Investigating the structure and narrative form of the folk tale Abumuslim Nameh
Subject Areas :
zahhra Kord
1
,
reza sadeghi shahpar
2
,
Shahrooz jamali
3
1 - PhD. student of Persian language and literature, Hamedan branch, Islamic Azad university, Hamedan
2 - Islamic Azad UniversityPersion Language and Literature,Hamedan Branch,Islamic Azad University,Hamedan,Iran,Hamadan branch
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Hamadan Branch
Keywords: Folk tales, Abumuslim Nameh, Narrative structure and form, narrative elements, Abutaher Tarsusi.,
Abstract :
Folk tales have some common narrative elements that give them a single narrative form and structure, and storytellers adhere to these patterns and organize their story structure with the help of and based on these elements and techniques. Abumuslim Nameh is one of the epic and historical folk tales written by Abutaher Tarsusi, one of the storytellers of the 6th century. In this study, the researchers seek to examine Abumuslim Nameh in terms of form and narrative elements and answer the main question of whether this story is based on the narrative and structural pattern of Iranian folk tales or not? The results of the studies show that the aforementioned story follows the same pattern and has all the narrative elements common to folk tales in terms of form and structure, Except that in the ways of falling in love with the hero, it does not follow this pattern. The opening phrases, the presence of the narrator and speaker in the story, epistolary writing, dream visions, the intervention of natural and supernatural forces in the story, the methods of warship, and the way the hero falls in love are among the elements and techniques used by the storyteller in Abumuslim Nameh, and from a morphological perspective, the author has made the tale follow the macro-narrative pattern of these stories; in such a way that when compared with other Iranian folk tales, complete similarity is observed in their narrative structure. The importance of this research is that it leads to understanding the structure and narrative elements of the story of Abu Muslim Nameh and, consequently, other long Persian folk tales.
1. افشاری، مهران و مداينی، مهدی (1377). هفت لشگر (طومار جامع نقّالان)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2. بیغمی، مولانا محمّدبن احمد (1381). دارابنامه،2جلدی، تصحیح ذبیح¬الله صفا، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
3. خواجوی كرمانی (1370). خمسه، تصحيح سعيد نياز كرمانی، کرمان: دانشگاه شهيد باهنر كرمان.
4. ذکاوتی قراگوزلو، علیرضا (1387). قصّه¬های عامیانه ایرانی، تهران: سخن.
5. طرسوسی، ابوطاهر (1380). ابومسلم نامه، 4 جلد، به کوشش حسین اسماعیلی، تهران: معین.
6. محجوب، محمدجعفر (1382). ادبیات عامیانه ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: چشمه.
7. میرعابدینی، حسن (1392). تاریخ ادبیات داستانی ایران، تهران: سخن.
8. نظامی¬گنجوی، الیاس¬بن¬یوسف (1333). خسرو و شیرین، تصحیح وحید دستگردی، چاپ دوم، تهران: کتابفروشی ابن سینا.
9. نقیب¬الممالک شیرازی، میرزا محمدعلی (1399). امیرارسلان نامدار، به ویراستاری منوچهر کریم¬زاده، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
10. جمالی، سارا و صیادکوه، اکبر (1401). بررسی و تحلیل شیوه¬های وصف عشق در سمک عیار. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، شماره 52، ص 384- 406.
11. محجوب، محمدجعفر (1368). ابومسلم¬نامه سرگذشت حماسی ابومسلم خراسانی، ایران شناسی، شماره 4، ص691-704.
12. هاناوی، ویلیام (1392). رمانس¬های عامیانه فارسی پیش از دوره صفوی. ترجمه ابوالفضل حرّی، کتاب ماه ادبیات. شماره¬ 193. ص11- 6.
13. ____،____ (1392). عناصر روایی در رمانس¬های پیش از عصر صفویه. ترجمه ابوالفضل حرّی، کتاب ماه ادبیات. شماره¬ 194. ص23 – 17.
14. ____،____ (1393). ویژگی¬های رمانس¬های پیش از عصر صفوی. ترجمه ابوالفضل حرّی، کتاب ماه ادبیات. شماره¬ 200. ص14 – 10.