Coalition or non-coalition: Greedy scalar equilibrium in the semi-cooperative game with the role of speculators in the game between fiscal and monetary policy-makers
Subject Areas : Monetary Economics
Davoud Foroutannia
1
,
Davoud Mahmoudinia
2
1 - Department of Mathematics, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran, foroutan@vru.ac.ir
2 - Department of Economics, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran, (Corresponding Author), d.mahmoudinia@vru.ac.ir
Keywords: Game Theory, Coalition Game, Semi-Cooperative Game, Financial Policy, Speculators JEL Classification: O53, E6, E52, C72, C71,
Abstract :
This study examines the role of fiscal policymakers, monetary policymakers, and currency speculators in macroeconomic stability, focusing on Iran. Using a game-theoretic approach, it compares non-cooperative Nash equilibrium, where the government and central bank adopt contractionary policies and speculators remain passive, with a semi-cooperative coalition aimed at reducing speculator profits and minimizing losses for policymakers. The findings reveal that collaboration among players in a coalition achieves higher social welfare and better economic outcomes than non-cooperative strategies.
• بیاتی، المیرا؛ صفوی، بیژن و امیر جعفرزاده (1398). همکاری ایران و قطر در برداشت از ذخایر مشترک گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی) با تاکید بر نظریه بازیها. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 13(45)، 72-47.
• توکلیان، حسین؛ طاهرپور، جواد و فرزاد محسن¬پور (1398). هماهنگی و اثر متقابل سیاست¬های مالی و پولی در
اقتصاد ایران: یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی. فصلنامه پژوهش و سیاست¬های اقتصادی، 27(90)، 241-195
• حسینی، الهام؛ نادمی، یونس، آسایش، حمید و سید حسین سجادی فر (1399). بررسی اثرات متقابل بی ثباتی سیاست های پولی، مالی و نرخ ارز حقیقی در اقتصاد ایران کاربردی از مدل VAR و GARCH. دو فصلنامه مطالعات و سیاست¬های اقتصادی، 7(2)، 133-164
• سامتی، مرتضی؛ فتح آبادی، مهدی و کامران کسرایی (1390). تعادل استراتژی مختلط نش و بازیکنان فوتبال. مطالعه موردی ضربات پنالتی. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 15(5)، 66-47.
• صادقی، عبدالرسول؛ مرزبان، حسین؛ صمدی، علی حسین و کریم آذربایجانی (1400). رابطه میان بازار سرمایه، سپرده¬های بانکی و سفته بازی ارزی: با تاکید بر نقش نرخ بهره در اقتصاد ایران. پژوهش¬های اقتصادی ایران، 26(87)، 42-76.
• عرفانی، علیرضا؛ طالب بیدختی، آزاده و بیتا شهبازی (1401). تقابل استراتژیک مقامات پولی و مالی و فعالان بازار ارز ایران: رویکرد بازی¬های ایستای غیرهمکارانه. فصلنامه پژوهش¬ها و سیاست¬های اقتصادی، 30(102)، 253-217
• محمودی¬نیا، داود (1402). نظریه بازی¬های مقدماتی (کاربرد در اقتصاد و سایر رشته¬ها) جلد اول. انتشارات دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان.
• محمودی¬نیا، داود و داود فروتن¬نیا (1402). دستیابی به تعادل نش و استاکلبرگ در یک بازی استراتژیک بین دولت و بانک مرکزی با فرض وجود نااطمینانی مقام مالی در دستیابی به بودجه. پژوهشنامه اقتصاد کلان، 18(40)، 7-39.
• محمودی¬نیا، داود؛ انجوردا، جکوب؛ دلالی اصفهانی، رحیم؛ بخشی دستجردی، رسول و مجید فخار (1395). تقابل استراتژیک بین دولت و بانک مرکزی در چارچوب بازی¬های همکارانه و غیرهمکارانه (کاربردی از بازی¬های دیفرانسیلی خطی درجه دوم). فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 24، 121-94.
• منصوری، نسرین؛ موسوی جهرمی، یگانه؛ ابوالحسنی، اصغر و بیتا شایگان (1396). تحلیل رابطه بین دولت و بانک مرکزی و سفته بازان در ایران: رهیافت نظریه بازی¬ها با رویکرد تعادل نش. فصلنامه اقتصاد و الگوسازی، 7(28)، صص 139-167.
• Afonso, A., Alves, J., & Balhote, R. (2019). Interactions between monetary and fiscal policies. Journal of Applied Economics, 22(1), 132–151. https://doi.org/10.1080/15140326.2019. 1583309
• Aguiar, M. (2002). Informed Speculation and the Choice of Exchange Rate Regime. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=7b4184b2aa251ead4718a84898ef54022ab4b5d6.
• Algieri, B. (2016). Conditional price volatility, speculation, and excessive speculation in commodity markets: sheep or shepherd behaviour?. International Review of Applied Economics, DOI: 10.1080/02692171.2015.1102204
• Barro, R., & Gorden, D. (1983). Rules, Discretion, and Reputation in a Model of
Monetary Policy. Journal of Monetary Economics, 12, 20-101. https://doi.org/10.1016/0304-3932(83)90051-X
• Bayati, E., Safavi, B., & Jafarzadeh , A. (2019). Iran and Qatar Cooperation in Gas Production from South Pars (North Dome) Gas-Condensate Field: A Game Theory Framework. Quarterly Journal of Economics Modeling, 45(13), 47-72. (In Persian).
• Bennett, H., & Loayza, N. (2000). Policy biases when the monetary and fiscal authorities have different objectives. Central Bank of Chile Working Papers, 66.
• Calvo, G. A. (1978). On the time consistency of optimal policy in a monetary economy. Econometrica, 46 (6), 1411-1428 . https://doi.org/10.2307/1913836
• Carfì, D., Musolino, F (2012). Game theory and speculation on government bonds. Economic Modelling, 29, 2417–2426. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2012.06.037
• Corley, H. W. (2017). Normative Utility Models for Pareto Scalar Equilibria in n-Person, Semi-Cooperative Games in Strategic Form. Theoretical Economics Letters, 7, 1667-1686. https://doi.org/10.4236/tel.2017.76113
• Corley, H. W. (2023). Pure Scalar Equilibria for Normal-Form Games. International Journal of Mathematical and Computational Sciences, 17(8), 85-93. https://publications.waset.org/10013203/pure-scalar-equilibria-for-normal-form-games
• Dwobeng, E., & Corley, H. (2022). Forming Coalitions in Normal-Form Games. Theoretical Economics Letters, 12, 1472-1488. DOI:10.4236/tel.2022.125080
• Engwerda, J.C. (2005). LQ Dynamic Optimization and Differential Games. John Wiley & Sons
• Erfani, A., Talebbeydokhti, A., & Shahbazi, B. (2022). Strategic confrontation within monetary and financial authorities, and foreign exchange market participants in Iran: non-cooperative static games approach. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 30(102), 217-253. (In Persian).
• Friedman, M. (1953). The Case for Flexible Exchange Rate. In Essays in Positive Economics, 157–203. Chicago, IL: University of Chicago Press.
• Gholizadeh, A., Manochehri, S., & Fatemi Zardan, Y. (2022). Modeling of Speculation in the Housing Market of Tehran. Journal of Economics and Modelling. 12(4), 137-179. (In Persian).
• Haque, O., Hossen, A., & Akter, S. (2020). A COOPERATIVE GAME THEORY APPLICATION IN CHICKS BROOD FOOD ALLOCATION BY USING SHAPLEY VALUE METHOD IN GOOD YEARS DATA. Journal of Engineering and Technology for Industrial Applications, 6(25), 21-26
• Hosseini, E., Nademi, Y., Asayesh, H., & Sajadifar, S. H. (2021). An Investigation of the Interaction Effects of Volatility of Monetary, Financial and Real Exchange Rate Policies in the Iranian Economy: Application of VAR and GARCH Models. The Journal of Economic Studies and Policies, 7(2), 133-164. (In Persian).
• Kuttner, K. N. (2002). The Monetary-Fiscal Policy Mix: Perspectives from the U.S. The conference on The Monetary Policy Mix in the Environment of Structural Changes, sponsored by the National Bank of Poland, October, 24–25.
• Kydland, F. E., & Prescott, E. C. (1977). Rules Rather Than Discretion: The Inconsistency of Optimal Plans. Journal of Political Economy, 85(3), 473-491. https://www.jstor.org/stable/1830193
• Lambertini, L., & Rovelli, R. (2005). Monetary and fiscal policy coordination and macroeconomic stabilization. A theoretical analysis. Dipartimento di Scienze Economiche Universit`a di Bologna. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/159305/1/wp0464.pdf
• Mahmoudinia, D. (2023). Introductory game theory (application in economics and other fields) first volume. Vali-e- Asr University of Rafsanjan. (In Persian).
• Mahmoudinia, D., & Foroutannia, D. (2023). Achieving the Nash and Stackelberg Equilibrium in a Strategic Game between the Government and the Central Bank, Assuming the Uncertainty of the Financial Authority in Obtaining the Budget. Macroeconomics Research Letter, 18(40), 7-39, (In Persian).
• Mahmoudinia, D., Engwerda, J., Dallali Esfahani, R., Bakhshi Dastjerdi, R., & Fakhar, M. (2016). Strategic Interaction Between Government and Central Bank in Framework of Cooperative and Non-Cooperative Games. Journal of Economic Modeling Research, 7(24), 83-121. (In Persian).
• Mansourin, N., Mosavi jahromy, Y., Abolhasani, A., & Shayegani, B. (2017). Analyzing the Relationship among Government, Central Bank and Speculators in Iran: Approach of Game Theory and Nash Equilibrium. Journal of Economics and Modelling, 7(28), 139-167. (In Persian).
• Moreno, R. (2005). Motives for intervention. BIS papers, 24, 4-18.
• Nash, J. F. (1951). Noncooperative games. Annals of Mathematics, 54, 289-295.
• Paesani, P., & Rosselli, A. (2020). How speculation became respectable: early theories on financial and commodity markets, The European Journal of the History of Economic Thought, DOI: 10.1080/09672567.2020.1817117
• Parrachino, I., Dinar, A., & Patrone, F. (2006). Cooperative game theory and its application to natural, environmental and water resource issues: Application to water resources. World Bank Policy Reserch Paper, 4074 (November 2006), 1–46 . http://hdl.handle.net/10986/8852
• Sadeghi, A., Marzban, H., Samadi, A. H., & Azarbaiejani, K. (2021). The Relationship among Stock Market, Bank Deposits and Foreign Exchange Speculation: An Emphasis on the Role of Interest Rate in Iran’s Economy. Iranian Journal of Economic Research, 26(87), 41-76. (In Persian).
• Salukvadze, M. E., & Zhukovskiy, V. I. (2020). The Berge Equilibrium: A Game-Theoretic Framework for the Golden Rule of Ethics. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-25546-6
• Sameti , M., Fath Abadi, M., & Kasraei, K. (2011). Mixed-Strategy Nash Equilibrium and Soccer Players A Case Study of Penalty Kicks, Quarterly Journal of Economics Modeling, 15(5), 47-66. (In Persian).
• Shapley, L. S. (1951). Notes on the n-Person Game - II: The Value of an n-Person Game
(ASTIA Document No. ATI 210720). RAND Corporation.
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_memoranda/2008/RM670.pdf
• Stawska, J., & Mourao, P. (2023). Fiscal and monetary interactions in the European countries: panel data analysis. Applied Economics, 55(5), 562-576. DOI: 10.1080/00036846.2022.2091745
• Stawska, J., Malaczewski, M., & Szymańska, A. (2019). Combined monetary and fiscal policy: the Nash Equilibrium for the case of noncooperative game. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 3554-3569, DOI: 10.1080/1331677X.2019.1669063.
• Stawska, J., Malaczewski, M., Malaczewska, P., & Stawasz-Grabowska, E. (2023). The central bank or the government – who really dictates the terms of the policy-mix cooperation in economies with an independent monetary policy?, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 36(2), 2142258. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2142258
• Tavakolian, H., Taherpour, J., & Mohsenpour, F. (2019). Monetary and Fiscal Policy Interaction in Iran: A Dynamic Stochastic General Equilibrium Approach. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 27(90), 195-241. (In Persian).
• Von Neumann, J., & Morgenstern, O. (1944). Theory of Games and Economic Behavior.
Princeton University Press.
• Woroniecka-Leciejewicz, I. (2010). Decision interactions of the monetary and fiscal authorities in the choice of policy mix. Journal of Organisational Transformation & Social Change, 7(2), 189-210. https://doi.org/10.1386/jots.7.2.189_1
• Woroniecka-Leciejewicz, I. (2015). Equilibrium strategies in a fiscal-monetary game: a simulation analysis. Operation research and decision. DOI: 10.5277/ord150205
• Yeung, D.W.K., & Petrosyan, L. A. (2005). Subgame Consistent Solutions for a Class of Cooperative Stochastic Differential Games with Nontransferable Payoffs. Journal of Optimization Theory and Applications. 124, 701–724. https://doi.org/10.1007/978-0-8176-4553-3_8
• Zapata, A., Mármol, A. M., & Monroy, L. (2024). Berge equilibria and the equilibria of the altruistic game. TOP, 32, 83-105. https://doi.org/10.1007/s11750-023-00659-3
Rriginal Article
Coalition or non-coalition: Greedy scalar equilibrium in the
semi-cooperative game with the role of speculators in the game between fiscal and monetary policy-makers
Davoud Foroutannia1 , Davoud Mahmoudinia
**2
Abstract | Received: 03/09/2024
Accepted: 11/01/2025
Keywords: Game Theory, Coalition Game, Semi-Cooperative Game, Financial Policy, Speculators
JEL Classification: O53، E6، E52،C72،C71 |
1. Introduction
Monetary policy, along with fiscal policy, is a crucial aspect of a country’s economic strategy. The central bank employs various tools to achieve its monetary policy objectives, primarily focused on stabilizing inflation through interest rate adjustments. In parallel, governments implement fiscal policies to promote financial stability and economic growth using budgetary measures. On the other hand, to effectively coordinate monetary and fiscal policies, it is crucial to consider the role of foreign exchange market participants, particularly in the economies of developing countries. These participants serve as a third active actor in achieving the desired economic goals. Research on the Iranian economy has analyzed the influence of market speculators and foreign exchange market traders on the strategic decisions of policymakers. Research indicates that speculative activities exacerbate inequality, divert individuals from legitimate businesses, and fuel greed with the allure of quick wealth, putting inexperienced small investors at heightened risk of bankruptcy. In the Iranian economy, the significant reliance on oil revenues for the government's and Central Bank's total foreign exchange reserves means that negative shocks in the oil market can quickly impact the foreign exchange market. As a result of this, the Central Bank's ability to maintain a balance between supply and demand to support its target exchange rate is limited, especially due to the presence of multiple exchange rates. This imbalance between high foreign exchange demand and insufficient supply contributes to the divergence between official and unofficial (market) foreign exchange prices.
2. Research method and data
In this study, we assume that there are three key players in the game: the government, the central bank, and economic speculators in the foreign exchange market. The government aims to achieve the highest possible economic growth by implementing fiscal policies through the use of budgetary instruments. The central bank aims to control inflation in the economy by using monetary policies and interest rate tools. On the other hand, participants in the foreign exchange market seek to maximize their profits through trading foreign currencies in the unofficial market. They do this by taking advantage of the difference between the official exchange rates and the market prices of foreign currencies.et. In this game, we aim to explore what strategies and interactions among the three players can maximize their utility while minimizing social loss. Specifically, we will examine whether non-cooperation among these players, as described by Nash equilibrium, is more effective than forming coalitions for mutual benefit. We will also consider the effects of competing coalitions and whether they can implement a coordinated and combined policy among the three players within the context of a semi-cooperative game, which blends elements of both non-cooperative and cooperative gameplay. We want to determine if these different approaches yield more optimal outcomes.
3. Analysis and discussion
To simulate and derive the best response functions for each player, we construct an outcome matrix in normal form based on their welfare functions, first extracting relevant parameters to numerically define the equations. The analysis focuses on equilibria in non-cooperative and semi-cooperative games, emphasizing coalition formation. Three players adopt distinct strategies aligned with specific policy instruments: the government employs budgetary strategies—contractionary, intermediate (equilibrium), and expansionary fiscal policies; the central bank uses the interest rate to implement contractionary, intermediate (equilibrium), and expansionary monetary policies; and speculators seek to profit from market-official currency price disparities through minimal, intermediate, or maximum intervention in the foreign exchange market. This framework facilitates understanding of strategic interactions and equilibrium outcomes under varying cooperative scenarios.
4. Conclusion
The results of this game indicate that the non-cooperative Nash equilibrium occurs when the government implements a contractionary fiscal policy, the central bank adopts a contractionary monetary policy, and participants in the foreign exchange market engage in minimal intervention. The results of the greedy scalar equilibrium in the coalition game indicate that the best outcome occurs when three players—the government, the central bank, and the speculator—cooperate and negotiate to achieve an optimal social result. In this scenario, the speculator's profit decreases to zero. Additionally, the losses for both the government and the central bank are minimized. In this situation, the government adopts a contractionary fiscal policy, the central bank implements an expansionary monetary policy, and the speculator takes an active role in the foreign exchange market. The most unfavorable scenario among these five coalitions occurs when there is a lack of coordination and cooperation among the players in forming a coalition. Additionally, when comparing the outcomes of the two Nash equilibria with the greedy scalar equilibrium in the coalition game, it becomes evident that the coalition equilibrium is superior to the non-cooperative Nash equilibrium.
Funding
There is no funding support.
Declaration of Competing Interest
The author has no conflicts of interest to declare that are relevant to the content of this article.
Acknowledgments
We thank anonymous reviewers for their useful comments greatly contributing to improve ourwork.
[1] * Department of Mathematics, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran, foroutan@vru.ac.ir
[2] **Department of Economics, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran, (Corresponding Author), d.mahmoudinia@vru.ac.ir
How to cite: Foroutannia, D., Mahmoudinia, D., (2025). .Coalition or non-coalition: Greedy scalar equilibrium in the semi-cooperative game with the role of speculators in the game between fiscal and monetary policy-makers. Economic Modeling, 18 (67): 53-86.
پژوهشی
ائتلاف یا عدم ائتلاف: تعادل برداری حریصانه در بازی شبههمکارانه با نقش سفتهبازان در بازی بین دو سیاستگذار پولی و مالی
داود فروتننیا1، داود محمودینیا2*
| |
تاریخ دریافت: 13/06/1403 تاریخ پذیرش: 22/10/1403
واژگان کلیدی: نظریه بازی، بازی ائتلافی، بازی شبههمکارانه، سیاست مالی، سفته بازان ارز طبقهبندی JEL: O53، E6، E52،C72،C7 | چکیده اهمیت چگونگی تعامل بین سیاستگذار پولی و مالی در تعیین ثبات متغیرهای کلان اقتصادی در طی دهههای اخیر توجه بسیاری از محققین اقتصادی را به خود جلب کرده است. با اینحال در بسیاری از مطالعات بهخصوص برای کشورهای درحال توسعه ازجمله اقتصاد ایران، نقش فعالان بازار ارز یا سفتهبازان در این هماهنگی سیاستی کمتر بررسی شده است. ازاینرو در این مطالعه با فرض اینکه سه بازیکن دولت (سیاستگذار مالی)، بانک مرکزی (سیاستگذار پولی) و سوداگران ارز (مداخلهگران در بازار ارز) در بازی وجود دارند بهدنبال دستیابی به یک سیاست بهینه بین سه بازیکن برای رسیدن با بالاترین سطح از رفاه اجتماعی جامعه هستیم. برای این منظور پس از استخراج قاعده بهینه سیاستی برای هر بازیکن در چارچوب دو تعادل غیرهمکارانه و تعادل شبههمکارانه ائتلافی برای منافع متقابل، بهدنبال پاسخ به این سوال هستیم که با اجرای چه استراتژی توسط بازیکنان بهطور همزمان، اقتصاد با پیامدهای مطلوبتری مواجه است. هدف از اجرای ائتلاف در طراحی بازی آن است که سود سفتهباز را کاهش دهیم (این بخش را از اقتصاد حذف) و از طرف دیگر زیان دولت و بانک مرکزی را نیز به سمت صفر حرکت دهیم. نتایج حاصل از این بازی نشان میدهد که تعادل نش غیرهمکارانه جایی است که دولت و بانک مرکزی سیاست انقباضی و فعالان بازار ارز سیاست انفعالی را در پیش بگیرند. از طرف دیگر نتایج حاصل از تعادل برداری حریصانه در بازی شبههمکارانه ائتلافی نشان میدهد که بالاترین منفعت زمانی حاصل میشود که سه بازیکن برای دستیابی به بالاترین رفاه اجتماعی در جامعه با یکدیگر ائتلاف و مذاکره کنند و در این حالت پیامدهای حاصل از ائتلاف بزرگ و کلی بیش از پیامد تعادلی نش غیرهمکارانه است. |
1. مقدمه
سیاست پولی همراه با سیاست مالی، بخش مهمی از سیاست اقتصادی یک کشور را تشکیل میدهد. بانک مرکزی با سازوکارهای متعددی برای رسیدن به اهداف سیاستهای پولی خود یعنی تثبیت تورم از طریق ابزار نرخ بهره تلاش میکند و به نوبه خود، دولتهای مسئول اجرای سیاستهای مالی نیز برای دستیابی به اهداف خود یعنی ثبات مالی و رشد اقتصادی با استفاده از ابزار بودجهای، فعالیتهای خود را اجرا میکنند. نتیجه تصمیمات مقامات مسئول سیاست پولی و مقامات مسئول سیاست مالی در یک دوره معین بهعنوان بحث ترکیبی سیاست3 شناسایی شده است (استوسکا و همکاران4، 2023). مطالعات متعددی در طی سالهای اخیر این تعامل استراتژیک سیاستی را در چارچوب نظریه بازیها در چارچوب یک بازی دو نفره مدلسازی کردهاند و همچنین درجه استقلال یا وابستگی بین این دو نهاد برای دستیابی به اهداف مدنظر توجه بسیاری از سیاستگذاران اقتصادی را به خود جلب کرده است (استاوسکا و همکاران5، 2023؛ ورونیچکا-لسیجویچ6، 2010؛ آفونسو و همکاران7، 2019).
از طرف دیگر در راستای اجرای هماهنگی سیاستهای پولی و مالی نقش فعالان بازار ارز به خصوص در اقتصادهای کشورهای درحال توسعه به عنوان بازیگر فعال سوم در چگونگی دستیابی به اهداف مد نظر حائز اهمیت است و مطالعاتی در اقتصاد ایران نقش سفته بازار و دلالان بازار ارز در تحلیل استراتژیک دو سیاستگذار را بررسی کردند (عرفانی و همکاران، 1401؛ منصوری و همکاران 1396). بهطور کلی تغییرات و نوسانات و چندنرخی شدن نرخ ارز یکی از عوامل موثر بر اجرای سیاستهای اقتصادی کلان در کشورهای درحال توسعه ازجمله ایران محسوب میشود و ازاینرو یک ترکیب مناسب و مطلوب از سیاستهای هماهنگ پولی و مالی و ارزی نقش مهمی در روند ثبات اقتصاد کلان دارد. مقامات اقتصاد ایران بهطور عمده در چارچوب تثبیت نرخ ارز در بازار ارز مداخله مینمایند و به جای انضباط مالی و برقرار یک سیاست پولی کارآمد از لنگر اسمی نرخ ارز استفاده و این موضوع سبب چندنرخی شدن بازار ارز و ورود سفته بازان به این بازار میشود.
در رابطه با نقش سفتهبازان در بازارهای مالی و تأثیرات آن بر نوسانات قیمت، میتوان دو دیدگاه متفاوت را بررسی کرد، دیدگاه سنتی و غیرسنتی. تئوری سفتهبازی سنتی تاکید میکند که سفتهبازی، که مستلزم خرید در زمانی که قیمت پایین است و فروش در زمانی که قیمت بالاست، یک اثر تثبیتکننده بر بازارهای مالی دارد. دلیل آن این است که دلالان هنگام خرید، قیمتهای کاهشیافته را افزایش میدهند، درحالی که هنگام فروش، قیمتهای متورم را کاهش میدهند. در این چشمانداز، فعالیت سفته بازی روند قیمت را هموار میکند و درنتیجه نوسانات را کاهش میدهد (فریدمن8، 1953). در مقابل، تئوری غیرسنتی نشان میدهد که افزایش مشارکت سفتهبازان در بازارهای آتی اثر زیانباری ایجاد کرده و به بیثباتی بازارها کمک میکند. در این دیدگاه، سفتهبازان میتوانند قیمتها را از ارزشهای بنیادی دور کنند و درنتیجه باعث ایجاد «حباب» در بازار شوند و یا میتوانند بازار را دستکاری کنند (الجیره9،2016). پسانی و روزلی10 (2020) نشان دادند که فعالیتهای سفتهبازی سبب افزایش نابرابری، فریب مردم از کسبوکار قانونی، تحریک طمع آنها با وعده ثروت سریع و همچنین به قرار دادن سرمایهگذاران کوچک بیتجربه در معرض خطر ورشکستگی منجر میشود. از طرف دیگر نیز در اقتصاد ایران با توجه به سهم بالای درآمدهای نفتی در ذخایر کل ارزی دولت و بانک مرکزی، ازاینرو شوکهای منفی تسریع شده به بازار نفت به شیوع این شوکها به بازار ارز منجر میشود و بهدنبال آن با توجه به چندنرخی بودن نرخ ارز، قدرت بانک مرکزی برای حفظ توازن میان عرضه و تقاضا برای حمایت از نرخ ارز هدف محدود میشود و ازاینرو فشار بر تقاضای ارز و عدم عرضه متناسب با آن موجب چندنرخی شدن قیمت ارز رسمی و غیررسمی (بازاری) میشود و این امر موجب کسب بازده و منفعت از محل سفتهبازی و شکلگیری یک بازار رقیب در جذب نقدینگی برای واسطههای مالی است (صادقی و همکاران، 1400).
ازاینرو در این مقاله فرض میشود سه بازیکن در بازی وجود دارد: دولت، بانک مرکزی و دلالان اقتصادی بازار ارز. هدف دولت دستیابی به بالاترین رشد اقتصادی از طریق بهکارگیری سیاستهای مالی با استفاده از ابزار بودجهای است. همچنین فرض میشود که هدف بانک مرکزی نیز کنترل سطح تورم در اقتصاد با استفاده از سیاستهای پولی و ابزار نرخ بهره است درحالی که فعالان بازار ارز بهدنبال کسب منفعت و سود بالاتر از طریق خرید و فروش ارز در بازار غیررسمی ارزی و کسب منفعت از تفاوت قیمت رسمی و بازاری ارز در بازار هستند. همچنین با توجه به نبود بازار فعال اوراق مشارکت و چندنرخی شدن نرخ ارز در بازار، ازاینرو توانایی دولت در اجرای سیاست مالی مطلوب و تثبیت تراز بودجه و همچنین بانک مرکزی در کنترل ابزارهای سیاستهای پولی و تعیین نرخ بهره مشخص در بازار با مشکلات متعددی مواجه است. همچنین با توجه به مداخله دولت در اقتصاد و تامین مالی کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی و بهدنبال آن بیثباتی بازار ارز چالشهای زیادی ازجمله تورم، افزایش نرخ سود بانکی و رکود را در اقتصاد تشدید کرده است و ازاینرو یک نوع بازی استراتژیک بین بانک مرکزی، مدیریت صحیح بودجهای بخش دولت و ثبات بازار ارز در جریان است. در این بازی ما بهدنبال پاسخ به این سوال هستیم که اجرای چه نوع استراتژی و تعامل بین این سه بازیکن میتواند بالاترین مطلوبیت و کمترین زیان اجتماعی را برای آنان به همراه داشته باشد؟ بهطوری که آیا عدم همکاری بین این سه بازیکن در چارچوب تعادل نش و یا تشکیل ائتلاف برای منافع متقابل در رقابت با سایر ائتلافها در جهت اجرای یک سیاست هماهنگ و ترکیبی بین این سه بازیکن در چارچوب بازی شبه همکارانه11 (با تلفیقی از بازیهای غیرهمکاری و همکارانه) میتواند پیامدهای متفاوت و بهینهتری داشته باشد؟ ازاینرو در این مطالعه در تلاش هستیم تا بسط و توسعه مطالعاتی ازجمله ورونیچکا-لسیجویچ12 (2015؛ 2010)، بنت و لویاز13، (2000)، استوسکا و همکاران (2023) به بررسی و طراحی بازی بین سه بازیکن در اقتصاد شامل دولت، بانک مرکزی و دلالان بازار ارز در چارچوب بازیهای غیرهمکارانه و ائتلافی شبههمکارانه در فرم استراتژیک بپردازیم و در این این بازی بهدنبال دستیابی به بهترین پیامد در بازی باشیم.
روند ادامه این مقاله به اینصورت است که در بخش دوم مبانی نظری ارائه می شود. ادبیات مربوط به نظریه بازی و بازیهای ائتلافی و تعادل نش در بخش سوم بررسی میشود. بررسی مدل پایهای و نتایج تجربی حاصل از این تحلیل به ترتیب در بخشهای چهارم و پنجم بررسی خواهد شد. در نهایت به ارائه جمعبندی و پیشنهادات خواهیم پرداخت.
2. مروری بر ادبیات
2-1. ادبیات نظری
2-1-1. بازی بین سیاستگذاران اقتصادی
در دهههای اخیر با توجه به بحرانهای مالی سپری شده ادبیات نسبتاً غنی درباره تعاملات سیاستهای مالی و پولی وجود دارد. ازاینرو اهمیت هماهنگی سیاستهای پولی و مالی افزایش یافته و به این مسئله منجرشده تا کشورها برای مقابله با آثار نامطلوب بحرانهای مالی همچون بیثباتی مالی، تورم فزاینده، فشار نرخ ارز و اثر معکوس بر روند رشد اقتصادی، ترکیبات سیاستی منجسم و هماهنگی اتخاذ کنند (توکلیان و همکاران، 1398). سیاست پولی، همراه با سیاست مالی، بخش مهمی از سیاست اقتصادی یک کشور را تشکیل می دهد. بانک مرکزی با سازوکارهای متعددی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کند. به نوبه خود، دولتهای مسئول اجرای سیاستهای مالی برای دستیابی به اهداف خود یعنی ثبات مالی تلاش میکنند. نتیجه تصمیمات مقامات مسئول سیاست پولی و مقامات مسئول سیاست مالی در یک دوره معین بهعنوان بحث ترکیبی سیاست شناسایی شده است (استوسکا و ریس مورائو14، 2023). کاتنر15 (2002) اشاره میکند که سطح تقاضای کل ممکن است توسط سیاست پولی، سیاست مالی یا ترکیبی از هر دو شکل بگیرد. تصمیمات هماهنگ دولت و بانک مرکزی ممکن است با تثبیت شرایط اقتصادی و بهبود شاخصهای اقتصادی، تأثیر مثبت قابلتوجهی بر توسعه اقتصادی کشور داشته باشد و ازاینرو هماهنگی سیاستهای پولی و مالی به بهبود ثبات نظام مالی کشور نیز کمک می کند. در چارچوب نظریه بازیها کیدلند و پرسکات (1977) و کالوو16 (1978) نشان دادند که اجرای سیاست پولی قاعدهمند توسط بانک مرکزی به جای سیاست صلاحدید در یک بازی استراتژیک با کارگزاران اقتصادی و مقام مالی میتواند نتایج مطلوب برای اقتصاد داشته باشد. در چارچوب یک مدل ساده سیاست پولی، بارو و گوردون17 (1983) به این نتیجه مهم دست یافتند که در تعامل بین دو سیاستگذار مالی و پولی، اگر بانک مرکزی فاقد توانایی برای پیش تعهد یا اعتبار باشد نرخ تورم بیش از حد افزایش مییابد.
از طرف دیگر یکی از موضوعات که در ادبیاتها اقتصادی در ارتباط با هماهنگی بین بازیگران اقتصادی کمتر بررسی شده است نقش بازیگران بازار ارزی در این میان است بهطوری که سیاستهای پولی و مالی در کنار سیاستهای اقتصادی خارجی ازجمله بازار ارز برای رسیدن به اهداف با ثبات اقتصاد کلان نیازمند هماهنگی در جهت تقویت اثر همدیگر و یا جلوگیری از خنثی سازی آثار متقابل هستند (حسینی و همکاران، 1399). سفتهبازان از سود سرمایه انگیزه کسب میکنند و ازاینرو از اطلاعات خود برای تعیین موقت یا دائمی بودن یک شوک استفاده میکنند تا بتوانند از طریق پیشبینی نسبت به آینده با خرید و فروش ارز در بازار منفعت کسب کنند. بانک مرکزی با توجه به اهداف مد نظر خود ازجمله کنترل تورم یا ثبات مالی و تثبیت بازار ارز در مقابل حملات سفته بازی با دلایل مختلف در بازارهای ارز مداخله میکند و این اهداف عمدتاً در راستای ثبات پولی و مالی در اقتصاد است (مورنو18، 2005). مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز جهت تثبیت آن و حضور سفته بازان در بازار ارز جهت کسب منفعت و نقش دولت به عنوان یکی از بازیگران مداخلات ارزی جهت تامین مالی مخارج دولتی سبب شکلگیری نوسانات بازار ارزی و شیوع این نوسانات به سایر بخشهای عرضه و تقاضای کل اقتصاد میشود. با توجه به ساختاری اقتصاد کشورهای درحال توسعه ازجمله ایران، ازاینرو تهاجم سوداگرانه در بازار ارز دامنه وسیعی از پیامدهای اقتصادی ازجمله تضعیف رشد اقتصادی، تشدید کسری بودجه و افزایش سطح قیمتها و عدم ثبات در عملکرد رقابتپذیری بینالمللی را به همراه دارد.
2-1-2. نظریه بازی و بازیهای ائتلافی
امروزه اهمیت رفتار استراتژیک در دنیای انسانی و اجتماعی بهطور چشمگیری در تئوری و عمل شناسایی شده است و درنتیجه نظریه بازیها بهعنوان ابزاری اساسی در تحقیقات محض و کاربردی مطرح شده است (یونگ و پتروسیان19، 2005؛ سامتی و همکاران، 1390). نظریه بازی مطالعه مدلسازی ریاضی رفتار استراتژیک تصمیمگیرندگان (بازیکنان) در بازی است، در شرایطی که تصمیمات یک بازیکن ممکن است بر سایر بازیکنان تأثیر بگذارد. فرض اساسی تئوری بازیها این است که تصمیمگیرندگان، بازیگران منطقی و باهوش هستند و ازاینرو بازیکنان ضمن تعقیب اهداف کاملاً تعریف شده خود، عقلانیت تصمیمگیرندگان دیگر را در نظر میگیرند و بر ایناساس، انتظارات را براساس رفتار آنها شکل میدهند (پاراچینو و همکاران20، 2006). تصمیمگیرندگان در بازی میتوانند فرد، گروه، اجتماع، دولتها و .. باشند و تصمیم و رفتار هر فرد نه تنها به رفتارهای خودش، بلکه به رفتار و تصمیمگیریهای رقیب نیز وابسته است (محمودینیا و همکاران، 1395؛ محمودینیا، 1402؛ بیاتی و همکاران، 1398) و کاربرد این نظریه با انتشار کتاب «نظریه بازیها و رفتار اقتصادی» توسط فن نیومن و مورگن اشتاین در سال 1944 آغاز شد.
با این حال دو شاخه اصلی در نظریه بازی وجود دارد. یکی نظریه بازیهای غیرهمکارانه21 و دومی نظریه بازیهای همکارانه یا ائتلافی22 است. تمایز اصلی بین این دو این است که نظریه بازیهای غیرهمکارانه موقعیتهایی را مدلسازی میکند که در آن بازیکنان فقط اهداف استراتژیک خود را میبینند و بنابراین توافقهای الزامآور بین بازیکنان امکانپذیر نیست، درحالی که در بازیهای همکارانه و ائتلافی عمدتاً براساس توافقهایی برای تخصیص منافع مشارکت شکل میگیرد (پاراچینو و همکاران23، 2006). نظریه بازی همکارانه بین فعالان اقتصادی منشأ خود را از تحلیل اقتصادی میگیرد و اجورث24 و پارتو25 اولین تعاریف را از پیامد بازی همکارانه ارائه کردند. اجورث26 (1881) منحنی قرارداد27 را بهعنوان راهحلی برای مسئله تعیین پیامد تجارت بین افراد پیشنهاد کرد، درحالی که پارتو28 (1896) مفهوم تخصیص کارآمد29 را معرفی کرد. هر دو از فرم نظریه مطلوبیت ترتیبی30 استفاده کردند ( انجوردا31، 2005).
ازاینرو یکی از شاخههای پرکاربرد نظریه بازی که در علوم انسانی و علم اقتصاد بهطور فراوان استفاده میشود نظریه بازیهای همکارانه یا بازیهای ائتلافی است. نظریه بازیهای ائتلافی را میتوان یک روش مدلسازی برای تجزیه و تحلیل و توضیح اقدامات همه بازیکنانی که در موقعیتهای رقابتی به هم میپیوندند در نظر گرفت (هاگ و همکاران32، 2020). فون نویمان و مورگنسترن (1944) بازیهای همکارانه با ائتلافها را در نظر گرفتند که در آن بازیکنان درون یک ائتلاف برای منافع متقابل خود در رقابت با سایر ائتلافها همکاری میکنند. آنها مفهوم راهحل چنین بازیای را بهعنوان هسته33 تعریف کردند. سپس، شاپلی34 (1951) یک مفهوم راهحل جایگزین برای بازیهای همکارانه ارائه کرد و ارزش شاپلی35 حاصل، راهحلهای منصفانهتری نسبت به هسته اصلی ارائه میدهد (کورلی، 2023). با اینحال تشکیل ائتلاف ابزار مهمی برای ایجاد امکان همکاری در وضعیتهای مختلف در دنیای واقعی است. دانشمندان علوم اجتماعی و اقتصاددانان شرایطی را مطالعه کردهاند که افراد و کسبوکارها از پیوستن به ائتلاف منفعت کسب میکنند. روند تشکیل ائتلاف بهطور گسترده در تئوری بازی مطالعه شده است و مجموعهای از معیارهای ثبات را ایجاد کرده است که براساس آن بازیکنان هیچ انگیزهای برای تغییر ائتلافها ندارند. تشکیل ائتلافهای پویا ممکن است به پیامدها کارآمدتر منجر شود. زیرا پیوستن به یک ائتلاف ممکن است برای یک گروه از بازیکنان سودمند باشد بهطوری که به کارگیری از ظرفیت منابع دیگر اعضا ممکن است حل یک مشکل را تسهیل یا امکانپذیر کند.
2-2. ادبیات تجربی
الجیره (2016) نشان میدهد که انگیزه سفته بازی بیش از حد در بازار منجر به نوسان شرطی قیمت میشود و یک روابط دوجانبه اغلب بین نوسان قیمت و سفته بازی وجود دارد. کارفی و موسولینو36 (2012) با طراحی بازی بین سه بازیکن یعنی بانک سفتهباز، بانک مرکزی اروپا و یک دولت در وضعیت بحران به بررسی مدلی برای تثبیت سریع در تغییرات ارزش اوراق قرضه دولتی پرداختند. نتایج این تحقیق در چارچوب نظریه بازی نشان میدهد که سفتهبازان بزرگ از طریق ایجاد فرصتهای آربیتراژ برای کسب سود میتوانند اثرات مهمی بر بحرانهای بازارهای مالی داشته باشند. استاوسکا و همکاران (2023) در چارچوب الگوی ریاضی به تحلیل یک بازی همکارانه بین دولت و بانک مرکزی در کشور غیر یورویی پرداختند و نشان دادند که دولت با در نظر گرفتن اهداف بانک مرکزی تاثیری بر تعادل کسری بودجه و نرخ سود ندارد. منصوری و همکاران (1396) در چارچوب بازی غیرهمکارانه بین دولت، بانک مرکزی و سفتهباز در اقتصاد ایران نشان دادند که زمانی که بانک مرکزی در مقابل دولت از ابزار مستقل سیاستی استفاده نماید از این رو بانک مرکزی میتواند از ابزار سیاستی اوراق مشارکت به خوبی بهره گیرد و زیان اجتماعی نیز در این وضعیت به حداقل مقدار خود کاهش مییابد. عرفانی و همکاران (1401) به بررسی رویکرد بهینه تعاملی بین سیاستگذار پولی و مالی و سفته بازان بازار ارز در چارچوب نظریه بازیها پرداختند. نتایج این تحقیق نشان میدهد زمانی که بانک مرکزی وزن بیشتری به تثبیت نرخ سود میدهد و از استقلال بیشتری برخوردار است، زیان اجتماعی به حداقل خود میرسد. محمودینیا و فروتننیا (1402) در چارچوب بازی بین دو سیاستگذار پولی و مالی به بررسی مقایسه تعادل نش و استاکلبرگ بین دولت و بانک مرکزی با وجود عدم اطمینان در بازی پرداختند. نتایج این بازی نشان میدهد که پیامد حاصل از بازی غیرهمکارانه و تعادل نش بسیار نزدیک به زمانی است که دولت به عنوان رهبر و بانک مرکزی به عنوان پیرو عمل میکند.
3. مدل پایهای
با پیروی از مطالعات استاویکا و همکاران (2019)، لامبرتی و روولی37 (2005)، محمودینیا و فروتننیا (1402) و عرفانی و همکاران (1401) در این بخش برای ارائه مدل پایهای به بررسی توابع هدف و قید هر بازیکن در بازی خواهیم پرداخت. براساس فرض میشود سه بازیکن دولت، بانک مرکزی و دلالان بازار ارز (مردم) برای تعیین انتخاب بهینه در متغیرهای رشد اقتصادی، تورم و نرخ ارز در بازی وجود دارند. دولت مسئول مستقیم اجرای سیاستهای مالی در این بازی است و در تلاش است به استفاده از ابزارهای بودجهای دولت به دنبال افزایش رشد اقتصادی و حداقل کردن انحراف سطح بهینه محصول (تولید ناخالص داخلی) از سطح هدف باشد. بانک مرکزی نیز مسئول اجرای مستقیم سیاستهای پولی در این بازی است و میکوشد تا با استفاده از ابزار سیاستی نرخ بهره، تورم را کنترل و شکاف بین نرخ تورم واقعی از سطح هدف را به حداقل خود برساند. همچنین دلالان بازار ارز در تلاش هستند تا با خرید و فروش ارز (تغییرات قیمت ارز) بهدنبال حداکثر کردن سود خود در بازار و بهرهگیری از تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی در بازار موازی باشند. در ابتدا فرض میشود هر سه بازیکن تصمیمات خود را بهصورت مستقل از یکدیگر اجرا میکنند و بهدلیل اهداف متفاوت خود، تأثیر متفاوتی بر عوامل کلان اقتصادی میگذارند و بهطور غیرمستقیم بر سیاستهای یکدیگر تأثیر میگذارند. سپس این بازیکنان میتوانند ائتلافی بین خود برای دستیابی به بالاترین رفاه اجتماعی تشکیل دهند. ازاینرو در چارچوب یک بازی استراتژیک فرض میشود هر بازیکن با یک تابع هدف و یک محدودیت مواجه است و سعی دارد تا تابع هدف خود را نسبت به محدودیت پیش روی خود بهینه کند.
در اولین گام به بررسی تابع هدف و قید پیش روی مقام مالی خواهیم پرداخت. دولت در تلاش است تا با کمک ابزار سیاستی بودجهای، شکاف محصول از سطح بهینه و همچنین کسری بودجه از سطح هدف را به حداقل برساند و ازاینرو تابع زیان درجه دوم دولت بهصورت معادله (1) ارائه میشود:
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(7) |
|
(8) |
|
(9) |
|
(10) |
|
(11) |
|
(12) |
|
(13) |
|
(14) |
|
(15) |
|
(16) |
|
(17) |
|
(18) |
|
(19) |
|
(20) |
|
(21) |
|
(22) |
|
(23) |
|
(24) |
|
| (25) |
| (26) |
| (27) |
| (28) |
| (29) |
| (30) |
| (31) |
| (32) |
(33) |
|
(34) |
|
(35) |
|
(36) |
|
(37) |
|
(38) |
|
(39) |
|
(40) |
|
(41) |
|
(42) |
|
(43) |
|
(44) |
|
(45) |
|
(46) |
|
(47) |
|
(48) |
|
(49) |
|
(50) |
|
(51) |
|
(52) |
|
(53) |
|
(54) |
|
(55) |
|