The relationship between short-sighted profit quality management and investments in companies listed on the Tehran Stock Exchange
Subject Areas : Management AccountingSomayyeh Talezari 1 , Mohammadreza Abdoli 2
1 - گروه حسابداری، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود ، ایران
2 - استادیارحسابداری، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
Keywords: short-sighted management, quality of earnings, investment,
Abstract :
Managers myopic Than Their activities bias or Specific trends And this causes serious limitation And important for considering options and recommendations on the selection and decision-making. Given the importance of this issue, In this study examines the relationship between short-sighted profit quality management and investments in companies listed on the Tehran Stock Exchange was paid. The sample includes 127 companies in Tehran Stock Exchange for the period 1389- 1393 and multivariate regression model was used econometric panel data. Results showed an increase in short-sighted management can be reduced earnings quality and corporate investment. The findings suggest that lead to short-sighted management decisions Nakaramdshdh and affects firm value. This management style has detrimental effects on firm value and investment opportunities loses. Results control variables showed a control variable Size, MV, Cash, RoA positive effect and negative effect on earnings quality and the LEV variable investment company.
* ایزدی نیا، ناصر؛ گوگردچیان، احمد و تنباکویی، مژگان. (1393). تاثیر توانایی مدیریتی بر کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهش های حسابداری مالی. سال 6، شماره 3، صص21-36
* بنیمهد، بهمن؛ مرادزادهفرد، مهدی و ولیخانی، محمدجعفر. (1393). محافظه کاری حسابداری و پاداش مدیریت. مجله حسابداری مدیریت. سال 7، شماره 22، صص 21 – 34
* تهرانی، رضا و رهنما فلاورجانی، روحاله .(1393). پیش بینی رفتار سرمایه گذاری شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکه های عصبی. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی. سال دوم، شماره سوم ، صص 63 – 80
* ثقفی، علی؛ بولو، قاسم و محمدیان، محمد. (1390). کیفیت اطلاعات حسابداری، سرمایه گذاری بیش از حد و جریان نقد آزاد. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره سوم، شماره 2، صص 37 – 63 .
* جباری، حسین؛ رحمانی، حلیمه و وفاپور، محمدعلی. (1392). تاثیر سیاستهای تامین مالی بر هزینههای نمایندگی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی. سال پنجم ، شماره 19 ، صص 153 – 172.
* خادمی، مهدی؛ ولی پور، هاشم و مرادی، جواد. (1393). بررسی تأثیر کیفیت افشا بر رابطه بین وجه نقد آزاد و ارزش شرکت. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی. سال دوم، شماره دوم، صص 87 – 98
* خواجوی. شکراله و ناظمی، امین. (1384). بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی. سال12، شماره 40، صص37-60
* فخاری، حسین و رسولی، شادی.(1392). بررسی اثر محافظه کاری و کیفیت اقلام تعهدی بر کارایی سرمایهگذاری. پژوهشهای تجربی حسابداری. سال دوم، شماره 8 ، صص 81 – 100
* محمدزاده سالطه، حیدر؛ بادآورنهندی، یونس و اسماعیل نژاد، مجید. (1394). بررسی تاثیر نظام راهبری شرکت بر ارزش شرکت با تاکید بر کارایی سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .بررسی های حسابداری و حسابرسی . دوره 22، شماره 1، صص125-147
* مرادی، جواد و باقری، هادی.(1393). بررسی مقایسهای تاثیر کوته بینی مدیریت و مدیریت سود بر بازده سهام. بررسی حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 2 ، صص229-250
* منصورفر، غلامرضا؛ دیدار، حمزه و حسین پور، وحید.(1394). بررسی تاخیر توانایی مدیریت بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . پژوهش های حسابداری مالی . سال 7،شماره 1، صص37-54
* نیکومرام، هاشم و پازوکی، پریسا.(1394).پاداش مدیریت و پایداری سود. مجله حسابداری مدیریت . سال8 ، شماره 24، صص 61 – 71
* نیکومرام، هاشم؛ نوروش، ایرج و مهرآذین، علیرضا. (1388). ارزیابی مدل های مبتنی بر اقلام تعهدی برای کشف مدیریت سود. مجله پژوهشهای مدیریت . دوره 20 ، شماره 82. صص 1 – 20
* Andrew,C, C. Shuping ,C. Adam,E and Bin ,M.(2015). Does Long-Term Earnings Guidance Mitigate Managerial Myopia?. www. ssrn.com /abstract=2570037
* Anderson, T.W & Hsiao, C. (1982). Formulation and Estimation of Dynamic Models Using Panel Data. Journal of Econometrics, 18 (1): 47-82.
* Chowdhury, J. (2012). Managerial Myopia: A New Look. Available at:
* Chung, K & Zhang, H. (2011). Corporate governance and institutional ownership. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 46 (1): 247- 273.
* Dess, G.G & Picken, J.C. (1999). Creating competitive (dis) advantage: Learning from Food Lion's freefall. Academy of Management Executive, 13(3): 97-111.
* Ducharme, L. Malatesta P.H. & Sefcik, S.E. (2004). Earnings Management, Stock Issues, and Shareholder Lawsuits. Journal of Financial Economics, 71 (1): 27-49.
* Duruigbo, E. (2012). Tackling shareholder short-termism and managerial myopia. Available at: http://works.bepress.com/emeka_duruigbo/3
* Eriksen, K.W & Kvaloy, O. (2011). Myopic risk-taking in tournaments, Available
* Graham, J.R. Harvey, C.R. & Rajgopal, S. (2005). The Economic Implications of Corporate Financial Reporting. Journal of Accounting and Economics, 40 (1–3): 3-73.
* Kern, D.A. (2006).A matter of strategic mis-fit: Management myopia and value destruction. Doctoral dissertation, Oklahoma State University.
* Ketola, A.(2009). Earnings Management, Shareholders, POV Bachelor thesis, Lappeenranta University of Technology, http://www.google.com.
* Lamey, L. Deleersnyder, B. Dekimpe, M.G & Steenkamp, J.B. (2007). How business cycles contribute to private-label success: evidence from the United States and Europe. Journal of Marketing, 71 (1): 1-15.
* Laverty, K.J. (1996). Economic Short-Termism. The Debate, the Unresolved Issues, and the Implications for Management Practice and Research Academy of Management Review, 21(3): 825-860.
* Lehmann, D.R. (2004). Metrics for Making Marketing Matter. Journal of Marketing, 68 (4): 73–75.
* Levinthal, D.A. & March, J.G. (1993). The Myopia of Learning. Strategic Management Journal, 14 (S2): 95-112.
* Merchant, K.A. (1990). The effects of Financial Controls on Data Manipulation and Management Myopia. Accounting, Organizations and Society,15 (4): 297- 313.
* Mizik, N. (2010). The Theory and Practice of Myopic Management. Journal of Marketing Research, 47 (4): 594-611.Money.vol.16. pp.370-383.of accruals’. Journal of Accouning and Economics, 17(1-2): 145-176