Principles of Spiritual Education and Training in Naseri Ethics
Subject Areas : Main Subject
1 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
Keywords: : Khwaja Nasir al-Din Tusi, Nasirian ethics, spiritual education and training,
Abstract :
This research was conducted with the aim of investigating and explaining the health of the soul in the book "Ethics of Nasseri" by Khwaja Nasir al-Din al-Tusi. Understanding the diseases of the soul and the ways to eliminate these vices is very necessary in order to achieve human perfection and reach the presence of God. Khwaja Nasir al-Din al-Tusi paid special attention to this issue in the book "Ethics of Nasseri" and emphasized and recommended the health of the soul and the treatment of diseases of the soul with the comprehensive model he presented in this regard. The main goal of the research is to maintain spiritual health and understand the diseases of the soul and their treatment from the perspective of Khwaja Nasir al-Din Tusi. This research was conducted using a descriptive-analytical method and a textual research approach.The findings of the study show that taking care of the soul and keeping it in balance is essential. Each of the human soul powers, when out of balance, becomes impaired and diseases occur. By exercising the rule of reason and paying attention to the powers of thought and presenting appropriate patterns and actions, the soul can be kept on the path to health and protected from excesses and excesses of all three powers of thought, repulsion, and attraction, and diseases such as ignorance, anger, envy, etc. Khwaja Nasir al-Din Tusi is aware of this issue and offers a comprehensive and complete method for balancing ,
قرآن کریم
- ابن سینا، 1998)، رساله فی علم اخلاق، بیروت: الشرکه العالمیه لکتاب.
- _____، (1377)،الهیات نجات، ترجمه یحیی یثربی، تهران: انتشارات فکر روز.
- ابن مسکویه، رازی(1371)، تطهیر الاعراق، ترجمه مجتهده امین، تهران: انجمن حمایت از خانواده های بی سرپرست.
- ابوالحسننیارکی، فرشته و قربانی، هاشم(1398)، الگوی سلامت نفس نزد خواجه نصیرالدین طوسی، فصل نامه انسان پژوهی دینی،صص135-159.
- ارسطو(1364)اخلاق نیکوماخوس، ترجمه رضا مشایخی، تهران: دهخدا.
- افلاطون(1380)مجموعه آثار، ترجمه رضا کاویانی و محمد حسن لطفی، ج3، تهران: خوارزمی.
- تميمى آمدى، عبدالواحدبن محمد،(1366)، غررالحكم و دررالكلم، تهران: دانشگاه تهران.
- خادمی، عین الله(1392)،چیستی سعادت از نظر مسکویه، ش6، صص61-82.
- خراسانی، شرف الدین(1352)از سقراط تا ارسطو، تهران: دانشگاه ملی ایران.
- رازی، محمدبن زکریا( 1384)، الدراسه التحلیلیه لکتاب الطب الروحانی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- رودگر ، نرجس و کبیری، زینب(1393) رابطه نفس و بدن از دید خواجه نصیر طوسی، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، دوره18، ش 61.
- سجادی، سید جعفر،(1370)، فرهنگ لغات، اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: نشر کتابخانه طهوری.
- صدرالمتألهین(1366)، شرح اصول کافی، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- طوسی، نصیرالدین (1387)، اخلاق ناصری، تصحیح مجتبی مینوی، علیرضا حیدری، ناشر: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
- عزالدین محمودکاشانی، (1376)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، به تصحیح جلال الدین همایی، چ پنجم، موسسه نشر هما.
- غزالی، ابوحامد( 1361)، کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، تهران: بهجت.
- فارابی، ابونصر محمدبن محمد(1405)، فصول منتزعه، تحقیق و تصحیح: قوزی نجا، چاپ دوم، تهران: مکتبه الزهراء
- قراملکی، فرامرز(1391)، نظریۀ اخلاقی محمدبن زکریای رازی، تهران: موسسه حکمت و فلسفه ایران.
- کیانی، سمیه و بختیار نصر آبادی حسنعلی، (1390)، اهداف، اصول و روش تربیتی و اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیر الدین طوسی مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 19، ش12، صص94-65.
- مجلسى، محمدباقر،(1403ق) بحارالانوار، بيروت:مؤسسه الوفاء.
- معين، محمد،(1371)، فرهنگ معين، تهران:اميركبير.
- ملاصدرا، محمدبن ابراهیم(1981م)الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، چ3، بیروت: دار احیاء التراث