Investigating the Relationship of Women with Mahdism and Feminist Thought Movements
Subject Areas : Quarterly Journal of Research for the Studies of the Ahl al-Bayt
Mina Habib Nia
1
,
Mehdi Makani
2
1 - Nursing Department, Khalkhal Branch, Islamic Azad University, Khalkhal, Iran (Corresponding author).
2 - Master's Graduate in Human Resource Management, Khalkhal Branch, Islamic Azad University, Khalkhal, Iran.
Keywords: Mahdism, Waiting, Women, Feminist Thoughts.,
Abstract :
Expressing devotion to Imam Mahdi (as) on the one hand requires recognizing that sacred being and on the other hand requires recognizing oneself and the responsibilities and duties that humans have. In this way, recognition and awareness are not enough, but practical action is also necessary. Undoubtedly, the personality characteristics of women are not unrelated to the responsibility of bearing children and raising a generation entrusted to them by God Almighty. If it is mentioned in the narrations that individuals in society are preparing to accept the global rule of Imam Mahdi (as), then undoubtedly, a faithful and prepared generation is a far cry from reality without women playing the role of educators of this generation. Feminism has made women's identity slaves to the sensual desires of men with deceptive tactics such as employment and social activities, with solutions such as abortion and unlimited sexual freedoms. The result of the women's movement in the West has been nothing but a family crisis and a motherhood crisis. The purpose of this study is to examine the relationship between women during the Mahdism era and the currents of feminist thought.
1- قرآن
2- نهج البلاغه
3- ابن ابی الحدید. (1386). شرح نهج البلاغه، محقق محمدابوالفضل ابراهیم، قم: مکتبه آیتالله مرعشی نجفی.
4- اچ. بورک رابرت، (199-م)، لیبرالیسم مدرن، ترجمه الهی هاشمی حائری، ص۴۶۸، چاپ اول: انتشارات حکمت، تهران.
5- الهی، نژاد، حسین (۱۳۹۳). معرفتشناسی مهدویت پژوهی، فصلنامه مشرق موعود، سال هشتم، شماره ۲۹
6- بحارالانوار، (1315-ق)، ج52، ص 223
7- بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۳۰، باب ۲۵
8- بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۴۳، باب۲۷.
9- بحارالانوار، ج۱۰،ص۱۰۴، باب ۷.
10- بحار الانوار، ج۲، ص۲۹۴، باب ۳۴.
11- برتراندراسل، (1386)، زناشویی واخلاق، ص۹۳.
12- بنوات گری،(1377)، زنان از دید مردان، ترجمه محمدجعفر پوینده، ص۵۷، چاپ اول: تهران.
13- بيان الائمه، ج3، ص 338، به نقل از نجم الدين طبسي، همان، ص 69
14- بورسوا، آدام. (1383). «افول اخلاقی آمریکا». در فصلنامة مکاتبه و اندیشه، شمارة 20، زمستان 1383، صص95-107.
15- توحیدی احمد رضا ،(1389)، بررسی جنبش فمینیسم در غرب وایران، ص،۱۷۹
16- حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله. (1417ق). مستدرک علی الصحیحین. قاهره: دارالحرمین.
17- حر العاملی، محمد بن حسن. (بیتا). وسائل الشیعه إلی تحصیل المسائل الشریعه. قم: مؤسسه آل بیت لإحیاء التراث.
18- خامنهای، سید علی. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران، ۳۰/۷/۱۳۸۱.
19- خامنهای، سید علی، بیانات در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم، ۲۲/۱۲/۱۳۶۸.
20- خصائص فاطميه، ص 343، به نقل از نجم الدين طبسي، همان، ص 70
21- خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، (1400)، ج۹، ص۶۴۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
22- خمینی، سید روح الله (۱۳۶۹). صحیفه نور. ۲۲ جلد. تهران: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
23- رحیمی سعید، (1377)، بانوان شیعه، سال اول،ش2، ص35.
24- ذوعلم علی ، (1385)، تجربه کارآمدی حکومت ولایی، ص۲۶۸، چاپ اول: پژوهش گاه فرهنگ واندیشه اسلامی، تهران.
25- خنیفر، حسین، زروندی، جواد و زروندی، نفیسه(۱۳۸۹). جهانی شدن و فرهنگ مهدویت از دیدگاه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی. فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، سال چهارم، شماره ۱۶، صص ۱۱۵-۹۰.
26- شاملی، عباسعلی. (1380). «منزلت زن در اندیشة والای امیرالمومنین(ع)»، در فصلنامة کتاب زنان، شمارة 11.
27- رژه گارودی، (2019-م)،زنان چگونه به قدرت می رسند، ترجمه امان الله ترجمیان، ص۸۱، چاپ دوم: انتشارات پرشکوه، تهران.
28- صانعی سید مهدی ،(1387)، پژوهشی در تعلیم وتربیت اسلامی، ص۱۱۴، چاپ اول: انتشارات سناباد، مشهد.
29- صدر سیدرضا ،(1386)، زن وآزادی، به کوشش سیدباقر خسروشاهی، ص۱۳۸، چاپ اول: انتشارات بوستان کتاب، قم.
30- صدر سید صدرالدین ،(1362)، المهدی، ترجمه محمدجواد نجفی، ص۲۷۱، انتشارات کتاب فروشی الامامیه، قم.
31- طبسی محمدجواد، (1370)،زنان در حکومت امام زمان، ص۱۴، چاپ اول: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، تهران ۱۳۷۰
32- علائی رحمانی، فاطمه. (1369). زن از دیدگاه نهج البلاغه. قم: سازمان تبلیغات اسلامی.
33- عظیمی، کاظم. (۱۳۸۹). درآمدی بر فرهنگ و عناصر آنف مجله دین و ارتباطات. شماره ۳۷.
34- غرر الحکم، ص۱۳۷، ح۲۳۹۹
35- ماری آلیس واترز واویلین رید،(1383)، فمینیسم وجنبش مارکسیستی، ترجمه مسعود صابری، ص۱۰۵، چاپ اول: انتشارات طلایه پرسو، تهران.
36- محمودی سید علی،(1385) ، نظریه آزادی در فلسفه سیاسی هابز ولاک، ص۱۷، چاپ اول: پژوهش گاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، تهران.
37- مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۱۸۰، باب۷۰
38- موسوی اصفهانی، محمدتقی(1373)، مکیال المکارم، ترجمه مهدی حائری قزوینی، ج ۲، ص ۲۳۵
39- موسوی اصفهانی،محمدتقی،(1380)، مکیال المکارم، ج۱، ص۱۶۷، چاپ اول: انتشارات برگ شقایق، قم.
40- نجم الدين طبسي، چشم اندازي به حكومت مهدي(عج)، ص 68 – 76
41- واتسون، هلن. (1382). «زنان و حجاب»، ترجمة مرتضی بحرانی. در فصلنامة کتاب زنان، شمارة 20، تابستان 1382، صص309-330.
42- وسائل الشیعه، ج۱۹، ص۷۵، باب۲
43- نهج الفصاحه
44- ایولین رید، (1380)،آزادی زنان، مسائل، تحلیل ها ودیدگاه ها، ترجمه افشنگ مقصودی، ص۴۷، چاپ اول: نشر گل آذین، تهران .
1.
Glenn Kessler (March 3, 1015). "The zombie statistic about women's share of income and property". The Washington Post . Retrieved May 3, 2020. 2.
America, 1967–1975. Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN 978-0-8166-1787-6. 3.
Roberts, Jacob (2017). "Women's work". Distillations. Vol. 3, no. 1. pp. 6–11. Retrieved 22 March 2018. 4. Messer-Davidow, Ellen (2002). Disciplining Feminism: From Social Activism to Academic Discourse. Durham, NC: Duke University Press. ISBN 978-0-8223-2843-8
. 5.
hooks, bell (2000). Feminism Is for Everybody: Passionate Politics. Cambridge, Massachusetts: South End Press. ISBN 978-0-89608-629-6. 6.
Chodorow, Nancy (1989). Feminism and Psychoanalytic Theory. New Haven, Conn.: Yale University Press. ISBN 978-0-300-05116-2. 7.
Gilligan, Carol (1977). "In a Different Voice: Women's Conceptions of Self and of Morality". Harvard Educational Review. 47 (4): 481–517