Whistling policy model for organizational growth (Case study: Social Security Organization)
Subject Areas : Public Policy In AdministrationShahin Mardasi 1 , Vahid Chenari 2 , Seyed Ali Akbar Ahmadi 3 , Mohammad Tamimi 4
1 - Department of Management, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
2 - Department of Management, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
3 - Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
4 - Dezful Management Department, Islamic Azad University, Dezful, Iran
Keywords: organizational maturity, Whistling, policy-making pattern,
Abstract :
Background: The sustainability and development of organizations depends on aligning with rapid changes, development and growth, because rapid changes and environmental changes make organizational improvement and growth inevitable in various situations. Objective: The purpose of this study is to design a whistling policy model for organizational growth in the Social Security Organization. Methods: This research is developmental in terms of purpose. In terms of descriptive-exploratory and qualitative methods and in terms of information collection, it is field and library. The sampling method is purposeful (non-random) and includes 15 experts in the field of management. findings: In the present study, in the first step, the final indicators of the research were screened and identified. A total of 76 factors have been identified based on the research literature and specialized interviews. Fuzzy Delphi approach was used to screen the indicators and identify the final indicators, and after performing two rounds of Delphi, 66 indicators were extracted. Results: Dimensions of whistling included moral considerations, personal characteristics, external whistling, formal whistling. Dimensions of organizational growth in the Social Security Organization include health and well-being, organizational structure, assurance of progress, partnership with others, openness and transparency, nurture and authority, feedback, readiness for change, organizational trust.
ایزدپناه، نوروز. رزمان، علی. صبوحی لکی، بهروز. ۱۳۹۵، بررسی پدیده سوتزنی افشاگری در سازمانها با تأکید بر آموزههای دینی، اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی.
جلیل وند، محمدرضا. نصرالهی، سیمین. یاسینی، علی. 1396، عوامل انگیزشی تعیینکننده پدیده سوتزنی در سازمانهای دولتی- خدماتی در ایران، مجله ایرانی مطالعات مدیریت، سال دهم، شماره ۲.
جودکی، اکبر. محمدخانی، کامران. محمدداوودی، امیرحسین. 1398، ارائه مدل بالندگی حرفهای مدیران مدارس متوسطه: نظریهای داده بنیاد، مدیریت مدرسه، دوره هفتم، شماره 2.
دیهیم پور، مهدی. دولتی، حسن. 1399، تأثیر سوتزنی سازمانی برافزایش شفافیت سازمانی با میانجیگری آوای سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان سازمانهای دریایی)، فصلنامه علمی آموزش فنون دریایی، مقالات آماده انتشار.
زیرک، رضا؛ [ودیگران] 1397، عوامل سازمانی و اقتصادی موثر بر بالندگی منابع انسانی در نظام آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 4، صص ۱۱۱-۱۲۲.
سهرابی، روح اله. تدین، پوریا 1396، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء انگیزه در افشاگری اطلاعات محیطزیستی، آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، شماره 11.
شعبانی بهار، غلامرضا. قره، محمدعلی. سیاوشی، محمد 1399، طراحی الگوی بالندگی حرفهای، سازمانی و فردی اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی وسنجش برازش آن، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32).
طوسی، محمد علی 1396، بالندگی سازمانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
غیاثوند، رضا. تقوایی، رضا. سلیمی، فریدون 1396، ارتباط توانمندسازی کارکنان با بالندگی سازمانی موسسه اعتباری کوثر استان همدان، خظمشیگذاری عمومی در مدیریت، دوره 8، 1 (پیاپی 25)، صص 59-70.
صفری، محمد. فتاح زیارانی، مریم 1397، شناسایی، مفهوم سازی و تبیین فرایند سوتزنی در سازمان (مطالعه موردی: شرکت سنگ آهن گهرزمین)، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال شانزدهم، شماره 3، پیاپی 49.
فرهادی نژاد، محسن. جعفری، سکینه ۱۳۹۸، شناسایی علل سوتزنی سازمانی و دلایل عدم تمایل به سوتزنی در سازمانهای دولتی، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 7، شماره 4.
کاظمی کیا، حسن. احمدی، امینه. احقر، قدسی 1397، طراحی الگو و اعتباربخشی بالندگی سازمانی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 12، شماره 3، شماره پیاپی 45، صص 225-241.
کامینگز، توماس، ج. اورلی، ک. 1396، توسعه سازمان و تحول، ترجمه عباس محمدزاده، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
مظاهری، مینا. مؤذنی، صفورا ۱۳۹۵، بررسی تأثیر سوتزنی سازمانی بر کاهش سکوت سازمانی، سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی.
نصیری ولیکبنی، فخرالسادات. عبدالملکی، شوبو. سرچهانی، زهرا. 1397، رابطه هوش اخلاقی با بالندگی سازمانی؛ نقش میانجیگری هوش سازمانی، اخلاق در علوم و فنّاوری، دوره 13، شماره 3، صص ۳۱-۳۹.
_||_Antinyan, Armenak, Corazzini, Luca, Paveside, Filippo (2020). Does trust in the government matter for whistleblowing on tax evaders? Survey and experimental evidence. Journal of Economic Behavior & Organization. Volume 171, March 2020, Pages 77-95
Berry, B. (2004). Organizational culture: A framework and strategies for facilitating employee whistleblowing. Employee Responsibilities and Rights Journal, 16(1), 1–11.
Buse, Kent, Nicholas Mays and Gillian Walt. 2012. Making health policy. McGraw-Hill Education (UK)
Erika Henik (2015). Understanding whistle-blowing: a set-theoretic approach. Journal of Business Research 68 (2015) 442–450
Emin Önder, Mehmet, Akçıl, Umut, Cemaloğlu, Necati (2019). The Relationship between Teachers’ Organizational Commitment, Job Satisfaction and Whistleblowing. Sustainability, MDPI, Open Access Journal, vol. 11(21), pages 1-22.
Fredriksson, M., Gustafsson, I. B., & Winblad, U. (2019). Cuts without conflict: the use of political strategy in local health system retrenchment in Sweden. Social Science & Medicine, 237, 112464.
Ginsburg, L. Berta, W. Baumbusch, J. Rohit Dass, A. Laporte, A. & et al. (2016). Measuring work engagement, psychological empowerment, and organizational citizenship behavior among health care aides. The Gerontologist, 56(2), 1-11.
Gerard Caillier, James (2016). An examination of the role whistle-blowing education playsin the whistle-blowing process. The Social Science Journal xxx (2016) xxx–xxx
Hamilton, A. (2002). Whistleblowing: A New Perspective on an Old Issue, New Jersey.
Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2013). Problem solving approach at organizational development activities: A Research at Karabuk University, 9th International Strategic Management Conference, Available online at www.sciencedirect.com.
Lee, Gladys, Xiao, Xinning (2018). Whistleblowing on accounting-related misconduct: A synthesis of the literature. Journal of Accounting Literature 41 (2018) 22–46.
Lee, Gladys, Xiao, Xinning (2018). Whistleblowing on accounting-related misconduct: A synthesis of the literature. Journal of Accounting Literature 41 (2018) 22–46.
Miceli, M. P. & Near, J. P. (1992). Blowing the whistle: The organizational and legal implications for companies and employees. Lexington, MA: Lexington Books.
Near, J. P. & Miceli, M. P. (2016). After the wrongdoing: What managers should know about whistleblowing. Business Horizons, 59(1), 105–114.
Nekovee, Maziar, Pinto, Jonathan (2019). Modeling the impact of organization structure and whistle-blowers on intra-organizational corruption contagion. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. Volume 522, 15 May 2019, Pages 339-349
Paul, R. J. & Townsend, J. B. (1996). Don’t kill the messenger! Whistle-blowing in america, a review with recommendations. Employee Responsibilities and Rights Journal, 9(2), 149–161.
Schneider, A. Wickert, C. & Marti, E. (2017). Reducing complexity by creating complexity: a systems theory perspective on how organizations respond to their environments. Journal of Management Studies, 54(2), 182-208.
Witek, Crabb, A. (2014). Business growth versus organizational development reflected in strategic management of Polish small, medium and large enterpris, 10th International Strategic Management Conference, Available online at www.sciencedirect.com.