The moderating effect of social responsibility on the relationship between investment and performance with emphasis on factors based on agency theory
Subject Areas :
Journal of Investment Knowledge
farhad fazilat
1
,
hashem valipour
2
,
shadi shahverdiani
3
1 - Farhad Fazilat
Ph.D. Student, Department of Accounting, Science and Research Branch of Tehran, Islamic Azad University, Tehran , Iran
2 - Associate Professor, Department of Accounting, Firoozabad Branch, Islamic Azad University, Firoozabad, Iran .
3 - Assistant Professor, Department of Financial Management, Sahre-Quds Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received: 2020-01-13
Accepted : 2020-01-28
Published : 2021-06-22
Keywords:
corporate social responsibility (CSR),
Agency theory,
Investment Efficiency,
Abstract :
The main purpose of this research is to investigate the effect of social responsibility on the relationship between investment and performance of firms and the managerial compensation incentives, stakeholder engagement and government ownership as factors based on the agency theory. The research method is quasi-experimental and the number of 127 firms in Iran Stock Exchange for the period of 1390 to 1396 were selected as the sample of study. Regression analysis based on panel data was used to test the hypotheses. Research results show that social responsibility reduces the sensitivity of investment to performance. Also, the effect of this variable on the sensitivity of investment to performance is stronger for firms with weak managerial compensation incentives and higher stakeholder engagement, but weaker for government companies.
References:
بنی مهد، بهمن؛ طالب نیا، قدرت اله و ازوجی، حسین، (۱۳۸۸). "بررسی رابطه بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد مالی"، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 1، شماره 3، صفحات ۱۷۴-۱۴۹
تقی زاده خانقاه وحید؛ زینالی، مهدی (1395). "بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر کارایی سرمایه گذاری و نوآوری" فصلنامه حسابداری سلامت، دوره 5، شماره 2، صفحات 1-27
حساس یگانه یحیی؛ برزگر، قدرت اله(1392). "ارائه مولفه ها و شاخص های بعد اجتماعی مسئولیت شرکتها و وضعیت موجود آن در ایران" فصلنامه ی مطالعات توسعه ی اجتماعی- فرهنگی، دوره ی دوم، شماره 1، صفحات 199 -222
دارابی، رویا؛ پاشانژاد، یوسف وتدین فرد، اسماعیل (1396)." بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی، عملکرد اقتصادی و اجتناب ازمالیات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله بررسی های حسابداری، دوره 4 شماره 15، صفحات 67-92
عسگری، محمد رضا (1386)." حسابداری مسئولیتهای اجتماعی"، ماهنامه تدبیر ، سال هجدهم، شماره 189
فخاری، حسین ؛ فلاح پور، فرهاد (1396) ."بررسی اثر میانجی عملکرد مالی بر رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، چشم انداز مدیریت مالی، شماره ۲۰ صفحات 97-114
صفری گرایلی، مهدی(1397)." مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش گذاری بازار نگهداشت وجه نقد شرکت" راهبرد مدیریت مالی، سال ششم، شماره بیستم، صفحات ۱۶۳-۱۸۳
گرد،عزیز؛ محمدرضا چکاو و ناصر شریفی(1397). "بررسی رابطه مالکیت دولتی و هزینه های نمایندگی" مطالعات تطبیقی در مدیریت مالی و حسابداری، دوره دوم - شماره 3، صفحات 29 - 40
محفوظی، غلامرضا؛ قاسمی،معصومه(1394)." بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، سال ششم، شماره بیست ویکم، صفحات 41-58
ملکیان، اسفندیار؛ شهسواری، معصومه و سلمانی، رسول (1395)."مطالعه رابطه بین مالکیت دولتی و نهادی با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها" فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، سال پنجم، شماره هفدهم، صفحات 55-74
نمازی، محمد مقیمی، فاطمه(1397). "تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت ها در صنایع مختلف" بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 25 ، شماره 2، صفحات 289 - 310
Attig, N., Cleary, S., Ghoul, S. (2014). Corporate Legitimacy and Investment–Cash Flow Sensitivity. J Bus Ethics.DOI 10.1007/s10551-013-1693-3.
Baker, M., Stein, J.C., Wurgler, J.,2003. When does the market matter ? Stock prices and the investment of equity-dependent firms. Q. J. Econ. 118, 969–1005. doi:10.1162/00335530360698478
Benlemlih, M., Bita,M., (2015). Corporate Social Responsibility and Investment Efficiency, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm? abstract_id=2566891.
Bénabou, R., Tirole, J., 2010. Individual and corporate social responsibility. Economica 77, 1–19. doi:10.1111/j.l468-0335.2009.00843.x
Bhandari, A., & Javakhadze, D. (2017). Corporate social responsibility and capital allocation efficiency. Journal of Corporate Finance, 43, 354-377.
Brown, W.O., Helland, E., Smith, J.K., 2006. Corporate philanthropic practices. J. Corp. Financ. 12, 855–877. doi:10.1016/j.jcorpfin.2006.02.001
Carroll, A., 1979. A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Acad. Manag. Rev. 4, 497–505. doi:10.2307/257850
Cheng, I., Hong, H., Shue, K., (2013). Do Managers do good with other people’s money? NBER Work. Pap. No. 18476 1–49. doi:10.2139/ssrn.1784357
Deng, X., Kang, J. Koo, Low, B.S., 2013. Corporate social responsibility and stakeholder value maximization: Evidence from mergers. J. financ. econ. 110, 87–109. doi:10.1016/j.jfineco.2013.04.014
Eccles, R.G., Ioannou, I., Serafeim, G., 2014. The impact of corporate sustainability on organizational processes and performance. Manage. Sci. 60, 2835–2857. doi:10.3386/w17950
Eldar, O., 2014. The role of social enterprise and hybrid organizations. Yale Law Econ. Res. Pap. doi:10.2139/ssrn.2379012
Esa, E., & Zahari, A. R. (2016). " Corporate social responsibility: Ownership structures, board characteristics & the mediating role of board compensation. Procedia Economics and Finance, 35, 35-43.
Garriga, E., Melé, D., 2004. Corporate social responsibility theories: Mapping the territory J. Bus. Ethics 53, 51–71. doi:10.1787/9789264122352-de
Hou, T.C.T., 2019. The relationship between corporate social responsibility and sustainable financial performance: Firm-level evidence from Taiwan. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(1), pp.19-28.
Jensen, M.C., Meckling, W.H., 1976. Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. J. financ. econ. 3, 305–360. doi:10.1016/0304-405X(76)90026-X
Jensen, M.C., (2001). Value maximization, stakeholder theory, and the corporate objective function. J. Appl. Corp. Financ. 14, 8–21. doi: 10.1111/j.1745-6622.2001.tb00434.x
Jensen, M.C., Murphy, K.J., 1990. Performance pay and top-management incentives. Source J. Polit. Econ. J. Polit. Econ. 98, 225–264. doi:10.1086/261677
Kamalirezaei, H., Rostamy, A.A.A., Saeedi, A. and Zaghard, M.K.V., 2019. Corporate social responsibility and bankruptcy probability: Exploring the role of market competition, intellectual capital, and equity cost. Journal of Corporate Accounting & Finance.
Kirsten A. Cook, Andrea M. Romi, Daniela Sanchez, Juan Manuel Sanchez.(2016). The Influence of Corporate Social Responsibility on Investment Efficiency and Innovation.
Krüger, P., (2015). Corporate goodness and shareholder wealth. J. financ. econ. 115, 304–329. doi:10.1016/j.jfineco.2014.09.008
Mackey, A., Mackey, T. B., & Barney, J. B. (2007). Corporate social responsibility and firm performance: Investor preferences and corporate strategies. Academy of management review, 32(3), 817-835.
Matten, D., Crane, A., 2005. Corporate citizenship: Toward an extended theoretical conceptualization. Acad. Manag. Rev. 30, 166–179. doi:10.5465/AMR.2005.15281448
Mcguire, J.B., Sundgren, A., Schneeweis, T., 1988. Corporate social responsibility and firm financial performance. Acad. Manag. J. 31, 854–872. doi:10.2307/256342
McLean, R.D., Zhang, T., Zhao, M., (2012). Why does the law matter? Investor protection and its effects on investment, finance, and growth. J. Finance 67, 313–350. doi:10.1111/j.1540-6261.2011.01713.x
McWilliams, A., Siegel, D.S., Wright, P.M., 2006. Guest editors’ introduction corporate social responsibility: strategic implications. J. Manag. Stud. 43, 1–18. doi:10.1111/j.1467-6486.2006.00580.x
McKinley, A. (2008). The drivers and performance of corporate environmental and social responsibility in the Canadian mining industry (Doctoral dissertation).
McWilliams, A., Siegel, D.S., Wright, P.M., 2006. Guest editors’ introduction corporate social responsibility: strategic implications. J. Manag. Stud. 43, 1–18. doi:10.1111/j.1467-6486.2006.00580.x
Phillips, R., Freeman, R.E., Wicks, A.C., 2003. What stakeholder theory is not. Bus. Ethics Q. 13, 25. doi:10.2307/3857968
Preston, L.E., O’Bannon, D.P., 1997. The corporate social-financial performance relationship. A Typology and Analysis. Bus. Soc. 36, 419–429. doi:10.1177/000765039703600406
Said, R., Zainuddin, Y. H., & Haron, H. (2009). The relationship between corporate social responsibility disclosure and corporate governance characteristics in Malaysian public listed companies. Social Responsibility Journal, 212-226.
Theodoulidis,B, Diaz,D, Crotto, F, Rancati, E. (2017). Exploring corporate social responsibility and financial performance through stakeholder theory in the tourism industries, Tourism Management, 62(8):173-188
_||_