Investigation and analysis of "linguistic texture" and "sentence construction" in Molavi's Ghazalyat with an approach to Palmer's Views
Subject Areas :Zahra Ziafati Bagherzadeh 1 , حمیدرضا سلیمانیان 2 , Reza Ashrafzadeh 3 , Mohammad Faghiri 4
1 - PhD Candidate, Department of Persian Language and Literature, Ferdows Branch, Islamic Azad University, Ferdows, Iran.
2 - گروه آموزشی زبان وادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فردوس، فردوس، ایران
3 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Mash'had Branch, Islamic Azad University, Mash'had, Iran.ش
4 - Teaching Persian Language and Literature Department, Shahid Mofateh Faculty . Farhangiyan University.
Keywords: Molavi's Ghazalyat, semantics, Palmer, sentence, word, linguistic context.,
Abstract :
Semantics is in the search of discovering and finding the meanings in the speaker. To reach this meaning and concept, various layers are considered, of which words, sentences and linguistic context are of great importance. Molavi has reflected many meanings in his poems in the Ghazalyat of Shams. These meanings can be extracted by using the capabilities of semantics and He examined the main methods of Molavi in explaining the meaning. This research has been written based on library sources and descriptive-analytical method. To provide a more detailed analysis of Molavi's sonnets, Palmer's views on semantics have been used. The results of the research show that the meaning in Shams's poems in the field of sentence construction, Components such as: "rules of semantic composability; propositional logic; It includes analytical and composite reality. It was also found that the reality from Molavi's point of view, It was of a mixed type And this is due to his approaches in connection with the extreme praise of the beloved. From the point of view of linguistic context, The category of coexistence and coming together of words has been more prominent than other components.
کتاب¬ها
1. احمدی، بابک، (1388)، از نشانه¬های تصویری تا متن (به سوی نشانه¬شناسی ارتباط دیداری)، چاپ دهم، تهران: مرکز.
2. اختیار، منصور، (1348)، معنی¬شناسی: گنجینۀ زبان¬آموزی و زبان¬شناسی، تهران: دانشگاه تهران.
3. باطنی، محمدرضا، (1371)، توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، تهران: امیرکبیر.
4. پالمر، فرانک، (1385)، نگاهی تازه به معنی¬شناسی، ترجمۀ کوروش صفوی، چاپ چهارم، تهران: مرکز.
5. دیرک، گیررتس، (1393)، نظریه¬های معنی¬شناسی واژگانی، ترجمۀ کوروش صفوی، تهران: مهارت (دانشگاه علامه طباطبایی).
6. رحیمی، سیما، (1399)، معنای تمثیلی در مثنوی مولوی: معناشناسی شناختی تمثیل¬های مثنوی بر اساس نظریۀ ذهن، تهران: بید.
7. صفوی، کوروش، (1379)، درآمدی بر معناشناسی، تهران: سورۀ مهر.
8. فتوحی، محمود، (1391)، سبک¬شناسی نظریه¬ها، رویکردها؛ روش¬ها، تهران: سخن.
9. فضیلت، محمود، (1385)، معناشناسی و معنا در زبان و ادبیات، کرمانشاه: انتشارات طاق بستان.
10. مولوی، جلال¬الدین محمد، (1363)، کلیات شمس (دیوان کبیر)، با تصحیحات و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
مقالات
11. آل¬بویه لنگرودی، عبدالعلی و نظری، علیرضا، (1391)، «هم¬آیی واژگان و نقش آن در انسجام خطبه¬های نهج¬البلاغه»، مجلۀ ادبیات دینی، سال 1، شمارۀ 3، صص 46-25.
12. بخشی، علی و ادریسی، هادی و صائینی، محمدحسین و مرادی، حسین، (1399)، «بررسی و تحلیل مفهوم تیسیر در مثنوی معنوی و غزلیات شمس از مولانا و مقایسۀ آن با آراء فقه اسلامی»، فصل¬نامۀ جستارنامۀ ادبیات تطبیقی، سال 4، شمارۀ 14، صص 160-140.
13. رسولی، پگاه و اوجاق علیزاده، شهین و امامی، فاطمه، (1401)، «تحلیل نشانه- معناشناختی حکایت طوطی و بازرگان از مثنوی معنوی مولانا»، فصل¬نامۀ تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، دورۀ 14، شمارۀ 53، صص 313-294.
13. روانبخش، مهناز و اوجاق علیزاده، شهین و امامی، فاطمه، (1402)، «واکاوی نشانه معناشناسی مثنوی معنوی در حکایت مرد بغدادی»، ادبیات عرفانی و اسطوره¬شناختی، سال 19، شمارۀ 73، صص 131-109.
14. محل¬مانی، احمد و ابراهیمی اوزینه، ابوالفضل و نریمانی، سوسن، (1402)، «بررسی تطبیقی دو مفهوم جبر و اختیار با تأکید بر مثنوی معنوی مولانا و اشعار عطار»، فصل¬نامۀ جستارنامۀ ادبیات تطبیقی، سال 7، شمارۀ 25، صص 271-243.
15. محمدی، یدالله و گرجی، مصطفی و پارسا، احمد، (1394)، «نشانه¬شناسی غزلی از مولانا»، مجلۀ مطالعات عرفانی، شمارۀ 21، صص 180-147.