Goal programming model and inverse data envelopment analysis for estimating inputs
Subject Areas : تحقیق در عملیاتMohammad Taghi Yahyapour Shikhzahedi 1 , Alireza Amir Timuri 2 , S. Kordrostami 3 , Seyyed Ahmad Edalatpanah 4
1 - Department of Mathematics, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran;
2 - Department of Applied Mathematics, Islamic Azad University, Rasht, Iran
3 - Department of Mathematics, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran
4 - Department of Applied Mathematics, Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
Keywords: Inverse data envelopment analysis, improving cost efficiency, increasing outputs, goal programming, automotive industry.,
Abstract :
Purpose: Estimating the values of the inputs when we change the values of the outputs as desired is one of the important applications of inverse data envelopment analysis. If we want to estimate the level of inputs (outputs) of a DMU among a group of decision-making units (DMUs), when some or all of its outputs (inputs) change so that cost efficiency is maintained or improved, inverse data envelopment analysis is used. Methodology: In the new method and model, inverse data envelopment analysis is presented with the help of goal programming to estimate the values of inputs when we change the values of outputs as desired by maintaining or improving the cost efficiency of DMUs. Also, in this connection, the results of the proposed model are examined using a numerical example and a case study of an automobile company. Findings: In this research, cost efficiency is investigated by increasing desired outputs. A new model of inverse data envelopment analysis is presented with the help of goal programming to maintain or improve the cost efficiency of DMUs. Originality/Value: In this research, estimating the values of inputs when changing the values of outputs as desired, one of the important applications of inverse data envelopment analysis is presented with the help of goal programming to maintain or improve the cost efficiency of DMUs. Also, in this connection, the results of the proposed model are examined in a numerical example and a case study of an automobile company.
دسترسي در سايتِ http://jnrm.srbiau.ac.ir
سال یازدهم، شماره پنجاه و سوم، فروردین و اردیبهشت 1404
|
الگوی برنامهریزی آرمانی و تحلیل پوششی دادههای معکوس به منظور تخمین ورودیها
محمدتقی یحییپور شیخ زاهدی1، علیرضا امیرتیموری21، سهراب کردرستمی3، سیداحمد عدالتپناه4
(1و3) گروه ریاضی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
(2) گروه ریاضیات کاربردی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
(4) گروه ریاضی کاربردی، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران
تاريخ ارسال مقاله: 22/08/1401 تاريخ پذيرش مقاله: 28/11/1402
چکيده
تخمین مقادیر ورودیها وقتی که مقادیر خروجیها را به اندازه دلخواه تغییر میدهیم یکی از کاربردهای مهم تحلیل پوششی دادههای معکوس میباشد. اگر در میان دستهای از واحدهای تصمیمگیرنده (ها) بخواهیم سطح ورودیهای (خروجیهای) یک
را تخمین بزنیم، وقتی که برخی یا همه خروجیهای (ورودیها) آن تغییر نماید به طوریکه کارایی هزینه حفظ یا بهبود یابد، از تحلیل پوششی دادههای معکوس استفاده میشود که در این مقاله کارایی هزینه با افزایش خروجیهای دلخواه مورد بررسی قرار میگیرد. روش و مدل جدید به کمک برنامهریزی آرمانی برای حفظ یا بهبود کارایی هزینه
ها ارایه میشود. همچنین در این ارتباط نتایج مدل پیشنهادی در یک مثال عددی و یک مطالعه موردی شرکت خودروسازی بررسی میشود.
واژههاي کليدي: تحلیل پوششی دادههای معکوس، بهبود کارایی هزینه، افزایش خروجیها، برنامهریزی آرمانی، صنعت خودروسازی
1- مقدمه
یکی از مهمترین دستهبندی مدلهای تصمیمگیری چند هدفه، برنامهریزی آرمانی است که برای تجزیه و تحلیل و حل مسائل کاربردی با چندین هدف متفاوت به کار میرود. برنامهریزی آرمانی در دهه 1960 توسط چارنز و همکارانش معرفی شد[21]. در این مدل برای هریک از توابع هدف یک مقدار آرمانی تعیین میشود و با توجه به اولویت اهداف مختلف در پی حداقل نمودن انحرافات مجاز هدفها از مقادیر آرمانی مشخص شده است. در دهههای اخیر با توسعه و پیشرفت روشهای محاسباتی، کاربردهای گستردهای در رشتههای علوم مهندسی و علوم اجتماعی یافته است. چند هدفه بودن مسائل دنیای واقعی از مشکلات مدلسازی است. برنامهریزی آرمانی از مفیدترین و کاربردیترین روشهای ریاضی است که برای تجزیه و تحلیل و حل مسائل چند هدفه به کار میرود.
تحلیل پوششی دادهها یک روش غیرپارامتری براساس برنامهریزی ریاضی برای اندازهگیری کارایی نسبی واحدهای تصمیمگیرنده است که توسط چارنز و همکارانش در سال 1978 ارائه گردید،[2] تحلیل پوششی دادهها برای محاسبه کارایی هر واحد در مقایسه با سایر واحدها به کار میرود. هدف اصلی آن، مقایسه و سنجش کارایی تعدادی از واحدهای تصمیم گیرنده مشابه است که چندین ورودی و چندین خروجی دارند. منظور از مقایسه و سنجش کارایی نیز این است که یک واحد تصمیمگیرنده در مقایسه با سایر واحدهای تصمیمگیرنده، چقدر خوب از منابع خود در راستای تولید استفاده کرده است. کارایی نسبی ها از تقسیم مجموع وزندار شده خروجیها به مجموع وزندار شده ورودیها تعریف میشود. تحلیل پوششی دادهها کاربردهای زیادی دارد که شامل زمینههای آموزشی، اقتصاد، مدیریت، بهداشت و حمل و نقل و ... میباشند [1]. در سال 1984 این تکنیک توسط بنکر و همکارانش توسعه داده شد[3] و تحلیل پوششی دادههاي معکوس یکی از موضوعات قابل توجه در بخشهای عملی و نظری میباشد که در آن کارایی نسبی DMU تحت ارزیابی داده شده است و هدف تعیین سطوح ورودي و خروجی یک واحد تصمیمگیرنده است تا مقدار کارایی نسبی آن ثابت بماند یا بهبود بیابد.
تحلیل پوششی دادههاي معکوس اولین بار در سال 1999 توسط زانگ و کوی [4] مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. ویی و همکاران[5] در سال 2000 مدلی را براي پاسخگویی به پرسش زیر پیشنهاد کردند.
«اگر در میان گروهی از DMUها یک یا چند ورودی در یک واحد خاص را افزایش دهیم و فرض کنیم که DMU تحت ارزیابی کارایی خود را در مقایسه با دیگر واحدها حفظ کند، تا چه میزان خروجیهای DMU تحت ارزیابی افزایش مییابند؟»
یان و همکارانش[6] در سال 2002 یک مساله برنامهریزی خطی برای واحدهای کارای ضعیف تحت ارزیابی، ارائه کردند و همچنین یک مدل MOLP برای واحدهای ناکارای تحت ارزیابی ارائه دادند.
علاوه بر این، در ادامه هادی وینچه و همکارانش[7] در مطالعات خود، مدل ارائه شده بوسیله ویی و همکارانش[5] را برای جواب سوال زیر توسعه دادند. «اگر در میان گروهی از DMUها چندین خروجی را در یک واحد خاص افزایش دهیم و فرض کنیم که DMU کارایی نسبی خود را در مقایسه با دیگر واحدها حفظ کند، تا چه میزان ورودیهای DMU افزایش مییابند؟» برای جواب پرسش فوق ساوانی و همکارانش [8] نیز مدلی پیشنهاد نمودند. تحلیل پوششی دادهها تکنیکی غیرپارامتری برای ارزیابی کارایی نسبی واحدهای تصمیمگیرنده بر اساس ماهیت آن است. ماکزیمم نمودن درآمد یا سود، مینیمم کردن هزینه، هدفهای رفتاری همراه با قیمت ورودیها و خروجیها میباشند. اولین بار فارل [9] در سال 1957 تعریف کارایی هزینه را معرفی کرد که نقش معناداری در توسعه مفهوم تحلیل پوششی دادهها بازی کرده است. سپس کارایی هزینه توسط فار و همکاران [10] توسعه داده شد. آنها کارایی هزینه را با استفاده از تکنیک برنامهریزی خطی به دست آوردن این مدل برنامهریزی خطی علاوه بر دادههای ورودی و خروجی به قیمتهای ورودی واحدهای تصمیمگیرنده نیاز دارد. کارایی هزینه(CE)، به عنوان یک مدل DEA، ابزار اندازهگیری توانایی یک DMU برای رسیدن به خروجی فعلی با حداقل هزینه است. هیوفونی و همکارش در سال 2002 [10] از نسبت ورودی توابع شبه فاصله مستقیم و غیرمستقیم برای اندازهگیری کارایی تخصیص خروجی استفاده کردند. میگ لان لین و همکارانش [12] با یکپارچهسازی تحلیل پوششی دادهها (DEA) و تحلیل سلسله مراتبی AHP به بررسی اقتصادی دولتهای محلی چین پرداختند. بنی هاشم و همکارانش [13] کارایی سود، هزینه و درآمد زنجیرههای تامین چند مرحلهای را در سه مرحله ارزیابی نمودند. تخصیص عادلانه هزینه درآمد ثابت مشترک توسط تحلیل پوششی دادهها توسط خدابخشی و همکارش [14] بررسی شد. مدلهای کارایی هزینه درآمد در DEA_R توسط مظفری و همکارانش [15] ارائه گردید. در سال 2014 ساهو [16] با یک روش تابع فاصله جهتدار کارایی هزینه درآمد و سود در DEA را اندازهگیری نمودند. روش متمرکز شده برای تخصیص دوباره منابع بر اساس کارایی درآمد در بین مجموعهای از واحدهای تصمیمگیری در یک محیط متمرکز شده توسط لی فانگ و همکارش [17] ارائه گردید. کارایی هزینه درآمد شرکتها با اندازه راسل اصلاح شده توسط جان آپاریکو و همکارانش [18] اندازهگیری و تجزیه و تحلیل شد. قیاسی [22] تحلیل پوششی دادههای معکوس بر پایه کارایی هزینه و درآمد با ساختار برنامهریزی خطی چند هدفی را بررسی نمود. سلیمانی و همکارانش [23] حفظ کارایی هزینه و درآمد از طریق مدلهای تحلیل پوششی معکوس دادهها را ارائه کردند. امین و همکارانش [24] یک مدل تحلیل پوششی داده معکوس جدید را بر اساس یک مدل کارایی هزینه برای تخمین سود بالقوه از ادغام معرفی میکند.
در این مقاله یک روش جدید به کمک برنامهریزی آرمانی برای تخمین ورودیهای ها بر اساس حفظ یا بهبود اندازه کارایی هزینه
ها پیشنهاد میگردد. به عبارتی دیگر، به این پرسش پاسخ خواهیم داد: تحت حفظ یا بهبود کارایی هزینه، وقتی که برخی یا همه خروجیهای یک
افزایش داده میشود ورودیهای آن
چه میزانی میباشد ؟ برای رسیدن به این هدف، با استفاده از برنامهریزی آرمانی یک روش تحلیل پوششی دادههای معکوس معرفی میشود. همچنین به منظور بررسی اعتبار روش ارایه شده، دو مجموعه داده استفاده و نتایج تحلیل میشوند.
در این مقاله ابتدا در بخش2 تحلیل پوششی دادهها و کارایی هزینه معرفی خواهد شد. سپس در بخش 3 بهبود کارایی هزینه با افزایش خروجیها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از ارایه مثال عددی و مطالعه موردی در بخش 4، مقاله با نتیجهگیری از موارد ذکر شده به اتمام خواهد رسید.
2- تحلیل پوششی دادهها و کارایی هزینه
2-1- تحلیل پوششی دادهها
تحلیل پوششی دادهها یک مدل برنامهریزی خطی جهت ارزیابی عملکرد مجموعهای از واحدهای تصمیمگیری متجانس است. بهرهوری از مفاهیم مورد توجه انسان است چون هر انسان عاقل و خردمندی دوست دارد که بهترین کار را برای بدست آوردن بهترین محصول انجام دهد. کارایی را میتوان نسبت بین بازده (خروجی) و نهاده (ورودی) بیان نمود. دو دسته اصلی برای اندازهگیری کارایی روشهای پارامتری و غیرپارامتری هستند که در روشهای پارامتری حتما باید تابعی به طور پیش فرض وجود داشته باشد و واحدهای تصمیمگیری که یک خروجی دارند به کار میرود. ولی در روشهای غیرپارامتری هیچ تابعی از قبل وجود ندارد و سعی میشود یک تابع تجربی به کمک مشاهدات به دست آورد. از مهمترین روشهای غیرپارامتری برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیری که بر اساس برنامهریزی خطی مطرح میشود تحلیل پوششی دادهها DEA است. چارنز و همکارانش در سال 1978 مدل CCR را برای ارزیابی کارایی واحد تصمیم گیرنده ارائه کردند.[2]
2-2- کارایی هزینه
مفهوم کارایی به مفهوم عدم اتلاف منابع و بهرهبرداری مناسب منابع و حداکثر نمودن خروجیهای مطلوب است. به عبارتی دیگر معنی کارایی مصرف کمترین ورودیها برای به دست آوردن بیشترین خروجیها است. کارایی هزینه علاوه بر استفاده از مقادیر ورودیها و خروجیها، از قیمت و ارزش ورودیها در محاسبه کارایی بهره میگیرد.
فرض کنید و
و
به ترتیب ماتریسهای ورودی، خروجی و ماتریس هزینهی ورودیها میباشند. مدل کارایی هزینه جهت محاسبهی کارایی هزینه
، در پی یافتن واحدی است که کمترین هزینه را برای تهیه ورودیهای کوچکتر یا مساوی با ورودیهای واحد تحت ارزیابی، جهت تولید خروجیهای برابر با خروجیهای واحد تحت ارزیابی، مصرف میکند. لذا با در نظر گرفتن
به عنوان هزینهی متناظر با ورودی
ام
، مدل به شکل زیر است:
اگر ( و
) و
جواب بهینهی مسالهی فوق باشد کارایی هزینه کلی واحد تحت ارزیابی j ام با تقسیم مینیمم هزینهی کلی
بر هزینه مشاهده شده
تعریف میشود.
که در آن برای
.
تعریف: را کارای هزینهی کلی مینامند ، اگر و فقط اگر
.
پس
با ضرب طرفین نامعادله (3) در به نامعادله
میرسیم که در آن
هزینه مشاهده شده یک آرمان برای هدف
خواهد بود. با اضافه نمودن متغیرهای انحراف از آرمان به نامعادله
معادله آرمان زیر را داریم:
چون نامعادله همواره شدنی است پس در معادله (4) متغیر
خواهد بود. با اضافه کردن متغیرهای انحراف از آرمان به قیود مدل (1) معادلات آرمان زیر را داریم:
لذا مدل برنامهریزی آرمانی به صورت زیر میباشد:
مدل (8) فرم برنامهریزی آرمانی مدل(1)است. اگر جواب بهینه مدل (8) باشد آنگاه میتوان به کمک (2) کارایی هزینه
را محاسبه نمود.
3- بهبود کارایی هزینه با افزایش خروجیها
اکنون مساله تحلیل پوششی دادههای معکوس را بر کارایی هزینه واحد تحت ارزیابی به صورت زیر مطرح میکنیم.
در واقع میخواهیم میزان تغییرات ورودیهای واحد تصمیمگیرنده تحت ارزیابی را با افزایش خروجیها تخمین بزنیم به طوریکه کارایی هزینه واحد تحت ارزیابی بهبود بیابد. به عبارتی با آشفته نمودن بردار خروجیها میزان آشفتگی بردار ورودیها را با حفظ مقدار کارایی هزینه محاسبه میکنیم. اگر خروجی واحد تحت ارزیابی از
به
تغییر کند
به طوری که کارایی هزینه آن ثابت بماند یا بهتر شود، ورودی آن چقدر است؟ برای پاسخ به پرسش فوق فرض میکنیم برای واحد تحت ارزیابی
خروجی از
به
تغییر کند
و ورودی از
به
تغییر کند به طوری که
باشد. با جایگزین کردن بردار
به جای
در مدل کارایی هزینه (1) که مقدار
معلوم است و کارایی هزینه را محاسبه میکنیم. در این راستا
از مجموعه مشاهدات را حذف میکنیم و بجای آن از یک
جدید که بردار ورودی آن
مجهول است و بردار خروجی آن مقدار
معلوم است جایگزین میکنیم.
که در آن جواب بهینهی مدل (1) است.
قیمت یا هزینه ورودی
ام واحد تصمیم گیرنده تحت ارزیابی
ام است و
جدید با ورودیها و خروجیهای جدید
جایگزین با ورودیها و خروجیهای معلوم
شده است. مدل (9) میکوشد ورودیهای
را مینیمم کند و این مدل همواره دارای جواب شدنی است زیرا
برای
و
جواب شدنی نامساویهای
است و تساوی برقرار است و بطور مشابه در نامساوی
صدق میکند و تساوی برقرار است. مدل (9) دارای یک محدودیت نامساوی
بیشتر از مدل (1) دارد که این محدودیت بهبود دهنده مقدار کارایی هزینه
نسبت به
است و این نامساوی همواره شدنی است چون
برای
و
جواب شدنی مدل (1) نیز میباشد.
برای
و
یک جواب شدنی مدل(9) خواهد بود. بنابراین در بهینهگی
است. مدل (9) غیرخطی است که به فرم زیر بازنویسی میکنیم.
لم 1- در قیود (10) و (11) مقدار نامنفی است (
)
اثبات: اگر باشد آنگاه قید (10) نشدنی است زیرا
مجموع حاصل ضرب
و
میباشد که
خواهد بود حال اگر
باشد
خواهد بود که قید (10) نشدنی است. بنابراین
است.
لذا است سپس طرفین نامعادلات (10) و (11) بر
تقسیم نموده و داریم
اکنون با تغییر متغیر برای
و
داریم:
با ساده کردن و باز نویسی مدل (13) ، مدل برنامهریزی خطی زیر را خواهیم داشت: (برای سهولت از به جای
و
و
و تغییر متغیر
برای
استفاده میکنیم) داریم:
با اضافه کردن متغیرهای انحراف از آرمان به مدل (14) مدل برنامهریزی آرمانی به صورت زیر میباشد:
که در آن جواب بهینه مدل (1) میباشد. در مدل (14) قید نامساوی
داریم که برای حفظ و بهبود کارایی هزینه واحد تحت ارزیابی میباشد که در آن
مقدار بهینه تابع هدف مدل(1)، یک آرمان برای هدف مدل (14) است. تابع هدف مدل (14) به صورت محدودیت جدید به همراه متغیر انحراف و مقدار بهینه مورد نظر دوباره فرمولبندی میشود، از اینرو با اضافه کردن متغیرهای انحراف از آرمان به مدل (14) مدل برنامهریزی آرمانی (15) به دست میآید.
4- مثال عددی و مثال کاربردی
4-1- مثال عددی
جدول شماره 1 شامل ده واحد تصمیمگیری با دو ورودی و
و قیمتهای (هزینههای) هر ورودی
و
و یک خروجی
را در نظر بگیرید.
جدول 1. مجموعه دادهها برای 10 تا واحد تصمیمگیرنده | ||||||||||||
کارایی هزینه | خروجیها | هزینه یک واحد ورودی | ورودیها |
| ||||||||
|
|
|
|
|
|
| ||||||
0.2743 | 1.0000 | 9 | 8 | 3 | 6 | DMU1 | ||||||
0.9055 | 7.0000 | 5 | 3 | 8 | 9 | DMU2 | ||||||
0.5862 | 3.0000 | 9 | 6 | 7 | 4 | DMU3 | ||||||
0.6718 | 2.0000 | 3 | 7 | 3 | 4 | DMU4 | ||||||
0.2190 | 1.0000 | 10 | 9 | 6 | 5 | DMU5 | ||||||
0.7066 | 3.0000 | 4 | 10 | 1 | 7 | DMU6 | ||||||
0.3226 | 2.0000 | 2 | 6 | 4 | 9 | DMU7 | ||||||
0.3908 | 2.0000 | 3 | 2 | 9 | 1 | DMU8 | ||||||
0.2333 | 1.0000 | 7 | 2 | 2 | 8 | DMU9 | ||||||
0.5393 | 2.8000 | 5 | 3 | 3 | 10 | DMU10 |
جدول 2. نتایج | ||||||||||||
کارایی هزینه جدید | خروجیهای جدید | ورودیهای جدید |
| |||||||||
|
|
|
|
| ||||||||
0.5442 | 2.0000 | 2.2857 | 2.5714 | DMU1 | ||||||||
1.0000 | 7.5000 | 2.5000 | 17.5000 | DMU2 | ||||||||
0.8036 | 4.0000 | 1.3333 | 9.3333 | DMU3 | ||||||||
0.9962 | 3.0000 | 3.4286 | 3.8571 | DMU4 | ||||||||
0.5668 | 2.0000 | 2.2857 | 2.5714 | DMU5 | ||||||||
0.9000 | 5.0000 | 5.7143 | 6.4286 | DMU6 | ||||||||
0.7500 | 4.0000 | 4.5714 | 5.1429 | DMU7 | ||||||||
0.7143 | 3.0000 | 1.0000 | 7.0000 | DMU8 | ||||||||
0.6303 | 1.7000 | 0.5667 | 3.9667 | DMU9 | ||||||||
0.9677 | 3.1000 | 1.0333 | 7.2333 | DMU10 |
جدول 3. توصیف آماری 73 نمایندگی فروش شرکت خودروسازی ترکیهای | ||||||||||||
Vendors | ورودیها | خروجیها | ||||||||||
x1 | x2 | x3 | x4 | x5 | x6 | x7 | y1 | y2 | y3 | y4 | y5 | |
کمترین مقدار | 1 | 3 | 1 | 3 | 13 | 10 | 21 | 37 | 65 | 18,798 | 280,500 | 63,096 |
بیشترین مقدار | 6 | 31 | 25 | 21 | 107 | 80 | 340 | 5,923 | 92 | 8,308,527 | 13,186,358 | 34,259,621 |
میانگین دادهها | 2 | 13 | 6 | 8 | 42 | 34 | 90 | 1,133 | 86 | 2,512,892 | 3,074,610 | 5,043,173 |
انحراف معیار | 0/94709 | 5/401882 | 3/920729 | 4/553141 | 17/53193 | 15/19105 | 59/14659 | 1009/217 | 8/794711 | 1681790 | 2557994/8 | 6990522/9 |
جدول4.توصیف آماری قیمت یا هزینه ورودیهای ( | |||||||
Vendors | توصیف آماری قیمت یا هزینه ورودیها | ||||||
P1 | p2 | p3 | p4 | p5 | p6 | p7 | |
کمترین مقدار | 1,859,486 | 334,293 | 383,178 | 128,674 | 105,642 | 253,570 | 301,621 |
بیشترین مقدار | 27,206,006 | 7,671,397 | 5,590,642 | 1,087,982 | 1,099,072 | 537,924 | 648,648 |
میانگین دادهها | 15,224,198 | 3,738,610 | 2,894,304 | 607,421 | 582,936 | 395,288 | 455,740 |
انحراف معیار | 7807632/2 | 2184374 | 1478486 | 276791/3 | 294961/6 | 83883/08 | 106349/6 |
جدول 5. نتایج | |||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vendor1 | 1.46 | 7.48 | 3.36 | 6.18 | 32.20 | 31.29 | 62.32 | 0.9997 | 0.9997 |
Vendor2 | 1.22 | 7.24 | 3.26 | 5.84 | 29.24 | 26.69 | 49.34 | 0.9995 | 0.9997 |
Vendor3 | 1.22 | 6.97 | 4.76 | 5.82 | 25.36 | 26.87 | 49.14 | 0.9995 | 0.9998 |
Vendor4 | 1.49 | 13.34 | 7.60 | 13.03 | 54.70 | 39.58 | 106.63 | 0.9992 | 0.9992 |
Vendor5 | 1.22 | 7.04 | 5.26 | 7.68 | 25.90 | 31.00 | 61.04 | 0.9989 | 0.9998 |
Vendor6 | 3.91 | 14.98 | 10.64 | 24.66 | 46.46 | 42.78 | 99.30 | 0.9999 | 1.0000 |
Vendor7 | 2.23 | 16.38 | 10.17 | 20.87 | 57.54 | 63.51 | 169.87 | 0.9995 | 0.9998 |
Vendor8 | 1.26 | 10.98 | 4.31 | 10.94 | 49.40 | 27.84 | 70.74 | 0.9990 | 0.9990 |
Vendor9 | 0.75 | 9.40 | 8.37 | 11.89 | 51.66 | 36.54 | 98.66 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor10 | 0.59 | 9.93 | 10.00 | 8.87 | 45.11 | 42.47 | 149.14 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor11 | 2.40 | 15.58 | 9.34 | 21.83 | 55.55 | 54.43 | 107.61 | 0.9992 | 0.9992 |
Vendor12 | 2.89 | 9.74 | 5.73 | 18.90 | 33.01 | 33.57 | 70.79 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor13 | 1.88 | 12.34 | 5.80 | 11.36 | 48.47 | 36.65 | 93.57 | 0.9993 | 0.9994 |
Vendor14 | 0.77 | 3.30 | 6.60 | 5.50 | 14.30 | 26.40 | 41.80 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor15 | 1.37 | 8.81 | 5.67 | 15.09 | 30.28 | 27.75 | 54.41 | 0.9997 | 0.9997 |
Vendor16 | 0.97 | 8.16 | 4.41 | 4.76 | 26.27 | 30.67 | 65.07 | 0.9974 | 1.0000 |
Vendor17 | 0.77 | 5.50 | 1.10 | 4.40 | 23.10 | 26.40 | 35.20 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor18 | 2.19 | 22.94 | 14.40 | 22.00 | 86.04 | 71.77 | 200.29 | 0.9964 | 0.9992 |
Vendor19 | 0.08 | 16.83 | 7.93 | 13.95 | 63.02 | 80.55 | 264.71 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor20 | 2.50 | 20.46 | 10.76 | 22.58 | 73.30 | 60.59 | 167.20 | 0.9997 | 0.9997 |
Vendor21 | 1.47 | 14.68 | 5.73 | 14.10 | 56.90 | 54.58 | 161.93 | 0.9991 | 0.9998 |
Vendor22 | 3.60 | 12.96 | 6.03 | 9.47 | 36.86 | 33.75 | 68.26 | 0.9994 | 0.9994 |
Vendor23 | 1.79 | 11.65 | 5.80 | 9.30 | 46.09 | 42.17 | 139.12 | 0.9998 | 0.9999 |
Vendor24 | 2.21 | 11.34 | 6.02 | 8.54 | 43.95 | 36.18 | 86.46 | 0.9981 | 0.9983 |
Vendor25 | 3.06 | 5.77 | 4.49 | 7.62 | 59.80 | 38.26 | 99.78 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor26 | 1.09 | 10.98 | 9.36 | 21.67 | 35.38 | 30.26 | 37.13 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor27 | 1.63 | 10.46 | 5.90 | 8.42 | 38.80 | 33.57 | 78.75 | 0.9984 | 0.9989 |
Vendor28 | 1.98 | 11.93 | 7.15 | 9.43 | 46.18 | 38.39 | 95.71 | 0.9984 | 0.9987 |
Vendor29 | 1.73 | 14.74 | 5.97 | 10.57 | 38.40 | 31.26 | 67.60 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor30 | 5.57 | 23.25 | 13.31 | 21.57 | 94.79 | 74.70 | 194.32 | 0.9996 | 0.9996 |
Vendor31 | 1.57 | 7.96 | 6.61 | 7.28 | 36.88 | 30.31 | 61.81 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor32 | 1.58 | 8.79 | 4.39 | 9.86 | 26.28 | 25.68 | 54.71 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor33 | 1.12 | 5.79 | 1.94 | 4.72 | 25.03 | 25.89 | 41.32 | 0.9991 | 0.9994 |
Vendor34 | 2.98 | 23.10 | 25.96 | 23.55 | 99.24 | 68.91 | 135.02 | 0.9997 | 0.9997 |
Vendor35 | 1.10 | 8.96 | 8.80 | 17.60 | 64.90 | 38.50 | 105.60 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor36 | 1.87 | 13.46 | 5.88 | 12.26 | 48.65 | 34.21 | 84.07 | 0.9987 | 1.0000 |
Vendor37 | 1.58 | 11.03 | 6.02 | 10.36 | 34.47 | 40.56 | 95.19 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor38 | 0.95 | 5.33 | 1.14 | 4.25 | 22.17 | 25.48 | 34.90 | 0.9996 | 1.0000 |
Vendor39 | 1.37 | 7.66 | 5.36 | 7.88 | 28.43 | 29.74 | 52.69 | 0.9997 | 0.9998 |
Vendor40 | 0.77 | 8.41 | 4.35 | 3.64 | 24.52 | 24.87 | 36.41 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor41 | 2.55 | 11.55 | 6.70 | 10.45 | 60.44 | 39.96 | 95.47 | 0.9992 | 0.9992 |
Vendor42 | 1.26 | 7.94 | 5.50 | 6.83 | 27.65 | 34.90 | 82.29 | 0.9983 | 0.9999 |
Vendor43 | 1.73 | 13.95 | 6.71 | 11.87 | 53.89 | 43.20 | 120.32 | 0.9992 | 0.9992 |
Vendor44 | 0.34 | 6.51 | 2.57 | 5.01 | 23.27 | 28.94 | 56.76 | 0.9998 | 1.0000 |
Vendor45 | 0.64 | 6.01 | 3.49 | 5.25 | 22.28 | 22.07 | 44.77 | 0.9996 | 1.0000 |
Vendor46 | 1.39 | 9.74 | 5.58 | 6.55 | 31.27 | 27.65 | 58.52 | 0.9994 | 0.9994 |
Vendor47 | 1.48 | 11.09 | 5.82 | 10.46 | 46.86 | 36.35 | 95.24 | 0.9998 | 0.9999 |
Vendor48 | 1.42 | 14.07 | 7.06 | 12.84 | 49.13 | 48.36 | 124.73 | 0.9990 | 0.9992 |
Vendor49 | 0.00 | 16.69 | 6.60 | 15.40 | 55.00 | 68.20 | 184.80 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor50 | 1.47 | 14.53 | 6.03 | 12.70 | 49.61 | 50.67 | 148.14 | 0.9992 | 0.9992 |
Vendor51 | 2.07 | 16.66 | 8.73 | 31.13 | 53.06 | 52.05 | 104.46 | 0.9997 | 0.9997 |
Vendor52 | 1.61 | 18.78 | 7.11 | 17.97 | 61.26 | 64.98 | 178.58 | 0.9996 | 0.9996 |
Vendor53 | 0.70 | 23.10 | 5.50 | 17.60 | 62.70 | 45.10 | 159.50 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor54 | 1.69 | 10.36 | 7.47 | 9.36 | 39.66 | 40.08 | 101.35 | 0.9976 | 0.9984 |
Vendor55 | 0.19 | 16.86 | 5.87 | 21.65 | 74.26 | 61.27 | 198.84 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor56 | 0.82 | 15.30 | 6.61 | 13.62 | 48.63 | 63.42 | 341.47 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor57 | 2.04 | 13.47 | 7.46 | 8.70 | 43.39 | 36.04 | 85.96 | 0.9984 | 0.9986 |
Vendor58 | 1.82 | 5.50 | 5.69 | 6.03 | 26.44 | 27.65 | 48.42 | 0.9997 | 1.0000 |
Vendor59 | 2.03 | 11.38 | 6.19 | 8.36 | 46.65 | 39.16 | 94.48 | 0.9993 | 0.9994 |
Vendor60 | 1.63 | 6.72 | 3.20 | 5.63 | 32.67 | 28.69 | 54.04 | 0.9992 | 0.9996 |
Vendor61 | 0.00 | 16.91 | 4.40 | 23.10 | 82.50 | 51.70 | 232.10 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor62 | 1.63 | 8.66 | 6.41 | 7.48 | 34.24 | 33.31 | 74.50 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor63 | 0.77 | 9.90 | 3.30 | 11.00 | 49.50 | 20.90 | 52.80 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor64 | 0.16 | 5.50 | 5.50 | 5.50 | 17.60 | 12.10 | 39.60 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor65 | 1.68 | 12.83 | 7.05 | 20.43 | 40.87 | 33.63 | 75.35 | 0.9999 | 0.9999 |
Vendor66 | 2.08 | 14.58 | 7.28 | 11.72 | 47.17 | 45.78 | 106.55 | 0.9995 | 0.9996 |
Vendor67 | 1.35 | 7.52 | 3.78 | 6.05 | 28.67 | 26.72 | 51.97 | 0.9989 | 0.9991 |
Vendor68 | 2.21 | 14.58 | 8.51 | 10.26 | 51.95 | 42.55 | 106.65 | 0.9994 | 0.9994 |
Vendor69 | 1.33 | 9.93 | 4.17 | 6.64 | 30.44 | 29.97 | 59.87 | 0.9990 | 0.9990 |
Vendor70 | 1.45 | 11.42 | 6.53 | 9.15 | 40.55 | 32.73 | 79.91 | 0.9999 | 1.0000 |
Vendor71 | 1.39 | 7.21 | 5.86 | 6.58 | 29.21 | 28.73 | 60.89 | 0.9989 | 0.9990 |
Vendor72 | 0.66 | 7.70 | 4.40 | 5.50 | 24.20 | 33.00 | 79.20 | 1.0000 | 1.0000 |
Vendor73 | 1.64 | 12.78 | 8.58 | 11.87 | 42.82 | 38.97 | 78.98 | 0.9999 | 0.9997 |
کمترین | 0 | 3.3 | 1.1 | 3.64 | 14.3 | 12.1 | 34.9 | 0.9964 | 0.9983 |
بیشترین | 5.57 | 23.25 | 25.96 | 31.13 | 99.24 | 80.55 | 341.47 | 1 | 1 |
میانگین | 1.553699 | 11.58055 | 6.511507 | 11.65658 | 43.92425 | 39.22534 | 98.96055 | 0.999427 | 0.999644 |
انحراف معیار | 0.900812 | 4.60497 | 3.308842 | 6.140906 | 17.58211 | 14.03169 | 57.50823 | 0.000683 | 0.000423 |