A study of the manifestations of the fluidity of place in the novels "Beirut" by Ghada Al-Samman and "Who Believes Rostam?" by Ruhangizh Sharifian
Subject Areas : Literary criticismbehnaz darianavard 1 , زرينتاج پرهيزكار 2 , Seyed Ebrahin Arman 3
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
3 - Department of Arabic Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
Keywords: Novel, Place, Migration, Ghada El-Samman, Roohangiz Sharifian,
Abstract :
The literature of migration as one of the political, social and cultural mechanisms among different nations is an important issue and enables the exchange of cultural and social elements from one land to another, and the impact and influence that results from this transfer can appear in the members of the destination and origin communities. In the meantime, the element of place as one of the important elements of the literary text plays a fundamental role in Persian and Arabic novels, and writers have made unique use of this artistic element. Ghada Al-Samman and Ruh-e-Zaniz Sharifian are among the Syrian and Iranian writers who have written based on the concept of migration in the two novels “Beirut 75” and “Who Believes in Rostam?”; both authors have paid special attention to the element of place in the aforementioned novels. And both novels have had a lot of frequency and diversity due to the active functioning of this mechanism. Places can be divided into levels: urban and rural places such as: Beirut, Damascus, apartment, Duma village, a tavern, a coffee shop, a hotel, a restaurant, a school, a pharmacy, and Iran. In this article, the researcher uses a descriptive-analytical method to examine the manifestations of place fluidity in the two novels mentioned.
فرشیدورد، خسرو، (1382)، دربارة ادبیّات و نقد ادبی(2)، انتشارات امیرکبیر، تهران.#
زرّين كوب، عبدالحسين. ( 1381 ). شعر بي نقاب، چاپ نهم، انتشارات علمي#
نجم عراقی، منیژه و دیگران (1385)، زن و ادبیات، سلسله پژوهش های نظری درباره مسائل زنان، تهران: چشمه.#
حرّی، ابوالفضل، (1388)، سنخشناسی و وجوه تمایز قصص قرآنی، فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، سال سوم، شمارۀ 15، صص 1- 28.#
میرصادقی، جمال (1380)، عناصر داستان، جلد چهارم، تهران: سخن.#
شریفیان، روح انگیز (1388)، چه کسی باور می کند رستم، تهران: مروارید#
الحباشه، صابر (2010)، غوایة السرد قراءات في الروایة العربیة، دمشق: دارنینوی#
حبیلة، الشریف (2010)، بنیة الخطاب الروائی، دراسة في روایات نجیب کیلاني، الأردن: عالم الکتب الحدیث.#
لحمدانی، حمید (1991)، بنیة النص السردي، بیروت: المرکز الثقافی العربی، چاپ اوّل#
النصیر، یاسین (2010)، الروایة و المکان، دمشق: دار نینوی، چاپ دوّم.#
زغریتف خالد (1386)، زیباشناسی مکان و زمان در شعر غادة السمان، مجله تخصصی فرهنگی -هنری ویژه آشنایی با سوریه، سال دوم، شماره 7، صص 14-28.#
ولید حافظ، محمد (1389)، فلسفة قهوه و قهوه خانه در دمشق، ترجمه: یدالله ملایری، مجله تخصصی فرهنگی-هنری ویژه آشنایی با سوریه، سال پنجم، شماره 18، صص 62-70.#
بنیني، زهیرة (2008)، بنیة الخطاب الروائي عند غادة السمان، جامعة العقید الحاج لخضر باتنة، قسم اللغة العربیة و آدابها.#
جوانرودی، مصطفی (1387)، بررسی تطبیقی آثار ادبی غادة السمان و فروغ فرخزاد، دانشگاه تهران، گروه زبان و ادبیات عربی#
رکنی، محمد امین (1391)، نماد در شعر دیروز و امروز.#
#http://www.daneshju.ir/forum/f930/t72370.html#
احمدزاده، شیده (1391)، مهاجرت در ادبیات و هنر، مجموعه مقالات نقدهای ادبی-هنری، تهران: سخن.#
مدرسی، یحیی (1393)، زبان و مهاجرت، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول.#