Analysis of the criteria for improving electronic learning services based on cloud computing using DEMETLIC technique
Subject Areas : Futurologynadi alizadeh 1 , nazanin pilevari 2 , mahmood alborzi 3
1 - Department of Information Technology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Yadgar Imam Khomeini (Ra) Shahre Ray unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
nazanin.pilevari@gmail.com
3 - Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: dimetel technique, electronic learning, cloud computing, Multi-criteria decision making,
Abstract :
The main objective of this research is to analyze the criteria for improving electronic learning services based on cloud computing using the Diemel technique. The statistical population of the study is the managers and experts of the field of information technology in universities. The tool is a questionnaire. 21 questionnaires were distributed among experts of the field of information technology of universities. Finally, 21 questionnaires were collected and to answer the research questions and information analyzes Dimetel method was used. By analyzing the research criteria using Dimetal's technique, it was found that among 11 criteria, the criteria of organizational factors with the highest total of lines among other criteria in the way of choosing the components of e-learning improvement has the most impact on other elements and The most weight factor in the whole system. In other words, the most important criterion has the greatest impact on the whole system. And the educational content with the least sum of the line has the least impact on other elements. The results of this research can be applied to companies and educational institutions active in the field of cloud computing and researchers in the field.
_||_
چکیده باید بازنویسی شود و یافته ها بیشتر اشاره شود.
چکیده اصلاح شد و وموارد تغیر یافته به رنگ قرمز به ان اضافه شد
تیتر شماره 1 باید مقدمه باشد. در مقاله بیان مساله نداریم. تیتر شماره 2 مروری بر تحقیقات پیشین باشد. شماره تیترها اصلاح شود. تیتر آخر شماره ندارد.
تیترهای مطالب اصلاح شد و تیتر بیان مساله حذف گردید.
در جداول 1 و 2 ابعاد و شاخص های یادگیری و محاسبات ابری از منابع جدیدتر استفاده شود.
جداول یک و دو اصلاح شد و منابع با تاریخ جدید اضافه شد (Islam,2016)) و (رضایی،زاهدی،1397) و ديويد و انبوسلوي (2015) و دانكن و همكاران (2014)
در مرور ادبیات از منابع جدید تر و مرتبط تر استفاده شود.
منابع مربوط به (Islam,2016)) و (رضایی،زاهدی،1397) اضافه شد.
بکارگیری محاسبات ابری در بهبود یادگیری که موضوع اصلی مقاله است در نتیجه گیری باید تبیین و مورد بحث بیشتری قرار گیرد تا جنبه های مختلف آن آشکار شود.
جنبه های مختلف محاسبات ابری در نتیجه گیری مطرح و بحث گردید.
ویراستاری در متن مقاله بصورت کامل انجام شود. در جاهایی عبارت فصل (ص 16) آمده است که معلوم است از پایان نامه کپی شده. این موارد حتما اصلاح شود.
ویراستاری انجام شد و ص16 اصلاح شد.
طیف پاسخ دهی دیمتل با لیکرت متفاوت است. بهتر است معرفی طیف پاسخ بدون اشاره به لیکرت انجام شود.
طیف پاسخ دهی اصلاح شد
تحلیل نهایی باید بر اساس مدل مفهومی معرفی شده در مقاله انجام شود.
تحلیل نهایی براساس مدل انجام شد.
تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل
چکیده
محاسبات ابري يكي از جديد ترين فناوری های ارائه خدمات است كه تا كنون به طور کامل در هيچ سیستم آموزشی مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها میباشد و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که تعداد 21پرسشنامه بین خبرگان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها توزیع،و در نهایت 21 پرسشنامه جمع آوری گردید و جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش دیمتل استفاده شد.
با تجزیه و تحلیل معیارهای پژوهش با استفاده از تکنیک دیمتل مشخص گردید که در بین 11 معیار
معرفی شده ، معیار عوامل سازمانی با بیشترین مجموع سطری در بین سایر معیارها در راه انتخاب مولفه های بهبود یادگیری الکترونیکی دارای بیشترین اثر گذاری بر روی سایر عناصر است و بیشترین ضریب وزنی را در کل سیستم داراست. به عبارتی با اهمیت ترین معیار و دارای بیشترین تاثیر و تاثر در کل سیستم است. مطابق با الگوی مفهومی ارایه شده در مقاله در هسته مرکزی الگو بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مدنظر بوده و از طرفی با ارزیابی انجام شده می بایست نسبت به افزایش همکاری سازمانی به عنوان تاثیرگذار ترین عامل توجه بیشتری نمود چراکه مدیران سازمانی با حمایت های همه جانبه خود خواهند توانست بهبودی در یادگیری الکترونیکی ایجاد نمایند و محتوای آموزشی با کمترین مجموع سطری کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر داراست.نتایج این پژوهش می تواند برای شرکت ها و موسسات اموزشی فعال در زمینه پردازش ابری و پژوهشگران این رشته کاربرد داشته باشد.
واژگان کلیدی: یادگیری الکترونیکی، محاسبات ابری، تصمیم گیری چند معیاره، تکنیک دیمتل
1- مقدمه :
سازمانهای مختلف با ابعاد و زمینه های کاری متفاوت ممکن است با مشکلات متفاوتی در امر استفاده بهینه از داده های موجود در سیستمهایی از قبیل فروش، انبارداری و مالی مواجه شوند. لذا سازمانها باید ظرفیت لازم جهت به کارگیری و استفاده بهینه از داده های موجود را داشته باشند تا بتوانند در این راه گامهای مهم و درستی در عرصه پیشرفت و ترقی سازمان بردارند و نیز با توسعه استفاده از فناوری اطلاعات، سرعت و جریان ارتباطات را در سازمان بهبود بخشند.
سازمانهای بزرگ در صددند تا هزینه محاسباتی خود را کاهش دهند. همچنین نیاز به این که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سخت افزارها و نرم افزارهای گرانقیمت، از طریق خدمات انجام دهند،وجود دارند. محاسبات ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازها بوده است. به کمک محاسبات ابری سازمانها میتوانند هزینه های خود را به واسطه بهینه سازی منابع کاهش دهند. همچنین محاسبات ابری هزینه های مربوط به زیرساختهای فناوری اطلاعات را کاهش داده و چرخه استقرار را سرعت می بخشد. ( رهان سلیم1 ، 2011) .
محاسبات ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه ای از منابع محاسباتی قابل تغییر و پیکربندی )مثل: شبکه ها، سرورها، فضای ذخیره سازی، برنامه های کاربردی و خدمات( که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم فراهم کننده خدمات به سرعت فراهم شده و در دسترس کاربر قرار بگیرد.(NIST2)
یکی از اصلی ترین خدمات محاسبات ابری، ایجاد بستر شبکهای پرسرعت بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده است زیرا پردازشها به جای اینکه در سازمان انجام شود، در مرکز داده محاسبات ابری صورت میگیرد و تنها واسط ارتباطی، شبکه بین دو واحد است. با توجه به حرکت کشور به سمت گسترش خدمات به صورت شبکه ای که باعث کاهش هزینه ها خواهد شد، حرکت به سمت دستیابی به مراکز محاسبات ابری بسیار کارساز خواهد بود.
محاسبات ابري يكي از جديد ترين تکنولوژيهای ارائه خدمات است كه تا كنون به طور کامل در هيچ سیستم آموزشی مورد استفاده قرار نگرفته است.اين تكنولوژي در زمينه فناوري اطلاعات و كسب وكار مطرح گرديده و مزاياي بسياري، در بر دارد. بنابراين موسسات آموزشی بايد نسبت به اين تكنولوژي آگاهي لازم را كسب كرده و ارزش واقعي استفاده از محاسبات ابري را در ارائه خدمات خود مد نظر قرار دهند. با استفاده از محاسبات ابري سیستم آموزشی مي توانند خدمات خود را در هر نقطه جغرافيايي ارائه دهند بدون اينكه نياز به تاسيس شعبه اي جديد داشته باشند.اين تكنولوژي پتانسيل هاي بالايي را براي موسسات آموزشی به همراه دارد كه علاوه بر كاهش هزينه هاي تكنولوژي اطلاعات ، روش جذب و حفظ مشتريان را بهبود مي بخشد.
با ارائه خدمات آموزشی در روش سنتي ، سیستم آموزشی بايد هزينه زيادي جهت تهيه ساختار ها ، مراكز داده ها ، نگهداري و پشتيباني از سخت افزارها و نرم افزارها پرداخت نمايند و در عين حال از ساختارها و نرم افزارهاي موجود بهره وري لازم را نداشته باشند.با استفاده از محاسبات ابري مي توان اين هزينه ها را كاهش داد به طوري كه مسئوليت تدارك و نگهداري از ساختارها و نرم افزارها بر عهده موسسات آموزشی نباشد كه علاوه بر كاهش هزينه ها، چابكي در ارائه خدمات و افزوده شدن دانش در سطح جهاني به وضعيت جاري ، مزاياي ديگري را نيز به دنبال دارد.
در حال حاضر موسسات آموزشی در ايجاد خدمات جديد از چابكي لازم برخوردار نيستند و هزينه هاي بالاي خدمات مقرون به صرفه نيست بيشتر اين هزينه ها جهت پشتيبانی از ساختارهای موجود و تهيه و نگهداري وسايل ذخيره سازي و امكانات پردازشي بسيار وسيع ، هزينه مجوزهاي نرم افزار ،بكارگيري، ايجاد نسخه هاي جديد و مهاجرت برنامه هاي كاربردي مي باشد .
هدف از اين تحقيق تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل در موسسات آموزشی ایران است.
2- مروری بر تحقیقات پیشین
صنعت محاسبات ابری به ارتقاء فناوری خود با گذر زمان میپردازد، و به این دلیل سطح نیازهای سازمانها را با گذشت زمان برآورده میکند. این بهبود تکنولوژی برای بهبود بهره وری خدمات محاسبات ابری و رقابت با سازمان های دیگر مفید خواهد بود. (Creeger,2009)
سازمانهایی که از خدمات ابر استفاده میکنند،به سرمایه گذاری در فناوریهای جدید احتیاج ندارند، مراقبت از فناوری فعلی و ارتقا آن به عهده ارائه دهنده خدمات ابری است و به این ترتیب سازمان با استفاده از ابر قادر است تا انتظارات مشتریان را برآورده کند. این مسئله به سازمان در به کارگیری کلاس جدیدی از برنامه های کاربردی و خدمات کمک میکند. همچنین برای پردازشهای دستهای موازی برای پاسخگویی به تعداد زیادی از کاربران با حجم عظیمی از قدرت پردازش و دادهها مفید خواهد بود. سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق فناوریهای جدید، نگهداری، تعمیرات و بازخورد مشتری توسط ارائه دهنده خدمات ابر انجام میشود. سازمانهای استفاده کننده خدمات ابری، به هیچ گونه سرمایهگذاری برای نگه داشتن انتظارات از روند بازار احتیاج نخواهند داشت (Zhang, .et al., 2010; Marston, et al., 2010)
محاسبات ابری محیطی مناسب برای تغییر پلت فرمها در سازمانها با توجه به نیازهای مشتری فراهم می کند. در واقع سازمان ها نیازی به صرف هزینه و وقت برای توسعه پلت فرمهای مختلف بر پایه نیاز مشتری خود ندارند و مراقبت برای تغییرات پلتفرم بر عهده فراهم کننده خدمات است. پلتفرم ابر در سازمانهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. این مسئله ارائه دهندگان خدمات ابر را قادر خواهد ساخت که خدمات ارزانتر به مشتریان ابر ارائه دهند) .(Field, 2010
محاسبات ابری مشتریان را قادر خواهد ساخت که به زیرساختهای سخت افزار، منابع نرم افزاری و منابع فیزیکی دسترسی داشته باشند. منابع سختافزاری شامل مراکز دادهها، کامپیوترهای رومیزی برای فعالیتهای مختلف و دیگر دستگاههای سخت افزاری مانند اسکنر، پرینتر و غیره است. منابع نرم افزاری شامل تکنولوژیهای مختلف مورد نیاز برای اجرای فعالیتهای توسعه است و منابع فیزیکی شامل برق، ساختمان و غیره است(. .(Marston, et al., 2010; Guazzelli, et al., 2009
محاسبات ابری برای مشتریان برای حفظ و گسترش خدمات در محل سازمان به راحتی در دسترس است.برنامه های کاربردی ارائه شده توسط ابرهای مختلف به سادگی گسترش می یابند و نگهداری میشوند. نصب، پشتیبانی و حفظ فعالیت ها توسط فروشنده خدمات صورت میگیرد و مشتریان از خدمات به وسیله یک مرورگر وب ساده استفاده میکنند(.(WU, et al., 2010; Pritchard, 2011
در واقع مشتری فقط دغدغه استفاده بهینه از منابع و خدمات را دارد و مسائل مربوط به نگهداری و پشتیبانی بر عهده فروشنده است (WU, et . .al., 2010)
محیط محاسبات ابری شامل اندازه گیری و مدیریت اجزاء است، که به طور خودکار اندازه گیری، مدیریت و بهینه سازی بهره برداری از منابع را به عهده دارد. این نظارت بر بهره برداری از منابع، کنترل و گزارشدهی، برای بهبود شفافیت و اعتماد بین مشتریان ابر و فروشندگان خدمات ابر، مفید خواهد بود(Peet.Rapp, 2010; Hui & Yu, 2009)
مشتریان برای استفاده از برنامه های کاربردی که توسط آنها استفاده خواهد شد بر مبنای میزان استفاده پرداخت میکنند و نیازی نیست هزینه خرید نرم افزار را پرداخت کنند .2010; Shi, et al., 2011) (Bean,
هنگامی که سیستم یادگیری الکترونیکی با سبک یادگیری دانش آموزان و دوره سازگار باشد، مزایا نیز عملی خواهند شد (اسلام، 2016).
آموزش الکترونیکی نوعی از آموزش (از راه دور) است که بوسیله تکنولوژی کامپیوتری انجام میشود. البته محقق شدن این امر نیاز به تلاش بسیار دارد. اولین بار اصطلاح آموزش الکترونیک را کراس3 مطرح کرد و از نظر او به انواع آموزش هایی اشاره دارد که که از فناوری های اینترنت و اینترانت برای یادگیری استفاده میکند. کوپر4آموزش الکترونیکی را مجموعه فعالیتهای آموزشی می داند که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی، تصویری، رایانه ای و شبکه ای صورت می گیرد. (Cooper, 2004)کلارک5 و مایر6یادگیری الکترونیکی ترویج یادگیری با آموزش از طریق یک کامپیوتر تعریف می کنند. (Clark and Mayer, 2003)
مایر7(Mayer, R, 2005) به تعریف مفهومی از آموزش الکترونیکی پرداخته است و آن را یادگیری فعال و هوشمندی میداند که ضمن تحول در فرایندیاددهی- یادگیری در گسترش و تعمیق و پایدار ساختن فرهنگی فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اساسی و محوری خواهد داشت.
لياو به منظور طراحي محيط هاي يادگيري الكترونيكي مؤثر سه عامل را پيشنهاد ميكند: ويژگي هاي يادگيرندگان، ساختار آموزش و تعامل. در ايجاد و توسعه يادگيري الكترونيكي دركنيازهاي جامعه ضروري است. ابتدا ويژگيهاي يادگيرندگان از قبيل نگرش، انگيزش، باورها واطمينان آنها بايد مشخص شود (Liaw and Huang, 2014)
با توجه به بررسی ادبیات تحقیق و بررسی پژوهش های صورت گرفته بر اساس یافته های خاصل از مدل های مختلف برای ارزیابی دوره های آموزش الکترونیکی انتخاب گردیده که شامل مولفه های زیر است:
جدول 1- ابعاد و شاخص های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه
ویژگی ها | شاخص | منبع |
عوامل فردی (شخصی) | نگرش فرد یادگیرنده نسبت به یادگیري الکترونیکی در محیط مجازی | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (جهانیان و اعتبار, 1391) (الهی و همکاران, 1390) (یعقوبی و همکاران, 1387) (Ozkan and Koseler, 2009) (Selim, 2007) (Soong et al. , 2001) |
توانمندي فرد یادگیرنده در استفاده از رایانه و محیط مجازی | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (Sun, et al., 2008) (Soong et al. , 2001) | |
میزان انگیزش یادگیرنده براي یادگیري به روش الکترونیکی در محیط مجازی | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (جهانیان و اعتبار, 1391) حدا90 \l 1065 (حدادیان, 1390) (یعقوبی و همکاران, 1387) (Selim, 2007) (Sun, et al., 2008) | |
میزان تعامل استاد با دانشجویان و بالعکس | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (اناري نژاد و محمدي, 1393) (فرج اللهی و همکاران, 1392) (Seok and Meyen, 2006) (Benigno and Trentin, 2000) (Sims, 2001) | |
عوامل محتواي الکترونیکی | متناسب بودن محتوای الکترونیکی با شیوه آموزش | (رضایی،زاهدی،1397) (اناري نژاد و محمدي, 1393) حدا90 \l 1065 (حدادیان, 1390) (بنسون و همکاران، 2002؛ کلارک، 2002) (Negash, 2008) (Wanget al. , 2007) Islam,2016)) |
بروز بودن محتوای الکترونیکی | (رضایی،زاهدی،1397) (الهی و همکاران, 1390) (Shee and Wang, 2008) | |
جامع بودن محتوای الکترونیکی | (رضایی،زاهدی،1397) (Ozkan, S and Koseler, R, 2009) (Wanget al. , 2007) (Delone and Mclean, 2003) | |
میزان تعامل در مقایسه با دوره هاي سنتی | (رضایی،زاهدی،1397) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (نورالهی و همکاران, 1392) (Ozuorcun and Tabak, 2012) (Mayer, R, 2005) | |
استفاده از پویانمایی و امکانات چندرسانه اي براي بهینه سازي انتقال مطالب | (رضایی،زاهدی،1397) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اناري نژاد و محمدي, 1393) | |
هماهنگی متناسب بین صوت، تصویر و متن در محتوا | (رضایی،زاهدی،1397) )زاهد بابلان، معینی کیا و درخشان فرد، 1394.) (اناري نژاد و محمدي, 1393) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (نورالهی و همکاران, 1392) (Cooper, 2004) | |
رعایت حق مالکیت محتوا و اطلاعات ارائه شده | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
استاندارد بودن محتواي الکترونیکی | )لاندروس و فانتس، 2017. (اسماعیلی و همکاران, 1395) (فرج اللهی و همکاران, 1392) (Negash, 2008) | |
عوامل فناوري | سهولت استفاده از سامانه آموزشی | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (الهی و همکاران, 1390) (Shee and Wang, 2008) (اناري نژاد و محمدي, 1393) |
سرعت دسترسی به سامانه | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (نورالهی و همکاران, 1392) (Karadeniz, 2009) Islam,2016)) | |
سرعت اینترنت و پهناي باند | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (الهی و همکاران, 1390) مجی88 \l 1065(مجیدی, 1388)کیا88 \l 1065(کیا, 1388) (Selim, 2007) (Govindasamy, 2002) (Ozuorcun and Tabak, 2012) | |
میزان شخصی سازي سامانه آموزشی | (Shee and Wang, 2008) (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (Negash, 2008) | |
امنیت سیستم | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (الهی و همکاران, 1390) | |
میزان جذابیت و زیبایی محیط سامانه | (کامکار, نیلی وعلی آبادي, 1393) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
میزان تعاملی بودن سیستم | (رضایی،زاهدی،1397) (نورالهی و همکاران, 1392) (Driscoll, 2000) (اناري نژاد و محمدي, 1393) | |
طراحی ساختار متناسب با نیاز کاربران مختلف | (رضایی،زاهدی،1397) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
پشتیبانی و خدماتی | پشتیبانی فنی کاربران براي حل مشکلات فنی | (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (نورالهی و همکاران, 1392) (اسماعیلی و همکاران, 1395) |
ارائه راهنما در بخش هاي مختلف سامانه براي استفاده بهتر | (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
سرعت و کیفیت پاسخگویی استاد | (رضایی،زاهدی،1397) (Sun, P.C et al., 2008) (Bhuasiri et al. , 2012) | |
زمانبندي مناسب ارائه محتوا و موارد درسی، تکالیف وآزمون ها | (رضایی،زاهدی،1397) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
اطلاع رسانی از طریق ابزارهایی چون تابلو اعلانات وایمیل | (رضایی،زاهدی،1397) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (نورالهی و همکاران, 1392) | |
قابلیت دسترسی به پایگاه مقالات و سایر منابع برخط | (رضایی،زاهدی،1397) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (فرج اللهی و همکاران, 1392) | |
حمایت مالی دوره هاي یادگیري الکترونیکی | (Benigno and Trentin, 2000) (اناري نژاد و محمدي, 1393) | |
حمایت قانونی و دستورالعمل هاي اداري | (نورالهی و همکاران, 1392) (اناري نژاد و محمدي, 1393) (Frydenberg, 2002 ) | |
سنجش و ارزیابی | وجود سیستم ارزیابی برخط | (رضایی،زاهدی،1397) (اسماعیلی و همکاران, 1395) (Ciftci Ozuorcun and Tabak, 2012) Islam,2016)) |
بررسی مستمر فعالیت دانشجویان و پشتیبانی از آن هامتناسب با سطح یادگیري )ارزیابی عملکرد فراگیران( | (قائـدي, 1384) (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
وجود خودآزمون هاي مختلف براي هر بخش درس منطبق با اهداف درس | (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
طراحی بازخوردهاي مناسب براي آزمون ها بطوریکه کاربر به نقاط ضعف خود پی ببرد | (رستگارپور و گرجی زاده, 1391) (اسماعیلی و همکاران, 1395) | |
امکان برگزاري امتحان از راه دور | (اسماعیلی و همکاران, 1395) |
و همچنین با توجه به بررسی ادبیات تحقیق و بررسی پژوهش های صورت گرفته در این بخش مولفه های مربوط به محاسبات ابری انتخاب گردیده که شامل مولفه های زیر است:
جدول 2- ابعاد و شاخص های محاسبات ابری در دانشگاه
منابع | زیر مولفه ها | ویژگی ها |
Mahmood, 2011 Miller, 2008 Melvin B, 2009 Bean,2010 Shi, et al., 2011 | مشتریان بر مبنای رویکرد » پرداخت در ازای استفاده « به خدمات و منابع دسترسی دارند | عوامل اقتصادی |
Peet Rapp, 2010 Bean, 2010 Guazzelli, et al., 2009 Ouf , et al., 2010 Marston, et al., 2010 Vasan, 2011 Bean,2010 Leavitt ,2009 | توسعه زیرساختها و نگهداری آنها توسط فروشندگان خدمت ابری منجر به کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان در سازمانی که از خدمات ابر استفاده میکند، میشود
| |
ديويد و انبوسلوي (2015) دانكن و همكاران (2014) Peet.Rapp, 2010 Hui & Yu, 2009 WU, et . .al., 2010 | محیط محاسبات ابری شامل اندازه گیری و مدیریت اجزاء است، که به طور خودکار اندازه گیری، مدیریت و بهینه سازی بهره برداری از منابع را به عهده دارد. | |
Miller, 2008 Brodkin, 2008 Marston, et al., 2010 Bean, 2010 Lee, et al., 2013 Carroll , et al, 2011 Sultan,2010 | کاهش هزینه سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری | |
دانكن و همكاران (2014 Miller, 2008 Brodkin, 2008 NIST | انعطاف پذیری درجا و سریع | عوامل چابکی |
دانكن و همكاران (2014 NIST | با سرعت معین و با حداقل تلاش مدیریتی و یا تعامل ارائه دهنده خدمات ارائه شود | |
Zhang, .et al., 2010 Marston, et al., 2010 | پاسخگویی به تعداد زیادی از کاربران با حجم عظیمی از قدرت پردازش و دادهها مفید خواهد بود | |
Bean, 2010 Lee, et al., 2013 Leavitt ,2009 Miller, 2008 Brodkin, 2008 | محیط محاسبات ابری خدمات قابل اعتماد برای استفاده سازمان خریدار فراهم میکند با کمک از سایت های مختلف کار برکنار شده. این سازمان برای بازیابی فاجعه مفید خواهد بود | |
Vigfusson & Chockler,2013 | فروشندگان ابر سعی در حفظ انسجام ابر از نظر بار، بلایای طبیعی و از بین رفتن اطلاعات دارند | عوامل محیطی(جغرافیایی) |
Bean.2010 Marston, et al., 2010 | تقاضا برای خدمات ابر بدون در نظر گرفتن محل و بسترهای نرم افزاری | |
Low & Chen, 2011 Chang, et al., 2013 | فشارهای ناشی از وجود شرکای تجاری | |
Low & Chen, 2011 Chang, et al., 2013 Borgman, et al., 2013 Creeger,2009 | فشارهای مربوط به رقبا | |
ديويد و انبوسلوي (2015) دانكن و همكاران (2014) Miller, 2008 Leavitt,2009 Brodkin, 2008 | ظرفیت محاسبه ، عملکرد و ذخیره | عوامل فنی و محاسباتی |
دانكن و همكاران (2014 Miller, 2008 Low & Chen, 2011 Borgman, et al., 2013 Carroll , et al, 2011 Fortis,et al, 2012 Low&chen,2011 Leavitt ,2009 Ramnath Chellapa,1997 | سازگاری بین سیستم عامل ها و فرمت های مختلف) قابلیت سازگاری(
| |
Miller, 2008 | سادگی استفاده در به روز رسانی و دسترسی | |
Field, 2010 | محیطی مناسب برای تغییر پلت فرمها در سازمانها با توجه به نیاز مشتری | |
ديويد و انبوسلوي (2015) دانكن و همكاران (2014) Low & Chen, 2011 Chang, et al., 2013 | آمادگی فنی- موجود بودن زیرساخت | |
NIST Marston, et al., 2010 Guazzelli, et al., 2009 Buyya | امکان دسترسی به زیرساختهای سخت افزار، منابع نرم افزاری و منابع فیزیکی | |
دانكن و همكاران (2014 NIST | دسترسی گسترده به شبکه |
|
WU, et al., 2010 Pritchard, 2011 | نصب، پشتیبانی و حفظ فعالیت ها توسط فروشنده خدمات صورت میگیرد و مشتریان از خدمات به وسیله یک مرورگر وب ساده استفاده میکنند. | |
Lee, et al., 2013 Borgman, et al., 2013 | کمبود تجربه | |
Gibson, et al., 2012 | نیاز کاربر را به سخت افزارهای مختلف کاهش میدهد و کنترل، پیاده سازی و نگهداری نرم افزار را مرکزیت میبخشد(SaaS) . | |
Gibson, et al., 2012 Lee, et al., 2013 | استفاده از سرورها، حافظه ها و مجازی سازی، برای به کار بردن زیرساختها همانند یک سرویس، میتواند تعریف شود(IaaS). | |
Grossman, 2009 | سرعت، پهنای باند و عملکرد برنامه های مبتنی بر وب باید بهبود یابد. مسائل و چالشهای فنی محاسبات ابری به سه دسته مهم وابستگی به فروشنده، امنیت و حفاظت از داده ها و قابلیت عملکرد تقسیم میشوند. | |
دانكن و همكاران (2014 Lee, et al., 2013 Carroll , et al, 2011 Fortis,et al, 2012 Wood & Anderson ,2011 Chebroula,2011 Dargha,2012 Phaphoom,et al,2012 Leavit,2009 | امنیت ابر | |
Low & Chen, 2011 Chang, et al., 2013 Borgman, et al., 2013 | پیچیدگی | |
Miller, 2008 Melvin B, 2009 Carroll , et al, 2011 Wood & Anderson ,2011 Chebroula,2011 Pandey, et al ,2010 Gupta,2012 Leavitt ,2009 Lee, et al., 2013 | از نظر مدل تکنیکی مقیاس پذیر ، ارتجاعی و چند نفره) مقیاس پذیری( | |
Lee, et al., 2013 Gibson, et al., 2012 Carroll , et al, 2011 | دسترسی به شبکه بر اساس تقاضا، به یک منبع مشترك از منابع محاسباتی قابل تنظیم | |
Lee, et al., 2013 Carroll , et al, 2011 Wood & Anderson ,2011 | مسایل قانونی- سیاست های نظارتی حکومتی | عوامل سیاسی و قانونی |
Varadi, et al.,2012 Lee, et al., 2013 Borgman, et al., 2013 | نگرانی برای حفظ حقوق مشتری و ارائه دهنده خدمات برای استفاده محاسبات ابری وحود دارد(مسائل و مشکلات سیاسی و قانونی) | |
Miller,2008 Armbrust, et al., 2010 Chang et al , 2013. | سازمانها باید در مورد به روز کردن مدلهای کسب وکار خود تصمیم بگیرند و مشخص کنند چگونه محاسبه ابری میتواند به سودآوری آنها کمک کند | عوامل سازمانی |
ديويد و انبوسلوي (2015) دانكن و همكاران (2014) Low & Chen, 2011 Chang, et al., 2013 Borgman, et al., 2013 | پشتیبانی مدیریت ارشد | |
Lee, et al., 2013 | مقاومت داخلی | |
Lee, et al., 2013 | استقرار بازار | |
Low & Chen, 2011 Chang, et al., 2013 Borgman, et al., 2013 | اندازه سازمان |
بنابراین مدل نهایی قابل بکارگیری در این تحقیق بصورت زیر ترسیم می گردد:
شکل 1- مدل مفهومی بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری در موسسات آموزشی ایران
3- روش شناسی پژوهش :
روش ديمتل يكي از ابزارهاي تصميم گيري براي مواردي است كه چنـدين معيـار داراي روابـط
پيچيدهاي هستند. هدف از اين روش، مطالعه مسـائل پيچيـده، تحليـل آنهـا و ايجـاد سـاختاري
شبكه اي بر اساس اين تحليل است. اين روش روابط علّي و معلولي بين عوامل را مشخص كرده
و تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم عوامـل روي يكـديگر را نشـان مـيدهـد .(Wu, 2008)
روش دیمتل از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره می باشد. این تکنیک که از انواع روش های تصمیم گیری بر اساس مقایسه های زوجی است برای اولین بار در مرکز تحقیقات ژنو معرفی گردید. این روش در آن زمان برای حل مسائل پیچیده ای نظیر مسائل اقتصادی، انرژی، حفاظت از محیط زیست و ... مورد استفاده قرار گرفت(ترویسیک و همکاران، 2003).روش دیمتل یکی از ابزارهای تصمیم گیری بر مبنای تئوری گراف است که ما را قادر می سازد تا مسائل را برنامه ریزی و حل کنیم؛ به نحوی که ممکن است برای درك بهتر روابط علی، نقشه روابط شبکه ای چندین معیاررا در گروه علت و معلول ترسیم کنیم (فونتال و گابوس، 1972 ) این روش شناسی ممکن است تأیید کننده روابط متقابل میان متغیر / معیارها و یا محدود کننده روابط در یک روند توسعه ای و سیستماتیک باشد. محصول نهائی فرآیند دیمتل ارائه تصاویری مبتنی بر نمودارهایی است که می تواند عوامل درگیر را به دو گروه علت و معلول تقسیم نماید و رابطه میان آن ها رابه صورت یک مدل ساختاری قابل درك درآورد.(اصغرپور، 1389). جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران و کارشناسان حوزه فناوری دانشگاه داشتن شرایط خبرگی میباشد که در پژوهش انجام شده علاوه بر بررسی های میدانی و نشستهای کارشناسی با متخصصین امر، به 20 نفر از خبرگان مراجعه شد.
همچنین به منظور جمع آوری داده های تحقیق نیز از روش میدانی و کتابخانه ای استفاده شد. در مورد ابزار گردآوری اطلاعات نیز روشهای متعددی وجود دارد که در این پژوهش از روش پرسشنامه استفاده شد که در طی آن خبرگان حوزه دانشگاهی و فناوری معیارهای مورد نظر پژوهش را به صورت زوجی و با استفاده از طیف لیکرت مقایسه کردند.
4- فرایند اجرای پژوهش
گام اول: عناصر تشکیل دهنده سیستم مورد بررسی را مشخص نمایید
عناصر همان 11 معیار مشخص پژوهش میباشند
گام دوم: شدت روابط نهایی از عناصر را از خبرگان خواستار شوید. این شدت بصورت امتیازدهی بصورت زیر خواهد بود. سپس میانه یا میانگین هندسی امتیازات را به ازای هر دو عناصر موجود محاسبه نمایید..
جدول 3 -طیف امتیازدهی
بدون تاثیر | تاثیر بسیار کم | تاثیر کم | تاثیر زیاد | تاثیر بسیار زیاد |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
جدول 4 – میانگین نظر خبرگان
میانگین نظر خبرگان | عوامل فردي | عوامل محتواي الکترونیکی | عوامل تکنولوژی و فناوري | عوامل خدماتی و پشتیبانی | عوامل ارزیابی | عوامل اقتصادی | عوامل چابکی | عوامل فنی و محاسباتی | عوامل محیطی(جغرافیایی) | عوامل سیاسی و قانونی | عوامل سازمانی |
عوامل فردي | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 |
عوامل محتواي الکترونیکی | 4 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 |
عوامل تکنولوژی و فناوري | 0 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 |
عوامل خدماتی و پشتیبانی | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 3 |
عوامل ارزیابی | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
عوامل اقتصادی | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 |
عوامل چابکی | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 |
عوامل فنی و محاسباتی | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 |
عوامل محیطی(جغرافیایی) | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 |
عوامل سیاسی و قانونی | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 |
عوامل سازمانی | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 |
گام سوم: نرمال کردن ماتریس ارتباط مستقیم
جهت نرمال کردن داده ها، در این مرحله تمامی درایه های ماتریس در معکوس حاصل جمع بزرگترین مقدار ستونی ضرب می شود
C9=4+4+4+4+4+4+4+0+4+4+4 = 40 α =1÷40 = 0/025
جدول 5 -ماتریس نرمال شده
ماتریس نرمال شده | عوامل فردي | عوامل محتواي الکترونیکی | عوامل تکنولوژی و فناوري | عوامل خدماتی و پشتیبانی | عوامل ارزیابی | عوامل اقتصادی | عوامل چابکی | عوامل فنی و محاسباتی | عوامل محیطی(جغرافیایی) | عوامل سیاسی و قانونی | عوامل سازمانی |
عوامل فردي | 0 | 0.025 | 0.05 | 0.025 | 0 | 0.025 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.1 |
عوامل محتواي الکترونیکی | 0.1 | 0 | 0 | 0.1 | 0 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0 | 0 |
عوامل تکنولوژی و فناوري | 0 | 0.1 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0 |
عوامل خدماتی و پشتیبانی | 0 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.025 | 0.075 |
عوامل ارزیابی | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.05 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 |
عوامل اقتصادی | 0 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.1 | 0.1 |
عوامل چابکی | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.1 |
عوامل فنی و محاسباتی | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.1 | 0 | 0 |
عوامل محیطی(جغرافیایی) | 0.1 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0 | 0.1 |
عوامل سیاسی و قانونی | 0 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 | 0 | 0.1 |
عوامل سازمانی | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0 |
گام چهارم: محاسبه ماتریس ارتباط کامل با استفاده از رابطه زیر
که در این رابطه I ماتریس یکه و H میانگین نظرات خبرگان است است
جدول6 .ماتریس روابط کل
ماتریس روابط کل | عوامل فردي | عوامل محتواي الکترونیکی | عوامل تکنولوژی و فناوري | عوامل خدماتی و پشتیبانی | عوامل ارزیابی | عوامل اقتصادی | عوامل چابکی | عوامل فنی و محاسباتی | عوامل محیطی(جغرافیایی) | عوامل سیاسی و قانونی | عوامل سازمانی |
عوامل فردي | 0.134283983 | 0.163675419 | 0.21683255 | 0.205932952 | 0.145629992 | 0.15868196 | 0.283270496 | 0.283270496 | 0.248746717 | 0.05740419 | 0.218246705 |
عوامل محتواي الکترونیکی | 0.187116767 | 0.103361482 | 0.120185872 | 0.216238807 | 0.100384624 | 0.090552393 | 0.228996769 | 0.228996769 | 0.117395239 | 0.03370295 | 0.092032785 |
عوامل تکنولوژی و فناوري | 0.163659071 | 0.26647831 | 0.2105469 | 0.321961767 | 0.263874643 | 0.255458497 | 0.33312034 | 0.33312034 | 0.27875274 | 0.076106792 | 0.161244341 |
عوامل خدماتی و پشتیبانی | 0.187630982 | 0.292380164 | 0.334005073 | 0.265411656 | 0.289395126 | 0.283030611 | 0.369113769 | 0.369113769 | 0.306452488 | 0.113863315 | 0.249854503 |
عوامل ارزیابی | 0.300771024 | 0.318355244 | 0.368906037 | 0.391011718 | 0.222661159 | 0.269084022 | 0.411518833 | 0.411518833 | 0.340913071 | 0.189224121 | 0.302743102 |
عوامل اقتصادی | 0.134156869 | 0.162461954 | 0.28638853 | 0.298108778 | 0.16032764 | 0.15721045 | 0.307255838 | 0.307255838 | 0.172523719 | 0.162380898 | 0.2317437 |
عوامل چابکی | 0.282476906 | 0.296201341 | 0.329853056 | 0.350360521 | 0.29170739 | 0.193927225 | 0.278711219 | 0.36962031 | 0.317387109 | 0.084436643 | 0.271141688 |
عوامل فنی و محاسباتی | 0.266775797 | 0.281357893 | 0.321168041 | 0.340682945 | 0.277113733 | 0.26988413 | 0.358872203 | 0.267963113 | 0.301366078 | 0.081325355 | 0.18108495 |
عوامل محیطی(جغرافیایی) | 0.27766237 | 0.21066502 | 0.344962388 | 0.357803245 | 0.297156755 | 0.290896139 | 0.376734771 | 0.376734771 | 0.231489698 | 0.096134639 | 0.283842681 |
عوامل سیاسی و قانونی | 0.134156869 | 0.162461954 | 0.28638853 | 0.298108778 | 0.16032764 | 0.248119541 | 0.307255838 | 0.307255838 | 0.172523719 | 0.071471808 | 0.2317437 |
عوامل سازمانی | 0.306869064 | 0.325739878 | 0.381923698 | 0.404562117 | 0.32085787 | 0.321684497 | 0.425485008 | 0.425485008 | 0.348755058 | 0.196605071 | 0.222367815 |
گام پنجم: ایجاد نمودار علی و محاسبه مقدار آستانه و بدست آوردن دیاگرام.
جهت تعیین نقشه روابط شبکه باید ارزش آستانه محاسبه شود. با این روش میتوان از روابط جزئی صرفنظر کرده و شبکه روابط قابل اعتنا را ترسیم کرد. تنها روابطی که مقادیر آنها در ماتریس T از مقدار آستانه بزرگتر باشد در دیاگرام نمایش داده خواهد شد. برای محاسبه مقدار آستانه روابط کافی است تا میانگین مقادیر ماتریس T محاسبه شود. بعد از آنکه شدت آستانه تعیین شد، تمامی مقادیر ماتریس T که کوچکتر از آستانه باشد صفر شده یعنی آن رابطه علی در نظر گرفته نمی شود. پس با این تفاسیر شدت آستانه در پژوهش حاضر برابر با 25/0 میباشد و تمامی مقادیر کمتر از این مقدار بی اهمیت بوده و در دیاگرام نمایش داده نخواهد شد.
جدول 7 .ماتریس روابط کل با حذف عامل های کمتر از میانگین
| عوامل فردي | عوامل محتواي الکترونیکی | عوامل تکنولوژی و فناوري | عوامل خدماتی و پشتیبانی | عوامل ارزیابی | عوامل اقتصادی | عوامل چابکی | عوامل فنی و محاسباتی | عوامل محیطی(جغرافیایی) | عوامل سیاسی و قانونی | عوامل سازمانی |
عوامل فردي | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0.283270496 | 0.283270496 | 0 | 0 | 0 |
عوامل محتواي الکترونیکی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
عوامل تکنولوژی و فناوري | 0 | 0 | 0 | 0.321961767 | 0.263874643 | 0.255458497 | 0.33312034 | 0.33312034 | 0.27875274 | 0 | 0 |
عوامل خدماتی و پشتیبانی | 0 | 0.292380164 | 0.334005073 | 0.265411656 | 0.289395126 | 0.283030611 | 0.369113769 | 0.369113769 | 0.306452488 | 0 | 0 |
عوامل ارزیابی | 0.300771024 | 0.318355244 | 0.368906037 | 0.391011718 | 0 | 0.269084022 | 0.411518833 | 0.411518833 | 0.340913071 | 0.189224121 | 0 |
عوامل اقتصادی | 0 | 0 | 0.28638853 | 0.298108778 | 0 | 0 | 0.307255838 | 0.307255838 | 0 | 0 | 0 |
عوامل چابکی | 0.282476906 | 0.296201341 | 0.329853056 | 0.350360521 | 0.29170739 | 0 | 0.278711219 | 0.36962031 | 0.317387109 | 0 | 0.271141688 |
عوامل فنی و محاسباتی | 0.266775797 | 0.281357893 | 0.321168041 | 0.340682945 | 0.277113733 | 0.26988413 | 0.358872203 | 0.267963113 | 0.301366078 | 0 | 0 |
عوامل محیطی(جغرافیایی) | 0.27766237 | 0 | 0.344962388 | 0.357803245 | 0.297156755 | 0.290896139 | 0.376734771 | 0.376734771 | 0 | 0 | 0.283842681 |
عوامل سیاسی و قانونی | 0 | 0 | 0.28638853 | 0.298108778 | 0 | 0 | 0.307255838 | 0.307255838 | 0 | 0 | 0 |
عوامل سازمانی | 0.306869064 | 0.325739878 | 0.381923698 | 0.404562117 | 0.32085787 | 0.321684497 | 0.425485008 | 0.425485008 | 0.348755058 | 0 | 0 |
نمودار 1 .نمودار علی و رابطه معیارها با استفاده از روش دیمتل
5- یافته های پژوهش
در ماتریس T که در بخش قبل آورده شد جمع سطری درایه ها (R) و جمع ستونی درایه ها ( j)و
مجموع ( (R+Jو تفاضل (R-J)محاسبه گردید. بیشترین مجموع ردیف (R ) نشان دهنده شاخص هایی
است که قویا" بر روی شاخص های دیگر نفوذ دارند. بیشترین مجموع ستونی (J)نشان دهنده ترتیب
شاخص هایی است که تحت نفوذ واقع میشوند. محل واقعی هر شاخص در سلسله مراتب نهایی توسط ستون
(R+J ) و (R-J )مشخص می شود که در آن (R+J )نشان دهنده مجموع شدت یک شاخص در طول محور
طول ها هم از نظر نفوذکنندگی و هم از نظر نفوذ واقع شدن است. به بیان ساده تر بیشترین مقدار (R+J)در
سیستم بیشترین تاثیر و تاثر را بر سیستم دارد. در مورد (R-J)که نشان دهنده موقعیت یک شاخص در
طول محور عرض هاست باید گفت که این موقعیت در صورت مثبت بودن (R-J)بطور قطع یک نفوذ کننده
و در صورت منفی بودن بطور قطع تحت نفوذ خواهد بود.
جدول 8- تعیین سلسله مراتب
نام معیار | مقدار R | نام معیار | مقدار J | نام معیار | مقدار R+J | نام معیار | مقدار R-J |
عوامل سازمانی | 3.680335083 | عوامل فنی و محاسباتی | 3.680335083 | عوامل چابکی | 6.74615849 | عوامل سازمانی | 1.234289112 |
سنجش و ارزیابی | 3.526707164 | عوامل چابکی | 3.680335083 | عوامل فنی و محاسباتی | 6.62792932 | عوامل سیاسی و قانونی | 1.217158431 |
عوامل محیطی(جغرافیایی) | 3.144082476 | پشتیبانی | 3.450183285 | پشتیبانی | 6.510434741 | سنجش و ارزیابی | 0.997270591 |
عوامل چابکی | 3.065823407 | زیرساخت و فناوري | 3.201160673 | عوامل سازمانی | 6.126381053 | عوامل محیطی(جغرافیایی) | 0.30777684 |
پشتیبانی | 3.060251456 | عوامل محیطی(جغرافیایی) | 2.836305637 | سنجش و ارزیابی | 6.056143737 | عوامل اقتصادی | -0.15871525 |
عوامل فنی و محاسباتی | 2.947594238 | محتواي آموزشی | 2.583138659 | عوامل محیطی(جغرافیایی) | 5.980388113 | ویژگیهاي فردي یادگیرنده | -0.25958424 |
زیرساخت و فناوري | 2.664323741 | عوامل اقتصادی | 2.538529464 | زیرساخت و فناوري | 5.865484414 | پشتیبانی | -0.389931829 |
عوامل اقتصادی | 2.379814214 | سنجش و ارزیابی | 2.529436573 | عوامل اقتصادی | 4.918343678 | زیرساخت و فناوري | -0.536836932 |
عوامل سیاسی و قانونی | 2.379814214 | عوامل سازمانی | 2.44604597 | ویژگیهاي فردي یادگیرنده | 4.491535161 | عوامل چابکی | -0.614511675 |
ویژگیهاي فردي یادگیرنده | 2.115975461 | ویژگیهاي فردي یادگیرنده | 2.3755597 | محتواي آموزشی | 4.102103115 | عوامل فنی و محاسباتی | -0.732740845 |
محتواي آموزشی | 1.518964456 | عوامل سیاسی و قانونی | 1.162655783 | عوامل سیاسی و قانونی | 3.542469997 | محتواي آموزشی | -1.064174203 |
با استفاده از یافته های پژوهش و جدول بالا مشخص گردید که معیار عوامل سازمانی با بیشترین مجموع
سطری در بین سایر معیارها در راه انتخاب مولفه های بهبود یادگیری الکترونیکی دارای بیشترین اثر گذاری بر روی سایر عناصر است و محتوای آموزشی با کمترین مجموع سطری کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر داراست.
همچنین مشاهده گردید که معیار عوامل فنی و محاسباتی با بیشترین مقدار ستونی اثرپذیرترین و معیار
عوامل سیاسی و قانونی با کمترین مقدار ستونی دارای کمترین میزان اثرپذیری از سایر عناصر پژوهش است.
و نهایتا معیاری که بیشترین ضریب وزنی را در بین سایر معیارها دارد و به عبارتی دارای بیشترین تاثیر
و تاثر در کل سیستم است عوامل چابکی میباشد که مقدار R+J آن برابر 6.75 میباشد. به عبارت دیگر عوامل چابکی از دید خبرگان در بین معیارهای 11گانه دارای بیشترین اهمیت میباشد.
همچنین با مشاهده مقادیر R-J باید گفت که معیارهای عوامل اقتصادی ، عوامل فردي ، عوامل خدماتی وپشتیبانی، عوامل تکنولوژی و فناوري،عوامل چابکی ، عوامل فنی و محاسباتی و عوامل محتواي الکترونیکی عناصر نفوذپذیر در سیستم و معیارهای عوامل سازمانی ،عوامل سیاسی و قانونی، عوامل ارزیابی و عوامل محیطی(جغرافیایی) عناصر نفوذگذار در سیستم هستند.
6- بحث و نتیجه گیری
هدف از انجام این پژوهش تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل می باشد و از آنجایی که بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی یک امر مهم و حیاتی در حوزه آموزش می باشد و باعث جذب و گسترش حوزه یادگیری الکترونیکی می گردد و کارایی سرویس یادگیری الکترونیکی را در بازار های دانش به همراه دارد در پژوهش انجام شده معیارها به دو دسته مرتب در حوزه یادگیری الکترونیکی و حوزه پردازش ابری تقسیم بندی شدند که در حوزه یادگیری الکترونیکی مولفه های آن شامل(فردی(شخصی)، محتواي الکترونیکی، فناوري و تکنولوژیکی ، پشتیبانی و خدماتی ،سنجش و ارزیابی ) می باشد و در حوزه پردازش ابری مولفه های آن دارای (اقتصادی، چابکی، محیطی(جغرافیایی) و فنی و محاسباتی ،سیاسی و قانونی ، سازمانی ) که با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها مشخص گردید که معیار عوامل سازمانی با بیشترین مجموع سطری با مقدار12/0 درصد در بین سایر معیارها در راه انتخاب مولفه های بهبود یادگیری الکترونیکی دارای بیشترین اثر گذاری بر روی سایر عناصر در کل سیستم است و محتوای آموزشی با مقدار 05/0 درصد کمترین مجموع سطری کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر داراست.مطابق با الگوی مفهومی ارایه شده در مقاله در هسته مرکزی الگو بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مدنظر بوده و از طرفی با ارزیابی انجام شده می بایست نسبت به افزایش همکاری سازمانی به عنوان تاثیرگذار ترین عامل توجه بیشتری نمود چراکه مدیران سازمانی با حمایت های همه جانبه خود خواهند توانست بهبودی در یادگیری الکترونیکی ایجاد نمایند و همچنین معیار عوامل فنی و محاسباتی با بیشترین مقدار ستونی و ضریبی معادل 12/0 درصد مجموع کل، اثرپذیرترین و معیار عوامل سیاسی و قانونی با کمترین مقدار ستونی و ضریبی معادل 04/0 درصد مجموع دارای کمترین میزان اثرپذیری هستند و مجددا مطابق مدل مفهومی و ارزیابی انجام شده عوامل فنی و محاسباتی به عنوان اثرپذیرترین عامل خواهد بود چراکه ازحیث زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری هیچ سازمانی به تنهایی نخواهد توانست پیشتاز در توسعه و بهبود یادگیری الکترونیکی باشد و نیازمند یک محیط عملیاتی ابری برای رسیدن به مقاصد سازمانی خود خواهد بود.
و نهایتا معیاری که بیشترین ضریب وزنی را در بین سایر معیارها دارد و به عبارتی دارای بیشترین تاثیر
و تاثر در کل سیستم است عوامل چابکی میباشد که مقدار R+J آن برابر 6.75 میباشد. به عبارت دیگر عوامل چابکی از دید خبرگان در بین معیارهای 11گانه دارای بیشترین اهمیت میباشد. اکنون ما در زمان زندگی میکنیم که روز به روز سریعتر و پیچیدهتر میشود و نیاز به عکسالعملهای مناسب، سریعتر و پردازش اطلاعاتی در محیط ابری که قابلیت انعطاف را داشته باشد. سازماندهی در محیط و تغییر سریع، باید همزمان و بدون وقفه انجام پذیر باشد و برای چنین کار دشواری، چابکی نه فقط برای رشد، بلکه برای زنده ماندن هم بسیار مورد نیاز است.
همچنین با مشاهده مقادیر R-J باید گفت که معیارهای عوامل اقتصادی ، عوامل فردي ، عوامل خدماتی و پشتیبانی، عوامل تکنولوژی و فناوري، عوامل فنی و محاسباتی و عوامل محتواي الکترونیکی عناصر نفوذپذیر در سیستم و معیارهای عوامل سازمانی ،عوامل سیاسی و قانونی، عوامل ارزیابی و عوامل محیطی(جغرافیایی) عناصر نفوذگذار در سیستم هستند.
فهرست منابع
1. اسماعیلی, ه., رحمانی, ش., کاظمی, ا و علی احمدي, م. (1395). ارزیابی وضعیت یادگیري الکترونیکی واحد آموزش مجازي دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهش هاي مدیریت عمومی، سال نهم، شماره سی و چهارم, 222-203.
2. اصغرپور، محمدجواد، (1389) تصمیم گیری گروهی و نظریه بازی با نگرش تحقیق در عملیات. تهران،انتشارات دانشگاه تهران
3. اناري نژاد, ع و محمدي, م. (1393). شـاخص هـاي عملـی ارزشـیابی آمـوزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران. مجلـه دانشـگاهی یـادگیري الکترونیکـی مـدیا، دوره 5 , شماره 1, 25-11.
4. جهانیان, ر و اعتبار, ش. (1391). ارزیـابی وضـعیت آمـوزش مجـازي در مراکـز آموزش الکترونیکی دانشگاه هاي تهران از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه فنآوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال دوم، شماره چهار، تابستان, 61-53.
5. حدادیان, ا. ،. (1390).ارزیابی وضعیت آموزش الکترونیکی کشور در عصر جهانی شدن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی, 2(4), 148-117.
6. رستگارپور, ح وگرجی زاده, س(1391).ارزیـابی کارآمـدي دوره هـاي یـادگیري الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس از دیدگاه کاربران. فصلنامه فناوري اطلاعـات و ارتباطـات در علوم تربیتی. سال دوم شماره سوم. ص 30-5
7. فرج اللهی, م., نجفی, ح., نصرتی هشی, ک و نجفیان, س. (1392). سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی. مجله ی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 6, 84-88.
8. قائـدي, ب. (1384). ارزشـیابی برنامـه درسـی آمـوزش مجـازي رشـته مهندسـی کامپیوتر)گرایش فن آوري اطلاعـات( از دیـدگاه اسـاتید و دانشـجویان در دانشـگاه علـم و صنعت ایران . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
9. کامکار, پ., نیلی, م وعلی آبادي, خ.(1393).ارزیـابی سیسـتم آمـوزش الکترونیکی دانشگاه هاي مجري آموزش الکترونیکی در تهران بر اسـاس قابلیـت اسـتفاده در یادگیري. مجله دانشگاهی یادگیري الکترونیکی مدیا. دوره5، شماره1. 89-82
10. کیا, ع. (1388). نگاهي به آموزش مجازي (الكترونيك). کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 24, 89-82.
11. مجیدی, ا(1388).آموزش الکترونیکی: تاریخچه، ویژگیها، زیرساختها و موانع. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات . دوره دوم. شماره 20، 20-9
12. نورالهی, س., حکیم زاده , ر., سـراجی, ف و نظر زاده زارع, م(1392).ارزیابی دوره ها ي آموزش الکترونیکی دانشکده مجازي علوم حدیث با توجه بـه معیارهـاي کیفیت در آمـوزش الکترونیکـی . فصـلنامه یـادگیري الکترونیکـی مـدیا، دوره ،شـماره4. 12-1
13. الهی, ش., کنعانی, ف و شایان, ع.(1390). طراحی چارچوبی براي عوامل مـؤثر بر گرایش دانشجویان مجازي به یادگیري الکترونیکی و سـنجش آن. فصـلنامه پـژوهش و برنامه ریزي درآموزش عالی80-59
14. الهی, شعبان; کنعانی, فاطمه وشایان, علی(1390).طراحی چارچوبی براي عوامل مـؤثر بر گرایش دانشجویان مجازي به یادگیري الکترونیکی و سـنجش آن. فصـلنامه پـژوهش و برنامه ریزي درآموزش عالی79-58
15. یعقوبی, ج., ملک محمدی, ا., ایروانی, ه و عطاران, م(1387).ویژگی هاي مطلوب دانشجویان و اعضاي هیأت علمی در یادگیري الکترونیکـی در آمـوزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره هـاي مجـازي. فصـلنامه پـژوهش و برنـامه ریـزي در آموزش عالی، شماره47, 159-137.
16. یعقوبی, ن., آذر, ع و همراهی, م. (1390). روش تحقیق در مدیریت (با رویکردی به نگارش پایاننامه تحصیلی). زاهدان: مرندیز , دانشگاه سیستان و بلوچستان.
1. Bean, L. A., 2010. Cloud computing: Retro revival or the new paradigm?. Journal of Corporate Accounting & Finance, Volume 21, p. 9–14.
2. Benigno, V., & Trentin, G. (2000). The Evaluation Of Online Courses. Journal Of Computer Assisted Learning, 259-270.
3. Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., Jeung Rho, J., & P. Ciganek, A. ( 2012). Critical success factors for e-learning in developing countries:A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers &Education, No. 58, 843-855.
4. Ciftci Ozuorcun, N., & Tabak, F. (2012). Is M-learning versus E-learning or are they supporting each other? WCES 2012 (pp. 299 – 305). Procedia - Social and Behavioral Sciences 46.
5. Cooper, R. (2004). E-learning in the world. London: England: Falmer.
6. Creeger, M., 2009. CTO Roundtable: Cloud Computing. Queue, Volume 7, pp. 1-2.
7. David, G. S. S. & Anbuselvi, R. (2015). An architecture for Cloud computing in Higher Education. Soft-Computing and Networks Security (ICSNS), International Conference. 25-27
8. Delone, W., & Mclean, E. (2003). The Delone And Mclean Model Of Information Systems Success. Journal Of Management Information Systems, Vol. 19, No.4, 9-30.
9. Driscoll, M. (2000). Computer based Instruction. San Francisco: Jossey-bass.
10. Field, P., 2010. Get More from the cloud. ITNOW, Volume 52, p. 18.
Guazzelli, A., Stathatos, K. & Zeller, M., 2009. Efficient deployment of predictive analytics through open standards and cloud computing. ACM SIGKDD Explorations Newsletter, Volume 1, p. 32–38.
11. Frydenberg, J. (2002 ). Quality Standards in Learning: A Matrix of Analysis, Irvine Distance Learning Center . California: University of California.
12. Gabus, A., Fontela, E. (1972). World Problems an Invitation to Further Thought within the
Framework of DEMATEL. Switzerland Geneva: Battelle Geneva Research Centre
13. Govindasamy, T. (2002). Successful Implementation of E-learning Pedagogical Considerations. The Internet and Higher Education, Vol. 4, 287-299.
14. Hui, D. & Yu, C., 2009. Cloud Computing, Accounting, Auditing, and Beyond. CPA Journal, Volume 80, pp. 66-70.
15. Islam, Najmul, A.K.M. (2016). E-learning system use and its outcomes: Moderating role of perceived compatibility Telematics and Informatics 33, 48–55
16. Karadeniz. (2009). Flexible design for the future of distance learning. Procedia Social and Behavioral Sciences.
17. Liaw, S., & Huang, H. (2014). Perceived satisfaction, perceived usefulness and interactive learning environments as predictors to self-regulation in e-learning environments. Journal of Computers & Education, 60 (1), 14-24.
18. Marston, S. et al., 2010. Cloud computing-The business perspective. Decision Support Systems.
19. Mayer, R. (2005). IT for Education. Oxford: xford.
20. Negash, S. e. (2008). Handbook of Distance learning for real-time and Asynchronous information technology education.USA: Information science reference.
21. Ozkan, S., & Koseler, R. (2009). Multi-dimensional students’ evaluation of e-learning systems in the higher education context: an empirical investigation. Computers & Education, Vol. 53, 1285-1296.
22. Ozuorcun, N. C., & Tabak, F. (2012). Is M-learning versus E-learning or are they supporting each other? WCES 2012 (pp. 299 – 305). Procedia - Social and Behavioral Sciences 46.
23. Pritchard, S., 2011. Keeping Tabs on Your Data’s Address. Infosecurity, Volume 8, p. 15–19.
Peet Rapp, H., 2010. Audting the Cloud. Financial Executive, Volume 26, pp. 62-63.
24. Selim, H. (2007). Critical Success Factors for e-Learning Acceptance: Confirmatory Factor Models. Journal Computers & Education. 49(2), 396-413.
25. Seok, S., & Meyen, E. (2006). Three Dimensions of the Online Course Evaluation Instrument in Postsecondary Education. Proceedings of the Ninth LASTED International Conference Computers and Advanced Technology in Education. Lima, Peru.
26. Shee, D., & Wang, Y. (2008). Multi-criteria evaluation of the webbased elearning system: A methodology based on learner satisfaction and its applications. Computers & Education 50, 894–905.
27. Shi, A., Xia, Y. & Zhan, H., 2011. Applying cloud computing in financial service industry,”. in Intelligent Control and Information Processing (ICI, pp. 1-14.
28. Sims, R. (2001). From Art to Alchemy: Achieving Success with Online Learning. Retrieved from IT Forum: http://it.coe.uga.edu/itforum/paper55.htm
29. Soong, B., Chan, H., Chua, B., & Loh, K. (2001). Critical Success Factors for On-ine Course Resources. Computers & Education, Vol. 36, 101-120.
30. Sun, P.C; Tsai, R.J; Finger, G; Chen, Y.Y; Yeh, D. (2008). What Drives a Sccessful e-Learning? An Empirical Investigation of the Critical Factors Influencing Learner Satisfaction. Computers and Education, Vol. 50, 1183-1202.
31. Trevithick, S. Flabouris, A., Tall, G., Webber, C., (2003). International EMS systems: New
South Wales. Australia, Resuscitation, 59 (2):521-70
32. WU, J. et al., 2010. Cloud Storage as the Infrastructure of Cloud Computing. 2010 International Conference on Intelligent Computing and Cognitive Informatics, p. 380–383
33. Wu, W. W. (2008). Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, 35(2): 828-835.
34. Zhang, Q., Cheng, L. & Boutaba, R., 2010. Cloud computing: state-of-the-art and research challenges.Journal of Internet Services and Applications,, Volume 1, p. 7–18.
Analysis of the criteria for improving electronic learning services based on cloud computing using DEMETLIC technique
Abstract
Cloud computing is one of the newest service delivery technologies that has so far not been fully deployed in any educational system. The main objective of this study is to analyze the criteria for improving electronic learning services based on cloud computing. The statistical population of the study is the managers and experts of the field of information technology in universities. The tool is a questionnaire. 21 questionnaires were distributed among experts of the field of information technology of universities. Finally, 21 questionnaires were collected and to answer the research questions and information analyzes DEMATEL technique was used.
Analyzing the research criteria using the DEMATEL Technique, it was found among the 11 criteria.
The proposed criterion for organizational factors with the highest number of lines among other criteria in choosing the components of e-learning improvement has the highest impact on other elements and has the highest weight coefficient in the whole system. In other words, the most important criterion has the greatest impact on the whole system. In accordance with the conceptual model presented in the article, the core of the improvement of the e-learning E-learning model is considered in the core, and on the other hand, the evaluation should focus on increasing organizational cooperation as the most influential factor, as organizational leaders with their comprehensive support Will be able to improve the e-learning, and educational content with the lowest total has a least effect on other elements. The results of this research can be applied to companies and educational institutions active in the field of cloud computing and researchers in this field.
Key words: electronic learning, cloud computing, multi-criteria decision making, DEMATEL technique
[1] Rahan Salim
[2] National Institute of Standards and Technology
[3] Kerass
[4] Cooper
[5] Clark
[6] Mayer
[7] Mayer