The requirements of institutionalizing the values of sacred defense in the educational system and the challenges facing it in the second forty years of the Islamic revolution
Subject Areas : political sociologyEsmaeil Heidari 1 , Masoud Jafarinezhad 2 , بشیر اسماعیلی 3
1 - PhD student in Political Science, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Iran.
2 - Associate Professor, Political Science Department, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شهررضا
Keywords: Sacred defense, values of the eight-year war, institutionalization, Islamic revolution,
Abstract :
At any point in time, events happen in different countries that have become a part of that country's identity, and its policy makers try to preserve and spread it. In the Islamic Republic of Iran, after eight years of holy defense, which is full of the culture of self-sacrifice, sacrifice, resistance, patriotism, bravery and veteranism of Islamic warriors and the active presence of people in its various scenes, it is one of the valuable and glorious events that are preserved and passed on to generations. The future can strengthen the positive sense of national and religious identity. From this point of view, institutionalizing the beliefs and values of the eight years of holy defense is one of the requirements and strategic policies of the education system, which can be beautifully provided in the form of scientific, cultural and educational products for familiarization and role modeling of the country's young generation. In this direction and in the present study, which has been conducted in an analytical-descriptive manner, an attempt is made to answer this important question, what are the most important requirements for institutionalizing the values of holy defense in the educational system of the Islamic Republic of Iran? In response to the mentioned question, the hypothesis of the research was based on the principle that the reconstruction and renovation of cultural and spiritual works left over from the imposed eight-year war, such as the values of sacred defense and the revival of the culture of sacrifice and sacrifice, etc., is necessary and in line with strengthening Expansion and institutionalization of defense values is considered sacred. This is part of the requirements and duties of related executive and cultural institutions, so that the government can strengthen the national identity and authoritymore than ever before. Familiarize with the holy defenses.
- امام خمینی(ره)، روح الله (1378)، صحیفه امام، ج 19، تهران، مؤسسه آثار امام.
- ایزدی و همکاران،(1396) ترویج فرهنگ دفاع مقدس، آسیب شناسی، ارائه مدل و راهکارها،
- . برزنونی، محمد علی. (1386). «دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت». خبرنامه آفتاب، شماره 418.
- بنیاد شهید انقلاب اسلامی. (1380). عطر شهادت در کلام ولایت، تهران: نشر شاهد
- بهالگردی، بهاره؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ صحافیان، مهدی. (1387).«تأملی در میزان استفاده از ظرفیت درس زبان و ادبیات فارسی (دوره متوسطه) در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران : دانشگاه مازندران، صص 269 ـ 249.
- جمشیدیان، عبدالرسول؛ صادقیان، مهدی؛ مرادزاده، سمیرا؛ فروهر، محمد. (1387). «تحلیل محتوای کتب دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به متغیرهای فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 315-293.
- چراغی، نسرین؛ اسلام پناه، مریم. (1389). «تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت در گسترش اخلاق و معنویت در جامعه». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 105-92.
- سعیدمنش، نصرت الله؛ الهی، فروزان. (1389). «آثار و پیامدهای فرهنگی ایثار و شهادت درمقابل تهاجم فرهنگی». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه:دانشگاه رازی، صص 198- 185.
- شاهین، آزاده؛ چشمه سهرابی، مظفر. (1387). «بررسی نقش برنامه های شبکه های سراسری سیما درحفظ و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار وشهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 454 – 421.
- صالحی عمران، ابراهیم؛ اکبرپورزنگلانی،محمدباقر. (1386). بررسی میزان تحقق هدف اجتماعی ایثارگری درآموزش وپرورش دوره ی متوسطه (مورد مطالعه: دانش آموزان ودبیران متوسطه ی نظری ). مازندران، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار وشهادت.صفحات 189-177
- صالحی عمران ابراهیم؛مهدی سبحانینژاد؛ حسین فرهیخته چهارباشلو( 1394) تحلیل میزان توجه به مولفههای شهداء وایثارگران دفاع مقدس در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری، مقاله 14، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور
- صحيفه نور، مجموعه رهنمودهاي امام راحل(ره)، وزارت ارشاد، تهران 1361- 1371.
- مبتکرسرابی،اسفندیار.(1397).لاله های حوزه،تهران: بنیاد شهید انقلاب اسلامی، نشر شاهد
- مجله سیاست دفاعی، سال بیست وپنجم، شماره 99، تابستان - مختاری پور، مرضیه؛ سیادت، سید علی. (1385). آثار پیامدهای فرهنگی ایثار و شهادت. شیراز: مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.صفحات 162-148
- مهدی آزاد، محمود. (1375). با عبادت تا معراج، تهران: نشر شاهد.