Analysis of Allocation of Credit Facilities Granted by Agricultural Bank to Create Job Opportunities in the Agricultural Sector: The Case of Farmers in Bushehr Province
Subject Areas : Agricultural Extension and Education ResearchNader Naderi 1 , Sahar Rostami 2
1 - Assistant Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran
2 - Graduate Student (M.S), Entrepreneurship Management, Razi University, Kermanshah, Iran
Keywords: Loan Borrowers/Farmers, Agricultural Credits, Creating Job, Bushehr Province,
Abstract :
One of the main purposes of providing credit facilities granted by agricultural bank is spending these credits facilities in the agricultural sector and improving production and job opportunities in this sector. Wit attention to this fact, we face with the questions of; how much the studied farmers have spent the credit facilities on the agricultural activities? what are the obstacles for not spending agricultural credit facilities in the agricultural sector? And what factors determine spending agricultural credits for creating job opportunities in the agricultural sector? This survey research was designed to answer these questions. The statistical population of this study was 205 farmers who had introduced to get loan from the Agricultural Bank by Jihad-keshavarzi organization in the Bushehr province in 1391. Random sampling was used for selecting 132 farmers. Data were collected using a questionnaire. Face validity was confirmed by panel of experts, and the questionnaires were subjected to reliability testing through a pilot study. Cronbach’s alpha for the scale was computed between 0.69 to 0.92. The finding showed that the most important obstacles for entrepreneurship among farmers were doing non-agriculture activities, inappropriate and complex laws and lack of necessary technical information. Also, the results revealed that using media to access information about job, membership in the organizations, communication with experts and age can predict the entrepreneurship among farmers.
احمدپورداریانی، م.، جمالی، ب.، و قاسمی، ا. (1391). کتاب جامع کارآفرینی، تهران، چاپ دوم، کتابخانه فرهنگ.
باباشاهی، ج.، غلامشاهی، ا.، و افخمی اردکانی، م. (1392). تأثیر راهبردهای مدیریت منابع انسانی نوآورانه بر کارآفرینی سازمانی: تبیین نقش جو نوآوری، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 3، صفحات 104-87 .
پزشکیراد، غ.، علیزاده، ن.، و زمانی میاندشتی، ن. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش کارشناسان سازمان ترویج و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تسهیم دانش در سازمان، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 1 ، شماره (2- 41)، صفحات 49- 41.
پورجاوید، س.، علیبیگی، ا.، و زرافشانی، ک. (1390). ارزیابی پیشبینهای خودکارآمدی تدریس آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی استان کرمانشاه، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 17، صفحات 67-55.
چیذری، م.، عباسی، ع.، و رحمانیان کوشککی، م. (1392). ارتباط بین دریافت حمایت سازمانی و هوش هیجانی با رفتار کارآفرینانه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نشریه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 44، شماره 1، صفحات 65-55.
چوپانی، ح.، زارع خلیلی، م.، قاسمی، ع.، و غلامزاده، ح. .(1391) بررسی رابطة بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی )مطالعة موردی: شرکت سهامی بیمة توسعه) ، فصلنامة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 1، صفحات .27 – 58
حسین پور، د.، و آهوپای، م. (1392). تأثیر سبک رهبری خدمتگزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 23 ، شماره 70، صفحات 149-135.
حیدری، ح.، پاپ زن، ع.، و کرمی دارابخانی، ر. (1390). بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مؤلفههای کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان جهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه)، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال 1، شماره 3، صفحات 166-146.
دعایی، ح.، یعقوبی، ن.، فیروزبخت، ز.، شیخه پور، م.، و شیخه پور، ز. (1393). توانمندسازی کارکنان بهعنوان حلقه میانجی بین سرمایه فکری و کیفیت زندگی کاری، نشریه مطالعات کمی در مدیریت، سال 5، شماره 2، صفحات 104-89.
رضایی، ر. (1393). تأثیر مؤلفههای سرمایه ی فکری بر کارآفرینی سازمانی شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 1، صفحات 147-125.
رضایی، ر.، و مغانلو، ف. (1393). تأثیر سرمایه ی فکری بر نوآوری سازمانی در شرکت های خدمات کشاورزی استان زنجان، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 4، صفحات 673-653.
صادقی، ع. (1385). آشنایی با نرمافزار تجزیهوتحلیل آماری SPSS.14، تهران، چاپ اول، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شعبه واحد تهران.
طوطی فر طهران پور، م.، و ضیاء، ب. (1393). تأثیر سرمایه ی فکری بر نوآوری کسبوکارهای کوچک ورزشی استان تهران، نشریهی توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، صفحات 245-231.
عباسپور، ع.، شرفی، م.، و مقدم، م. (1392). ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 4، صفحات 53-28.
علم بیگی، ا.، و ملک محمدی، ا. (1388). تحلیل رگرسیونی نقش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در توسعهی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان ترویج کشاورزی ایران)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال 2، شماره 5، صفحات 162-139.
معظم باباشیخعلی، ز.، کریمی، ف.، و کریمی، س. (1393). رابطه ساده و چندگانه بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، صفحات 625-617.
مقیمی، م.، رمضان، م. (1390). پژوهشنامهی مدیریت (10) مدیریت دانش و فناوری اطلاعات، تهران، چاپ دوم، سازمان مدیریت صنعتی.
مقیمی، م.، رمضان، م. (1392). پژوهشنامهی مدیریت (11) مدیریت استراتژیک و کارآفرینی، تهران، چاپ دوم، سازمان مدیریت صنعتی.
موسوی، ع.، حسینی، ی.، مصلح، ع.، و بهرامی، پ. (1392). تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت ( بهبود و تحول)، سال 23، شماره 70، صفحات 101-77.
مهدی وندی، م.، و زالی، م. (1390). تأثیر سرمایه فکری بر گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی در کسبوکارهای نانو، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال 4، شماره 14، صفحات 47-66.
ناهید، م. (1388). چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه، نشریه بررسیهای بازرگانی، شماره 34، صفحات 58-39.
ناهید، م.، زالی، م.، حسین زاده، م.، و ساجدنیا، ف. (1392). بررسی تأثیر جو کارآفرینی سازمانی بر نوآوری (مطالعه موردی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 6، صفحات 66-47.
Abdullah, D., & Sofiana, S. (2012). The relationship between intellectual capital and corporate performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 40: 537-541.
Belsley, D. A., Kuh. E., & Welsch, R. E. (1980). Regression diagnostics: Identifying influential data and sources of collinearity, Hohn Wiley and Sons, New York.
Bontis, N. (1999). Managing organizational knowledge by diagnosing intellectualcapital: framing and advancing the state of the field, International Journal Technology Management, 18(5/6/7/8): 433–462.
Bontis, N., keow, W. C. & Richardson, S. (2000). Intellectual capital and business performance in malaysian industries. Journal of Intellectual Capital, 1(1): 85-100.
Chen, J., Zhu, Z., & Xie, Y.H. (2004). Measuring intellectual capital: a newmodel and empirical study, Journal of Intellectual capital, 5(1): 195-212.
Chen, C. J., Liu, T.C., Chu , M. & Hsiao , Y.C. (2014). Intellectual capital and new product development, Journal of Engineering and Technology Management, 33: 154-173.
Dong, B. M. Liu, H.B., Shao, Q. Li, L., Shi, F. Du., & Zhang, Z. (2008). Investigation on the relationship between leaf water use efficiency and physio-biochemical traits of winter wheat under rained condition, Colloids Surf. B: Bio, 62: 280–287.
Gartner, W.B. (1990). What are we talking about when we talk about entrepreneurship? Journal of Business Venturing, 5(1): 15-28.
Hayton, J. C. (2005). Competing in the new economy: the effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures, R&D Management, 35(2): 137-155.
Heinonen, J., Poikkijoki, S.A., & Vento-Vierikko, I. (2005). Entrepreneurship – An opportunity for academics, A case study of a training program for bioscience researchers, Paper presented in the Rentxix Conference in Naples, Italy, November 17-18, 200.
Hsu, Y.H., & Fang, W. (2009). Intellectual capital and new product development performance: The mediating role of organizational learning capability. Technological Forecasting & Social Change, 76: 664–677.
Hughes, M. & Morgan R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth, Industrial Marketing Management, 36: 651–661.
Kelley, D., Singer, S., & Herrington, M. (2012). The global entrepreneurship monitor: 2011 global report. Retrieved from Global Entrepreneurship Research Association: http://www.gemconsortium.Org/docs/2409 /gem- 2011-global-report.
Maditinos, D., Sevic, Z., & Tsairidis, C. (2009). Intellectual capital and business performance: An empirical study for the Greek listed companies. Proceeding of 7th International Conference on Accounting and Finance in Transition (ICAFT), 23-25 July 2009, Greenwich, London: 1- 23.
Mavridis, D. G. & Vatalis, K. I. (2012). Intellectual Capital Accounting Indicators. Procedia Economics and Finance, 1: 276-285.
Michalski, M. & Javier Vazquez, F. (2008). The Importance of Intellectual Capital for the Entrepreneurial Firm, Master Thesis in Business and Administration, Malardalen University, Vasteras, Sweden.
Subramaniam, M., & Youndt, M. A. (2005). The Influence of Intellectual Capital on The Types of Innovative Capabilities, cademy of Management Journal, 48(3): 450-463.
Talebi, K. & Bahamir, A. (2012). Identification of intellectual capital effects on promoting organizational entrepreneur (Charmahal- e-Bakhtiari Department of Cooperatives, Labors and Social Welfare). Journal of Business Economics & Management Research, 2 (6): 131- 142.
Verde, M. (2011). The role of intellectual capital assets on the radicalness of innovation: Direct and moderating effects. Research Report, Faculty of Economics, University of Madrid.
Wu, W.Y., Change, M.L. & Chen, C.W. (2008). Promoting innovation through the accumulation of intellectual capital, social capital, and entrepreneurial orientation, Journal of R&D Management, 38(3): 265-277.
Zahra, S. A., & Covin, J.G. (1995). Contextual Influences on the corporate entrepreneurship-performance relationship: A longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, 10(1): 43-58.
_||_