Designing A Corporate Entrepreneurship Model based on Social Capital: A Meta-Synthesis Study (Case Study: Imam Khomeini Relief Foundation)
Morteza mouseli
1
(
)
hamdollah ManzariTavakoli
2
(
Department of Management, , Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
)
Sanjar Salajeghe
3
(
Management,Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Kerman, Iran
)
saeed sayadi
4
(
Department of Management, Faculty of Literature and Humanities, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
)
Hojat Babaei
5
(
Department of Mathematics, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
)
Keywords: Corporate Entrepreneurship, Social Capital, Meta-synthesis, Imam Khomeini Relief Foundation,
Abstract :
Corporate entrepreneurship is a socio-economic process influenced by the existence of social ties and connections . This study aimed to design a model for corporate entrepreneurship with a focus on social capital (a case study of the Imam Khomeini Relief Foundation). The methodology of this study is qualitative, (meta-synthesis approach), and uses the seven-step method of Sandelowski and Barroso (2007). The statistical population of the research is all scientific resources related to the subject of social capital and corporate entrepreneurship in the domestic scientific platforms in the period (1388-1403 AH) for Persian articles and foreign databases (2008-2023 AD) for foreign research. Accordingly, 56 articles were selected in a targeted manner and after meeting scientific criteria, and were subjected to the process of synthesized, aggregation, classification, combination, and interpretation.. Furthermore, the articles’ validity was assessed using the Critical Appraisals Skills Programme (CASP), and Cohen’s Kappa test was used to approve reliability. This process yielded A total of 224 indicators, 37 concepts, and 7 dimensions (main categories) were identified. As a result, the corporate entrepreneurship model with an emphasis on social capital has seven main categories, including: organizational entrepreneurial leadership, social and entrepreneurial strategies, organizational social resources, entrepreneurial orientation, environmental adaptability, entrepreneurial capabilities of human resources, and finally, entrepreneurial corporate architecture.
1. احمدپورداریانی، محمود؛ کریمی، آصف. (1397). کارآفرینی سازمانی از نظریه تا عمل. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
2. احمدی، مهدی؛ مرادی، آرام.(1400). طراحی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: وزارت ورزش و جوانان ج.اسلامی ایران). نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران: 1-19.
3. الوانی، سیدمهدی؛ صفری، سعید؛کهن هوش نژاد، رضا؛ خدامرادی، سعید. (1395). عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه صنایع غذایی). فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25(82): 1-27.
4. امیدیان، گلی؛ نجفی¬هدک، محسن؛ نگهبان¬کراتی، حسن. (1399). رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شهرداری مشهد. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران، تهران: 1-10.
5. پیرایش، رضا؛ امیری، وحید؛ جعفری، ملیحه؛ و ایمانیبرندق، محمد. (1399). بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و جهتگیری کارآفرینی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی استراتژیک در شرکتهای صنعتی زنجان. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 14(52).
6. جهانگیری، علی؛ قوپرانلو، مهرنوش؛ و حاج زاده، مصطفی. (1391). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی. جامعه شناسی مطالعات جوانان.
6. خنیفر، حسین؛ بابائیان مهابادی، سمیه؛ طاهری نژاد، فائزه. (1394). چیستی نسبت دین و سرمایه اجتماعی با نگرش فلسفی، مجله علمی فلسفه دین، 12(1): 175-196.
7. ذوالفقاری، اکبر؛ عشایری، طاها. (1402). مطالعه نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی،فراتحلیل پژوهشهای بازه زمانی 1384-1401. مدیریت سرمایه اجتماعی، 10(1)
8. رجبی¬فرجاد، حاجیه؛ معدنکار رزیتا. (1398). تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی ظرفیت سازمانی (مورد مطالعه: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد)، 9(33).
9. رضوانی، مهران ؛ طغرایی، محمدتقی. (1390) . نقش آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان (مورد مطالعه: شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)،https://civilica.com/doc/66371
10. زارعی¬متین، حسن؛ بنائی، امیرحسین؛ مزینانی¬شریعتی، سارا.(1398). نگاهی نظام¬مند به مفهوم سرمایه اجتماعی: چیستی، چرایی، چگونگی. مدیریت سرمایه اجتماعی، 6(1): 59-84.
11. عربشاهی، سمانه. (1399). طراحی مدل کارآفرینی سازمانی در سازمانهای دولتی ایران. رساله دکتری دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری.
12.قاسمزاده، ابوالفضل؛ رزاقی، محمد؛ هدایتیخوشمهر، عزیز. (1400). بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز، سهم متغیر مدیریت دانش. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 8(29):73-103.
13. کردنائیج، اسدالله؛ زالی، محمدرضا؛ بهامین، ماجد. (1392). راهکارهای ساختاری توسعه کارآفرینی در ایران. توسعه کارآفرینی، 6(2): 95- 114.
14.لطافت، سکینه؛ کریمی طاهر، رسول. (1401). تأثیر ادراک عدالت، هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی درون سازمانی کارکنان شهرداری شهر قدس. مطالعات مدیریت شهری، 14(50)، 75-85.
15. محجوب روش، شبنم ؛ دانش فرد، کرم اله ؛ میرسپاسی،ناصر . (1400). طراحی الگوی نقش دولت در ارتقای سرمایة اجتماعی با رویکرد خلق ارزش عمومی در سازمانهای دولتی ایران. مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
16.منتظری، محمد؛ پسندی پور، ندا؛ علیرضایی، اسداله. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی. مورد مطالعه کسبوکارهای کوچک و متوسط منطقه ویژه اقتصادی سیرجان. مدیریت سرمایه اجتماعی، 3(4): 605-583.
17.موسوی¬میرکلایی، سیدزمان. (1399). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی اداره پست استان مازندران).رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 1(1):66-83.
18.موسی خانی، مرتضی؛ الوانی ، سیدمهدی؛ تابع جماعت، ماشاالله؛ داوری، علی. (1396). الگوی کارآفرینی استراتژیک. فصلنامه پژوهشهای سیاستگذاری انرژی، 3(7):171-200.
19.موغلی، علیرضا؛ بهمنیاری، حمید؛ دانشور، بهاره؛ معصومی، رحیم. (1394). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی.
20 . میرسپاسی، ناصر؛عابدینی، مریم؛ حقشناس کاشانی، فریده. (1398). ارائه مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد ارتقاء سرمایه اجتماعی سازمانی. فصلنامه مدیریت منابع در انتظامی، 7(1)
Abreu, M., & Grinevich, V. ( 2013). The nature of academic Entrepreneurship in the UK: Widening the focus on entrepreneurial activities. Research Policy, 408– 4222 Awaworyi Churchill, Sefa ., Hayward, Mathew ., Smyth, Russell & Trinh, Trong-Anh. 2023. "Crime, community social capital and entrepreneurship: Evidence from Australian communities," Journal of Business
Venturing, Elsevier, vol. 38(2). Ali, A., & Yousuf, S. (2019). Social capital and entrepreneurial intention: empirical evidence from rural community of Pakistan, Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(64).
Antonic, B., & Hisrich, G. (2004). Corporate Entrepreneurship Contingencies and Organizational Weaith Creation, Journal of Management Development, 23(6): 518-550.
Bosma, n., Hill,s A., Ionescu-Somers, Kelley, D. J., & Levie .(2020). Global Entrepreneurship Research Association.
Crowley, F., & Barlow, P. (2022), "Entrepreneurship and social capital: a multi-level analysis", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 28 No. 9. Do Adro, Francisco., Fernandes, Cristina ., Veiga, Pedro M., & Kraus, Sascha (2021). “Social entrepreneurship orientation and performance in non-profit organizations”, International Entrepreneurship and
Management Journal, 17(4), pp. 1591-1618 .
Dufays, Frédéric & Huybrechts, B . (2014). “Connecting the dots for social value: A review on social networks and social entrepreneurship”, Journal of Social Entrepreneurship, 5(2), pp. 214-237
Erwin, E. J., Brotherson, M. J., & Summers, J. A. (2011). Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200. .Harpham, T. (2013) Urbani eading open innovation: The role of strategic entrepreneurial leadership in orchestration of value creation and capture in GitHub opensource communities zation and mental health in developing countries: A research role for social scientists، Publichealth professional and social psychiatrists. Soc Sci Med, 32 (2) .Herná Hisrich, R. D., Peters, M.P., & Shepherd, D. (2017), Entrepreneurship, 10th ed., McGraw-Hill, New York, NY. Ince,h. Imamoglu ., & Karakose .(2023) . Entrepreneurial orientation, social capital, and firm performance: The mediating role of innovation performance . The International Journal of Entrepreneurship and Innovation.
.Jofreh, M., Dehsorkhi, H ., & Yasini, A. (2013). Organizational Social Capital with the Human Resource Management Approach. Asian Journal of Business Management, 5(1): 124-129
Kuratko, D. F., & Morris, M. H. (2018). Corporate Entrepreneurship: A Critical Challenge for Educators and Researchers. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 1(1): 42-60.
.Loukopoulos, A., Papadimitriou, D. & Glaveli, N. (2024), "Unleashing the power of organizational social capital: exploring the mediating role of social entrepreneurship orientation in social enterprises' performances", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 30 No. 5, pp Mahfud, T., Triyono, M., Sudira, P., & Mulyani, Y. (2020). The influence of social capital and entrepreneurial attitude orientation on entrepreneurial intentions: the mediating role of psychological capital. European
Research on Management and Business Economics, 26(1): 33-39. .
Martínez-Román, J. A., & Romero, I. (2013). About the determinants of the degree of novelty in small businesses’ product innovations. International Entrepreneurship and Management Journal, 9(4): 655-677.
.Robert, A., Baron, Jintong, Tang, Zhi, Tang, Yuli, Zhang. (2018). Bribes as entrepreneurial actions .Roslan, Muhammad., Hamirul, Hamizan., Hamid, Suraya., Ijab, Mohamad Taha., Yusop, Farrah Dina.,& Norman, Azah Anir. (2022). Social entrepreneurship in higher education: challenges and opportunities
, Asia Pacific Journal of Education, 4 (3):.588-604. .
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company. .
Sen, Pritha (2007). Ashoka’sbigidea:Transforming the world through sociale ntrepreneurship, Futures,39(5): 534-553 Şendoğdu, Aslan., Erdirençelebi, Meral. (2014). Organizational Social Capital & Its Importance In Human Resources Management. The Clute Institute International Academic Conference, Munich, Germany, 362-365 .Suryandharu, Trianom., Sanusi, Anwar., & Harsono, Harsono. (2019). The Influence of The Motivation, Leadership and Social Networking for the Formation of Social Entrepreneurship, International Journal of
Advances in Social and Economics, 1(1): 6-15
Yang, P. Y., Chang, Y., & Chen, M. (2016). Factors Nurturing Academic Entrepreneurship in Taiwan. Journal of Enterprising Culture, 14(4):267-290 4
Zahra. (2015). Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach, Journal of Business Venturing, 8(4):319- 40.
Zimmer, L. (2007). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3): 311-318.