بهینه سازی مسیریابی در شبکه های اجتماعی خودرویی با استفاده از الگوریتم کرم شب تاپ
Subject Areas : International Journal of Industrial Mathematicsمینا زندی 1 , محسن جهانشاهی 2 , علیرضا هدایتی 3
1 - گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2 - گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
3 - گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
Keywords: مسیریابی, 5G, شبکههای اجتماعی بینخودرویی, شبکههای موردی بینخودرویی,
Abstract :
شبکههای اجتماعی بینخودرویی(VSNs) ، نوعی از شبکههای موردی هستند که امکان برقراری ارتباط بین دو وسیله نقلیه مجاور را بصورت بیسیم برقرار میکنند. یکی از مشکلات موجود در شبکههای VSN مشکل مسیریابی و ارتباط با گرهها ی مجاور است؛ بنابراین با بررسی تحقیقات موجود در این زمینه مشخص شد که بعلت وسعت جغرافیایی و سرعت تحرک وسایل نقلیه با مشکل محدودیت زمان جهت انتقال داده و مسیریابی روبرو هستیم. در این مقاله با استفاده از الگوریتم بهینه سازی کرم شبتاب تلاش میشود یک راه حل نزدیک به بهینه با کمترین تاخیر برای مساله مسیریابی در این شبکهها ارائه شود که تا بحال در هیچ پژوهشی استفاده نشده است بطوریکه قابلیت بکارگیری در محیط پویا و وسعت جغرافیایی بزرگ را نیز دارا باشد. وسایل نقلیه (خودروها) در حکم کرمهای شبتاب لحاظ شده و حرکت بین خودروها در حکم جذب کرمهای شبتاب توسط سایرین لحاظ میشود. دو معیار میانگین فاصله و احتمال رسیدن دو خودرو به یکدیگر برای جذب خودروها و مسیریابی مورد آزمایش قرارگرفت. همچنین، تعداد خودروهای هر ناحیه که با چگالی متفاوت وسایل نقلیه در دو منطقه شهری و بینشهری سنجیده میشود نیز معیاری است که در صحت مسیریابی تاثیر مستقیم دارد. نهایتا روش پیشنهادی در حوزه شبکههای نسل پنجم مخابراتی شبیهسازی میشود و نتایج عددی نشان داد که روش پیشنهادی در مقایسه با نتایج استفاده از الگوریتم تقسیم پویای دسته جمعی از نظر میانگین فاصله مسیریابی خودروها، تفکیک مناطق شهری و بین شهری، تغییرات پارامتر میزان روشنایی، تغییرات پارامترضریب جذب نور، تغییرات پارامتر عدد تصادفی بین صفر و یک، تغییرات پارامترحرکت اولیه خوردوها بطورتصادفی بهترتیب 68.14، 63.13، 65.2، 08.20، 39.18، 57.17، 45.18بهبود حاصل شد.
[1] Asha Gowda Karegowda, Mithilesh Prasad, A Survey of Applications of Glowworm Swarm Optimization Algorithm, International Journal of Computer Applications (0975-8887). Int. Conf. Computing and Information Technology (IC2IT-2013).
[2] R. Azizur Rahim, M. Kai, Z. Wenhong, T. Amr, Zafer Al-Makhadmeh, X. Feng, Cooperative data forwarding based on crowdsourcing in vehicular social networks, Pervasive and Mobile Computing 51 (2018) 43-55.
[3] R. Azizur, K. Xiangjie, X. Feng, N. Zhaolong, W. Jinzhong, K. Sajal, Vehicular Social Networks: A Survey, Pervasive and Mobile Computing December (2017). http://dx.doi.org/10.1016/j.pmcj.2017.12.004/
[4] B. Amiri, L. Hossain, J. W. Crawford, R. T. Wigand, Multi-objective Enhanced Firefly Algorithm for Community Detection in Complex Network, (2013) S0950-7051(13)00008-7.
[5] C. Zhang, L. Zhu, Ch. Xu, INBAR: A new INterest-BAsed Routing framework in vehicular social networks, IEEE 6 (2017) 978-1-5386-3016-7/17/31.00.
[6] D. Liao, H. Li, G. Sun, M. Zhang, V. Chang, Location and Trajectory Privacy Preservation in 5G-Enabled Vehicle Social Network Services, Journal of Network and Computer Applications Volume 110 (2018) 108-118.
[7] L. Zhang, L. Liu, X. Yang, Y. Dia, A Novel Hybrid Firefly Algorithm for global Optimization, 8 (2016). http://dx.doi.org/10.137/journal.pone.0163230/
[8] N. Farahlina Johari, A. Mohd Zain, N. Haszlinna Mustaffa, A. Udin, Firefly Algorithm for Optimization Problem, 9 (2013) ID: 115.135.227.139-13,17:26:14.
[9] P. Hui, J. Crowcroft, How small labels create big improvements inProc. 5th Annu, IEEE Intl. Conf. Pervasive Comput. CommunWorkshops. New York, NY, USA 8 (2007) 65-70.
[10] P. Hui, J. Crowcroft, E. Yoneki, Bubble rap: Social -based forwarding in delay tolerant networks in Proc. ACM MobiHoc, Hong Kong 5 (2008) 241-250.
[11] R. Oliveria, M. Luis, Susana Sargento,
n and |
the | performance | of | social | -based Strate |
Location-aware | Forwarding |
gies in urban Vehicular Social Network, 5 (2019) http://dx.doi.org/10.1016/j. adhoc.2019.101925/, Smart Mobility, April (2017), IEEE Communications Magazine.
[12] S. Luleseged, T. Hong Choon Ong, Modified Firefly Algorithm, 3 (2017). http://dx. doi.org/10.1109/
[13] W. Chen, R. K. Guha, T. Jin Kwon, J. Lee, Y. Ying Hsu, A Survey and Challenges in routing and data dissemination in vehicular and ad hoc networks, Wireless communications and Mobile Computing 11 (2011) 787-795. http://dx.doi.org/10. 1002/wcm.862/
[14] X. Kong, M. Li, K. Ma, K. Tian, M. Wang, Z. Ning, (Member IEEE) and Feng Xia, Big Trajectory Data: A Survey of Applications and Services, Digital Object Identifier 10 (2017) 134-142. http://dx.doi.org/10.1109/ACCESS.2017./
[15] X. Kong, Feng Xia, Z. Ning, A. Rahim,Y. Cai, Z. Gao, J. Ma, Mobility Dataset Generation for Vehicular Social Networks Based on Floating Car Dat, Article in IEEE Transactions on Vehicular Technology 1 (2018). http://dx.doi.org/10.1109/TVT. 2017.2788441/
[16] X. Zhang, G. Cao, Transient Community Detection and Its Application to Data Forwarding in delay Tolerant Networks, Pennsylvania (2013).
[17] Z. Ning, F. Xia, N. Ullah, X. Kong, X. Hu, Vehicular Social Networks: Enabling Smart Mobility, IEEE Communications MagazineApril (2017)