rahi Moiri, Comparative Analysis, Sensibility, s theory, poems by Abdul Wahab Al-Bayati, Ullman',
Abstract :
Sensualness helps the poet in the creation of pictures and beautiful poetic images and the theme of new creation. By reflecting the emotions and feelings of the poet and breaking the boundaries between the senses, this array expands the meanings and power of the speaker's words and by creating Spiritual music adds to the effect on its audience. The long history of using this array, both in Persian literature and in the poems of Arab poets, shows its importance and value, which has faded over time, but has never completely disappeared, and is widely accepted in the contemporary era. It has been encountered by poets and the basis of poetic style and creativity has been found in the work of some of them. This research is a reflection on the application of this beautiful literary art in the poetry of two contemporary Iranian and Arab poets (Rahi Moiri and Abdul Wahab Al Bayati) until the sense The combinations extracted in their poems should be examined in terms of how the senses are combined and the frequency of use of each of them, and then these sensory combinations should be written in a comparative manner based on the Hungarian linguist Ulman's theory. The research method in this study is descriptive, analytical and library. The result of this research will determine the attention and interest of these two poets in using different senses and the frequency of using this poetic gift in their poems according to Ullman's theory.
ابولعدوس، یوسف. (2007م)، الاسلوبیه: الرویه و تطبیق. عمان: دارالمسیره للنشر و التوزیع و الطباعه.
البیاتی، عبدالوهاب. (1999 م)، الدیوان. بیروت: دارالعوده.
امیرآفتابی، میناسادات. بررسی مقایسه ای آرایه حس آمیزی در شعر احمد نجیب و نادر نادر پور. فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. شماره 48. ص 131.
حمید عبدالله، امجد. (2010م)، نظریه تراسل الحواس، الاصول، العنمات، الاجراء. بیروت: دار ومکتبه البصائر.
زارع، ناصر. 1398، بررسی حس آمیزی در شعر عبدالوهاب البیاتی. مجله زبان و ادبیات عربی( مجله ادبیات و علوم انسانی سابق). شماره 1. صص 125-121.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1366)، صور خیال در شعر فارسی. تهران:آگاه.
صیاد کوه، اکبر. فراهانی، علی اکبر. (1384)، جایگاه رهی معیری در میان شاعران .نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر. ش 18. 31-62.
عبدلرحمن، نصرت. (1979 م)، فی النقد الحدیث. عمان: مکتب الاقصی.
فتوح احمد، محمد. (1987 م)، الرمز و الرمزیه فی الشعرا المعاصر. مصر: دارالمعارف.
فرهمند، محمد. شعر و منشا آن در ادبیات جهان. فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. شماره 14. ص 102.
ماحوزی، امیر حسین. 1390، بررسی تشبیه در غزلیات شمس. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
معیری، رهی. 1387، کلیات. تهران: نشر زوار.
معتمدی، غلامحسین. یاسمی، محمدتقی. 1368، وحدت حواس و آفرینش شعر 1 و2. ماهنامه دنیای سخن. شماره 28. 2-3.
_||_