The relationship between family factors and teenagers’ reading: A survey on viewpoints of teenagers’ parents of public libraries in Sanandaj
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesAmin Zareh 1 , Zhila Saeedi 2 , Neda Sayadi 3
1 - Assistant Professor of Knowledge and information Science, Razi University, Kermanshah, Iran
2 - MA student of Knowledge and Information Science, Razi University, Kermanshah,
3 - MA student of Knowledge and Information Science, Razi University, Kermanshah
Keywords: family, reading, Teenagers, Sanandaj Public Libraries,
Abstract :
Purpose: The research purpose is to investigate the effective role of family (different aspects) in teenagers’ reading of public libraries in Sanandaj. Methodology: This is a correlational survey. The population under study, are parents of active young members of public libraries in Sanandaj . These statistics is obtained from Saman library software reporting based on the age of 1500 members. Findings: The research findings showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading. Namely by increasing these variables, the variable of reading rate is also relatively increases . On the other hand there is no significant relationship between education level of parents with teenager reading. Conclusions: The results showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading , that is, by increasing these variables, the reading variable rate is also relatively increases. While there is no significant correlation between education level of parents with reading in young children. Therefore, the identification and study of effective factors in reading of young children can be used for better expert planning to advice to families in the public libraries Purpose: The research purpose is to investigate the effective role of family (different aspects) in teenagers’ reading of public libraries in Sanandaj. Methodology: This is a correlational survey. The population under study, are parents of active young members of public libraries in Sanandaj . These statistics is obtained from Saman library software reporting based on the age of 1500 members. Findings: The research findings showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading. Namely by increasing these variables, the variable of reading rate is also relatively increases . On the other hand there is no significant relationship between education level of parents with teenager reading. Conclusions: The results showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading , that is, by increasing these variables, the reading variable rate is also relatively increases. While there is no significant correlation between education level of parents with reading in young children. Therefore, the identification and study of effective factors in reading of young children can be used for better expert planning to advice to families in the public libraries
احمدی ده قطب الدینی، محمد، و احدی، حسن(1391). تاثیر عوامل انگیزشی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، 8 (35)، 44-85.
ایران نژاد، پریسا(1390). بررسی نقش جنسیت و تحصیلات والدین دانشجویان بر مهارت های مطالعه و حواندن(مطالعه موردی دانشجویان کاردانی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج). فصلنامه علوم رفتاری- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، 7 (1)، 27-60.
بیگ لو، اعظم و سلیمیان، ملیحه (1394). بررسی نقش خانواده بر خواندن نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی شهر فولاد شهر. مجموعه مقالات و سخنرانی های اولین همایش ملی خواندن دانشگاه کردستان، 337- 356.
پنهانی، آفرین (1393). نقش حانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی فرزندان. هفته نامه سیمره، شماره 283.
جهانتاب، مهدی (1389). راه های ترویج فرهنگ مطالعه. www.ido.ir/n.aspx?n=1387.312185
جواد زاده، مصطفی (1392). خانواده و فرهنگ کتابخوانی. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 11 (69)، 83-86.
چگینی، مریم؛ مقدم زاده، علی و چگینی، نسرین (1394). نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خود پنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (19)، 28-54.
ذاکرینژاد، اکبر (1378). اصول مطالعه و روشهای آن، دسترسپذیر در http://www.rasekhoon.net/Article/show.aspx.11511
پرلز (مطالعه ی بین المللی پیشرفت سواد خواندن؟) و نقش آن در ارتقای مهارت های زبانی در ایران (1392). فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نشریه شماره 8، گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی.
فضلی، وحید (1389). بررسی رابطه شیوه های تربیتی والدین و نگرش به رفتارهای بزهکارانه در بین نوجوانان 15تا18 سال شهر تهران. فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، 5 (14) ، 80-112.
قائد امینی، رقیه؛ کیامنش، علیرضا و قربانی، رقیه (1393). رابطه بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، فعالیت های خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خود پنداره و نگرش دانش آموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانش آموزان (پرلز 2006)، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 14 (41)، 88-103.
قاسمی، محمود(1391). تاثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی. فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6 (2)، 244.
قاسمی، محمود؛ میرزاخانی، علیرضا و فرزاد، ولی الله (1391). تاٌثیر سواد والدین بر عملکرد سواد دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی (براساس مطالعات پرلز 2006)، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال بیستم، 6 (2)، 226-244.
مطلبی، داریوش (1394). مطالعات خواندن. تهران: خانه کتاب.
مهدوی نیا، جمیله (1391). مقایسه عادت های مطالعه و روابط عاطفی خانواده دانشجویان پزشکی با دانشجویان پیراپزشکی ورودی سال1390 دانشگاه علوم پزشکی کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. بخش علوم تربیتی. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
نامداری پژمان، مهدی(1390). ارتباط عوامل شناختی فردی و خانوادگی با ابعاد درک مطلب خواندن دانش آموزان چهارم ابتدایی شرکت کننده در مطالعه پرلز. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6 (20)، 37-57.
همائی، مهدی و اشرفی ریزی، حسین (1392). بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 42-54.
About ebsco (2016). Recovered in 2016, September. 28, From https://www.ebsco.com/about/who-we-are
Al-Matalka, F. I. (2014). The Influence of Parental Socioeconomic Status on their Involvement at Home. International Journal of Humanities and Social Science, 4(5), 146-154.
Bracken, S. S., & Fischel, J. E. (2008). Family reading behavior and early literacy skills in preschool children from low-income backgrounds. Early Education and Development, 19(1), 45-67.
Chattoll, C.J. (2013). The effects of parental literacy involvement and child reading interest on the development of emergent literacy skills.
Chansa-Kabali, T., & Westerholm, J. (2014). The Role of Family on Pathways to Acquiring Early Reading Skills in Lusaka? s Low-Income Communities. Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments, 10(1), 5-21.
Chiu, C., & Ko, H. (2008). Parental factors related to children’s reading: Evidence from comparing transnational marriage families and local families. In 3rd IEA International Research Conference, Taipei, Chinese Taipei.
Hess, R. D., Holloway, S., Price, G. G., & Dickson, W. P. (1982). Family environments and the acquisition of reading skills. In Families as learning environments for children (pp. 87-113). Springer US.
Howie, S. (2010). The relationship between early childhood backgrounds and reading achievement in low and high achieving countries in PIRLS 2006. In Paper for the International Research Conference of the International Association for the Evaluation of Educational Achievement Gothenburg, Sweden.
Ko, H. W., & Chan, Y. L. (2009). Family factors and primary students' reading attainment: A Chinese community perspective. Chinese Education & Society, 42(3), 33-48.
Lynch, J., Anderson, J., Anderson, A., & Shapiro, J. (2006). Parents' beliefs about young children's literacy development and parents' literacy behaviors. Reading Psychology, 27(1), 1-20.
Timkey, S. (2015).The Influence of Parent Attitudes and Involvement on Childrens Literacy Achievement.Education and Human Development Masters Theses.Paper 562.