Aesthetics of the Use of the Conjunction "Wow" in the Poems of Saadi Shirazi
Subject Areas :
helma allahverdi
1
,
hosein arian
2
,
Tooraj aghdaie
3
,
mehri talkhabi
4
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2 -
3 - Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
4 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
Keywords: Conjunction "wow", Saadi Shirazi, Aesthetics, ,
Abstract :
The topic of letters is one of the important and influential topics in the Persian language, which is subject to many differences of opinion. Saadi's works are a significant platform for displaying various types of conjunctions with different meanings and functions. In this study, Saadi's poems are examined from the perspective of the aesthetics of the use of the conjunction "Wow". The method of this research is descriptive-analytical and in the form of a questionnaire, and the required information has been extracted from library sources. The results of the study show that letters, including the conjunction "Wow", are of particular importance in Saadi's poems. However, he did not overdo it in using letters. The conjunction "Wow" in Saadi's poems is used mostly in two areas: grammatical role-playing and semantic function. Saadi, with full awareness of the capabilities and capacities of the conjunction "wow", has been able to clearly express a multitude of difficult meanings in the form of this word. The conjunction "wow" takes on different roles and meanings in Saadi's poems, Saadi places the conjunction "wow" in its best and most appropriate place for the emergence of meanings and finding the roles he wants.
منابع و مآخذ
- انوری، حسن و حسن احمدی گیوی( 1374) دستورزبان2، ویرایش دوم، تهران: فاطمی
-دشتی، علی( 1338) قلمرو سعدی، تهران: انتشارات کیهان
-سعدی ، مصلح الدین( 1361) غزلیات سعدی، با تصحیح حبیب یغمایی، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی
-_________________( 1380) کلیات سعدی، با تصحیح محمدعلی فروغی، چاپ دوم: تهران: نشر نامک
-صادقی، مهدی؛ یدالله جلالی پنداری؛ محمدرضا نجاریان ( 1399) لطافت غزلوار در قصاید سعدی، کاوشنامه، شمارۀ 47، صص 153-188
-صیادکوه، اکبر؛ آسیه رئیسی(1395) کارکردهای گسترۀ حرف «واو» در گلستان سعدی، فصلنامۀ هنر زبان، دورۀ 2، شمارۀ 1، صص: 5-32
-فرشیدورد، خسرو( 1392) دستور مفصل امروز، تهران: سخن
-قریب، عبدالعظیم؛ محمدتقی بهار؛ جلال الدین همایی؛ بدیع الزمان فروزانفر؛ رشید یاسمی( 1380) دستور زبان پنج استاد، تهران: اشرفی
-مبارک، وحید؛ مریم رحمانی( 1387) تحول کارکردهای حروف اضافه و ربط در زبان فارسی، پژوهشنانۀ فرهنگ و ادب، شمارۀ 6، صص: 199-218
- موحد، ضیاء، ( 1374) سعدی، چاپ دوم، تهران: طرح نو
-ناتل خانلری، پرویز( 1400) دستور زبان فارسی، تهران: توس
-نوح پیشه، حمیده( 1387) معانی ویژۀ حروف در شعر سعدی، نشریۀ سعدی شناسی، شمارۀ 7، صص: 130-176
-وحیدیان کامیار، تقی( 1382) دستور زبان فارسی 1، تهران: سمت