Identifying network of intelligent leadership themes for school administrators
Subject Areas :Elham Poormokhtari 1 , Fariba Karimi 2 , Narges Saeidian 3
1 - PhD Student in Educational Management, Department of Educational Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Educational Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Educational Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
Keywords: Intelligent leadership, school administrators, network of themes, organizational knowledge orientation.,
Abstract :
Purpose: Leadership is a factor in achieving essential benefits, which means influencing the hearts and minds of employees, which ensures the success of the organization. Today's world needs leaders who have a new form of intelligence. Therefore, the purpose of the present study was to identify and present a network of intelligent leadership themes for school administrators.
Method: This research is inductive in terms of approach and qualitative in terms of data collection and is based on the content analysis method based on the (Attride-Stirling's thematic network analysis). The research information sources were obtained using articles published in domestic and foreign databases in the field of intelligent leadership.
40 Persian and English articles were included in the analysis process in two time periods: 2009-2022 and 2012-2022. The data were analyzed using content analysis.The method of reviewing and taking the researcher's position and aligning with scientific sources was used to validate the data.
Results: For the intelligent leadership model of school principals, 12 organizing themes and 3 comprehensive themes were obtained from 98 basic themes. The semantic overarching theme includes the themes of follower-centeredness, employee engagement, innovation in the organization, and organizational excellence
Conclusion: Reflection on the results shows that the items obtained are appropriate to the conditions of schools and are an essential component in effective school leadership. Therefore, considering the leadership theories in new models, an attempt is made to look at the phenomenon of leadership from a creative and intelligent angle.
آگاه، فریبا؛ نادی، محمدعلی و کریمی، فریبا. (1400). شناسایی مؤلفههای مؤثر در مشارکت والدین در مدرسه: رویکردی کیفی با روش تحلیل مضمون. مدیریت مدرسه، 9(2): 300-269.
اردلان، محمدرضا و سلطانزاده، وحید. (1394). تأثیرپذیری کارآفرینی اجتماعی از رهبری هوشمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی. توسعه کارآفرینی، 8(3 ): 512-493.
پیریایی، معصومه؛ هاشمی فراشاه، سید ابوالقاسم و میرزایی، شهاب. (1394). رهبری در قرن بیست و یکم. کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار. ۴۱-۳۹.
حبیبی، آرش و سرآبادانی، مونا. (۱۴۰۱). آموزش کاربردیSPSS، تهران: نارون.
حجازی، اسد و نظرپوری، امیر هوشنگ. (1399). بررسی تأثیر ابعاد هوش عاطفی بر رهبری هوشمند در سازمانهای عصر دانش (مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(45): 268-249.
حسینزاده، داوود و طوسی، علیرضا. (1394). بررسی رابطه مدیریت هوشمند با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9(4): 23-9.
زینیوند، زهرا؛ شیری، اردشیر و عباسپور، حیدر. (1400). بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه درهشهر و آبدانان. فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه، 12(47): ۱۰۰-۸۵.
سرفرازی، مهرزاد؛ قاسمی، فاطمه و شفیعی، عاطفه. (1399). گامهای لازم برای ایجاد یک سازمان هوشمند و بررسی نقش رهبری هوشمند دراین نوع سازمانها. اولین کنفرانس علمی پژوهشی مدیریت و مهندسی صنایع.
سرفرازی، مهرزاد؛ هاشمی، سیدمحمود و ابراهیمی، احمد. (1400). رهبری هوشمند مؤلفهای اثرگذار بر بهبود همدلی سازمانی و عزت نفس کارکنان. دومین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان.
سلطانی، ایرج. (1388). هوش ششگانه ابزار رهبری هوشمند. فصلنامه تدبیر، 210: 26-21.
ضیائی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس و آیباغی اصفهانی، سعید. (1387). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران. مدیریت دولتی، 1(1): ۸۶-۶۷.
طاوسی، علیرضا و فضل الهی، سیف اله.(1393). رابطه رهبری هوشمند و سازمان یاددهنده درآموزش وپرورش استان قم، اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم، علی آباد.
طوسی، علیرضا؛ سنجری، احمدرضا؛ قیومی، عباسعلی و احدی، پرویز. (1399). ارائه الگوی رهبری هوشمند برای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 14(1): 19-1.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 2(10): 198-151.
فرح بخش، سعید و محمدی، طاهره. (1393). بررسی رابطه رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران با تعدیلگری مدیریت استرس شغلی در مدارس متوسطه دوم شهر خرمآباد. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 6(21): 112-95.
قاسمی، مریم. (1394). رابطه مؤلفههای رهبری هوشمند با استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
کیخا، عالمه. (1400). پیشبینی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی بر اساس مدل رهبری هوشمند. نامه آموزش عالی، 14(54): 24-7.
کیخا، عالمه؛ هویدا، رضا و یعقوبی، نورمحمد. (1396). بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان با نقش میانجی تفکر انتقادی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(35): 83-61.
میتون، جان. (1399). رهبر هوشمند. ترجمه: علیرضا، ولیان. انتشارات ادیبان روز.
نظری، محمد؛ کاویانی، الهام؛ لایی، سوسن و موسوی، فرانک. (1401). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر رهبری هوشمند مدیران مدارس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 11(4): 133-109.
نورعلیزاده، رحمان و حاجیوند، علی. (1387). رهبری هوشمند (الگوی جدید رهبری برای سازمانهای هوشمند). دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 5(19): 129-117.
نوروزیفرد، محمد و زمانی، علی. (1395). مدیریت اثربخش از طریق شناخت چالشها و ظرفیتهای منابع انسانی سازمان. کنفرانس بینالمللی نوآوری در علوم و تکنولوژی.
وکیلی، محمد مسعود و جهانگیری، نسرین. (1396). فرآیند ارزیابی روایی و پایایی ابزارهای سنجش و اندازهگیری در تحقیقات آموزشی، رفتاری و علوم سلامت (با تأکید بر روایی محتوا). توسعه آموزش در علوم پزشکی، 10(28 ): 117-106.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic tool for qualitive Research. Sage Journals, 1(3), 385-405.
Bass, B. M. (2010). “Theory, Research and Managerial Application” and Managerial Application. Third Edition. The Free press. New York.
Gupta, M. G. (2012). Spiritual intelligence and emotion intelligence in relation to self-efficacy and self-regulation among college students. Journal of Social, 1, 60-69.
Gyoreva, R. (2019). Dimensions of smart leadership in school organization. International journal of advanced research. 7(5), 356-366.
Hardy, M. A., & Bryman, A. (2009). A Handbook of Data Analysis. London: Sage Publications.
Klaus, L., & Fernando, M. (2016). Enacting spiritual leadership in business through ego-transcendence. Leadership & Organization Development Journal, 37(1), 71-92.
Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing Thousand Oaks. Sage.
McKeown, A., & Bates, L. (2013). “Emotional smart leadership: Findings from a study of public library branch managers in Northern Ireland. Library Management, 34(6/7), 462- 485.
Oleksiyenko, A., & Ruan, N. (2018). Intellectual leadership and academic communities. Journal faculty of education, 7(2), 52-71.
Seldon, A., & Abidoye, O. (2018). The Fourth Education Revolution, University of Buckingham Press, London, UK, 1-14.
Sydanmaanlakka, P. (2008). Smart leadership and creativity: supporting creativity through smart leadership. The 2 community meeting, Buffalo, New York.
Zydziunaite, V. (2018). Considerations on intellectual and Academic leadership of a Scholar in Higher Education, Acta Educationis generalis, 8(1), 45-66.