Passion and Enthusiasm in Maulana's Utopia (Research on the Masnavi Manawi)
Subject Areas :Shirin Sadughi 1 , سید مجید تقوی بهبهانی 2 , رضا مهربان قزلحصار 3
1 - Islamic Azad University of Mashhad
2 - دانشگاه آزاد مشهد
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد مشهد
Keywords: Utopia , enthusiasm , Maulana, passion.,
Abstract :
In his utopia, Rumi seeks to create motivation and passion for eternal life along with spirituality. He tries to remove the obstacles from the seeker's feet in Utopia. The spiritual masnavi is full of verses, narratives, stories, and allegories that promise man to his own essence, and the masnavi is a description of love from the beginning to the end. Love for the boundless existence that is full of the presence of the beloved. Giving meaning and enthusiasm for life is one of the foundations of the psychological school of meaning therapy, which follows the will directed to meaning. According to the studies carried out, this research is descriptive-analytical and library type. A model that, by giving meaning to the meaning and concept of solutions of passion, considers life based on the practical model of Rumi's mysticism. The purpose of this research is to study the case of meaning and conceptualization, which by giving meaning to the behaviors, responsibilities, pains and sufferings, makes the contemporary man determined to reach the absolute truth and become empty of the essence of God. The result is that Maulvi guides mankind to happiness by using national and religious myth models such as Rostam, Hazrat Ali, Rasul Akram to draw the earthly paradise or Utopia, and of course from the "decrees" of his era, Hossam al-Din Chalapi and Shams Tabrizi.
1. قرآن کریم (1400). ترجمۀ مهدی الهی قمشه¬ای، تهران :هلیا.
2. اسلامی ندوشن، محمدعلی (1396). آواها و ايماها، چاپ هفتم، تهران: قطره.
3. اصیل، حجت اله (1371). آرمان شهر در اندیشۀ ایرانی، تهران: نی.
4. پرنیا، امان (1379). مراتب جامعه و ارتباطات انسانی در آرمانشهر مولوی با تأکید بر مثنوی، همایش بین المللی جستارهای ادبی ، زبان و ارتباطات فرهنگی.
5. پورنامداريان، تقی (1380). در سايه آفتاب، تهران: سخن.
6. مجلسی، محمد باقر. بحارالانوار، جلد 51 .
7. حاج زین العابدین، فاطمه و همکاران (1396). در مقالۀ تحلیل مفهوم معنی و شوق زندگی در مثنوی معنوی باتأکید بر نظریۀ ویکترو فرانکل. دورۀ 27، شمارۀ 96، تابستان 1402، 304-281.
8. حسينی باقرآباد، زيبا (1388). تطبيق و شرح اصطلاحات عرفانی در شعرعطار و مولانا، پايان نامه، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
9. حق لسان، مسعود (1397). کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام.
10. حلبی، علی اصغر (1377). مبانی عرفان و احوال عارفان، چاپ دوم، تهران: اساطير.
11. زرین کوب، عبدالحسین (1372). پیر گنجه در جستجوی ناکجاآباد، تهران: سخن.
12. سجادی، جعفر (1389). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ نهم، تهران: طهوری.
13. سعيدی، گل بابا (1384). فرهنگ اصطلاحات عرفانی ابن عربی، چاپ دوم، تهران: شفيعی.
14. سنايی،غزنوی ابوالمجد، مجدودبن آدم (1368). حديقه¬الحقيقه و شريعه¬الحقيقه، تهران: دانشگاه تهران.
15. شريفی،محمد (1387). فرهنگ ادبيات فارسی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ نشر نو- معين.
16. عبدالحکیم، خلیفه (1356). عرفان مولوی، ترجمه احمد محمدی و احمد میر علایی. جلد 2.
17. فروزان فر،بديع الزمان (1361). احاديث مثنوی، تهران: اميركبير.
18. محمدی منفرد، بهروز (1387). چیستی اتوپیا، نشریه کلام و عرفان، سال دوم، بهار، شمارۀ پنجم.
19. مرغوب،حوا و سرامی ،قدمعلی (1395). بررسی حس نوستالژی در مثنوی مولانا با نگرش به توابع (میانجی¬های) شوق بازگشت، نشریه عرفان اسلامی سال 14 تابستان 1397 شماره 56.
20. مولوی ، جلال الدین محمد (1387). غزليات شمس تبريز ، دو جلد، به كوشش محمدرضا شفيعی كدكنی،تهران: سخن.
21. _____، ______ (1370). مثنوی معنوی، تصحیح ر.ا. نیکلسون، تهران: مولوی.
22. _____ ، _____ (1400). مثنوی معنوی،7 جلد، به كوشش كريم زمانی،تهران: اطلاعات.
23. میرزابیگی، زنیب (1385). فراق شمس، تهران: ققنوس.
24. میزانی، نادره (1387). آرمان گرایی ایرانی، تهران ، فیض.
25. ولز، اچ. جی؛ یوتوپیاها، فخر یاسری، فصلنامه ارغنون، پاییز 1383، شمارۀ 25.