Analysis of the theoretical and legal foundations of the difference in blood money between Muslim men and women in Imamiyya jurisprudence
Subject Areas : All jurisprudential issuesAliasgar Sharifi 1 , اسماعیل قمری 2 , Jamil Fattahi 3
1 -
2 - علوم انسانی/ دانشکده حقوق و علوم سیاسی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه- ایران
3 - University of Science and Research
Keywords: Keywords: blood money, soul, wisdom, cause, ruling.,
Abstract :
One of the issues related to Islamic politics is the issue of diyat. In other words, the books that are called the book of limits, retribution, and diyat in jurisprudence are part of Islamic politics. Politics means the management of the country and the management of the population. If there is no such thing as limits and retribution in human society, or if there is no provision for the crimes that are committed, then the society and the nation will certainly fall apart. Therefore, the book of diyat, like other books, is of great importance. In particular, the book of diyat is to the liking of many intellectuals, because some may have a say in Islamic limits and retribution and present and adopt a different opinion, but they definitely agree on the book of diyat. Why? Because here, in fact, there is a kind of favoritism for the oppressed, that his right (the oppressed) should be taken from the oppressor and the oppressor, while this matter was known, in the Islamic view in Imamiyyah jurisprudence, up to one third of the blood money of a woman and a man is equal, and more than this amount, the blood money of a woman is half the blood money of a man, and the evidence and documents proving this issue are included in the four arguments, and what is evaluated in this article is the foundations of the theory of the difference in blood money of a woman and a man, because at the heart of the issue, like some other jurisprudential discussions, either the cause or the wisdom must be examined, and what is in question in this matter is that the reason as a reason from the point of view of the jurists is not explicitly received from the text of the narrations of the Infallibles,; therefore, an attempt is made to analytically address this view and approach to the wisdom and reason for the difference in blood money in this matter by examining the foundations of the views of Imamiyyah jurists.
۱ـ اردبيلى، سيد عبد الكريم موسوى،(۱۴۲۳ ه. ق)، فقه القضاء، دو جلد، قم – ايران.
۲- اشتهاردى، على پناه، (۱۴۱۷ه. ق)، مدارك العروة (للإشتهاردي)، ۳۰ جلد، دار الأسوة للطباعة و النشر، تهران – ايران.
۳- جوادی آملی، عبدالله، (۱۳۸۶)، زن در آیینه ، چاپ و نشر اسراء.
۴- جوادی آملی، عبدالله ،(۱۳۹۰) تفسیر تسنیم ، چاپ و نشر اسراء ، ج ۲۰.
۵- جواهرالکلام، محمد حسن نجفی،(۱۴۳۲ه. ق)، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، چاپ و نشر دارالکتب اسلامیه، ج ۴۳.
۶- حر عاملی، محمد بن حسن، (۱۴۰۱ه. ق)، وسایل الشیعه، چاپ و نشر مکتبه الاسلامیه، ج۱۹.
۷- خسروشاهی، قدرت اله،(۱۳۸۰)، فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام .1380، چاپ اول، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی بوستان ، قم، ایران.
۸- خويى، سيد ابو القاسم موسوى،(۱۴۲۲ ه.ق)، مباني تكملة المنهاج، مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي ره، قم ، ايران، ج ۲.
۹- شوشترى، سيد محمد حسن مرعشى، (۱۴۲۷ه.ق)،ديدگاههاى نو در حقوق، دو جلد، نشر ميزان، تهران – ايران.
۱۰- شیروانی، علی(۱۳۷۶) ، شرح لمعه الدمشقیه، چاپ و نشر دارالعلم، ج۱۴.
۱۱- طريحي، فخر الدين بن محمد،(۱۳۷۵)، مجمع البحرين – چاپ سوم، تهران، ایران.
۱۲- طوسى، محمد بن حسن،(۱۳۸۷ ه. ق)، المبسوط في فقه الإمامية، ۸ جلد، المكتبة المرتضوية لإحياء الآثار الجعفرية، تهران – ايران.
۱۳- عاملى، زين الدين بن على،(۱۴۱۰ ه. ق)، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشّى - كلانتر)، ۱۰ جلد، كتابفروشى داورى، قم – ايران.
۱۴- علیدوست، ابوالقاسم ،(۱۳۸۸)، فقه و مصلحت، چاپ اول ، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اندیشه اسلامی ،قم ، ایران.
۱۵- قربانی لاهیجی، زین الدین ،(۱۳۸۰)ایات الاحکام ،چاپ و نشر انتشارات سایه ،ج۵ .
۱۶- گلپايگانى، سيد محمد رضا موسوى، (۱۴۰۹ه.ق)، مجمع المسائل (للگلبايگاني)، دار القرآن الكريم، قم - ايران، دوم، ۵جلد.
۱۷- لارى، سيد عبد الحسين، (۱۴۱۸ه.ق )،مجموعه مقالات، در يك جلد، مؤسسة المعارف الإسلامية، قم ، ايران.
۱۸- لنكرانى، محمد فاضل موحدى،(۱۴۱۸ه.ق)، تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة - الديات، در يك جلد، مركز فقهى ائمه اطهار عليهم السلام، قم - ايران.
۱۹- مروارید، علی اصغر، (۱۴۱۹ه. ق)، موسوعات الفقیه، چاپ و نشر دارتراث بیروت.
۲۰- مطهرى، شهيد مرتضى، (۱۳۷۶)، فقه و حقوق (مجموعه آثار)، قم - ايران، اول، ج ۳.
۲۱- مطهری، مرتضی، (۱۳۵۷)، حقوق زن در اسلام، چاپ و نشر صدرا.
۲۲- معاصر، على اكبر،(۱۴۱۲ه. ق)، قاموس قرآن: قرشى بنايى، دار الكتب الاسلامية چاپ: تهران، ج۷.
۲۳- مکارم شیرازی، ناصر ، (۱۳۶۲)تفسیر نمونه، چاپ و نشر دارالکتاب الاسلامیه، ج ۱.
۲۴- مکارم شیرازی، ناصر، (۱۴۲۷ه.ق)، استفتاءات جديد (مكارم)، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب عليه السلام، قم - ايران، ۳جلد.
۲۵- مکی عاملی، محمد بن جمال الدین،(۱۳۷۵)، لمعه الدمشقیه ج3، چاپ و نشر اسماعیلیان، ج۳.
۲۶- منتظری، حسینعلی ،(۱۳۶۹)، مبانی فقهی حکومت اسلامی، چاپ و نشر تفکر، ج۲ .
۲۷- منتظری، حسین علی، (۱۴۲۹ه.ق)،مجازاتهاى اسلامى و حقوق بشر، در يك جلد، ارغوان دانش، قم – ايران.
۲۸- مهرپور، حسین ،(۱۳۹۱)،حقوق زن، چاپ و نشر اطلاعات.
۲۹- مهرپور، حسین،(۱۳۸۷)، حقوق زن از منظر حقوق داخلی مبانی فقهی و موازی بین المللی ، چاپ سوم ، چاپ و نشر اطلاعات، تهران.
۳۰- نجفآبادى، حسين على منتظرى، (۱۳۷۳)،رساله استفتاءات (منتظرى)، ۳ جلد، دارالفکر، تهران ،ايران.